Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 09:10
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


BONZAI Business Developer 2017-12-18


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två väldigt olika verksamheter. De har dock någonting gemensamt: båda har anlitat Marknadschefernas byråvalspartner, BONZAI Business Developer, för att ta sin marknadsföring till nästa nivå.

Magnus Jeppsson är marknadschef på företaget Yara, som producerar mineralgödsel och växtnäring. För marknadsavdelningen har det länge varit en utmaning att hitta rätt sätt att marknadsföra Yaras moderna teknik på ett sätt som både fångar kundens uppmärksamhet och förmedlar produkternas värde. För att hitta rätt partner vände Magnus sig till BONZAI, med ett uppdrag som ursprungligen bestod i att producera en reklamfilm.

– Efter att ha satt sig in i våra behov, rekommenderade Bonzai oss istället att satsa på material i VR-format. Med deras hjälp inledde vi ett samarbete med VR-byrån Divine Robot, säger Magnus. Resultat blev en avancerad VR-simulator med inslag av gamification, som ger en engagerande och verklighetstrogen bild av hur Yaras produkter fungerar i praktiken. VR-simulatorn användes bland annat vid Birkeland-konferensen i Norge, där den rönte stor uppmärksamhet. En av av konferensdeltagarna som uttryckte sin uppskattning var självaste Norges stadsminister Erna Solberg, något som gav företaget en rejäl pr-boost.

– Kombinationen av vår unika teknologi och toppmodern marknadsföring har fungerat över all förväntan. BONZAIs spetskompetens och nätverk har varit en enorm tillgång för oss, utan dem hade vi aldrig skapat något så här spektakulärt, säger Magnus.

Innan Yara anlitade BONZAI hade de aldrig övervägt möjligheten att använda VR och gamification i sin marknadsföring. Nu blev företaget det första i sin bransch att göra det.
– Vi är en förhållandevis liten organisation, med begränsade möjligheter att göra research. Tack vare BONZAI ligger vår marknadsföring nu ändå i utvecklingens absoluta framkant, säger Magnus.

Cecilia Schön är Insamlingschef på Barnfonden. Som anställd i en organisation med välgörande ändamål är Cecilia van att vända på slantarna, och hon beskriver hur man väntat i det längsta med att investera i en ny hemsida. Men till slut var det nödvändigt, och det var då kontakten med BONZAI inleddes.

– Vi behövde en responsiv hemsida som kunde driva konverteringar. Vi är beroende av gåvor, och behövde en hemsida som både drar trafik och genererar donationer.

Barnfonden har även en webshop, där man till exempel kan köpa en get till en utsatt familj, eller skolpaket åt barn i fattiga delar av världen. Nu ville man passa på att integrera shopen i hemsidan, och samordna de olika betalningslösningarna.

– BONZAIs kompetens inom digital marknadsföring har varit en ovärderlig resurs. De hjälpte oss att översätta våra önskemål och behov i en tydlig brief, som vi kunde använda för att identifiera rätt leverantör. Upphandlingen utmynnade i att webbyrån Pocketsize fick uppdraget, och i skrivande stund befinner produktionen sig slutfasen, med en planerad lansering innan årskiftet.

– I vårt fall har BONZAI fungerat som en viktig länk mellan oss och webbyrån, delvis även under projektets gång. De har hjälpt oss att upptäcka utmaningar som vi missat, och att optimera processen.


BONZAI Business Developer

Vilken byrå passar egentligen just ditt företag?
Det vet Sebastian Holm och Oskar Wennberg på BONZAI Business Developer – Marknadschefernas byråvalspartner.

Digital byrå, kommunikationsbyrå, reklambyrå, sociala medier-byrå, PR-byrå, action marketing-byrå eller creative agency? Att hitta rätt i byrådjungeln är svårt, och att välja fel kan bli dyrt.

BONZAI erbjuder professionell byråvalshjälp, med avstamp i varje företags unika behov och målsättningar.

Med dokumenterat effektiva processer hjälper Sebastian Holm och Oskar Wennberg sina kunder att hitta rätt leverantör för varje uppdrag, och att få maximal effekt av sin investering.

Läs mer på: http://bonzaibd.se/


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa