Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:44
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Bruce Dickinson/Iron Maiden om att skapa fans och inte kunder


Christian Egefur/RIVISTA 2014-04-24

Bruce Dickinson/Iron Maiden talar på Marknadschefsdagen/Meg 2014
Bild: Niklas Maupoix
Bruce Dickinson/Iron Maiden talar på Marknadschefsdagen/Meg 2014

Affärsmannen, piloten, fäktaren men framförallt frontmannen i Iron Maiden – Bruce Dickinson avskyr kunder, trots att han handskas med dem varje dag. Men lojala, engagerade kunder kallas fans, och det är en helt annan sak.

En kund har alltid valet att vända dig ryggen och kommer att överge dig och din produkt när något annat som lockar mer dyker upp. Det säger sångaren i numera legendariska hårdrocksbandet Iron Maiden, Bruce Dickinson under sin föreläsning på Marknadschefsdagen.

Han är väl medveten om att alla som köper deras musik, går på deras konserter och stolt bär deras t-shirts i viss mening ändå är just kunder. Men han vill se det som en mer förädlad variant. Det vi vanligen kallar fans.

– Det låter inte så rock ’n’ roll, men de är ju kunder till oss. Fast om man verkligen bryr sig om sina kunder och samverkar med dem så byggs det upp en relation, och de blir istället fans, säger Bruce Dickinson från scenen i K-salen under MEG.

Vid ett första ögonkast är det svårt att tro att den för dagen kavajprydda mannen som håller i seminariet ”How to turn customers into fans” till vardags frontar ett av de mest inflytelsefulla och framgångsrika Heavy Metalbanden någonsin. Det är något i den numera 55-åriga sångarens vardagsstil med skjorta, kavaj och löst sittande chinos som inte känns helt lättlänkat till låttitlar som ”Bring your daughter to the slaughter” eller ”The number of the beast”. Men å andra sidan är han även fäktare som varit rankad topp tio i Storbritannien, pilot som flugit åt allehanda bolag, författare, programledare och framgångsrik entreprenör som startat och drivit flera företag.

– Om man missköter relationen, om vi till exempel skulle sälja tröjor som går sönder, spela playback på konserter eller annat, så skulle vi snabbt märka att våra fans istället blev kunder. Och jag hatar kunder, fortsätter Bruce. Han exemplifierar med sportens värld där fansen inte slutar gå på sitt lags matcher för att de är inne i en dålig period. Han jämför även med Apple som genom historien haft hängivna fans till skillnad från fienden Microsoft, som setts som ”the evil empire” som Bruce Dickinson beskriver det. Men idag är pendeln på god väg att slå om då Microsofts ägare Bill Gates ger bort stora delar av sin förmögenhet till välgörenhet och Apple inte ger bort ett endaste dugg. Ens till sina kunder.

– Fans bryr sig om visionerna och innehållet. Det är därför som band har fans och skivbolagen bara har kunder. Bruce Dickinson fortsätter seminariet med att berätta om hur Iron Maiden valt att ta relationen med sina fans till ytterligare steg. De startade ett eget ölmärke, ”The Trooper” och gjorde en uppmärksammad turné med sitt egna flygplan. Ölet valdes omsorgsfullt ut och har idag egna fans fristående från allt det musikaliska.

– Allt handlar egentligen om att inte ge folk skräp som har ditt namn på sig, menar Bruce Dickinson

CHRISTIAN EGEFUR/RIVISTA

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa