Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 20 februari 2018 - klockan 06:47
Marknadscheferna Nr.2 2015

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk


SAP 2015-09-22


Dansk-svensken Jens Feilberg är ny nordisk marknadschef för mjukvaruföretaget SAP sen april 2015. Anledningen till att han ville ha och fick jobbet, är hans käpphäst ”digitalisering av marketingfunktionen”. Alltså frågan hur marknadschefer och -ansvariga behöver utveckla och bedriva digital marknadsföring.

Tidigare har Jens varit verksam inom B2C branscher som telekommunikation och konsumentteknologi, men bytte spår till IT-branschen och SAP med tydligt B2B-fokus. Företaget befinner sig i stark förvandling, och 2015 signalerar ett radikalt omtänk hur man framledes vill marknadsföra sina mjukvarulösningar.
– Traditionellt har vi haft många trogna beståndskunder över långa tidsperioder, då blir givetvis marketing-mixen en annan.
Visst har vi både vidgat och anpassat våra digitala kanaler inklusive webb och content-portfölj, men det är först i år som vi tagit stora kliv, och nu är vi redo att vända upp och ner på hela marknadsföringen, även i Norden, säger Jens Feilberg.

”NI MÅSTE GÖRA DET ENKLARE”
Vad som accelererat nödvändigheten att ställa om till en digitalt driven inköpsupplevelse är att köparna och användarna av mjukvara befinner sig praktiskt taget inom alla affärsområden och vill säkra att de får enkla och användbara applikationer.
IT-chefen är icke längre överhögheten över alla IT- och tjänsteinköp.
En hel räcka med affärsområdesansvariga har fått insikt och beslutsrätt. Därtill kommer en allt mer digitalt socialiserad klientel, som helt enkelt förväntar sig en tilltalande, förståelig och framförallt enkel upplevelse.
En av SAPs svenska företagskunder var tydlig: ”Ni måste göra det betydligt enklare att köpa grejer från er”.

KONSTEN: FÖRENKLING
I SAPs fall handlar det om högkomplexa affärssystem och IT-plattformar för alla tänkbara affärsområden och branscher, som uppskattas styra runt 74 procent av världens företagstransaktioner.
Och om ofta enormt komplicerade licenserings- och leveransmodeller.

Den första stora digitaliseringsnöten att knäcka var: hur kan vi få det krångliga att bli enkelt? Så sent som 2014 utsågs den dåvarande globala marknadschefen, Jonathan Becher, till Chief Digital Officer, som skulle leda förenklingen längs hela värdekedjan.
Redan 2014 förenklades lösningsportföljen, prislistan samt kontrakten avsevärt, och i maj 2015 var det dags att lansera den nya digitala SAP-butiken (SAP Store).
Man tog därmed ett jättekliv in i B2C-världen, som gör det möjligt för enskilda användare att se, testa, köpa, ladda ner och uppgradera SAPs och även vissa tredjepartsmjukvaror.

KONSTANT RESA
– Den klassiska tratten ersätts av en kontinuerlig kundupplevelse och -resa. Du blir bara så bra på digital B2B-marknadskommunikation som det finns ett digitalt fundament att stå på.
Det är först nu som vi kan sluta cirkeln och ge en målgruppsanpassad upplevelse till kunderna – och till alla nya företag och användare vi vill nå ut till, påpekar Jens.

Nästa steg för SAP Norden är en nypfärsk och från början digitalt tänkt kampanj – RUN SIMPLE. Visserligen en global kampanj, men med lokal anpassning och exekvering, är den uppbyggd runt fyra centrala kvaliteer som baseras på kunders direkta återkoppling: vi ser dig som person, vi vet att du är expert på ditt område, du avgör när/var/hur och vi gör det lätt för dig.
Kampanjen syftar till ökad medvetenhet och uppmärksamhet (awareness) för varumärket och till att främja engagemanget med det.

NÅ PERSONER MAN VILL NÅ – DIREKT
De nästa stegen har handlat om passande – och nya – kanaler och att ta fram digitalt innehåll till dessa.
– Att utveckla och framförhålla så mångfaldigt innehåll är det mest resurskrävande. Och vi vet också att de som lyckas med utvecklingen av sin digitala marknadsföring mäter och mäter igen, för att hela tiden optimera kundresan.

Därför har vi lagt mycket krut på rätt prestanda-indikatorer, säger Jens. Istället för att nå personer baserat på innehållet på en viss sida, har SAP utökat kampanjdelen som addresserar önskad målgrupp direkt. Och det över fler typer av media och konsumtionsenheter.
SAP har därför engagerat nya mediepartner för precisionsmarketing och ”Micro-Targeting”.

Man sätter nu på nya kanaler och verktyg som DataXu inom awareness, TubeMogul, Outbrain och Mashable för både medvetenhet och engagemang, medan man bibehåller och söker förstärka engagemanget på Forbes, IDG, Google och LinkedIn.

Tanken är att rulla ut RUN SIMPLE steg för steg under hösten 2015, både vad gäller olika målgrupper och specifikt innehåll.
– Men det stannar inte där. Vad skiljer digital marknadsföring från traditionell är omedelbar transparens och de enorma möjligheterna till amplifiering – genom kunder, involverade partner och SAPs egna anställda, säger Jens.

Vill du veta mer:www.sap.com

Jens Feilberg
Ålder: 46 år.
Arbetar: Marknadschef för SAP Norden.
Bor: i Malmö.
Kontakt: linkedin.com/in/jensfeilberg.


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa