Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:22
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

Business Sweden hjälper företag att lyckas internationellt


PeO Axelsson 2014-05-21


Med 40 års erfarenhet och mer än 2 000 småföretag per år som kunder, har Business Sweden en unik erfarenhet att hjälpa företag att lyckas internationellt. Vi finns på hemmaplan i Sverige med erfarna exportrådgivare som kostnadsfritt hjälper företag att öka sina chanser att lyckas i sina internationella affärer.

Vårt erbjudande täcker hela processen från inledande exportinformation till konkret sälj- och marknadsstöd på plats i utlandet. För att kunna erbjuda ett komplett stöd engageras såväl våra Regionala Exportrådgivare som något av våra utlandskontor i närmare sextio länder.

SMÅFÖRETAGSPROGRAMMET
Vi har ett särskilt program för att stötta framtidens exportörer ”Småföretagsprogrammet” som riktar sig till ambitiösa svenska företag med högst 10 miljoner euro i omsättning och max 50 anställda. Tjänsterna är helt eller delvis finansierade av staten För större företag erbjuder Business Sweden tjänster utan statlig subvention. De Regionala Exportrådgivarna, som finns i varje län, besöker företag för att under ett personligt möte klargöra företagets ambitioner och diskutera Business Swedens och andra aktörers möjligheter att på olika sätt stötta satsningen. Utvärderingar visar att en tredjedel av de som tar steget tillsammans med Business Sweden gör nya affärer i utlandet relativt omgående.

AFFÄRSPLAN
Steps to Export Affärsplan är ett sätt att klargöra föresättningarna för en exportsatsning. Vi rekommenderar den för småföretag som vill utveckla sin export, men känner att de saknar en struktur för sin satsning eller saknar viktig kunskap för att bli lyckosamma på en internationell marknad. Under fem halvdagar lotsas företagen på ett systematiskt sätt igenom de viktigaste förberedelserna inför en satsning på nya eller befintliga marknader.

Vi arbetar med att få svar på frågor som:
✔ Vad ska jag exportera?
✔ Vem är min kund?
✔ Vilken marknad efterfrågar det jag erbjuder?
✔ Hur ska jag ta mig in på en ny marknad?
✔ Vad kommer detta att kosta och vilken försäljning måste det ge för att vara lönsamt?

Nästa kursstart i Göteborg, 7 mars 2014. Kursstarter regelbundet runt om i landet – sök på “Kursstarter” på www.business-sweden.se. Pris 2 000 kr för småföretag för att täcka administrativa kostnader. 60 000 kr för större företag.

UTVECKLING
För företag som har kommit längre med sina internationella affärer kan vi erbjuda ett mer anpassat stöd på hemmaplan. Vi kallar det Steps to Export Utveckling. Ofta behöver även mer rutinerade exportörer stöd med att exempelvis se över sina partnerkrav, klargöra exporttekniska frågor eller diskutera hur de ska lyfta sin försäljning. Våra Regionala Exportrådgivare kan vara det stödet.

Business Swedens tips till företag som vill satsa internationellt
✔ Fokusera på den bästa produkten eller tjänsten – kanske lämpar sig inte hela sortimentet för export.
✔ Bygg upp egen kunskap om marknaden, sätt mål, följ upp.
✔ Definiera partnerkrav och var noggrann i valet av partner.
✔ Upprätta alltid avtal med dina partners som en manual för samarbetet.
✔ Underhåll ditt distributionsnät och besök dem regelbundet.
✔ Var inte rädd att byta partner om målen inte uppnås.
✔ Ta hjälp av erfarna rådgivare.

Läs mer om Business Sweden och vad vi kan göra för ditt företag på www.business-sweden.se/smaforetag.

Om Business Sweden
Business Sweden är en sammanslagning av Exportrådet och Invest Sweden. Vi stärker och marknadsför Sverige som en attraktiv, innovativ och konkurrenskraftig affärspartner. Med cirka 500 medarbetare i 57 länder och i varje region i Sverige, underlättar vi för svenska företag att växa internationellt och för utländska aktörer att investera i Sverige. Business Sweden ägs av staten och näringslivet. Det delade ägandet ger tillgång till kontakter och nätverk på alla nivåer.

Mer info på: www.business-sweden.se ;

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa