Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 24 september 2018 - klockan 09:25
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

Business Sweden hjälper företag att lyckas internationellt


PeO Axelsson 2014-05-21


Med 40 års erfarenhet och mer än 2 000 småföretag per år som kunder, har Business Sweden en unik erfarenhet att hjälpa företag att lyckas internationellt. Vi finns på hemmaplan i Sverige med erfarna exportrådgivare som kostnadsfritt hjälper företag att öka sina chanser att lyckas i sina internationella affärer.

Vårt erbjudande täcker hela processen från inledande exportinformation till konkret sälj- och marknadsstöd på plats i utlandet. För att kunna erbjuda ett komplett stöd engageras såväl våra Regionala Exportrådgivare som något av våra utlandskontor i närmare sextio länder.

SMÅFÖRETAGSPROGRAMMET
Vi har ett särskilt program för att stötta framtidens exportörer ”Småföretagsprogrammet” som riktar sig till ambitiösa svenska företag med högst 10 miljoner euro i omsättning och max 50 anställda. Tjänsterna är helt eller delvis finansierade av staten För större företag erbjuder Business Sweden tjänster utan statlig subvention. De Regionala Exportrådgivarna, som finns i varje län, besöker företag för att under ett personligt möte klargöra företagets ambitioner och diskutera Business Swedens och andra aktörers möjligheter att på olika sätt stötta satsningen. Utvärderingar visar att en tredjedel av de som tar steget tillsammans med Business Sweden gör nya affärer i utlandet relativt omgående.

AFFÄRSPLAN
Steps to Export Affärsplan är ett sätt att klargöra föresättningarna för en exportsatsning. Vi rekommenderar den för småföretag som vill utveckla sin export, men känner att de saknar en struktur för sin satsning eller saknar viktig kunskap för att bli lyckosamma på en internationell marknad. Under fem halvdagar lotsas företagen på ett systematiskt sätt igenom de viktigaste förberedelserna inför en satsning på nya eller befintliga marknader.

Vi arbetar med att få svar på frågor som:
✔ Vad ska jag exportera?
✔ Vem är min kund?
✔ Vilken marknad efterfrågar det jag erbjuder?
✔ Hur ska jag ta mig in på en ny marknad?
✔ Vad kommer detta att kosta och vilken försäljning måste det ge för att vara lönsamt?

Nästa kursstart i Göteborg, 7 mars 2014. Kursstarter regelbundet runt om i landet – sök på “Kursstarter” på www.business-sweden.se. Pris 2 000 kr för småföretag för att täcka administrativa kostnader. 60 000 kr för större företag.

UTVECKLING
För företag som har kommit längre med sina internationella affärer kan vi erbjuda ett mer anpassat stöd på hemmaplan. Vi kallar det Steps to Export Utveckling. Ofta behöver även mer rutinerade exportörer stöd med att exempelvis se över sina partnerkrav, klargöra exporttekniska frågor eller diskutera hur de ska lyfta sin försäljning. Våra Regionala Exportrådgivare kan vara det stödet.

Business Swedens tips till företag som vill satsa internationellt
✔ Fokusera på den bästa produkten eller tjänsten – kanske lämpar sig inte hela sortimentet för export.
✔ Bygg upp egen kunskap om marknaden, sätt mål, följ upp.
✔ Definiera partnerkrav och var noggrann i valet av partner.
✔ Upprätta alltid avtal med dina partners som en manual för samarbetet.
✔ Underhåll ditt distributionsnät och besök dem regelbundet.
✔ Var inte rädd att byta partner om målen inte uppnås.
✔ Ta hjälp av erfarna rådgivare.

Läs mer om Business Sweden och vad vi kan göra för ditt företag på www.business-sweden.se/smaforetag.

Om Business Sweden
Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi stärker och marknadsför Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

Mer info på: www.business-sweden.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från...

Läs mer
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa