Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 16 december 2018 - klockan 14:51
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.


Perspective Communication 2017-12-18

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.
ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett om det är en DR-kampanj som ska locka till köp eller en PR-aktivitet som rullas ut så behöver hantverket göras och med digitaliseringen kan effekten mångdubblas.

Tack vare den digitala utvecklingen inom kommunikationsbranschen är produktion och distribution av kommunikation tillgängligt för alla. Vem som helst kan bygga en webbplats eller layouta en broschyr. Och med allt smartare distributionskanaler till medias redaktioner kan vem som helst fylla reportrarnas inkorg med företagets senaste nyheter. Vi intervjuade Anders Ekhammar, delägare på PR-byrån Perspective Communication, för att höra hur detta påverkar PR-branschen.

– I grunden är det oerhört positivt. Fler får upp ögonen för hur kraftfullt det är att få ut sina nyheter i rätt mediekanaler och hur viktigt det är att ha en bra relation till media. Samtidigt får varje nyhet som skickas ut allt större konkurrens på redaktionerna som dessutom blir allt mindre. Det gör att det idag är ännu viktigare att veta hur man gör nyheten stark och hur den ska kommuniceras till media på bästa sätt.

DISTRIBUTIONSKANALERNA TILL REDAKTIONER, journalister och influencers är idag många och möjligheterna att sprida sina nyheter är oändliga. Enkelheten och snabbheten i de digitala distributionskanalerna och hur snabb responsen är ställer allt hårdare krav på kommunikatören.

– Digitaliseringen ställer krav på hantverket. Idag får en bra nyhet oerhört snabb spridning. Ofta kan man på ett par minuter se om nyheten får grepp i de digitala mediekanalerna. Samma sak, eller kanske ännu viktigare, är det när inte så bra nyheter sprids om bolaget. Då är snabba och tillförlitliga kommunikationskanaler fantastiskt att arbeta med, men budskapet och vad som kommuniceras kan då vara avgörande för verksamhetens framtid, säger Anders Ekhammar.

MED STÖRRE MÖJLIGHETER att sprida bolagets nyheter ökar också kravet på hur man ska kommunicera för att få önskad effekt. Det gäller för all kommunikation och när det är enkelt och går snabbt är det än viktigare att hantverket finns där.

Mer info - www.perspective.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa