Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 17 januari 2019 - klockan 20:45
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2. 2015

”Det krävs att du har ett bredare kommunikativt perspektiv i dag”


Katarina Ljungdahl 2015-09-22


Digitaliseringen har rivit ner murar mellan marknad, kommunikation och HR, och idag krävs det att alla i organisationen har ett kommunikativt perspektiv. Det säger Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation.

VARJE ÅR LÄGGER FÖRETAG, organisationer och myndigheter nästan 40 miljarder kronor på kommunikation. Trots detta finns det lite forskning om vad kommunikation egentligen har för värde för verksamheten. Det vill Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet, ändra på.

Förutom att vara aktuell som ny programansvarig för managementprogrammet Communication Executives Program, är Jesper Falkheimer en av fem forskare som under tre år undersöker hur värde skapas genom kommunikation.
Projektet drivs av Institutionen för strategisk kommunikation vid Lunds universitet Campus Helsingborg i samarbete med Sveriges Kommunikatörer och tio företag och offentliga organisationer. Totalt omfattar projektet cirka sex miljoner kronor och deltar gör bland annat Ikea of Sweden, NCC och Polisen.
– Inom forskningsprojektet ”Den kommunikativa organisationen” tittar vi på vad kommunikation har för värde för verksamheten. Vi analyserar målstyrning och hur strategisk kommunikation kan integreras i organisationers affärs- eller verksamhetsprocesser. Forskarna undersöker bland annat hur verksamheter organiserar sig.
– Digitaliseringen har banat väg för den glidning där vi ser hur bland annat marknad och kommunikation alltmer flyter samman. Det gamla tankesättet om olika avdelningar fungerar inte i den digitala världen.

DEN ÖKADE INTEGRATIONEN får konsekvenser för hela organisationen. Idag går det inte att isolera hållbarhetsarbete och kris- hantering till något som bara kommunikationsavdelningen kommunicerar kring.
– Det handlar om att integrera kommunikation i de centrala processerna. Oavsett om du arbetar med marknad eller personalfrågor krävs det idag att du har ett bredare, kommunikativt perspektiv.

Det här ingenting nytt, men Jesper Falkheimer förklarar att det är först under de senaste åren som det har börjat hända saker. Enligt den internationella undersökningen European Communication Monitor 2015 anser drygt 85 procent av studiens deltagare att det finns ett behov av att integrera kommunikationen i alla funktioner i verksamheten.
Några som är intressanta ur detta perspektiv är energiföretaget Eon.
De har valt att bygga upp sin kommunikation utifrån ett intressentperspektiv istället för ett inifrånperspektiv.

Louise Gudmundson, pressansvarig på Eon förklarar:
– Vi arbetar gränsöverskridande och sätter ihop arbetsgrupper med de enheter som behövs för att vi ska kunna leverera kommunikation som ger effekt.
För att lyckas är det avgörande att vi involverar affärerna, så att vi som koncernledningsfunktion inte lever vårt eget liv.
Att ha gemensamma strategiska mål är en nyckel för att bidra till respektive affärsmål.

JESPER FALKHEIMER PÅPEKAR att kunder sällan bryr sig om hur företaget och organisationers interna strukturer ser ut. Men visst finns det vissa risker med att det blir allt svårare att skilja mellan kommunikation och marknad.
– Inom kommunikation och PR har vi traditionellt lagt stor vikt vid frågor om förtroende och tillit. Marknadsföring, å andra sidan, handlar mycket om att fokusera på patos, alltså att väcka känslor. Är man inte tillräckligt medveten om detta kan det bli en kollision.
Han exemplifierar med de diskussioner som pågått under året där kritik riktats mot kommuners marknadsföringsarbete.
– Som invånare kräver vi viss seriositet beroende på kontext, och ibland kan det vara svårt att hålla isär saker. Inom både marknad och kommunikation är det viktigt att ha ett kritiskt perspektiv på den egna organisationen.

Vill du veta mer: www.sverigeskommunikatorer.se


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa