Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 6 april 2020 - klockan 06:25
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Att vara och verka i en digital värld


Creuna 2014-11-27


I dag kan vi många gånger fundera över hur vi kunnat leva utan de digitala tjänster som vi omger oss med. För företag som huvudsakligen arbetar med fysiska produkter, tjänster och upplevelser i sin vardag kan omställningen till det digitala kännas frustrerande. – Vilken marknadschef har i dag inte fått höra, - vi måste ha en app- efter ett styrelsemöte och därefter kliandes i huvudet undrat varför och till vad?, säger Tina Söderlund, VP Gothenburg och strateg på Creuna.

Trots det måste den digitala spårväxlingen ske om man vill fortsätta att vara konkurrenskraftig – i kommunikation, i marknadsföring och inte minst i kringtjänster och värdeadderande.
För företag med fötterna i en fysisk värld blir den ökade digitaliseringen inte lika intuitiv och naturlig som för företag med en huvudsakligen digital affär.
Nya marknadskrafter kräver förståelse och respekt.

Tidigare har företag har kunnat äga tillgänglighet i form av tid och rum, samt branscher har varit specialister med ensamrätt på kompetens och produkt.
Men i dag har vi en situation när makten istället ligger hos användarna. Är företaget inte med på tåget finns risken att bli omkörd och i värsta fall försvinna, se bara på Kodaks fall.

Användare förväntar sig tillgänglighet på sina premisser, oavsett device eller sammanhang, i soffan, vid skrivbordet eller på bussen.
Den sömlösa upplevelsen som bara ska finnas där, oavsett kanal, situation, tjänst eller budskap.

Vi har på en extremt kort tid sett hur många invanda tankar och mönster har behövt ändras och hur nya utmaningar och möjligheter uppstått.
Digitaliseringen har gått snabbt och vi är alla ”customers at work”. Vi suddar ut gränsen mellan det privata och det professionella och tar med oss förväntningar och beteenden på tjänster, service och produkter oavsett om vi är kund eller företag och det på våra villkor, inte företagens.

Det stora klivet
Med dagens tjänste-ekonomi, upplevelse- ekonomi och digitala mognad krävs en väl genomarbetad strategi för att säkerställa framgång.
Strategin måste även omvandlas till en taktisk plan där en del steg kan kännas svåra att övervinna för många organisationer.
Utmaningen handlar om att gå från ord till handling.

När man väl är överens om riktningen, att använda digital teknik och kommunikation för att skapa nya affärer och upplevelser som överstiger användarnas förväntningar, måste planerna sättas i verket.

Hur går man tillväga?
Bland de första frågorna man bör ställa sig är vilken roll det digitala ska spela utifrån affärsmål och behov/förväntningar från omvärlden.
Här går många fel och ser initiativet endast som ett marknads- eller kommunikationsprojekt istället för att integrera strategin i hela verksamheten.

Inte förrän det finns en förståelse för, organisation och process i hur det stödjer och påverkar exempelvis säljprocess, kundservice och produktutveckling kan man säga att det finns en digital strategi.

Har man en fysisk produkt är det viktigt att utgå från den och bygga på med lager av information, kringtjänster, integrationer och därefter kommunicera och marknadsföra.

Relevans för organisationen
När sen strategin är på plats är det viktigt att se till att den integreras i organisationen och inte stannar hos uppdragsgivaren.
– Vår lärdom med de allra första strategierna vi genomförde var just vikten av att lägga tid på att paketera utifrån olika mottagare så att individerna verkligen förstår strategin och vad den innebär för just hen, säger Tina Söderlund.

En förändring kräver involvering och mod, det är inget man gör över en natt och det måste respekteras. Lägg därtill att ett projekt för att ta fram en digital strategi måste ha stöd i ledningsgruppen, annars flyger det inte.

Vill du veta mer - se www.creuna.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa