Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 24 september 2018 - klockan 09:26
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Från: MC Marknadscheferna, Nr 2, 2013

Bakom kulisserna i mediabranschen


PeO Axelsson 2014-05-08


Digitalt, bredd och pengar. Medierna breddar sig för att behålla eller finna nya konsumenter, inom nya plattformar eller konstellationer. Situationen blir alltmer komplex. Och priset är viktigt. Så sammanfattas medielandskapet just nu av Kjell Söderberg på Scream Mediabyrå i Göteborg.

Ett år går snabbt. Förmodligen sitter du där och planerar inför nästa år. Frågorna är många. Vad ska vi göra? Kommer budgeten att stå sig i förhållande till målsättningarna? Trots att vi ökade marknadsbudgeten förra året så tycker vi att vi fick sämre effekt av varje satsad krona. Vad beror det på? Vad kommer konkurrenterna att hitta på? Kan vi fortsätta att göra samma sak ett år till? Dessa och många andra är frågor får vi på mediabyråer varje år – förutom såklart de klassiska mediala…

Det mesta handlar om det digitala. Blir verkligen allt digitalt? Svaret är ja, det mesta blir digitalt. Till och med utomhus. Men om man breddar sitt erbjudande åt det digitala, hur ska det då värderas? Ska det som trycks på papper kosta mer än det som är publiceras på en digital skärm?

Vi har några tumregler att hålla oss till. För det första: Ja, det har länge pratats om det digitala, och sociala medier i synnerhet. Men om du inte vet vad du ska göra, eller hur du ska anamma de nya kanalerna, så skippa det tills vidare. Att jobba med sociala medier tar mycket resurser i anspråk om det ska bli bra.

Det händer mycket på mediemarknaden just nu, och dessutom råder mycket hög konkurrens bland marknadsförande kundföretag. Ingen kan ge dig patentlösningen: Om du gör X så kommer Y att hända! Många faktorer påverkar utgången. Det går alltså inte att ge ett svar som gäller för alla, i alla situationer. Alla företag och varumärken har sina unika förutsättningar, sin historia och uppfattas på sitt individuella sätt.

Man kan alltid ifrågasätta om man ska fortsätta på en tidigare upptrampad stig år ut och år in. Rädslan att förlora vinner kanske över modet att vinna? Om du aldrig satsar nytt blir det lätt för dina konkurrenter att förutsäga vad som ska ske.

Ja, vi tycker att man behöver hitta på nya saker. Konsumenten har oftast inte samma uppfattning som de som jobbar med reklamen, och som lever med den dygnet runt. Men nyheter är ett viktigt reklambudskap. Det har kommit nya aktörer och konkurrenter, kanske från digitalt håll. Dessa har andra kostnader och kan agera lite annorlunda än gamla konkurrenter. Oavsett vad man kommer fram till så är det klart värt att fundera över vad som hänt i mediavärlden och vad vilka korrigeringar mitt varumärke behöver göra. Det händer mycket bara på ett år.

SAMMANFATTNING (SEPTEMBER 2013)

TV
Det har under en tid varit säljarens marknad i TV. Trots att man som annonsör ökat TV-budgeten så har effekter uteblivit, detta förmodligen för att alla konkurrenter gjort samma sak – din share of voice har därmed minskat.

Inom kommersiell TV har det mest påtagliga även i år varit den höga utförsäljningsgraden. Den enda kanalen som haft lite luft över är TV4, vilket var lite otippat. Samtliga TV-stationer har höjt priserna kraftigt vilket troligen lett till att många valt andra kanaler.

TV-tittandet fortsätter att vara högt. Vi kan anta att vi historiskt sett nått en högstanivå på tvtittandet i realatid som sannolikt aldrig kommer tillbaka, särskilt i takt med att playkanaler, läsplattor, smartphones med mera gjort sitt intåg i hemmen.

TV3 har inte riktigt lyckats hitta rätt, många lanseringar blir inte alls de framgångar som de i dagsläget behöver. 2013 är oerhört viktigt för 3:an som behöver ta tillbaka andelar. TV4 lyckas istället med nästan alla satsningar, även om X Factor floppade något. De kan alltid gå tillbaka och plocka fram Idol igen och säkerställa ett högt tittande, en styrka som är fantastisk. Kanal5 har köpts upp av Discovery vilket gör att vi där hittar ett riktigt kanalhus med flera olika tv-kanaler som sannolikt kan samordnas för att vinna andelar. I den nya konstellationen ingår nu Kanal5, Kanal9, Discovery, TLC samt TV11 som man köpt av TV4.

RADIO
På radiosidan är den största nyheten att man börjat mäta radio på ett annat sätt, väldigt likt TV-mätningarna, via ett så kallat People Meter System. Radiosignalerna från bil- och köksradion, i telefonen eller datorn snappas upp av en mätare. Lyssnandet mäts på minutnivå.

Resultaten visar att fler personer lyssnar på radio än vad som tidigare varit fallet, samtidigt som de lyssnar kortare tid. Genom denna kunskap får radio en annorlunda situation. Radion har alltid varit ett billigt frekvensmedia men med en lägre räckvidd, nu har man plötsligt möjlighet att nå väldigt höga räckvidder genom en radiokampanj samtidigt har man fått svårare att bygga frekvens.

MTG radio har sålt flertalet stationer till konkurrenten SBS Radio. Försäljningen har skapat ett nygammalt nätverk i form av NRJ som nu är rikstäckande igen.

DAGSPRESS
Om dagspressen har vi länge fått höra att den är död! Trots det kan man konstatera att morgontidningen fortfarande skapar högst räckvidd på en given dag och ort. Trenden är att morgontidningarna presenterar fler läsare än någonsin tidigare. Detta är en sanning med modifikation. Totalt sett: Ja, de har fortfarande en hög läsning. Men papperstidningen har en stadigt vikande upplaga. Det är istället tidningarnas olika digitala lösningar som tillför läsare. De digitala lösningarna skiljer sig åt mellan tidningshusen. Generellt sett arbetar man med att utveckla både hemsidor och mobila lösningar.

Fler läsare är positivt, men för en annonsör har det blivit stökigare. De olika kanalerna som tidningshusen presenterar idag fungerar olika, vilket innebär merjobb för annonsören i form av olika budskap och material.

En ny trend det senaste året är att vi ser fler och fler gratisdistribuerade morgontidningar på orterna. Tidningarna landar i brevlådorna en eller två gånger per vecka. Tidigare har gratistidningarna avfärdats på grund av sin dåliga kvalitet, men kvaliteten förbättras hela tiden och därmed ökar gratistidningarnas konkurrensförmåga.

Kvällspressens huvudtidningar fortsätter att tappa i upplaga. De satsar nu på att producera bra bilagor/magasin som läsaren får på köpet, eller betalar extra för i samband med köpet av huvudtidningen. Detta gör att tappet i upplaga bromsas något. Bilagorna har bättre och bättre kvalitet och nu går det även att prenumerera separat på bilagan.

Kvällstidningarnas mobila lösningar blir mer och mer viktiga. Genom dem når man läsare som aldrig köpt papperstidningen eller varit läsare på nätet.

MAGASIN
En av de största magasinsnyheterna är den digitala tjänsten Readly. Readly funkar som Spotify och idag har tjänsten totalt 870 tidningar. Fler förlag och titlar ansluter hela tiden.

Tjänsten innebär att man för 99 kr per månad har tillgång till alla titlarna i sin läsplatta, att läsa direkt eller för nedladdning för senare bruk – om man åker på semester och inte har tillgång till internet, kan man ändå läsa tidningen. Under första halvåret har 63 nya titlar registrerats på Readly. Under våren har titlar som exempelvis Allt om Mode, Allt om Rymden, Islandshästmagazinet och Zapp sett dagens ljus, och nischningen inom respektive segment blir allt djupare; Om ett magasin tidigare handlat om hästar i allmänhet kan de idag nischa in sig till att handla om islandshästar i synnerhet.

Allt om Mode är ett exempel på en titel som kvällspressen, i detta fall Expressen, ligger bakom. En tydlig satsning från kvällstidningarna som verkar gå hem och som tar mark från de traditionella tidskriftsförlagen.

I övrigt ser vi ett fortsatt stort intresse för magasin om heminredning, -trädgård samt inom matsegmentet, där bland annat förlaget bakom Filter kommer med en ny titel i höst, Hunger. Andra kategorier som går bra är kvinna/livsstil, familj och samhälle.

En ny trend vi sett i år är att det digitala mediet stöttas med hjälp av en tidskrift. Här har vi till exempel Metro Modemagasin. Tidskriften Chic kommer tillbaka i tryckt form efter cirka ett års frånvaro, och enligt ett uttalande från Aller är tanken att just stötta chic.se.

DEN DIGITALA SCENEN
Det digitala breder ut sig. Från att ha varit en separat del i mediamixen blir det digitala nu integrerat i all media. Vi är ett uppkopplat folk och allt är sökbart. Varje dag sker över 30 miljoner sökningar på Google bara i Sverige, och 90 procent av alla köp Googlas innan de genomförs.

Allt vi gör digitalt blir sökbart vilket ger marknadsföringen nya möjligheter. En blogg, en Facebooksida, en artikel är alla delar av marknadskommunikationen. De sociala medierna ger oss möjligheter att kommunicera närmare med målgrupper och ger också målgrupper en ny möjlighet att söka och granska sin konsumtion.

Den största trenden på det digitala området är RTB, Real Time Bidding, som nu fått genomslag på riktigt. Genom RTB kan vi via ett auktionsförfarande köpa annonsutrymme, precis som på exempelvis Google och Facebook.

Allt går automatiskt och köparna kan fritt lägga bud. Dessutom kan köparna genom de automatiserade systemen använda sig av olika typer av målgruppsstyrning. De kan, förutom pris, till exempel välja tid, frekvens, beteendemässig målgrupp, kön med mera.

Nätet är idag en väldigt brokig plats för annonsering. Prisbilden är fortsatt mycket dynamisk, för att uttrycka sig modest. Priserna för en banner kan variera mycket. Den bakomliggande orsaken är att utbudet är större än efterfrågan.

Vissa mediebolag, som exempelvis Aftonbladet, har lyckats hålla upp sina prisnivåer då de är störst och ofta lyckas sälja sitt utrymme. Dock försöker konkurrenterna självklart hitta olika vägar för att nå fram, och ofta kan man helt enkelt få bra priser. Schipsted kan via sina kassakor Blocket och Aftonbladet ha en aggressiv och ambitiös strategi. Målet verkar vara att skapa total dominans. Blocket omsätter idag cirka 500 miljarder i sålda produkter, vilket motsvarar en betydande del av Sveriges BNP.

Även på utomhusmarknaden är digitalt den stora trenden. Nya aktörer som kommer in gör det just digitalt. De ledande aktörerna JC Decaux och Clear Channel tar bort klistrat och ersätter med digitala skärmar eller bakbelyst. Pelare kommer snart att vara ett minne blott.


MER INFO:
www.scream.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa