Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 16 december 2018 - klockan 20:35
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Föredrag Marknadschefsdagarna 2016

"BRAND EXPERIENCE - VAD, VARFÖR OCH HUR?”


Olof Lidh 2016-04-11


Skapa engagemang och upplevelser kring ditt varumärke. Det är ett recept för att stärka ditt varumärke. Om det berättade PS Communication och SAS.

Precis som många andra på Marknadschefsdagarna var de inne på att skapa engagemang kring varumärket. Reklam och marknadsföring idag handlar mer om att engagera kunden än att störa den, vilket traditionell reklam oftast gör.
Istället ska du skapa upplevelser kopplade till varumärkets story.
– Hitta det du vill säga, din story, och koppla den till varumärkesupplevelser och varumärket. Skapa engagemang, för känslor leder till handlingar, säger Niclas Mellbin, regionchef på PS Communication i Göteborg som hade med sig kollegan Malin Gunnäng, byråchef i Malmö.

Tina Szczyrbak, Manager Brand Engagement på SAS, pratade om flygbolagets transformation kring sin senaste kampanj ”We are travelers”. Där har man lagt ett stort fokus på att skapa igenkänningsfaktor och känslor hos kunden.
Szczyrbak visade också en film där folk fick chans att vinna flygbiljetter genom att försöka fånga en biljett med ett par chop sticks. En enkel metod som fick fick stor genomslagskraft.

Vad var det viktigaste ni berättade på Marknadschefsdagarna? 
– Att det handlar om att skapa upplevelser kopplat till ett varumärkes story och att vara konsekvent till det. Hur det ser ut kan skifta väldigt mycket beroende på varumärke och vad man vill säga men det som vi visade med chop sticks kan faktiskt vara det som sätter sig och gör ett avtryck, säger Niclas Mellbin.
– Det viktigaste är att man lever upp till det man säger att man ska leverera. Att vi lever upp till vårt varumärke och är pålitliga och trovärdiga och allt det här som vi önskar, säger Tina Szczyrbak.

Har ni några tips till Sveriges marknadschefer?
– Att våga lite. Att våga utmana, väga tänka nytt, att man inte fastnar i det traditionella.
Både vad gäller ny teknik men också de här enklare PR-aktiviteterna som kan skapa mer impact och engagemang än vad man kanske tror, säger Malin Gunnäng.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa