Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

Bruce Dickinson/Iron Maiden om att skapa fans och inte kunder


Christian Egefur/RIVISTA 2014-04-24

Bruce Dickinson/Iron Maiden talar på Marknadschefsdagen/Meg 2014
Bild: Niklas Maupoix
Bruce Dickinson/Iron Maiden talar på Marknadschefsdagen/Meg 2014

Affärsmannen, piloten, fäktaren men framförallt frontmannen i Iron Maiden – Bruce Dickinson avskyr kunder, trots att han handskas med dem varje dag. Men lojala, engagerade kunder kallas fans, och det är en helt annan sak.

En kund har alltid valet att vända dig ryggen och kommer att överge dig och din produkt när något annat som lockar mer dyker upp. Det säger sångaren i numera legendariska hårdrocksbandet Iron Maiden, Bruce Dickinson under sin föreläsning på Marknadschefsdagen.

Han är väl medveten om att alla som köper deras musik, går på deras konserter och stolt bär deras t-shirts i viss mening ändå är just kunder. Men han vill se det som en mer förädlad variant. Det vi vanligen kallar fans.

– Det låter inte så rock ’n’ roll, men de är ju kunder till oss. Fast om man verkligen bryr sig om sina kunder och samverkar med dem så byggs det upp en relation, och de blir istället fans, säger Bruce Dickinson från scenen i K-salen under MEG.

Vid ett första ögonkast är det svårt att tro att den för dagen kavajprydda mannen som håller i seminariet ”How to turn customers into fans” till vardags frontar ett av de mest inflytelsefulla och framgångsrika Heavy Metalbanden någonsin. Det är något i den numera 55-åriga sångarens vardagsstil med skjorta, kavaj och löst sittande chinos som inte känns helt lättlänkat till låttitlar som ”Bring your daughter to the slaughter” eller ”The number of the beast”. Men å andra sidan är han även fäktare som varit rankad topp tio i Storbritannien, pilot som flugit åt allehanda bolag, författare, programledare och framgångsrik entreprenör som startat och drivit flera företag.

– Om man missköter relationen, om vi till exempel skulle sälja tröjor som går sönder, spela playback på konserter eller annat, så skulle vi snabbt märka att våra fans istället blev kunder. Och jag hatar kunder, fortsätter Bruce. Han exemplifierar med sportens värld där fansen inte slutar gå på sitt lags matcher för att de är inne i en dålig period. Han jämför även med Apple som genom historien haft hängivna fans till skillnad från fienden Microsoft, som setts som ”the evil empire” som Bruce Dickinson beskriver det. Men idag är pendeln på god väg att slå om då Microsofts ägare Bill Gates ger bort stora delar av sin förmögenhet till välgörenhet och Apple inte ger bort ett endaste dugg. Ens till sina kunder.

– Fans bryr sig om visionerna och innehållet. Det är därför som band har fans och skivbolagen bara har kunder. Bruce Dickinson fortsätter seminariet med att berätta om hur Iron Maiden valt att ta relationen med sina fans till ytterligare steg. De startade ett eget ölmärke, ”The Trooper” och gjorde en uppmärksammad turné med sitt egna flygplan. Ölet valdes omsorgsfullt ut och har idag egna fans fristående från allt det musikaliska.

– Allt handlar egentligen om att inte ge folk skräp som har ditt namn på sig, menar Bruce Dickinson

CHRISTIAN EGEFUR/RIVISTA

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa