Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 23 juni 2018 - klockan 08:16
Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


PeO Axelsson 2018-06-10





Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg för interaktiv visualisering av produkter kan vara nyckeln till att få grepp om problemen.

- Kunden idag vill inte ha någon skillnad mellan fysisk och digital handel. Digital visualisering blir ett viktigt steg i att sudda ut gränserna däremellan, säger Carl-Philip Ahlbom, forskare på Center for Retailing vid Handelshögskolan.

Under våren har forskare på Handelshögskolan i Stockholm undersökt hur kundens köpupplevelse påverkas med stöd av digital produktvisualisering. I studiens första fas jämfördes en vanlig produktsida med med en fiktiv sida där kunden kunde interagera med produkten och testa dess funktioner i 3D direkt i e-butiken. Starka effekter syntes på flera aspekter, såsom köpvilja och produktens uppfattade kvalitet.

– Resultatet visar att digitala visualiseringslösningar har potential att bli något riktigt stort som hjälper till att förflytta retailbranschen framåt. Det blir en helt ny konsumentupplevelse både inom e-handeln och fysisk handel, säger Carl-Philip Ahlbom. Interaktion skapar engagemang och ökar förståelsen

I studien användes 3ngage, ett verktyg för digitala interaktiva produktupplevelser på webben. Kunderna kunde handskas med produkten direkt på e-handelssidan, istället för att bara titta på bilder. De kunde vrida på produkten, öppna den, se hur tillbehören sätts ihop och testa dess olika funktioner. Forskningen visade att det ökar intresset för varan, vilket ger mervärde både för konsumenter och handlare.

– Vi vill att kunderna ska kunna komma närmare produkten. Som när man tar ner en produkt från en butikshylla för att klämma och känna på den, fast online - utan VR-glasögon, appar eller plugins, säger Thomas Krotkiewski, VD på Spook AB som utvecklar 3ngage.

För mer information samt bild- och filmmaterial: https://www.mynewsdesk.com/se/spook

Om Carl-Philip Ahlbom: Carl-Philip är doktorand i butiksmarknadsföring och bedriver forskning i samarbete med företag som H&M och ICA på Center for Retailing vid Handelshögskolan i Stockholm.

Om Spook: Spook AB är ett svenskt konsultbolag inom digital marknadsföring och produktion. Spook utvecklar 3ngage sedan oktober 2016. 3ngage är en plattform för att skapa och publicera interaktiva produktupplevelser som kan visas i alla typer av webbplatser i stor skala.

Kontaktpersoner Spook AB: Thomas Krotkiewski, VD. tel: 0708-201972, thomas@spook.se
Center for Retailing, Handelshögskolan i Stockholm: Carl-Philip Ahlbom, Doktorand. tel: 08-736 94 56, Carl-Philip.Ahlbom@hhs.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa