Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 08:53
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


Helen Widmark (Retriever) 2017-09-15


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive sociala medier.


Digitaliseringen – och inte minst sociala medier – har påverkat mediebilden kraftigt. Alla kan helt plötsligt bli redaktörer, kommunikatörer och influencers, och få stor räckvidd med små medel. Målgrupperna möter och interagerar med organisationer och varumärken i många olika kanaler, och gränserna mellan traditionellt PR- och informationsarbete och marknadsföring suddas ut.

– Som marknadschef räcker det inte längre att hålla koll på dina egna kanaler, du måste veta hur hela mediebilden av företaget ser ut, så att du snabbt kan agera och justera dina insatser för att få maximal effekt, säger Helen Widmark, analyschef på Retriever, som erbjuder mediabevakning och analyser av traditionella och sociala medier.

Hon menar också att det är lika viktigt att mäta effekten av kommunikationsinsatser i förtjänad som i köpt media.

– Inte minst för att lära sig vad som fungerar bra och inte, säger Helen Widmark.


HOS RETRIEVER MÄRKS utvecklingen tydligt. Nyhetsbevakning och analyser som tidigare mest varit av intresse för kundernas PR- och kommunikationsavdelningar har även börjat efterfrågas av marknadsavdelningarna. Som exempel tar Helen Widmark en kund som kombinerar analyser av vad som skrivs om varumärket i redaktionella och sociala medier med data om aktiviteten på den egna Facebooksidan och mediebyråns mätningar av köpta inlägg.

– På så sätt får kunden en helhetsbild av vilka inlägg som engagerat mest, säger Helen Widmark.


ETT ANNAT EXEMPEL är en kund som använder mediebevakning för att följa hur väl de når ut på redaktionell plats i de medier som deras målgrupp konsumerar mest, och köper kommunikation där de inte lyckas.

På Retriever ser vi hur fler och fler av våra kunder jobbar allt mer integrerat mellan marknad och PR, och jag tror det blir ännu vanligare framöver, säger Helen Widmark.


FEM TIPS FÖR ATT MÄTA EFFEKT

1. Sätt mål

Börja alltid med att fundera på målet med kommunikationen. Hur stöttar den affärsverksamheten? Om det inte finns några kommunikationsmål kan du fundera på hur den önskade mediebild ser ut, både på förtjänad plats och i sociala medier. Undersök sedan hur väl detta överensstämmer med verkligheten.

2. Räkna inte ”pinnar”

Det räcker inte att räkna antalet omnämnanden i media. Gå djupare i analysen. Syns ni på bild, eller kanske i rubriken? Får ni fram era budskap? Säg att du är en biltillverkare med målet att kommunicera hållbarhet. Är det hållbarhet det skrivs om, eller är det färgerna på senaste modellen? Om ni inte når fram med rätt budskap är det kanske läge att se över insatserna.

3. Mät inte allt

Väldigt få har nytta av att mäta varje omnämnande. Förutom att mängden information kan bli överväldigande kan det bli onödigt dyrt. Börja smått och enkelt, med fokus på till exempel de viktigaste medierna, och utöka när du märker hur du kan använda medieanalysen.

4. Mät inte i pengar

Kommunikation kan och ska inte mätas i pengar. Men visst är det frestande att presentera ett PR-värde, alltså en peng på värdet av förtjänad kommunikation. Undvik det - det bygger så mycket på antaganden. En del säger att en positiv artikel är värd tio gånger mer än kostnaden för en annons, andra säger tre gånger. Använd andra mätparametrar, som kvalitet på genomslaget, vilka budskap som når fram, och vilka reputation drivers som fyller varumärket.

5. Ta hjälp från experter

Att mäta och analysera är en specialistkompetens i sig. Är budgeten begränsad? Börja med en nollmätning, som visar hur dagsläget ser ut och ger en objektiv bild av styrkor och svagheter i mediebilden. Glöm inte heller att ta hjälp vid kriser, då det är värdefullt att få en objektiv analytikers svar på hur stor krisen egentligen varit i media och vilka aspekter som fått störst utrymme. Om det inte finns budget för att ta löpande hjälp kan du göra enklare analyser själv, till exempel via Retrievers analysverktyg.

HELEN WIDMARK
Analysis Manager,
+46 760 001 016
helen.widmark@retriever.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa