Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 21 juni 2018 - klockan 22:14
Föredrag på Marknadschefsdagarna 2015

De bortglömda 250 miljarderna


Daniel Vandor 2015-03-09

Referat av föredrag på marknadschefsdagarna 2015 med Amjad Aloul på Crossborder Communication.
Referat av föredrag på marknadschefsdagarna 2015 med Amjad Aloul på Crossborder Communication.

Många företag har en stereotyp uppfattning om hur invandrare ser ut och vad de efterfrågar. Det finns mycket pengar att hämta hem om man i stället försöker nå ut till de hundratusentals invandrare som finns i Sverige, menar Crossborder Communications Amjad Aloul.

En miljon av Sveriges invånare är förstagenerationsinvandrare, ytterligare en miljon andragenerations. Men hur bra är svenska företag på att undersöka deras konsumtionsmönster?

Inte alls bra, om man frågar Amjad Aloul, som hjälper företag att nå ut till alla svenskar.
– Det största problemet är att företagen fokuserar på fallgroparna och inte ser möjligheterna. De varumärken som vi tar för givna i Sverige finns inte i alla delar av världen. Många som bor i Sverige har ingen relation till dem, säger han.

Vidare menar han att de företag som är först på planen och först kan få invandrare att identifiera sig med dem vinner den gruppen. Han ger några exempel på företag som har lyckats bra på den biten. Comviq var först med kontantkort och såg till att invandrare inte behövde betala 2000 i deposition för att kunna nå nådda, Swedbank var först med att satsa på banktjänster och personal på invandrarnas språk och i deras områden, Folksam satsade på information på andra språk. Samtliga är i dag otroligt starka i de invandrartäta områdena.

– Däremot måste man undvika nationalromantik, det kan ge badwill i stället för goodwill. Många har en bild de vill tvätta bort och inte vill bli påtryckt den igen. Alla araber har inte vit klänning och sitter på kamel, alla turkar är inte matthandlare och dricker kaffe, säger Aloul.

Genom att som handlare skaffa sig information om vad kunderna i upptagningsområdet efterfrågar skapas en relation med kunden. Det gäller att sätta sig in även i invandrarnas livsstil, behov, konsumtionsmönster och traditioner. Aloul berättar att många dagligvarubutiker tvingas stänga ner i invandrartäta områden för att de inte klarar av att anpassa sig till kunderna.

Han och Crossborder fick i uppdrag att hjälpa en nedläggningshotad Coop Extra-butik i en av Stockholms norra förorter att anpassa kommunikationen och sortimentet till kundkretsen. Butiken började att erbjuda varor till många icke-svenska högtider och butiken har blivit en av de mest lönsamma i den svenska kedjan.
– Identifiera din målgrupp, kommunicera och skapa en förståelse och samarbeta, säger Aloul.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa