Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2015

Shitstorm & Native Advertising


Wistrand Advokatbyrå 2015-04-17


Sociala medier har blivit en attraktiv arena för företag som vill experimentera med nya reklamformer. Men de juridiska frågetecknen är många. Wistrand Advokatbyrå är Sveriges representant i marknadsrättsnätverket Global Advertising Lawyers Alliance, GALA, och marknadsrättsexperterna Christel Rockström och Erik Ullberg delar, tillsammans med kollegor från nätverket, med sig av sina erfarenheter i ämnet.

Sociala medier samlar närmare hälften av Sveriges befolkning dagligen. 68 procent av alla svenskar har ett Facebook-konto. Även företagen är aktiva användare av sociala nätverk och användandet ger upphov till juridiska frågor som företagen måste hantera.
– I Sverige, liksom i de flesta andra länder, gäller vanlig marknadsföringslagstiftning i princip fullt ut även i digitala medier. Men trots att Sverige ligger långt framme när det gäller sociala medier saknar vi vägledande avgöranden från domstolarna. Konsumentverket och andra myndigheters tillsyn där många övertramp hanteras ”under hand” är antagligen en anledning till att tydlig praxis fortfarande saknas, säger Erik Ullberg.

Jeffrey A. Greenbaum är partner på den amerikanska byrån Frankfurt Kurnit Klein & Selz PC och ordförande för marknadsrättsnätverket GALA.
– Företagen ägnar allt större resurser åt att utveckla sin marknadsföring via sociala medier. Federal Trade Commission och andra reglerande organ har ökat tillsynen i ärenden relaterade till sociala medier, säger han och får medhåll av sina europeiska kollegor.
I Tyskland har det till och med uppstått lite av en “Whistleblowing”-kultur, då företag gärna skickar varningsbrev till konkurrenter som inte uppfyller kraven om exempelvis tillräcklig information.

Dominik Eickemeier är partner på den tyska GALA-byrån Heuking Kühn Lüer Wojtek.
– Särskilt inom B2C-marknadsföring är Facebook ett måste för att nå ut till nya kunder.
Men det finns risker. Ordet “shitstorm” förekommer frekvent i tyska medier, och valdes också till “årets anglicism” 2011. Det beskriver en situation där ett företag eller en känd person gör något som utlöser massiv kritik på Facebook eller Twitter, förklarar han.

I Tyskland har upphovsrättsintrång på Twitter uppmärksammats nyligen, då en berömd TV-personlighet twittrade en bild som sedan retweetades av några hundra personer.
Fotografen krävde framgångsrikt ett förbudsföreläggande mot personen som lagt upp bilden. Fråga uppstod om detsamma kunde krävas från alla som retweetade inlägget.
– Företag och deras anställda måste vara försiktiga med vad de publicerar. På internet är upphovsrättsintrång bara ett klick bort, säger Dominik Eickemeier.

VAD ÄR MARKNADSFÖRING OCH VEM ÄR AVSÄNDARE?
I Frankrike kom år 2013 ett rättsfall där destillerikoncernen Pernod Ricard dömdes att betala skadestånd för en kampanj, som innebar att Facebookanvändare kunde ladda ner en app där man bland annat kunde ta del av cocktailrecept som sedan postades på användarens Facebooksida.
– Publiceringen av recepten klassades som reklam och alkoholreklam är förbjudet på franska webbsajter som riktar sig mot en yngre målgrupp, förklarar Michel Béjot och Caroline Bouvier, partner respektive advokat på den franska GALA-byrån Bernard Hertz Béjot.

I USA har det blivit vanligt att företag får hjälp av externa påverkare och konsumenter i sin marknadsföring. Jeffrey A. Greenbaum berättar att de ägnar mycket tid åt rådgivning kring hur det ska framgå att dessa personer är kopplade till företaget.
– I Storbritannien är domstolarna bekymrade över fall där anställda utger sig för att vara konsumenter, berättar Brinsley Dresden, partner på den brittiska GALA-byrån Lewis Silkin och förklarar att en viktig fråga för närvarande handlar om rekrytering av bloggare och videobloggare i marknadsföringssyfte. Vilka upplysningar måste med? Vilken kontroll kan företagen utöva över dessa personer?

– Vi står inför samma problematik i Sverige, säger Christel Rockström.
– Det är inte helt klart var gränsen går för att någon ska anses vara påverkad av ett företag och, i så fall, hur tydlig man behöver vara med detta. Förhoppningsvis kan dessa frågor klarna något framöver. En Youtube-profil har nyligen anmälts till Reklamombudsmannen, som kommer att få en hel del intressanta frågor att ta ställning till, fortsätter hon.

– Tyska domstolar är mycket strikta när det gäller ”dold” marknadsföring. Där exempelvis en förment video stödjer ett företag, måste företaget se upp, eftersom lagen kräver tydlig skillnad mellan reklam och redaktionellt innehåll. En sådan video kan komma att ses som företagets egen, säger Dominik Eickemeier.

Native advertising är en annan form av digital marknadsföring som har blivit vanligare. Annonsmärkt material publiceras i redaktionella sammanhang, och utformas så likt övrigt redaktionellt material som möjligt.
– Vi ser att frågor som handlar om “native advertising” får allt större utrymme. Vad gör något “native” och vilka typer av förbehåll behövs, exemplifierar Jeffrey A. Greenbaum.

UTVECKLINGSTENDENSER
Marknadsföring i sociala medier kan vara mycket effektivt men också något av ett riskprojekt. Mediet ställer krav på snabba ageranden samtidigt som reglerna inte är tydliga. Utländsk praxis kan vara till viss hjälp för att bedöma företeelser som är nya i Sverige, men den går inte att implementera rakt av.

Regleringar, kultur och fokus varierar mellan länderna, bland annat eftersom konsumenterna har vant sig vid olika typer av lokal marknadsföring.
– Sociala medier är av sin natur gränslösa. Den ökade användningen kommer troligen att göra marknadsföringen och därigenom även konsumenternas förväntningar mer och mer homogena. På motsvarande sätt kan då även reglerna kring marknadsföring tänkas bli mer homogena. I avvaktan på detta är det dock viktigt att anpassa marknadsföringen till de krav och förväntningar som finns på de lokala marknader som marknadsföringen riktas mot, avslutar Erik Ullberg och Christel Rockström.

Vill du veta mer? kontakta 
Erik Ullberg (Göteborg) erik.ullberg@wistrand.se, 0706–626 21 76 
Christel Rockström(Stockholm) christel.rockstrom@wistrand.se, 0709-50 72 45


Wistrand är en av Sveriges största advokatbyråer med närmare 200 medarbetare på kontoren i Stockholm och Göteborg. Sedan 1915 har vi levererat affärsjuridisk rådgivning av högsta kvalitet till privata och offentliga aktörer i svenskt och internationellt näringsliv.


Tipsa en vän     Skriv ut



inRiver

5 nya trender inom e-handel

Klicka på bilden för att se hela infographen

inRiver presenterar 5 nya e-handelstrender som redan idag förändrar och påverkar e-handeln globalt.

Få konkreta tips på hur du kan förbättra och anpassa din...

Läs mer
Textbyrån Beep

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll


Idag pratar alla om innehållsmarknadsföring. Är det en övergående trend? Nej, inom B2B är det ett väl beprövat sätt att marknadsföra företaget...

Läs mer
Undersökning av Bohmans Nätverk & Marknadscheferna

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Bild: Pickit

Är du säljchef? Då kanske du har anledning att bevaka din position, om du inte vill bli överkörd av din kollega marknadschefen. När Bohmans Nätverk för tredje...

Läs mer
Svenskt Marknadsföringsindex 2016-2017

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt


Nära 90 procent av marknadscheferna i svenska bolag planerar en ökning, eller en oförminskad budget inför 2017. Fler höjer budgeten jämfört med föregå...

Läs mer
Dagensanalys levererar spännande nyheter från den digitala världen varje dag!

Veckans guldkorn från Dagensanalys.se

Vad borde du veta om effektiva mätningar, vettiga annonser och senaste marknadsföringstrender?

Från IKEA-banners till framgångstips till sociala mediesurfande i medelåldern


Nu är vi en knapp vecka in i årets kortaste månad, och om du...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö


I tre års tid har Marknadscheferna arrangerat Marknadschefsdagarna på Svenska Mässan i Göteborg. Tillsammans med Meg/ Mediedagarna har de haft talare som Bruce Dickinson (Iron...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 2016

Fyra saker transformativa ledare gör


Med tekniska genombrott inom allt från AI till nanoteknik och IoT, är det lätt att tro att digital transformation bara handlar om teknik. Men det gör den inte. Och trots lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor


Du och ditt företag kanske mäter kundnöjdhet och är stolta över att era kunder ger höga resultat i nöjdhet (NKI). Högt betyg är såklart jä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt


Organiserade nätverk där föreläsning varvas med dialog mellan nätverksdeltagarna blir alltmer efterfrågade och populära – och cheferna har anslutit sig till...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening


Trendanalyser och framtidsspaningar är ofta en källa till både stress och glädje för oss marknadsförare. Ett sätt att förenkla vår vardag är att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Automatisera framtiden


Efter att flera gånger tidigare sagt nej bestämde sig Jesper Hammarstrand för tre år sedan att ta över företaget som hans pappa hade startat drygt två decennier...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

ÄR NI I FRAMKANT?


SEO Sverige är företaget som förespråkar nisch framför bredd. Med spetskompetens inom Adwords, Facebook- och LinkedInannonsering, samt SEO, vet de vad som krävs i den...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:3 2016

VARUMÄRKESMÖTET


- yta eller upplevelse?


Magkänsla och hjärnans beslutsväg
Ordet magkänsla kan låta flummigt och när vi, som är i branschen, använder det så syftar vi...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.


Helene Arvidsson är hotelldirektör på Scandic Triangeln i Malmö, ett möteshotell som på många sätt ligger i framkant i branschen. Trovärdigheten ä...

Läs mer
Madicon

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!



VAD HÅLLER PÅ ATT HÄNDA JUST NU? Vi lever i en oerhört spännande och omvälvande tid. Aldrig har möjligheterna varit större samtidigt som trycket på att...

Läs mer
Madicon

FINN FEM FEL


När vi var små och prenumererade på serietidningar (det gjorde man då) var det ganska vanligt att det fanns några sidor med ”knep-och-knåp”. Man fick...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”


Precis där, i det ögonblicket, dog en idé. Kanske hade just den idén blivit ett Youtube-fenomen med över 100 miljoner visningar. Eller så hade den förä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

THE END OF THE EXPERT


Förr kunde du lära dig allt inom ett område. Du kunde bli en expert. Idag går det att skrapa på ytan, men det är omöjligt att lära sig allt. Det du kan...

Läs mer
Marknadscheferna Nr.2 2016

REKLAMFÖRAKTET


Hej igen, jag bara måste skriva av mig lite tankar kring reklam, eller kommunikation som vi ofta väljer att säga idag. Jag vill göra klart redan från början att jag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2016

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.


Kaj Tekari, Försäljningschef inom möten och event hos Scandic, har svaret på vilket hotell som passar bäst för nästa konferens.

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

YTA ELLER PSYKOLOGI?


Snabba val eller nogsamt övervägande? Där nya trender hela tiden växlar i alla forum och där nya produkter avlöser varandra. Är det då yta vi attraheras av...

Läs mer
Madicon

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION


Få delar av en organisation är så delikata att utveckla som säljavdelningen. Inte för att det inte finns gott om stöd och både teoretiska och praktiska hjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

Övervinn reklamtrötthet


Forskning visar att marknadskommunikation behöver upprepas fler gånger än vad du tror för bästa effekt. Samtidigt breder reklamtröttheten ut sig. Vad kan du göra?...

Läs mer
Madicon

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja


Inledning
Många företag har flera ägare. I vissa lägen har det kanske varit en förutsättning för att starta företaget. I andra fall har någon startat...

Läs mer
Madicon

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?


FRÅGESTÄLLNING
Det är mycket tal om att brist på kapital hindrar små företag att utvecklas och växa. Madicon har misstänkt att debatten är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

Historisk digitalisering


SSAB förvärvade finska Ruukki under 2014. Sedan dess drivs verksamheten under tre varumärken: SSAB, Tibnor och Ruukki Construction. En ny global webbplats blev en första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!


Det är väl känt att motiverad personal är nyckeln till framgång. Vidare att lojala kunder är mer lönsamma än de som endast är ”nöjda”....

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE


Det digitala området fortsätter att utvecklas i en hastighet av sällan skådat slag. Normalt sett brukar det faktiskt vara svårt att se tydliga trender. Fråga vilken...

Läs mer
Marknadscheferna Nr:2 2016

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA


I årtionden har marknadschefer och mediebyråer mätt och undersökt effekten och värdet av de resurser som investeras i olika mediekanaler, allt från TV-reklam, till...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2016

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?


Det fanns en tid när ett strategiskt och aktivt PR-arbete var en konkurrensfördel för företag. Så är det inte längre. Idag är det snarare en hygienfaktor och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2016

Tillhör du de 4 procenten?


Enligt en undersökning gjord i Storbritannien för några år sedan spenderades under det aktuella året £18,3 miljarder på reklam och marknadsföringså...

Läs mer
Madicon

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG


Bakgrund: I min roll som VD i Svensk Franchise träffar jag dagligen företag med fantastiska koncept och lösningar. De flesta som arbetar med franchise är driftiga entreprenö...

Läs mer
Madicon

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?


Nöjdast Kunder sju år i rad! Är det möjligt?


Ingen, inte ens jag själv, trodde det var möjligt att få utmärkelsen ”Nöjdast Kunder” två...

Läs mer
Madicon

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.


Det är länge sedan vi lade ”ålder, kön och bostadsort” till handlingarna som segmenteringsvariabel. Sedan dess har vi funderat på livsstilar, mediakonsumtion,...

Läs mer
Marknadscheferns Nr 1. 2016

Slaget om Kundlojaliteten


i B2B din utmaning som marknadschef


Lojala B2B-kunder är lönsammare kunder
Skillnaden mellan nöjda kunder och lojala är sex gånger pengarna. Lojala kunder handlar mer än...

Läs mer
Mknadscheferna Nr 1. 2016

Så når du omnikanalsnirvana.


Konsumenter tänker inte i termer av säljkanaler och touch-points. De vill förstå hur de enkelt kan söka efter och köpa varor när de vill, hur de vill och bestä...

Läs mer

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget

Varför jobbar inte marknad och sälj ihop?

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER

Den digitala Transformationen

Reklamen är död! Länge leve reklamen!

MCPLAY: Kunskapskanalen enbart för marknadsförare

Prototyping är att våga MISSLYCKAS – SNABBT

EN DIGITAL(ISERAD) MARKNADSCHEFS Bekännelser

Maxa nyttan av sociala medier med content marketing

Våga släppa kontrollen

Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis.

Verktyget som skapar en EN HÅLLBAR ORGANISATION

INVESTERING & DIGITALISERING skapar förutsättningar för innovation och ökat kundvärde

Situationsanpassad marknadsföring kräver ny kompetens

Vilka kunskaper bör en marknadschef ha?

RYKTET om det papperslösa samhället är ÖVERDRIVET

Marknadschefens Innovationsutmaning

Dagen då jag klippte mitt bensinkort i två delar

DIGITAL INHOUSE – 2016

En ny sheriff i Vilda Västern

Vår hypotes var att svenskarna halkat efter i den digitala världen. Men stämmer det verkligen?

Om konsten att kapitalisera på godhet.

Dina medarbetare är nya tidens mediekanaler

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning

3 vanliga frågor om det sociala medielandskapet

”Det krävs att du har ett bredare kommunikativt perspektiv i dag”

Undvik fallgroparna vid content marketing

Publikrekord för segelfesten

Nya affärsområden ger ökad framgång

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk

0 till 100 miljoner med verklighetsanpassad IT

Marknadscheferna Nr.2 2015

ANALYSER som ger konkret AFFÄRSNYTTA


Om vi bättre förstår kundernas behov och har bättre kunskap om deras varukorgar kan vi både vara mer pricksäkra i våra utskick och påverka deras kö...

Läs mer
MCPLAY höger
Högerbanner - halv eget sälj
Mest lästa