Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 24 februari 2018 - klockan 16:53
Marknadscheferna Nr 1. 2016

Så blir din reklam mer lönsam


Falk Graphic 2016-04-15


DE FLESTA MARKNADSCHEFER har höga, och ökande, resultatkrav på sig. För att uppfylla förväntningarna skruvar man hela tiden på så gott som samtliga variabler man har makt att besluta om. Allt från erbjudande till distributions- och prissättningsfrågor, och det däremellan.

När det kommer till konkurrensmedlet reklam är man beredd att satsa på ständigt nya uttryck och kampanjer om den inte ganska omedelbart fungerar på det sätt man tänkt sig.
Man gör kort sagt nästan allt för att nå konsumenterna. Men bara nästan.

För när det gäller medievalet finns en stor potential till förbättring av ROI och därmed lönsamheten som alltför många annonsörer som för oss av oklar anledning inte vare sig ser eller utnyttjar.
Man distribuerar inte reklamen på ett optimalt sätt i förhållande till konsumenternas intresse för reklamen i de olika mediekanaler man har tillgång till.

Låt oss få visa ett diagram som vi studerat varje år sedan 2006 och som beskriver de mediekanaler där konsumenterna tycker att de hittar den mest intressanta reklamen:

■ MEST INTRESSANT REKLAM ENLIGT KONSUMENTERNA

BUTIKSREKLAM 27 %
DRESSERAD DR 27 %
E-MAIL HEM 21 %
GRATISTIDNINGAR 17 %
ADRESSERAD DR 16 %
ANNONS MORGONTIDNING 16 %
ANNONS INTRESSETIDNING 16 %
UTOMHUSREKLAM 15 %
BIOREKLAM 15 %
ANNONS DAGSTIDNING 14 %
MÅNADSTIDNINGAR 13 %
TV-REKLAM 11 %
BILAGA DAGSPRESS 10 %
BILAGA VECKOTIDNING 8 %
ANNONS KVÄLLSTIDNING 6 %
E-MAIL JOBB 5 %
RADIOREKLAM 4 %
BLOGGAR 4 %
SMS/MMS 3 %
BANNERS 3 %
POP-UPS 1 %
MOBILREKLAM 1 %
TELEMARKETING 0 %

KONSUMENTERNA HITTAR ALLTSÅ den reklam som de tycker är mest intressant i butiken och i den oadresserade direktreklamen. Intressant att notera är att det efter tio år fortfarande är reklam i tryckta medier på de första sex platserna.
Jodå, tiderna förändras men inte med den hastighet som medieföretagen vill göra gällande om man utgår från konsumentintresset.

Under åren har den digitala utvecklingen främst märkts på så sätt att reklam för de yngsta åldersgrupperna (–29 år) står för nästan hela den digitala reklamkonsumtionen och att e-postkanalen klättrat upp till en tredjeplats sett utifrån ett bredare konsumentintresse.
Den största enskilda förklaringen till det är att kundklubbarna numer använder den kanalen. Varför ser då bilden ut så här?

Reklamen mäts inte tillräckligt konsekvent, och de olika leverantörsleden arbetar inte tillräckligt integrerat för att med gemensamma krafter göra reklaminsatserna mer verkningsfulla.
När det gäller den tryckta reklamen pågår dock förändringar mot ett effektfokus som syftar till att öka annonsörens effekt av bland annat oadresserad direktreklam.
– För oss är det en sanning att konsumenter faktiskt vill ha reklam, väl medvetna om vi går på tvärs mot alla föreställningar om reklam.
Konsumenterna vill ha reklam om sådant som intresserar dem, säger Hans Karlsson, vice VD på Falk Graphic Media som nyligen lanserat Effekt Direkt, en kunskaps- och erfarenhetstjänst som syftar till att göra reklamen mer lönsam för annonsörerna.
– Det är bara ökad relevans för mottagarna som kan öka effekten, fortsätter Karlsson. Utvecklingen under det senaste åren pekar allt tydligare på ett dualistiskt ”hat-kärleksförhållande” till reklam.

Med det sagt så finns det både en misstänksamhet mot reklammarknadens aktörer och en generellt kritisk hållning till reklamen som sådan.
Man tycker till exempel att reklammarknaden behöver mer kontroll och lagstiftning och gillar inte att man kan köpa adresser för att skicka reklam.
Fyra av tio konsumenter säger sig vara beredda att bojkotta företag man inte gillar.
Sunda uttryck som beskriver tänkande och inkännande människor. Konsumenterna finner sig inte i att bli överösta med reklam som ständigt avbryter på avsändarens villkor utan de vill själva bestämma var och när de ska ta emot information som dessutom skall göra någon nytta för dem.

Hur ser då konsumenterna på nyttan med reklam?
De har, som vår sammanställning nedan visar, en praktisk inställning till vad nytta är för dem.
Reklam för dem är ett bra sätt att hitta erbjudanden, hålla sig uppdaterad och att den sparar tid för dem när de letar efter något.

REKLAM ÄR ETT BRA SÄTT ATT HITTA ERBJUDANDEN
2015 51 %
STHLM 48 %
2013 44 %
REKLAM ÄR ETT BRA SÄTT ATT HÅLLA SIG UPPDATERAD OM VAD SOM ÄR NYTT OCH BRA
2015 29 %
STHLM 25 %
2013 24%
REKLAM SPARAR TID NÄR MAN LETAR EFTER NÅGOT
2015 32 %
STHLM 28 %
2013 28%

VÅR TOLKNING ÄR att konsumenterna har kommit längre i sin sovring av medieutbudet och hittat ”sina” medievanor samt att annonsörerna i viss mån utvecklat sin förmåga att segmentera sina målgrupper och på det sättet ökar relevansen för mottagarna.
Återstår då bara att knyta ihop säcken för att svara på mot rubriken Så blir din reklam mer lönsam.
Ta en titt på den sammanställning vi gjort som jämför vad vi vet om var konsumenterna hittar intressant reklam med annonsörernas medieinvesterngar i de kanaler som finns tillgängliga.

KONSUMENTERNAS INTRESSE VS MEDIEVAL

BUTIKSREKLAM 27 %
OADRESSERAD DR 27 %
E-MAIL HEM 21 %
GRATISTIDNINGAR 17 %
ADRESSERAD DR 16 %
ANNONS MORGONTIDNING 16 %
ANNONS INTRESSETIDNING 16 %
UTOMHUSREKLAM 15 %
BIOREKLAM 15 %
ANNONS DAGSTIDNING 14 %
MÅNADSTIDNINGAR 13 %
TV-REKLAM 11 %
BILAGA DAGSPRESS 10 %
BILAGA VECKOTIDNING 8 %
ANNONS KVÄLLSTIDNING 6 %
E-MAIL JOBB 5 %
RADIOREKLAM 4 %
BLOGGAR 4 %
SMS/MMS 3 %
BANNERS 3 %
POP-UPS 1 %
MOBILREKLAM 1 %
TELEMARKETING 0 %

INVESTERINGARNA I TV-REKLAM överstiger rejält konsumenternas intresse för reklamen i kanalen. Bilagor i dagspress visar också upp resultat som pekar på en hög investeringsandel jämfört med konsumentintresset.
Butiksreklam, oadresserad direktreklam samt e-mail hem fångar konsumenternas intresse trots relativt låga investeringsandelar.

VI DRAR FÖR vår del slutsatsen att bland annat den oadresserade direktreklamen, gratistidningar går att utveckla som mediekanaler om man har konsumenter som målgrupp.
Vi tror också att man behöver utveckla sin taktik för de lokala marknader man bearbetar och inse att man har en möjlighet att där vända sig till utvalda och lönsamma delgrupper.
Man är inte, och ska inte, vara hänvisad till ett masskommunikationstänk i de lokala ansträngningarna.
Kräver lite jobb, men det kommer att göra din reklam mer lönsam. 
 
 

MAJ BONDE-TEIR, ICEBREAK
PETER WESTERSTÅHL, ICEBREAK

Tipsa en vän     Skriv ut



Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Du där, klarar ni verkligen av morgondagens utmaningar?

Robert Börjes på MCPLAY utmanar företag att bli \

Visst vill väl du bidra till ökad tillväxt i det företaget du jobbar på? Svaret är naturligtvis ja! Tillgänglig kunskapstid är en kritisk faktor för att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ - det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi.


Men i och med det ökade behovet av rörligt material, kan det i längden kännas ekonomiskt ohållbart att lägga ut allt på produktionsbolag och contentbyråer....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.


Alexander Johansson har en vision om den perfekta matchen – mellan marknadskonsulten som behöver stimulans och variation för att vara kreativ – och företaget som går...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Med kunden i fokus.


De har tidigare, och var för sig, varit med om att bygga upp etablerade mediaföretag. Nu har Patric Ullaeus och Johan Jörneman slagit sina påsar ihop och ambitionen är att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?


EN FRÅGA VI STÄLLDE OSS FÖR 3 ÅR SEDAN VAR: KOMMER INTE VI ATT VILJA KUNNA KOMMUNICERA MED VIDEO ÄVEN I MAIL FRAMÖVER? Vi skulle nu vilja sticka ut hakan och på...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring


FÖR TIO ÅR SEDAN KUNDE DU SPENDERA HELA LÖRDAGEN PÅ ETT KÖPCENTRUM I JAKTEN PÅ DEN PERFEKTA OUTFITEN. IDAG ÄR SAMMA OUTFIT BARA EN GOOGLING OCH NÅGRA KLICK...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Packat & klart.


Målet är lika enkelt som genialt – att effektivisera såväl lagerhållning som distribution så att kunderna i stället kan fokusera på det de sjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.


Scandic Triangeln i Malmö lanserar Magic Room, receptet för tröstlösa mötesledare.


I SVERIGE SPENDERAS cirka 30 procent av vår arbetstid på...

Läs mer
Marknadscheferna med Mercedes-Benz i Båstad 2017

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman


För två veckor sedan gick nätverket Marknadscheferna ut med ett upprop till sina medlemmar. "Vi söker Sveriges mest tennisintresserade marknadschefer". Ett upprop som genererade...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

INFOGRAPHIC RECEPTET! För mer information om Gamification in Business och för att få en Gameplan i att strukturera upp arbetet för att implementera gamification – kolla här!

I en allt mer konkurrensutsatt värld, med komplexare beslutsprocesser och fortsatta försök att fånga kunder med rabatter och erbjudanden mäts ofta framgång i NKI...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Sätter avtryck på säkerheten.

Yiwen Jin och Pether Axelsson med lösningen i hand.

ID-bedrägerierna ökar och drabbar många oskyldiga. Många förordar en tvåfaktorsidentifiering, men tekniken har tidigare inte funnits. Nu kan svenska Mark-up...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer...

Läs mer

Vad är Micro-Moments?

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

Information som går in istället för ut

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

5 nya trender inom e-handel

Rörande e-commerce

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Nytt koncept för effektivare möten.

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Madicon

Ledarskap i konfliktsituation


Många känner igen sig i situationer där personalen börjar prata bakom ryggen på varandra. Har svårt att samarbeta. När kafferasterna blir stela tillstä...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa