Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 26 april 2018 - klockan 07:54
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


Helen Widmark (Retriever) 2017-09-15


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive sociala medier.


Digitaliseringen – och inte minst sociala medier – har påverkat mediebilden kraftigt. Alla kan helt plötsligt bli redaktörer, kommunikatörer och influencers, och få stor räckvidd med små medel. Målgrupperna möter och interagerar med organisationer och varumärken i många olika kanaler, och gränserna mellan traditionellt PR- och informationsarbete och marknadsföring suddas ut.

– Som marknadschef räcker det inte längre att hålla koll på dina egna kanaler, du måste veta hur hela mediebilden av företaget ser ut, så att du snabbt kan agera och justera dina insatser för att få maximal effekt, säger Helen Widmark, analyschef på Retriever, som erbjuder mediabevakning och analyser av traditionella och sociala medier.

Hon menar också att det är lika viktigt att mäta effekten av kommunikationsinsatser i förtjänad som i köpt media.

– Inte minst för att lära sig vad som fungerar bra och inte, säger Helen Widmark.


HOS RETRIEVER MÄRKS utvecklingen tydligt. Nyhetsbevakning och analyser som tidigare mest varit av intresse för kundernas PR- och kommunikationsavdelningar har även börjat efterfrågas av marknadsavdelningarna. Som exempel tar Helen Widmark en kund som kombinerar analyser av vad som skrivs om varumärket i redaktionella och sociala medier med data om aktiviteten på den egna Facebooksidan och mediebyråns mätningar av köpta inlägg.

– På så sätt får kunden en helhetsbild av vilka inlägg som engagerat mest, säger Helen Widmark.


ETT ANNAT EXEMPEL är en kund som använder mediebevakning för att följa hur väl de når ut på redaktionell plats i de medier som deras målgrupp konsumerar mest, och köper kommunikation där de inte lyckas.

På Retriever ser vi hur fler och fler av våra kunder jobbar allt mer integrerat mellan marknad och PR, och jag tror det blir ännu vanligare framöver, säger Helen Widmark.


FEM TIPS FÖR ATT MÄTA EFFEKT

1. Sätt mål

Börja alltid med att fundera på målet med kommunikationen. Hur stöttar den affärsverksamheten? Om det inte finns några kommunikationsmål kan du fundera på hur den önskade mediebild ser ut, både på förtjänad plats och i sociala medier. Undersök sedan hur väl detta överensstämmer med verkligheten.

2. Räkna inte ”pinnar”

Det räcker inte att räkna antalet omnämnanden i media. Gå djupare i analysen. Syns ni på bild, eller kanske i rubriken? Får ni fram era budskap? Säg att du är en biltillverkare med målet att kommunicera hållbarhet. Är det hållbarhet det skrivs om, eller är det färgerna på senaste modellen? Om ni inte når fram med rätt budskap är det kanske läge att se över insatserna.

3. Mät inte allt

Väldigt få har nytta av att mäta varje omnämnande. Förutom att mängden information kan bli överväldigande kan det bli onödigt dyrt. Börja smått och enkelt, med fokus på till exempel de viktigaste medierna, och utöka när du märker hur du kan använda medieanalysen.

4. Mät inte i pengar

Kommunikation kan och ska inte mätas i pengar. Men visst är det frestande att presentera ett PR-värde, alltså en peng på värdet av förtjänad kommunikation. Undvik det - det bygger så mycket på antaganden. En del säger att en positiv artikel är värd tio gånger mer än kostnaden för en annons, andra säger tre gånger. Använd andra mätparametrar, som kvalitet på genomslaget, vilka budskap som når fram, och vilka reputation drivers som fyller varumärket.

5. Ta hjälp från experter

Att mäta och analysera är en specialistkompetens i sig. Är budgeten begränsad? Börja med en nollmätning, som visar hur dagsläget ser ut och ger en objektiv bild av styrkor och svagheter i mediebilden. Glöm inte heller att ta hjälp vid kriser, då det är värdefullt att få en objektiv analytikers svar på hur stor krisen egentligen varit i media och vilka aspekter som fått störst utrymme. Om det inte finns budget för att ta löpande hjälp kan du göra enklare analyser själv, till exempel via Retrievers analysverktyg.

HELEN WIDMARK
Analysis Manager,
+46 760 001 016
helen.widmark@retriever.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa