Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 16 december 2018 - klockan 14:16
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Föredrag på Marknadschefsdagarna 2015

De bortglömda 250 miljarderna


Daniel Vandor 2015-03-09

Referat av föredrag på marknadschefsdagarna 2015 med Amjad Aloul på Crossborder Communication.
Referat av föredrag på marknadschefsdagarna 2015 med Amjad Aloul på Crossborder Communication.

Många företag har en stereotyp uppfattning om hur invandrare ser ut och vad de efterfrågar. Det finns mycket pengar att hämta hem om man i stället försöker nå ut till de hundratusentals invandrare som finns i Sverige, menar Crossborder Communications Amjad Aloul.

En miljon av Sveriges invånare är förstagenerationsinvandrare, ytterligare en miljon andragenerations. Men hur bra är svenska företag på att undersöka deras konsumtionsmönster?

Inte alls bra, om man frågar Amjad Aloul, som hjälper företag att nå ut till alla svenskar.
– Det största problemet är att företagen fokuserar på fallgroparna och inte ser möjligheterna. De varumärken som vi tar för givna i Sverige finns inte i alla delar av världen. Många som bor i Sverige har ingen relation till dem, säger han.

Vidare menar han att de företag som är först på planen och först kan få invandrare att identifiera sig med dem vinner den gruppen. Han ger några exempel på företag som har lyckats bra på den biten. Comviq var först med kontantkort och såg till att invandrare inte behövde betala 2000 i deposition för att kunna nå nådda, Swedbank var först med att satsa på banktjänster och personal på invandrarnas språk och i deras områden, Folksam satsade på information på andra språk. Samtliga är i dag otroligt starka i de invandrartäta områdena.

– Däremot måste man undvika nationalromantik, det kan ge badwill i stället för goodwill. Många har en bild de vill tvätta bort och inte vill bli påtryckt den igen. Alla araber har inte vit klänning och sitter på kamel, alla turkar är inte matthandlare och dricker kaffe, säger Aloul.

Genom att som handlare skaffa sig information om vad kunderna i upptagningsområdet efterfrågar skapas en relation med kunden. Det gäller att sätta sig in även i invandrarnas livsstil, behov, konsumtionsmönster och traditioner. Aloul berättar att många dagligvarubutiker tvingas stänga ner i invandrartäta områden för att de inte klarar av att anpassa sig till kunderna.

Han och Crossborder fick i uppdrag att hjälpa en nedläggningshotad Coop Extra-butik i en av Stockholms norra förorter att anpassa kommunikationen och sortimentet till kundkretsen. Butiken började att erbjuda varor till många icke-svenska högtider och butiken har blivit en av de mest lönsamma i den svenska kedjan.
– Identifiera din målgrupp, kommunicera och skapa en förståelse och samarbeta, säger Aloul.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa