Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 09:47
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap


PeO Axelsson 2018-04-15

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.
Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tänka långsiktigt – men ändå vara snabbfotad.

Vi vill ha örat mot marken och behålla våra team kompletta. Vi står inför en utveckling där människor arbetar längre än någonsin i livet och behoven att ställa om sin karriär – och kompetens – sträcker sig längre upp i åldrarna och karriärstegen än någonsin. Att behålla sin personal och dessutom säkra att deras kompetens är relevant blir allt svårare, samtidigt som att rekrytera är både dyrt och tidskrävande. Livslångt lärande har gått från ett diffust begrepp till en verklighet att förhålla sig till, speciellt i kommunikationsyrken.

SOM ETT SVAR på en ökad efterfrågan som uppstått i takt med att vårt samhällsklimat förändras, lanserade Berghs i slutet av 2017 ett helt nytt utbildningsformat: Berghs Upgrade. Utbildningarna riktar sig till en erfaren målgrupp som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om sin karriär motett nytt område eller tillskansa sig en ny spetskompetens. Utbildningarna inom Berghs Upgrade skapar möjlighet att utveckla sin nuvarande yrkesroll och fylla på med ny kompetens.

SOM DELTAGARE INOM Berghs Upgrade studerar deltagarna på Berghs under 12 veckor. Den pedagogiska modellen inom Berghs Upgrade bygger på att deltagarna varje vecka får ett nytt uppdrag eller case, och därmed ge praktisk erfarenhet inom det område de utbildar sig.

LINN TORNÉRHIELM, CHEF ÖVER KURSVERKSAMHETEN PÅ BERGHS, KAN DU BERÄTTA HUR DU TÄNKTE NÄR DU TOG FRAM DE UTBILDNINGAR SOM IDAG ERBJUDS INOM UPGRADE?
Utbildningskonceptet bygger på insikten att allt fler yrkesverksamma vill och behöver vidareutbilda sig, och då fylla på med lite mer än vad t ex en 3-dagars kurs kan ge. Arbetsgivare ser samma behov när det kommer till kompetensutveckling av sin personal, då kommunikationslandskapet förändras i snabb takt. Kravet för att gå de olika utbildningarna är att deltagarna kommer in med en viss kompetens, t ex programmet Digital design vänder sig till befi ntliga grafiska formgivare och designers. Content manager vänder sig till befintliga kommunikatörer, redaktörer, journalister etc. Det är många företag idag som bygger upp egna inhouseredaktioner och där finns det ett stort behov av att tillföra ny kompetens.

EN AV UTBILDNINGARNA I UPGRADEFAMILJEN ÄR DIGITAL PRODUCER. BERÄTTA!
Digital producer riktar sig till produktions- och projektledare, marknadskoordinatorer etc på marknadsavdelningar och byråer som vill kunna leda och beställa digitala kommunikationsprojekt. Det kan handla om appar, rörligt för sociala medier eller utveckling av befi ntliga webbsidor.

UTVECKLINGEN SKER FÖRSTÅS KONSTANT, MEN KAN DU DELA MED DIG AV EN TREND ELLER RIKTNING SOM DU TROR ATT INGEN MARKNADSCHEF KOMMER UNDAN ATT FÖRHÅLLA SIG TILL IDAG?
Behovet att ständig kompetensutveckling, både hos sig själv och hos sina medarbetare. Att vara nyfiken, vilja lära nytt och välkomna förändring. Inte lätt, men nödvändigt för oss alla.


FAKTARUTA: UTBILDNINGAR INOM BERGHS UPGRADE MED START I HÖST:
Digital producer >>Länk
Digital design >>Länk
Content manager >>Länk
Processledning >>Länk

Läs mer på Berghs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa