Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 16 juli 2018 - klockan 04:37

Do you feel it?


Berghs School of Communication 2014-11-27


>Brief for emotions or experience – not for ads< uppmanade Nick Parish från Contagious Magazine världens marknadschefer i somras. Parish är inte ensam om att peka på den grundläggande, men ibland styvmoderligt behandlade, insikten om att det är känslor som driver människor och därmed är den mest effektiva marknadskommunikationen.


Det är därför föga förvånande att Why wait, Unsung Hero, Small World Machines, Evian Baby, Thank you Mom, Like a girl, Dove Real Beauty Sketches, Sorry I spent it all on myself och andra emotionellt drivna budskap vunnit sådan framgång.

Känslorna de förmedlar sträcker sig från skratt till tårar, från självinsikt till ironi och från inkluderande till exkluderande. Gemensamt för de nämnda är att de slår genom reklamtrötthet och budskapsutmattning.

De blir hjälpmedel i människors pågående samtal och livsförverkligande. I sina bästa format, när både planning och storytelling har getts utrymme, blir de delbara, levande och identitetsskapande, precis som marknadsföring ska vara.

SÅ VARFÖR FÅR inte känslorna alltid plats i reklamen? Någon gång blev det fel.
Vi började tala om att vi måste nå människor på ett djupare känslomässigt plan, men vägen vi valde för att nå målet blev teknisk och rationell.
Trots att både forskning och erfarenhet visar att det är precis tvärt om.
Våra känslor har alltid förtur framför det rationella tänkande.
Den kommunikativa motorvägen till en annan människa går bokstavligen via känslor, både för att väcka nyfikenhet, men också för att behålla intresse och inte minst, motivera till handling.

Emotionella anspelningar leder till bättre uppmärksamhet, bättre tankebearbetning av information och stannar kvar i minnet. Inget nytt under solen för dig som arbetar med kommunikation – men, en analys av det senaste decenniets marknadskommunikation ger ändå bilden av att rationella produktfördelar har prioriterats och satts i centrum för kommunikationen.

Därför är Emotions en av de trender som vi väljer att fokusera extra mycket på i vår omfattande trendspaning, According to Berghs inför 2015.
Det finns andra starka skäl att förutse att 2015 blir ett år i känslornas tecken för dig som ansvarar för verksamhetens kommunikation.

Sannolikt finns det ambitioner hos dig att utveckla och stärka relationer med viktiga målgrupper. Att starka relationer vilar på känslomässiga band är givetvis inte någon nyhet, men insikten, till trots, är ibland svår att börja navigera i det nya nätverkssamhället, där gamla kanaler inte längre ger önskad effekt.

Ett sätt att initiera, eller ytterligare addera, till en mer känslodriven kommunikation med större inslag av relationsskapande och involverande moment är att bli uppdragsgivare till en grupp av Berghs studenter i vår.
Som ett av Berghs utvalda examensprojekt får ni unik och odelad uppmärksamhet från världens bästa kommunikationsstudenter.

ÅRETS TEMA ÄR naturligtvis Emotions. Antalet examensprojekt är dock begränsat så – om det känns rätt – kontakta snarast Berghs Desiree Blomberg på 08–587 550 26 och säkra ert deltagande i våren.

Se www.berghs.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa