Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:28
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Från: MC Marknadscheferna, Nr 2, 2013

Bakom kulisserna i mediabranschen


PeO Axelsson 2014-05-08


Digitalt, bredd och pengar. Medierna breddar sig för att behålla eller finna nya konsumenter, inom nya plattformar eller konstellationer. Situationen blir alltmer komplex. Och priset är viktigt. Så sammanfattas medielandskapet just nu av Kjell Söderberg på Scream Mediabyrå i Göteborg.

Ett år går snabbt. Förmodligen sitter du där och planerar inför nästa år. Frågorna är många. Vad ska vi göra? Kommer budgeten att stå sig i förhållande till målsättningarna? Trots att vi ökade marknadsbudgeten förra året så tycker vi att vi fick sämre effekt av varje satsad krona. Vad beror det på? Vad kommer konkurrenterna att hitta på? Kan vi fortsätta att göra samma sak ett år till? Dessa och många andra är frågor får vi på mediabyråer varje år – förutom såklart de klassiska mediala…

Det mesta handlar om det digitala. Blir verkligen allt digitalt? Svaret är ja, det mesta blir digitalt. Till och med utomhus. Men om man breddar sitt erbjudande åt det digitala, hur ska det då värderas? Ska det som trycks på papper kosta mer än det som är publiceras på en digital skärm?

Vi har några tumregler att hålla oss till. För det första: Ja, det har länge pratats om det digitala, och sociala medier i synnerhet. Men om du inte vet vad du ska göra, eller hur du ska anamma de nya kanalerna, så skippa det tills vidare. Att jobba med sociala medier tar mycket resurser i anspråk om det ska bli bra.

Det händer mycket på mediemarknaden just nu, och dessutom råder mycket hög konkurrens bland marknadsförande kundföretag. Ingen kan ge dig patentlösningen: Om du gör X så kommer Y att hända! Många faktorer påverkar utgången. Det går alltså inte att ge ett svar som gäller för alla, i alla situationer. Alla företag och varumärken har sina unika förutsättningar, sin historia och uppfattas på sitt individuella sätt.

Man kan alltid ifrågasätta om man ska fortsätta på en tidigare upptrampad stig år ut och år in. Rädslan att förlora vinner kanske över modet att vinna? Om du aldrig satsar nytt blir det lätt för dina konkurrenter att förutsäga vad som ska ske.

Ja, vi tycker att man behöver hitta på nya saker. Konsumenten har oftast inte samma uppfattning som de som jobbar med reklamen, och som lever med den dygnet runt. Men nyheter är ett viktigt reklambudskap. Det har kommit nya aktörer och konkurrenter, kanske från digitalt håll. Dessa har andra kostnader och kan agera lite annorlunda än gamla konkurrenter. Oavsett vad man kommer fram till så är det klart värt att fundera över vad som hänt i mediavärlden och vad vilka korrigeringar mitt varumärke behöver göra. Det händer mycket bara på ett år.

SAMMANFATTNING (SEPTEMBER 2013)

TV
Det har under en tid varit säljarens marknad i TV. Trots att man som annonsör ökat TV-budgeten så har effekter uteblivit, detta förmodligen för att alla konkurrenter gjort samma sak – din share of voice har därmed minskat.

Inom kommersiell TV har det mest påtagliga även i år varit den höga utförsäljningsgraden. Den enda kanalen som haft lite luft över är TV4, vilket var lite otippat. Samtliga TV-stationer har höjt priserna kraftigt vilket troligen lett till att många valt andra kanaler.

TV-tittandet fortsätter att vara högt. Vi kan anta att vi historiskt sett nått en högstanivå på tvtittandet i realatid som sannolikt aldrig kommer tillbaka, särskilt i takt med att playkanaler, läsplattor, smartphones med mera gjort sitt intåg i hemmen.

TV3 har inte riktigt lyckats hitta rätt, många lanseringar blir inte alls de framgångar som de i dagsläget behöver. 2013 är oerhört viktigt för 3:an som behöver ta tillbaka andelar. TV4 lyckas istället med nästan alla satsningar, även om X Factor floppade något. De kan alltid gå tillbaka och plocka fram Idol igen och säkerställa ett högt tittande, en styrka som är fantastisk. Kanal5 har köpts upp av Discovery vilket gör att vi där hittar ett riktigt kanalhus med flera olika tv-kanaler som sannolikt kan samordnas för att vinna andelar. I den nya konstellationen ingår nu Kanal5, Kanal9, Discovery, TLC samt TV11 som man köpt av TV4.

RADIO
På radiosidan är den största nyheten att man börjat mäta radio på ett annat sätt, väldigt likt TV-mätningarna, via ett så kallat People Meter System. Radiosignalerna från bil- och köksradion, i telefonen eller datorn snappas upp av en mätare. Lyssnandet mäts på minutnivå.

Resultaten visar att fler personer lyssnar på radio än vad som tidigare varit fallet, samtidigt som de lyssnar kortare tid. Genom denna kunskap får radio en annorlunda situation. Radion har alltid varit ett billigt frekvensmedia men med en lägre räckvidd, nu har man plötsligt möjlighet att nå väldigt höga räckvidder genom en radiokampanj samtidigt har man fått svårare att bygga frekvens.

MTG radio har sålt flertalet stationer till konkurrenten SBS Radio. Försäljningen har skapat ett nygammalt nätverk i form av NRJ som nu är rikstäckande igen.

DAGSPRESS
Om dagspressen har vi länge fått höra att den är död! Trots det kan man konstatera att morgontidningen fortfarande skapar högst räckvidd på en given dag och ort. Trenden är att morgontidningarna presenterar fler läsare än någonsin tidigare. Detta är en sanning med modifikation. Totalt sett: Ja, de har fortfarande en hög läsning. Men papperstidningen har en stadigt vikande upplaga. Det är istället tidningarnas olika digitala lösningar som tillför läsare. De digitala lösningarna skiljer sig åt mellan tidningshusen. Generellt sett arbetar man med att utveckla både hemsidor och mobila lösningar.

Fler läsare är positivt, men för en annonsör har det blivit stökigare. De olika kanalerna som tidningshusen presenterar idag fungerar olika, vilket innebär merjobb för annonsören i form av olika budskap och material.

En ny trend det senaste året är att vi ser fler och fler gratisdistribuerade morgontidningar på orterna. Tidningarna landar i brevlådorna en eller två gånger per vecka. Tidigare har gratistidningarna avfärdats på grund av sin dåliga kvalitet, men kvaliteten förbättras hela tiden och därmed ökar gratistidningarnas konkurrensförmåga.

Kvällspressens huvudtidningar fortsätter att tappa i upplaga. De satsar nu på att producera bra bilagor/magasin som läsaren får på köpet, eller betalar extra för i samband med köpet av huvudtidningen. Detta gör att tappet i upplaga bromsas något. Bilagorna har bättre och bättre kvalitet och nu går det även att prenumerera separat på bilagan.

Kvällstidningarnas mobila lösningar blir mer och mer viktiga. Genom dem når man läsare som aldrig köpt papperstidningen eller varit läsare på nätet.

MAGASIN
En av de största magasinsnyheterna är den digitala tjänsten Readly. Readly funkar som Spotify och idag har tjänsten totalt 870 tidningar. Fler förlag och titlar ansluter hela tiden.

Tjänsten innebär att man för 99 kr per månad har tillgång till alla titlarna i sin läsplatta, att läsa direkt eller för nedladdning för senare bruk – om man åker på semester och inte har tillgång till internet, kan man ändå läsa tidningen. Under första halvåret har 63 nya titlar registrerats på Readly. Under våren har titlar som exempelvis Allt om Mode, Allt om Rymden, Islandshästmagazinet och Zapp sett dagens ljus, och nischningen inom respektive segment blir allt djupare; Om ett magasin tidigare handlat om hästar i allmänhet kan de idag nischa in sig till att handla om islandshästar i synnerhet.

Allt om Mode är ett exempel på en titel som kvällspressen, i detta fall Expressen, ligger bakom. En tydlig satsning från kvällstidningarna som verkar gå hem och som tar mark från de traditionella tidskriftsförlagen.

I övrigt ser vi ett fortsatt stort intresse för magasin om heminredning, -trädgård samt inom matsegmentet, där bland annat förlaget bakom Filter kommer med en ny titel i höst, Hunger. Andra kategorier som går bra är kvinna/livsstil, familj och samhälle.

En ny trend vi sett i år är att det digitala mediet stöttas med hjälp av en tidskrift. Här har vi till exempel Metro Modemagasin. Tidskriften Chic kommer tillbaka i tryckt form efter cirka ett års frånvaro, och enligt ett uttalande från Aller är tanken att just stötta chic.se.

DEN DIGITALA SCENEN
Det digitala breder ut sig. Från att ha varit en separat del i mediamixen blir det digitala nu integrerat i all media. Vi är ett uppkopplat folk och allt är sökbart. Varje dag sker över 30 miljoner sökningar på Google bara i Sverige, och 90 procent av alla köp Googlas innan de genomförs.

Allt vi gör digitalt blir sökbart vilket ger marknadsföringen nya möjligheter. En blogg, en Facebooksida, en artikel är alla delar av marknadskommunikationen. De sociala medierna ger oss möjligheter att kommunicera närmare med målgrupper och ger också målgrupper en ny möjlighet att söka och granska sin konsumtion.

Den största trenden på det digitala området är RTB, Real Time Bidding, som nu fått genomslag på riktigt. Genom RTB kan vi via ett auktionsförfarande köpa annonsutrymme, precis som på exempelvis Google och Facebook.

Allt går automatiskt och köparna kan fritt lägga bud. Dessutom kan köparna genom de automatiserade systemen använda sig av olika typer av målgruppsstyrning. De kan, förutom pris, till exempel välja tid, frekvens, beteendemässig målgrupp, kön med mera.

Nätet är idag en väldigt brokig plats för annonsering. Prisbilden är fortsatt mycket dynamisk, för att uttrycka sig modest. Priserna för en banner kan variera mycket. Den bakomliggande orsaken är att utbudet är större än efterfrågan.

Vissa mediebolag, som exempelvis Aftonbladet, har lyckats hålla upp sina prisnivåer då de är störst och ofta lyckas sälja sitt utrymme. Dock försöker konkurrenterna självklart hitta olika vägar för att nå fram, och ofta kan man helt enkelt få bra priser. Schipsted kan via sina kassakor Blocket och Aftonbladet ha en aggressiv och ambitiös strategi. Målet verkar vara att skapa total dominans. Blocket omsätter idag cirka 500 miljarder i sålda produkter, vilket motsvarar en betydande del av Sveriges BNP.

Även på utomhusmarknaden är digitalt den stora trenden. Nya aktörer som kommer in gör det just digitalt. De ledande aktörerna JC Decaux och Clear Channel tar bort klistrat och ersätter med digitala skärmar eller bakbelyst. Pelare kommer snart att vara ett minne blott.


MER INFO:
www.scream.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa