Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 20:48
Marknadscheferna Nr.2 2015

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk


SAP 2015-09-22


Dansk-svensken Jens Feilberg är ny nordisk marknadschef för mjukvaruföretaget SAP sen april 2015. Anledningen till att han ville ha och fick jobbet, är hans käpphäst ”digitalisering av marketingfunktionen”. Alltså frågan hur marknadschefer och -ansvariga behöver utveckla och bedriva digital marknadsföring.

Tidigare har Jens varit verksam inom B2C branscher som telekommunikation och konsumentteknologi, men bytte spår till IT-branschen och SAP med tydligt B2B-fokus. Företaget befinner sig i stark förvandling, och 2015 signalerar ett radikalt omtänk hur man framledes vill marknadsföra sina mjukvarulösningar.
– Traditionellt har vi haft många trogna beståndskunder över långa tidsperioder, då blir givetvis marketing-mixen en annan.
Visst har vi både vidgat och anpassat våra digitala kanaler inklusive webb och content-portfölj, men det är först i år som vi tagit stora kliv, och nu är vi redo att vända upp och ner på hela marknadsföringen, även i Norden, säger Jens Feilberg.

”NI MÅSTE GÖRA DET ENKLARE”
Vad som accelererat nödvändigheten att ställa om till en digitalt driven inköpsupplevelse är att köparna och användarna av mjukvara befinner sig praktiskt taget inom alla affärsområden och vill säkra att de får enkla och användbara applikationer.
IT-chefen är icke längre överhögheten över alla IT- och tjänsteinköp.
En hel räcka med affärsområdesansvariga har fått insikt och beslutsrätt. Därtill kommer en allt mer digitalt socialiserad klientel, som helt enkelt förväntar sig en tilltalande, förståelig och framförallt enkel upplevelse.
En av SAPs svenska företagskunder var tydlig: ”Ni måste göra det betydligt enklare att köpa grejer från er”.

KONSTEN: FÖRENKLING
I SAPs fall handlar det om högkomplexa affärssystem och IT-plattformar för alla tänkbara affärsområden och branscher, som uppskattas styra runt 74 procent av världens företagstransaktioner.
Och om ofta enormt komplicerade licenserings- och leveransmodeller.

Den första stora digitaliseringsnöten att knäcka var: hur kan vi få det krångliga att bli enkelt? Så sent som 2014 utsågs den dåvarande globala marknadschefen, Jonathan Becher, till Chief Digital Officer, som skulle leda förenklingen längs hela värdekedjan.
Redan 2014 förenklades lösningsportföljen, prislistan samt kontrakten avsevärt, och i maj 2015 var det dags att lansera den nya digitala SAP-butiken (SAP Store).
Man tog därmed ett jättekliv in i B2C-världen, som gör det möjligt för enskilda användare att se, testa, köpa, ladda ner och uppgradera SAPs och även vissa tredjepartsmjukvaror.

KONSTANT RESA
– Den klassiska tratten ersätts av en kontinuerlig kundupplevelse och -resa. Du blir bara så bra på digital B2B-marknadskommunikation som det finns ett digitalt fundament att stå på.
Det är först nu som vi kan sluta cirkeln och ge en målgruppsanpassad upplevelse till kunderna – och till alla nya företag och användare vi vill nå ut till, påpekar Jens.

Nästa steg för SAP Norden är en nypfärsk och från början digitalt tänkt kampanj – RUN SIMPLE. Visserligen en global kampanj, men med lokal anpassning och exekvering, är den uppbyggd runt fyra centrala kvaliteer som baseras på kunders direkta återkoppling: vi ser dig som person, vi vet att du är expert på ditt område, du avgör när/var/hur och vi gör det lätt för dig.
Kampanjen syftar till ökad medvetenhet och uppmärksamhet (awareness) för varumärket och till att främja engagemanget med det.

NÅ PERSONER MAN VILL NÅ – DIREKT
De nästa stegen har handlat om passande – och nya – kanaler och att ta fram digitalt innehåll till dessa.
– Att utveckla och framförhålla så mångfaldigt innehåll är det mest resurskrävande. Och vi vet också att de som lyckas med utvecklingen av sin digitala marknadsföring mäter och mäter igen, för att hela tiden optimera kundresan.

Därför har vi lagt mycket krut på rätt prestanda-indikatorer, säger Jens. Istället för att nå personer baserat på innehållet på en viss sida, har SAP utökat kampanjdelen som addresserar önskad målgrupp direkt. Och det över fler typer av media och konsumtionsenheter.
SAP har därför engagerat nya mediepartner för precisionsmarketing och ”Micro-Targeting”.

Man sätter nu på nya kanaler och verktyg som DataXu inom awareness, TubeMogul, Outbrain och Mashable för både medvetenhet och engagemang, medan man bibehåller och söker förstärka engagemanget på Forbes, IDG, Google och LinkedIn.

Tanken är att rulla ut RUN SIMPLE steg för steg under hösten 2015, både vad gäller olika målgrupper och specifikt innehåll.
– Men det stannar inte där. Vad skiljer digital marknadsföring från traditionell är omedelbar transparens och de enorma möjligheterna till amplifiering – genom kunder, involverade partner och SAPs egna anställda, säger Jens.

Vill du veta mer:www.sap.com

Jens Feilberg
Ålder: 46 år.
Arbetar: Marknadschef för SAP Norden.
Bor: i Malmö.
Kontakt: linkedin.com/in/jensfeilberg.


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa