Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 15 oktober 2018 - klockan 10:25
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing


Stella Blekte 2018-10-01

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.
JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt kommunicera ett budskap till målgruppen, medan experiential marketing istället fokuserar på att ge målgruppen en varumärkesupplevelse.

Enligt Paul Little, creative director på kommunikationsbyrån JCP Nordic, är experiential marketing ett sätt att skapa autentiska, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och målgrupperna. Det handlar om att skapa en helhetsupplevelse och i och med det få människor att minnas varumärket eller företaget lite extra. Bland annat är det viktigt att involvera alla sinnen – inte bara synen och hörseln.

– Till skillnad från vanliga reklamfilmer eller annonser så vill vi starta en konversation. Vi vill bjuda in människor till att delta, säger Paul Little.

ETT EXEMPEL
PÅ ett svenskt företag som använt sig av experiential marketing är Volvo. I oktober förra året lanserade Volvo sin nya bil Volvo XC40 i Norge med hjälp av JCP Nordic. De valde att lansera bilen genom att öppna en restaurang i Oslo som helt skulle spegla den nya Volvon. Allt från maten till inredningen var skapat med bilen i åtanke. Samarbetet gjordes med kocken Tom Victor Gausdal, som komponerade ihop en femrättersmeny där han hela tiden hade Volvo XC40 i åtanke. Tanken med den nya bilen var att den skulle tilltala en yngre publik, som uppskattar hantverket bakom något. Samma tanke låg därför även till grund för femrättersmenyn.

– Vi drog många paralleller mellan vad som krävs för att skapa en riktigt god femrättersmeny och vad som krävs för att bygga en riktigt bra bil. Den här publiken gillar inte maten för att den är dyr – de gillar hantverket bakom den. Detsamma gäller bilen, säger Paul Little, som var med och jobbade med projektet.

RESTAURANGEN VAR ÖPPEN i fyra dagar och den faktiska bilen fanns även på plats. För att göra det tydligt för gästerna hur maten hängde ihop med den nya bilen hade restaurangen en meny som förklarade parallellerna mellan maten och bilen. Menyn visade hur kocken hade tänkt med maten och hur företaget hade tänkt med bilen. Detta är ett exempel på när alla användarens sinnen används i experiential marketing – till och med smaken.

ETT ANNAT SVENSKT exempel på experiential marketing är en annons av IKEA från januari 2018 då kvinnor uppmanades att kissa på annonsen för att se om de var gravida. Pappersannonsen såg ut som vilken annons som helst, med undantag för en ruta där man kunde kissa. Om man var gravid dök ett erbjudande upp med rabatt på en spjälsäng. Den här kampanjen fick lite olika respons – alla tyckte inte det var roligt att kissa på en tidning. Men å andra sidan pratade alla om IKEA och annonsen, så bra marknadsföring var det oavsett.


SÅ HÄR SKAPAR DU DEN PERFEKTA EXPERIENTIAL MARKETINGKAMPANJEN.

1. Autenticitet.
Det måste kännas autentiskt och ärligt – äkta - som exemplet med Volvos restaurang ovan: den fanns där, den var på riktigt. Det verkliga bakom produkten eller varumärket får människor att bli nyfikna och vilja veta mer

2. FOMO - fear of missing out.
Det här är en väldigt viktig del i experiential marketing då det allt som oftast finns ett live-element med i bilden. Det är något som händer just här, just nu och om du inte är här så kommer du missa det. Då vill människor vara där och uppleva det.

3. Deltagande.
Det är viktigt att aktivt involvera människor. Det är själva deltagandet som blir upplevelsen – det är så användaren tar del av märket eller produkten. Ställ frågor, ta reda på saker, starta en konversation. Som användare vill man känna sig inkluderad och involverad.

4. UST – unique story telling.
Det här är en punkt som inte har förändrats inom marknadsföring de senaste 50 åren. Att berätta historier. Våra hjärnor är gjorda för att förstå saker i berättande form. Experiential marketing är en helt unik berättelse som ingen annan kan skapa. Här är det viktigt att sticka ut. Vad kan vi skapa som ingen har upplevt förut? – Oftast är ett event eller live-möte en central del av kampanjen men för att skapa en framgångsrik helhet måste kampanjens olika kanaler vara integrerade. Det handlar om både traditionella kanaler som annonsering och film, till digital marknadsföring och sociala medier. Därför har JCP Nordic utvecklat vårt arbetssätt och erbjudande för att möta våra kunders efterfrågan på effektfulla varumärkesupplevelser, säger Teresa Palmquist Sverigechef JCP Nordic. På så vis kan vi tillsammans med våra kunder skapa kampanjer som verkligen fångar och engagerar deras målgrupper. Kanske inte så konstigt att vår mission till marknaden är Captivate People?

KONTAKT
■ Teresa Palmquist, Sverigechef, teresa. palmquist@jcpnordic.com, 070-358 50 12
■ Paul Little, Creative Director, Paul.Little@jcpnordic.com
www.jcpnordic.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Marknadschefens nya guide till design


Design är ett substantiv. Det beskriver en slutleverans i form av en behållare eller en visuell presentation av något. Men design är också ett verb. En process. Det ä...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa