Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 22 september 2018 - klockan 16:45
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Föredrag Marknadschefsdagarna 2016

"BRAND EXPERIENCE - VAD, VARFÖR OCH HUR?”


Olof Lidh 2016-04-11


Skapa engagemang och upplevelser kring ditt varumärke. Det är ett recept för att stärka ditt varumärke. Om det berättade PS Communication och SAS.

Precis som många andra på Marknadschefsdagarna var de inne på att skapa engagemang kring varumärket. Reklam och marknadsföring idag handlar mer om att engagera kunden än att störa den, vilket traditionell reklam oftast gör.
Istället ska du skapa upplevelser kopplade till varumärkets story.
– Hitta det du vill säga, din story, och koppla den till varumärkesupplevelser och varumärket. Skapa engagemang, för känslor leder till handlingar, säger Niclas Mellbin, regionchef på PS Communication i Göteborg som hade med sig kollegan Malin Gunnäng, byråchef i Malmö.

Tina Szczyrbak, Manager Brand Engagement på SAS, pratade om flygbolagets transformation kring sin senaste kampanj ”We are travelers”. Där har man lagt ett stort fokus på att skapa igenkänningsfaktor och känslor hos kunden.
Szczyrbak visade också en film där folk fick chans att vinna flygbiljetter genom att försöka fånga en biljett med ett par chop sticks. En enkel metod som fick fick stor genomslagskraft.

Vad var det viktigaste ni berättade på Marknadschefsdagarna? 
– Att det handlar om att skapa upplevelser kopplat till ett varumärkes story och att vara konsekvent till det. Hur det ser ut kan skifta väldigt mycket beroende på varumärke och vad man vill säga men det som vi visade med chop sticks kan faktiskt vara det som sätter sig och gör ett avtryck, säger Niclas Mellbin.
– Det viktigaste är att man lever upp till det man säger att man ska leverera. Att vi lever upp till vårt varumärke och är pålitliga och trovärdiga och allt det här som vi önskar, säger Tina Szczyrbak.

Har ni några tips till Sveriges marknadschefer?
– Att våga lite. Att våga utmana, väga tänka nytt, att man inte fastnar i det traditionella.
Både vad gäller ny teknik men också de här enklare PR-aktiviteterna som kan skapa mer impact och engagemang än vad man kanske tror, säger Malin Gunnäng.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa