Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:48
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr.2 2015

Digitaliserad marknadsföring kräver Helhetstänk


SAP 2015-09-22


Dansk-svensken Jens Feilberg är ny nordisk marknadschef för mjukvaruföretaget SAP sen april 2015. Anledningen till att han ville ha och fick jobbet, är hans käpphäst ”digitalisering av marketingfunktionen”. Alltså frågan hur marknadschefer och -ansvariga behöver utveckla och bedriva digital marknadsföring.

Tidigare har Jens varit verksam inom B2C branscher som telekommunikation och konsumentteknologi, men bytte spår till IT-branschen och SAP med tydligt B2B-fokus. Företaget befinner sig i stark förvandling, och 2015 signalerar ett radikalt omtänk hur man framledes vill marknadsföra sina mjukvarulösningar.
– Traditionellt har vi haft många trogna beståndskunder över långa tidsperioder, då blir givetvis marketing-mixen en annan.
Visst har vi både vidgat och anpassat våra digitala kanaler inklusive webb och content-portfölj, men det är först i år som vi tagit stora kliv, och nu är vi redo att vända upp och ner på hela marknadsföringen, även i Norden, säger Jens Feilberg.

”NI MÅSTE GÖRA DET ENKLARE”
Vad som accelererat nödvändigheten att ställa om till en digitalt driven inköpsupplevelse är att köparna och användarna av mjukvara befinner sig praktiskt taget inom alla affärsområden och vill säkra att de får enkla och användbara applikationer.
IT-chefen är icke längre överhögheten över alla IT- och tjänsteinköp.
En hel räcka med affärsområdesansvariga har fått insikt och beslutsrätt. Därtill kommer en allt mer digitalt socialiserad klientel, som helt enkelt förväntar sig en tilltalande, förståelig och framförallt enkel upplevelse.
En av SAPs svenska företagskunder var tydlig: ”Ni måste göra det betydligt enklare att köpa grejer från er”.

KONSTEN: FÖRENKLING
I SAPs fall handlar det om högkomplexa affärssystem och IT-plattformar för alla tänkbara affärsområden och branscher, som uppskattas styra runt 74 procent av världens företagstransaktioner.
Och om ofta enormt komplicerade licenserings- och leveransmodeller.

Den första stora digitaliseringsnöten att knäcka var: hur kan vi få det krångliga att bli enkelt? Så sent som 2014 utsågs den dåvarande globala marknadschefen, Jonathan Becher, till Chief Digital Officer, som skulle leda förenklingen längs hela värdekedjan.
Redan 2014 förenklades lösningsportföljen, prislistan samt kontrakten avsevärt, och i maj 2015 var det dags att lansera den nya digitala SAP-butiken (SAP Store).
Man tog därmed ett jättekliv in i B2C-världen, som gör det möjligt för enskilda användare att se, testa, köpa, ladda ner och uppgradera SAPs och även vissa tredjepartsmjukvaror.

KONSTANT RESA
– Den klassiska tratten ersätts av en kontinuerlig kundupplevelse och -resa. Du blir bara så bra på digital B2B-marknadskommunikation som det finns ett digitalt fundament att stå på.
Det är först nu som vi kan sluta cirkeln och ge en målgruppsanpassad upplevelse till kunderna – och till alla nya företag och användare vi vill nå ut till, påpekar Jens.

Nästa steg för SAP Norden är en nypfärsk och från början digitalt tänkt kampanj – RUN SIMPLE. Visserligen en global kampanj, men med lokal anpassning och exekvering, är den uppbyggd runt fyra centrala kvaliteer som baseras på kunders direkta återkoppling: vi ser dig som person, vi vet att du är expert på ditt område, du avgör när/var/hur och vi gör det lätt för dig.
Kampanjen syftar till ökad medvetenhet och uppmärksamhet (awareness) för varumärket och till att främja engagemanget med det.

NÅ PERSONER MAN VILL NÅ – DIREKT
De nästa stegen har handlat om passande – och nya – kanaler och att ta fram digitalt innehåll till dessa.
– Att utveckla och framförhålla så mångfaldigt innehåll är det mest resurskrävande. Och vi vet också att de som lyckas med utvecklingen av sin digitala marknadsföring mäter och mäter igen, för att hela tiden optimera kundresan.

Därför har vi lagt mycket krut på rätt prestanda-indikatorer, säger Jens. Istället för att nå personer baserat på innehållet på en viss sida, har SAP utökat kampanjdelen som addresserar önskad målgrupp direkt. Och det över fler typer av media och konsumtionsenheter.
SAP har därför engagerat nya mediepartner för precisionsmarketing och ”Micro-Targeting”.

Man sätter nu på nya kanaler och verktyg som DataXu inom awareness, TubeMogul, Outbrain och Mashable för både medvetenhet och engagemang, medan man bibehåller och söker förstärka engagemanget på Forbes, IDG, Google och LinkedIn.

Tanken är att rulla ut RUN SIMPLE steg för steg under hösten 2015, både vad gäller olika målgrupper och specifikt innehåll.
– Men det stannar inte där. Vad skiljer digital marknadsföring från traditionell är omedelbar transparens och de enorma möjligheterna till amplifiering – genom kunder, involverade partner och SAPs egna anställda, säger Jens.

Vill du veta mer:www.sap.com

Jens Feilberg
Ålder: 46 år.
Arbetar: Marknadschef för SAP Norden.
Bor: i Malmö.
Kontakt: linkedin.com/in/jensfeilberg.


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa