Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 01:06
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Digitaliseringen ställer krav på hantverket.


Perspective Communication 2017-12-18

ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.
ANDERS EKHAMMAR. PR-konsult och partner på Perspective Communication.

Alla discipliner inom marknadsföring är ett hantverk. Det finns lagar, regler och forskning som i kombination med erfarenhet och kreativitet skapar framgångsrik kommunikation. Oavsett om det är en DR-kampanj som ska locka till köp eller en PR-aktivitet som rullas ut så behöver hantverket göras och med digitaliseringen kan effekten mångdubblas.

Tack vare den digitala utvecklingen inom kommunikationsbranschen är produktion och distribution av kommunikation tillgängligt för alla. Vem som helst kan bygga en webbplats eller layouta en broschyr. Och med allt smartare distributionskanaler till medias redaktioner kan vem som helst fylla reportrarnas inkorg med företagets senaste nyheter. Vi intervjuade Anders Ekhammar, delägare på PR-byrån Perspective Communication, för att höra hur detta påverkar PR-branschen.

– I grunden är det oerhört positivt. Fler får upp ögonen för hur kraftfullt det är att få ut sina nyheter i rätt mediekanaler och hur viktigt det är att ha en bra relation till media. Samtidigt får varje nyhet som skickas ut allt större konkurrens på redaktionerna som dessutom blir allt mindre. Det gör att det idag är ännu viktigare att veta hur man gör nyheten stark och hur den ska kommuniceras till media på bästa sätt.

DISTRIBUTIONSKANALERNA TILL REDAKTIONER, journalister och influencers är idag många och möjligheterna att sprida sina nyheter är oändliga. Enkelheten och snabbheten i de digitala distributionskanalerna och hur snabb responsen är ställer allt hårdare krav på kommunikatören.

– Digitaliseringen ställer krav på hantverket. Idag får en bra nyhet oerhört snabb spridning. Ofta kan man på ett par minuter se om nyheten får grepp i de digitala mediekanalerna. Samma sak, eller kanske ännu viktigare, är det när inte så bra nyheter sprids om bolaget. Då är snabba och tillförlitliga kommunikationskanaler fantastiskt att arbeta med, men budskapet och vad som kommuniceras kan då vara avgörande för verksamhetens framtid, säger Anders Ekhammar.

MED STÖRRE MÖJLIGHETER att sprida bolagets nyheter ökar också kravet på hur man ska kommunicera för att få önskad effekt. Det gäller för all kommunikation och när det är enkelt och går snabbt är det än viktigare att hantverket finns där.

Mer info - www.perspective.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa