Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 21 juli 2018 - klockan 02:21
Madicon

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!


2016-12-20


VAD HÅLLER PÅ ATT HÄNDA JUST NU? Vi lever i en oerhört spännande och omvälvande tid. Aldrig har möjligheterna varit större samtidigt som trycket på att ständigt förändras och interagera med sin omgivning ökar. Digitaliseringstakten bara accelererar och till stor del drivs den av en symbios mellan att allt som kan digitaliseras kommer att digitaliseras och beteendeförändringar som sker i rasande fart.

Uppkopplingen av alla saker runt oss, Internet of Things, pågår för fullt och idag beräknas ca 15 miljarder prylar vara uppkopplade och 2020 ca 50 miljarder enligt DHL och Cisco1 (Intel tror 200 miljarder2 ). Ingen vet egentligen hur många det kommer vara 2020 men klart är att det är en explosionsartad utveckling i både antal och komplexitet. Bilar är bara ett av många exempel där 90% förväntas vara uppkopplade 2020 gentemot 2% 20123 . Volvo och Göteborgs stad tar ett gemensamt steg genom att lansera 100 självkörande bilar under 2017 som ska rulla på allmänna vägar4 .

Det är lätt att tänka att digitaliseringen huvudsakligen handlar om teknik, men faktum är att våra beteenden också förändras drastiskt. Något som Uber och Airbnb har byggt sina affärsmodeller kring och nått global räckvidd samtidigt som de skördat stora framgångar sedan start 2008. Uber är ju som bekant världens största taxibolag men äger inga bilar och Airbnb är världens största hotellkedja men äger inga hotell. Att våga tänka och agera annorlunda har lett till att de blivit en disruptiv kraft inom sina branscher. Hur ser din situation ut och hur kan du dra nytta av den snabba förändringstakten i teknik och beteenden?

VILKA KONSEKVENSER FÅR DIGITALISERINGEN?
Digitaliseringen kommer att skapa möjligheter till information i en skala som aldrig tidigare varit tänkbart. Detta kan naturligtvis nyttjas av den som inser betydelsen av denna kunskap. Genom att veta mycket mer än tidigare om beteenden och behov på marknaden kan man bättre anpassa sina erbjudanden och verksamhet. Tillgången på information gör dock inte automatiskt att företag blir effektivare. Det gäller att förstå hur informationen kan nyttjas i varje enskilt fall. Det kommer bli allt viktigare att urskilja öar av nyttig information i det enorma bruset av data som finns tillgängligt.
  Information rätt använd skapar möjligheter såsom individualisering av erbjudanden, effektiviseringar och ökad tillgänglighet av tjänster. Exempelvis så ges goda möjligheter till förbättrad planering och därigenom effektiviseringar och kostnadsbesparingar inom servicenäringen. Digitaliseringen kan också skapa, alternativt stöpa om hela branscher. Musikbranschen producerade och sålde vinyl och cd-skivor under många decennier. Något som var högst lönsamt men som drastiskt förändrades när musik digitaliserades och illegala nedladdningar exploderade. Många kunder frågade sig varför man skulle betala för ett album när det egentligen bara var någon låt man var ute efter och att den samtidigt helt plötsligt gick att få tag på gratis någon knapptryckning bort. Skivförsäljningen rasade och branschen blev tvungen att ändra sina affärsmodeller. Något som gick långsamt och nya spelare tog tillvara på tillfället och lanserade streamingtjänster som möjliggjorts genom teknikutveckling, utbyggnation av infrastruktur och en bättre förståelse av kundbehov. Otaliga skivbolag och skivaffärer blev under processen förpassade till historieböckerna. Idag använder troligtvis de flesta istället Spotify när man vill lyssna på musik. Musiktstreamingtjänsterna drar nytta av en rad fördelar inom digitalisering såsom effektiv distribution, tillgänglighet 24/7, individualisering och stora valmöjligheter för kunderna till en låg kostnad. Även om kostnaden för enskilda kunder är låg för ett så stort utbud så betalar ändå många mer årligen till streamingtjänster än de hade köpt skivor för.
  Verksamheter kommer att behöva ta ställning till om tidigare affärsmodeller behöver förändras och därigenom även organisationsstrukturer och framför allt ledarskap.

VAR SNABB ATT TA VARA PÅ MÖJLIGHETERNA MED DIGITALISERING!
I en värld med allt högre digitaliseringstakt så ökar behovet av att vara snabbrörlig och värdet av detaljerade långsiktiga planer minskar. Den ökande takten drivs av en teknisk utveckling i kombination med nytänkande affärsmodeller och arbetssätt. Olika branscher har olika förändringstakt och förändringstryck. Samtidigt är det få om några branscher som inte kommer att påverkas av digitalisering. Hur man förhåller sig till detta och hur väl man lyckas i paradigmskiftet kommer i slutändan inte bara avgöra framgång utan även överlevnad.
  Att ta helhetsperspektiv kring vad som händer och hur man bäst kan nyttja det är lika självklart som svårt för etablerade verksamheter. Många har startat med begränsade tilltag såsom närvaro i sociala medier, automatisera administrativa uppgifter och effektivisera varuflöden. Dessa är förstås viktiga pusselbitar men utan ett helhetsperspektiv så riskerar man att bli kortsiktig eller t.o.m. vara kontraproduktiv.
  Genom att se över sin långsiktiga riktning och plan, hur man vill utöva ledarskap i ett vidare perspektiv, samt interaktioner med omvärlden så finns det möjlighet att skapa förutsättningar för en långsiktigt framgångsrik verksamhet i vår snabbföränderliga värld.

HUR SKAPAR DU BÄST VÄRDE FÖR DINA KUNDER OCH MEDARBETARE?
Strategier och affärsmodeller under en digital revolution behöver anpassas frekvent och i vissa fall finns det möjligheter att gå längre än så och revolutionera både erbjudande och operations. Nämnda Uber och Airbnb är bra exempel på revolutionerande erbjudanden och affärsmodeller. För de flesta etablerade verksamheter handlar det dock snarare om att utveckla sin strategi och affärsmodell utifrån vad som bäst skapar kundvärde och engagerade medarbetare med stöd av digitalisering. Samtidigt som det är viktigt att tänka på att de största framtida konkurrenterna troligen inte kommer från din bransch utan från en annan med andra spelregler så ha modet att ifrågasätta invanda mönster och kassakor.           Utveckla din strategi och affärsmodell så den inte bara inkluderar och utan också drar full nytta av digitalisering. Vidare i en snabbföränderlig värld så ökar värdet av samarbete och samverkan internt såväl som externt. Monopol och oligopol blir allt mer historiska företeelser och upplevt kundvärde är den enda giltiga mätstickan. Få verksamheter kan vara bäst på allt vilket gör att en förflyttning från slutna system till öppna är att fördra för att skapa högsta upplevda kundvärde. Gamla sanningar ska förstås utmanas i arbetet och det kan finnas behov att ”kill your darlings”, något som TV4 tog fasta på i sin förändringsresa från tittare till användare där uttrycket ”Better to be the cannibal than the meat” myntades. Ett uttryck som är mycket talande i en värld där det inte är ett alternativ att stå stilla.

HUR KAN ETT UPPKOPPLAT EKOSYSTEM SE UT FÖR DIG?
Mycket av den enorma mängd data som digitaliseringen skapar kring en viss verksamhet kommer att vara användbar och värdefull även för andra intressenter på marknaden. Alla dessa bildar tillsammans ett ekosystem.
  Ekosystemet kommer att erbjuda möjligheter på flera sätt. Ett sätt är att med hjälp av aktuella data kring en viss verksamhet skapa specifika riktade erbjudanden till just den verksamheten. Typiskt exempel är riktade erbjudanden från t.ex. verkstäder, bensinbolag, försäkringsbolag, leasingbolag, och turismnäring mot ett visst motorfordon baserat på kända data om dess driftstatus, körstil, ägarförhållande och geografisk placering.
  Ekosystemet ger även möjlighet att utbyta viktig information mellan olika intressenter, exempelvis företag, anställda, myndigheter etc. Allianser uppstår av olika intressenter som väljer att jobba tillsammans gentemot t.ex. kunder eller där andra fördelar uppstår. Ekosystem idag har en långt högre grad av öppenhet och föränderlighet än tidigare. Man kan förvänta sig att stora etablerade verksamheter i högre grad kommer att arbeta med små och medelstora verksamheter som kan hjälpa dem med innovationer och vara spjutspetsar inom sina respektive nischer.

LEDARSKAP I EN DIGITAL VÄRLD
Vad är det då för ledarskap som är bäst i en snabbföränderlig omvärld där digitaliseringen leder till en uppsjö av möjligheter och risker? Det finns det tyvärr inget enkelt svar på – olika förutsättningar kräver olika lösningar. Vad som är klart är att vi behöver återuppfinna oss löpande och att vi inte ska begränsa oss till hur ledarskap utövas mellan individer utan att vi behöver se över hela vår verksamhetsledning.
  Om vi tittar på hur vi leder vår verksamhet i strävan efter vision och uppnå målsättningar så innebär det att vi behöver se över allt från ägardirektiv, värdegrund, organisationsform och ledningssystem till hur vi vill att vår kultur ska vara och hur det dagliga ledarskapet mellan individer utövas.
  Med bakgrund i en hög och tilltagande förändringstakt så innebär det att livslängden för management-modeller har minskat. Att produktlivscykeln är väsentligt kortare idag än tidigare har varit känt sedan länge. Däremot har det varit relativt lite debatt kring livslängden på management-modeller, det har mer handlat om disruptiva innovationer och branscher i kris.    För att vara och förbli en framgångsverksamhet så kommer förmågan att ständigt kunna förändra och förbättra den egna verksamhetsledningen vara av yttersta vikt, m.a.o. kontinuerlig innovation genom utveckling av management-modell. Om man tar avstamp i detta så är steget kort till att inse att fel kommer att göras och att det snarare handlar om att våga göra fel ibland, se till att göra dem i mindre skala och lära sig av misstagen. Tiden för detaljerade arbetsinstruktioner och arbetsbeskrivningar är över och tiden för att leda med hjälp av värdegrund, riktning, transparens, uppmuntra självledarskap och samverkan är här.

THINK BIG, START SMALL, SCALE FAST
Förmåga till förändring kommer att vara helt avgörande för att lyckas när så mycket i omvärlden ändras snabbt. Ta chansen att nyttja digitalisering till att skapa fördelar för dina kunder och din verksamhet innan någon annan gör det. Tänk stort, starta i liten omfattning och skala snabbt upp har aldrig varit mer aktuellt.

Björn Holgersson Business Sherpa
bjorn.holgersson@madicon.se
+46 79 337 75 44

Per-Johan Hurtig Business Sherpa
per-johan.hurtig@madicon.se
+46 70 519 37 34

KONTAKTA OSS: INFO@MADICON.SE
+46 72 571 42 00
BESÖKS OSS: WWW.MADICON.SE
KUNGSGATAN 71,112 27 STOCKHOLM

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

Varför skriver media om vissa företag  (och inte om andra)?

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Det är ingen slump vad media bevakar eller skriver om. Till att börja med måste vi klargöra vem som är medias uppdragsgivare – det är mediekonsumenterna, lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Dear Friends)

All makt åt användarna.

Man brukar säga att ärlighet varar längst, och för dagens företag är det uttrycket viktigare än någonsin att leva upp till.

Nordic Wellness var tidigt ute med att lansera en träningsapp åt sina medlemmar, men med ett par år på nacken var det dags att se över dess funktionalitet. Under arbetet...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (United Spaces)

Coworking - ett framgångskoncept


Portarna till det första coworking spacet slogs upp redan år 2000, långt före sin tid var de då firma Göran Garberg-Lars Rydén. Begreppet ”...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (krönika)

Ett jobb med extra allt


Tacksam, hedrad, ödmjuk. Det var ganska tydligt en gång i tiden: det var den arbetssökande som skulle känna sig utvald om hon mot all förmodan drog det längsta...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

Välkommen till Öijared
- EN EGEN VÄRLD.

Öijareds prisbelönta klubbhus.

På halvön mellan sjöarna Mjörn och Sävelången ligger Öijared, i natursköna omgivningar med storskog, vitsippsbackar samt ett stort och varierande växt-...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

Undvik fallgroparna när du väljer byrå

Oskar och Sebastian har hjälpt flera företag att välja rätt byrå.<br />Fotograf: <span>Miriam Preis</span>

Vägen till ett lyckat byråval är kantad av en rad fallgropar. Det är mycket man ska tänka på och det krävs tid, kunskap och engagemang för att hitta rä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (MCPLAY)

Vad gör vi åt det största hotet mot svensk tillväxt?


Att världen förändras allt snabbare och digitaliseringen ständigt ritar om spelplanen för hur vi skapar värde och gör affärer har ni säkert hört till...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadscheferna)

SÅ ENKELT - når du alla Sveriges marknads- och försäljningsansvariga


Nätverket Marknadscheferna är sedan ett antal år tillbaka Sveriges största nätverk för marknads- och försäljningsansvariga. Men, få vet fortfarande att...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer

Så tar du fram videor som andra vill dela på sociala medier


Det är naturligtvis flera faktorer som avgör om din marknadsföringsvideo kommer att få många delningar på sociala medier. Visst kan man ha tur, men det finns må...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Sveriges Kommunikatörer)

Varumärkessyfte
– vad, varför och hur?


Vad är varumärkessyfte för något? Varför är det viktigt att ha ett? Och hur finner man sitt varumärkessyfte? Sveriges Kommunikatörer tittar närmare...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Företagsrock)

Företagsrock GBG _ management by music


Vad har företag som Semcon, Borås Energi och Billes Tryckeri gemensamt med Sahlgrenska Neurokirurgen? Tillsammans med 20 andra företag gjorde de upp om vem som jobbar på den...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Du där, klarar ni verkligen av morgondagens utmaningar?

Robert Börjes på MCPLAY utmanar företag att bli \

Visst vill väl du bidra till ökad tillväxt i det företaget du jobbar på? Svaret är naturligtvis ja! Tillgänglig kunskapstid är en kritisk faktor för att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Allt fler marknadschefer anser att videoinnehåll inte längre bara är ett alternativ - det är snarare ett måste för en framgångsrik marknadsstrategi.


Men i och med det ökade behovet av rörligt material, kan det i längden kännas ekonomiskt ohållbart att lägga ut allt på produktionsbolag och contentbyråer....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Alltid matchdag hos Marketmatch
- hur gig-ekonomin skapar nya möjligheter inom marknad.


Alexander Johansson har en vision om den perfekta matchen – mellan marknadskonsulten som behöver stimulans och variation för att vara kreativ – och företaget som går...

Läs mer

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.

Med kunden i fokus.

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?

Marknadsföring som gör skillnad.

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)

"Var en rebell inom ramen"

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?

Frölunda Torg satsar på upplevelsebaserad marknadsföring

Packat & klart.

DÅLIGA MÖTEN – Nutidens största tidstjuv och arbetsmiljöfråga.

Sexton marknadschefer i Båstad med Nyström, Järryd, Pernfors och Tideman

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.

NKI vs. Kundlojalitet och kundupplevelse

Sätter avtryck på säkerheten.

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.

Vad är Micro-Moments?

10 SAKER SOM KÄNNETECKNAR EN MODERN MARKNADSAVDELNING

MOBILANNONSERING
– relevant, effektivt och prisvärt.

Information som går in istället för ut

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!

5 nya trender inom e-handel

Rörande e-commerce

Varför vill inte alla öka sin försäljning med 64 procent?

Kombinationen av professionell SEO och PR:
Optimerar ditt bolags kommunikation

Hur får du dina medarbetare att leva varumärket?

”Det är dags att kommunicera jämställt”

Säljtratten är en glasstrut – fyll den med smaskigt innehåll

FRAMTIDENS MARKNADSORGANISATION - Digitaliseringen stöper om marknadsorganisationen

Nytt koncept för effektivare möten.

”Pennpojken” väg mot världsrekord

Svenska marknadschefer ökar budgeten 2017 – men övergången till digitala medier går långsamt

Marknadschefskongressen i november 2017 – En heldag med framtidsfokus på turné till Stockholm, Göteborg och Malmö

Fyra saker transformativa ledare gör

SKILLNADEN MELLAN NÖJD OCH LOJAL KUND KOSTAR DITT FÖRETAG PENGAR!
…kanske hundratusentals, eller t.o.m. miljontals kronor

Nya trenden: Organiserade nätverk. – en unik knutpunkt

Marknadsförarens parlör 2017. Från buzzwords till fraser med mening

Automatisera framtiden

ÄR NI I FRAMKANT?

VARUMÄRKESMÖTET

Scandic – ett möteshotell i högsta klass. Helene Arvidsson om strategier och struktur när det kommer till möten.

VAD VÄNTAR DU PÅ? DIGITALISERA NU ELLER FÖRLORA ALLT!

FINN FEM FEL

”Detta är briljant, men kunden kommer aldrig att gå med på det ”

Svaret är enkelt!

THE END OF THE EXPERT

REKLAMFÖRAKTET

Viktigt att tänka på när du väljer konferenshotell. Tänk noga igenom syftet och se till att boka tidigt.

YTA ELLER PSYKOLOGI?

Madicon

BUSINESS TO CONSUMER – UTVECKLA DIN SÄLJORGANISATION


Få delar av en organisation är så delikata att utveckla som säljavdelningen. Inte för att det inte finns gott om stöd och både teoretiska och praktiska hjä...

Läs mer

Övervinn reklamtrötthet

Ägardirektiv – ägarnas möjlighet att tydliggöra sin vilja

VAD HINDRAR SMÅ BOLAG ATT UTVECKLAS OCH VÄXA? FÖRUTOM ATT SKAFFA KAPITAL?

Historisk digitalisering

Stora utmaningar för dig som säljer via återförsäljare!

MITT AFTONBLADET.SE ÄR INTE SAMMA SOM DITT AFTONBLADET.SE

Ny undersökning visar: PRODUKTMEDIA ÄR EN AV DE STARKASTE REKLAMBÄRARNA

VÄLPLANERAD PR & KOMMUNIKATION – eller först när Uppdrag granskning ringer?

Tillhör du de 4 procenten?

FRAMGÅNG FÖR ALLA PARTER I MÅNGFILIAL- & FRANCHISEFÖRETAG

HUR FÅR MAN UTMÄRKELSEN ”NÖJDAST KUNDER” FRÅN SVENSKT KVALITETSINDEX (SKI) - SJU ÅR I RAD?

Värderingarna styr hur dina kunder förblir dina kunder.

Slaget om Kundlojaliteten

Så når du omnikanalsnirvana.

Marknadschef, hur modig är du?

Ökad lönsamhet via värderingstyrd franchise.

Impossible? It is possible.

Så hanterar du den nya köpprocessen inom B2B

Från ruinens brant till miljardomsättning via franchise – en kostnadsfri bok från Madicon

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”

VÅGA GÅ BORTOM KUNDVÅRDSSYSTEM

VIVA DIGITALA KUNDER!

Ledarskap i konfliktsituation

Bestående resultatförbättringar i mångfilialföretag/organisationer.

Så blir din reklam mer lönsam

EN WEBB FÖR ALLA

PUL 2.0: SÅ PÅVERKAS DU AV EU:S NYA DATASKYDDSFÖRORDNING

DEMOKRATISERA DATA En hållbar datadriven utveckling

MAGKÄNSLA = VARUMÄRKESEKONOMI

Från leverantör till samarbetspartner:

Så kan insikt ge nya möjligheter

VI TAR BEFÄLET!

Content Marketing B2B i tandvården

Bridging the digital skills gap

Här är årets bästa kommunikatörer

Nå framgång genom att koppla ihop marknad, sälj och kundsupport

De 10 viktigaste digitala affärstrenderna 2016

The Golden Age of Marketing

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN

Stora bolag ökar sin marknadsföringsbudget

Varför jobbar inte marknad och sälj ihop?

KONSTEN ATT SKAPA STARKA UPPLEVELSER

Den digitala Transformationen

Reklamen är död! Länge leve reklamen!

MCPLAY: Kunskapskanalen enbart för marknadsförare

Prototyping är att våga MISSLYCKAS – SNABBT

EN DIGITAL(ISERAD) MARKNADSCHEFS Bekännelser

Maxa nyttan av sociala medier med content marketing

Våga släppa kontrollen

Har din byrå tekniken i blodet? – Grattis.

Verktyget som skapar en EN HÅLLBAR ORGANISATION

INVESTERING & DIGITALISERING skapar förutsättningar för innovation och ökat kundvärde

Situationsanpassad marknadsföring kräver ny kompetens

Vilka kunskaper bör en marknadschef ha?

RYKTET om det papperslösa samhället är ÖVERDRIVET

Marknadschefens Innovationsutmaning

Dagen då jag klippte mitt bensinkort i två delar

DIGITAL INHOUSE – 2016

En ny sheriff i Vilda Västern

Vår hypotes var att svenskarna halkat efter i den digitala världen. Men stämmer det verkligen?

Om konsten att kapitalisera på godhet.

Dina medarbetare är nya tidens mediekanaler

Personlig utveckling- nyckeln till lyckad försäljning

3 vanliga frågor om det sociala medielandskapet

”Det krävs att du har ett bredare kommunikativt perspektiv i dag”

Undvik fallgroparna vid content marketing

Publikrekord för segelfesten

Nya affärsområden ger ökad framgång

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk

0 till 100 miljoner med verklighetsanpassad IT

ANALYSER som ger konkret AFFÄRSNYTTA

Världens bästa kommunikationsskola blir ännu bättre

Varför misslyckas innovativa produkter?

Smak för marknadsföring

Så använder du LinkedIn för att hitta nya kunder

Vinn racet om din kunds uppmärksamhet på den digitala arenan

CEO’s Need To Get Serious About Sales

Magkänsla = Varumärkesekonomi – 10 tips

Våga vara först!

Zlatan blir fransk storpolitik – då tar PSG:s väloljade PR-maskineri raskt över taktpinnen

Ditt namn säljer

Sociala medier äger- nästan

Två gillar, en ogillar – en gammal, bra sanning

Att mäta digital ROI. På riktigt.

Ökande digital marknadsföring och önskan om digital integritet: EN PARADOX?

Vem är smart i det digitala kaoset?

Shitstorm & Native Advertising

Storytelling knyter känslor till produkten

Skapa känslan med rätt bild

Innovationens betydelse för Sverige

Skydda ditt varumärke

Scener ur ett äktenskap

Säljchefens Förvandling

Så når du ut med ditt budskap

Marknadsanalys – för att KUNSKAP ÄR MAKT

E-gifting – ett nytt sätt att ge

It-budgeten har fått nya ägare. Är du en av dem?

Nya rön skapar nya märkesutmaningar.

Att vara och verka i en digital värld

Ljus framtid för utomhusreklam

Gott nytt kommunikationsår

Så kommer 90-talisterna att påverka framtidens konsumtion.

Do you feel it?

Hur arbetar du med ditt platsvarumärke?

Hur blir du BFF med dina kunder - om ett värdebaserat erbjudande.

Så undviker du att göra din reklam osynlig.

Tryckt media – viktigt för framtiden?

Förändring är ett måste och ny strategi är satt! Varför händer ingenting?

Ingen kedja är starkare än den svagaste länken

Hur kan vi öka det digitala kunnandet på marknadsavdelningarna?

Marknadschef?
Lär dig mer om ekosystem!

Våga ta din marknadsföring till nästa steg!

Så lär du känna dina kunder på djupet

Hur växer jag som marknadschef?

Riksdagsval och bolagsstämmor är urvattnade. Nu är det kvartalsrapporter och opinionsundersökningar som gäller!

Öka engagemanget med App Push

Många gör bra saker men få får uppmärksamhet

Banner VS Native ads

Marknadsplan- steg för steg

Innehållet är viktigare än tekniken

FRAMGÅNG genom att ställa RÄTT FRÅGOR

De 96,4% vi inte talar om.

Native advertising – något för dig?

Vi är ett stort bolag, men vi har inte tid att vara tröga

Reklamationer och kundmottagare i affärsutvecklingens tjänst!

Läs om dig själv i tidningen

Are you talking to me? Personligt om Personligt.

Fusk och stöld i kreativitetens tjänst

Försäljning, för viktig att överlåta till säljarna?

Film som väcker känslor

Nya medielandskapet ställer större krav på kunskap och proffsighet

Ett motvilligt äktenskap?
Som blir bättre och bättre.

Receptet för framgångsrik
e-postmarknadsföring.

Hur fyller vi tomrummet efter kunden vi glömt?

Passion – en framgångsfaktor enl. Harvard Business School

Så tar du fram en content marketing strategi – från affärsmål till kanal

Det räcker inte att hålla tiden för att bygga kollektivtrafikens varumärken

Ett möte med mig själv.

TRE TIPS för marknadschefer som vill tro mindre

Bruce Dickinson/Iron Maiden om att skapa fans och inte kunder

DIGITAL Trendspaning

Strategisk positionering vs operationell effektivitet

Det attraktiva företaget – en lärande organisation.

Marknadschefer har mycket att lära av hajars beteende

Kvinnor är i stort sett alltid din viktigaste målgrupp

Marknadschefens roll har förändrats

Content is king – igen!

ATT HITTA bra content

Nöjda kunder är nummer 1

Kommunikation på riktigt.

Berghs vill göra chefer mer kommunikativa

Utveckla eller avveckla?

INTERVJU MED Joe Pulizzi – content marketings fader

VALÅR – DÅ SLIPAS PR-VERKTYGEN ... och det finns skäl att vara extra källkritisk

Mer framgångsrik kommunikation

Mediebyrån guidar rätt i REKLAMDJUNGELN

New Career öppnar nya dörrar

Engagemang avgörande för att lyckas online

Bakom kulisserna i mediabranschen

Nordisk Personinformation öppnar dörren till 25 MILJONER KONSUMENTER

Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa