Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 04:47
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Det attraktiva företaget – en lärande organisation.


Hyper Island 2014-09-24


Digitaliseringen är en av flera omvärldsfaktorer som påverkar och förändrar samhället. I dag är förändring konstant, det är inget som kommer då och då utan pågår hela tiden, vilket sätter press på företag att anpassa sig för att hänga med. Men det är inte lätt att veta hur man ska bära sig åt. Att ligga i framkant kräver talanger. Att attrahera och behålla talanger – och kunder – kräver ett attraktivt företag. Men vad är ett attraktivt företag och hur skapar man det?

Det digitaliserade samhället påverkar företag och organisationer ur många perspektiv. Det är självklart i varje organisation att man måste utveckla affären för att bibehålla konkurrenskraft och leda företaget in i framtiden. En viktig förutsättning för att lyckas med det är att ha rätt talanger på plats. Medarbetare med rätt personlighet, kunskap och inställning. Detta är ofta inte lika självklart. Och det är inte helt lätt.
Det ställs allt högre krav på arbetsgivare och mycket handlar om att vara en lärande och lyssnande organisation – på riktigt.

– Vi stöter ofta på företag som står och stampar och är lite frustrerade över att de inte lyckas utvecklas eller anpassa sig till den nya marknaden i den takt de vill. De har kommit till insikt med att det krävs en förändring och tror gärna att nyckeln ligger i produkt- och affärsutveckling. Många gånger handlar det istället om att styra företaget in i ett nytt sätt att tänka och verka som matchar dagens snabba samhälle
– och därmed både kunder och medarbetare, säger Johanna Frelin, VD på Hyper Island.

Ett förändringsarbete som går in på djupet av företagets uppbyggnad och kultur kan vara omvälvande och ta mycket energi, men har man väl gjort ett grundligt arbete har man igen det. För en sak är säker, att ha ett attraktivt företag – oavsett målgrupp – blir en allt viktigare konkurrensfördel.

– Allt hänger ju ihop. Har vi ett attraktivt företag ur medarbetarnas perspektiv så speglar det av sig på vara produkter och tjänster. Den som gillar sitt jobb och lever företagets värderingar är en fin ambassadör för företaget. Och det smittar av sig. Till kollegor, men även ut till kunder och intressenter, säger Johanna.
Hyper Island har bred erfarenhet av att jobba med företag om dessa frågor och kan tipsa om en rad viktiga egenskaper ett attraktivt företag måste besitta.


SJÄLVINSIKT OCH STARK IDENTITET - Morgondagens talang väljer arbetsgivare efter värden som stämmer överens med den egna identiteten. Det bygger även kunder och konsumenter i större utsträckning sin inköp på.

-Så det krävs att företag är tydliga med sin identitet och sina värderingar, annars kan man gå miste om mycket, säger Johanna.

Om ett företag liknades vid en person är en varm och trygg personlighet med stark identitet och tydlig riktning är ofta mer intressant än en person som inte riktigt vet vad den vill och handlar oplanerat som en effekt av det. I kombination med en värdegrund skapad av medarbetarna och en öppenhet som tillåter frihet, kreativitet och ifrågasättande så har man kommit långt.

En värdegrund som ägs av medarbetarna ger goda förutsättningar för en stark sammanhållning och det blir enklare att eliminera ≫vi-och-de≪-fasoner. Om dessutom värderingarna efterlevs varje dag, i varje anställd, på alla möten och i korridorerna, blir det svårt att tappa bort sig.


COACHANDE OCH MODIG LEDARE GYNNAR KREATIVA ENERGIER - Ett värderingsstyrt företag kräver sitt ledarskap och arbetsklimat. Den dirigerande ledaren har gjort sitt. Hierarki och byråkrati rimmar inte väl med en organisation där individerna satt stämningen. Ödmjukhet och att vara en lagspelare är eftertraktade egenskaper hos dagens ledare, med inställningen att ≫vi gör jobbet tillsammans≪.

Ledarens roll är att motivera och guida medarbetarna mot visionen och målen, på ett tydligt och uppmuntrande sätt. Och det blir både roligare, lättare och bättre med en positiv stämning där det är tillåtet att tänka kreativt och handla fritt.

– Ett coachande ledarskap innebär att man måste vara öppen för nya, kanske banbrytande idéer, våga släppa på kontrollen och se vad som händer. Ett tillåtande och förlåtande klimat där misstag hyllas föder självgående medarbetare som vågar testa nytt och gå utanför det vanliga, säger Johanna Frelin.


SKAPA EN LÄRANDE ORGANISATION - En annan viktig byggkloss för det attraktiva företaget är lärande. Idag är lärande kulturer vinnare över organisationer med begränsande inställning till fortbildning och självledarskap. Det handlar inte om att sätta undan en liten peng för utbildning till varje anställd, utan om att skapa en kultur där nyfikenhet är nyckeln till ny lärdom varje dag. På så sätt har man en bättre chans att följa med i utvecklingen.

I dag gäller det att lära hela livet igenom. Och att lära bort, våga glömma lärdom som inte längre gäller. Kunskap är en färskvara. Det är viktigt att inse och inte hålla fast vid gamla sanningar.

– Att glömma kunskap för att ge utrymme för ny är ett nytt sätt att se på lärande, men det kan vara avgörande. Utvecklingen går så snabbt och gamla tekniker, tjänster och processer ersätts av nya, hela tiden. Ta CD-rom som exempel, en ganska ny teknik som blev enormt utbredd väldigt fort. Nu existerar den i stort sett inte ens längre. I en sådan omställning måste man vara snabb, nyfiken, flexibel och prestigelös, säger Johanna Frelin.


GENOM STÄNDIGT LÄRANDE och en nyfiken kultur bibehålls företagets talanger attraktiva och anställningsbara, något företagsledare borde se som ett mål i sig. Nöjda och drivna medarbetare är som sagt de viktigaste ambassadörerna för ett attraktivt företag.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa