Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.


Perspective Communication 2017-12-18

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.
ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett om det är en DR-kampanj som ska locka till köp eller en PR-aktivitet som rullas ut så behöver hantverket göras och med digitaliseringen kan effekten mångdubblas.

Tack vare den digitala utvecklingen inom kommunikationsbranschen är produktion och distribution av kommunikation tillgängligt för alla. Vem som helst kan bygga en webbplats eller layouta en broschyr. Och med allt smartare distributionskanaler till medias redaktioner kan vem som helst fylla reportrarnas inkorg med företagets senaste nyheter. Vi intervjuade Anders Ekhammar, delägare på PR-byrån Perspective Communication, för att höra hur detta påverkar PR-branschen.

– I grunden är det oerhört positivt. Fler får upp ögonen för hur kraftfullt det är att få ut sina nyheter i rätt mediekanaler och hur viktigt det är att ha en bra relation till media. Samtidigt får varje nyhet som skickas ut allt större konkurrens på redaktionerna som dessutom blir allt mindre. Det gör att det idag är ännu viktigare att veta hur man gör nyheten stark och hur den ska kommuniceras till media på bästa sätt.

DISTRIBUTIONSKANALERNA TILL REDAKTIONER, journalister och influencers är idag många och möjligheterna att sprida sina nyheter är oändliga. Enkelheten och snabbheten i de digitala distributionskanalerna och hur snabb responsen är ställer allt hårdare krav på kommunikatören.

– Digitaliseringen ställer krav på hantverket. Idag får en bra nyhet oerhört snabb spridning. Ofta kan man på ett par minuter se om nyheten får grepp i de digitala mediekanalerna. Samma sak, eller kanske ännu viktigare, är det när inte så bra nyheter sprids om bolaget. Då är snabba och tillförlitliga kommunikationskanaler fantastiskt att arbeta med, men budskapet och vad som kommuniceras kan då vara avgörande för verksamhetens framtid, säger Anders Ekhammar.

MED STÖRRE MÖJLIGHETER att sprida bolagets nyheter ökar också kravet på hur man ska kommunicera för att få önskad effekt. Det gäller för all kommunikation och när det är enkelt och går snabbt är det än viktigare att hantverket finns där.

Mer info - www.perspective.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa