Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 18 december 2017 - klockan 15:52

Do you feel it?


Berghs School of Communication 2014-11-27


>Brief for emotions or experience – not for ads< uppmanade Nick Parish från Contagious Magazine världens marknadschefer i somras. Parish är inte ensam om att peka på den grundläggande, men ibland styvmoderligt behandlade, insikten om att det är känslor som driver människor och därmed är den mest effektiva marknadskommunikationen.


Det är därför föga förvånande att Why wait, Unsung Hero, Small World Machines, Evian Baby, Thank you Mom, Like a girl, Dove Real Beauty Sketches, Sorry I spent it all on myself och andra emotionellt drivna budskap vunnit sådan framgång.

Känslorna de förmedlar sträcker sig från skratt till tårar, från självinsikt till ironi och från inkluderande till exkluderande. Gemensamt för de nämnda är att de slår genom reklamtrötthet och budskapsutmattning.

De blir hjälpmedel i människors pågående samtal och livsförverkligande. I sina bästa format, när både planning och storytelling har getts utrymme, blir de delbara, levande och identitetsskapande, precis som marknadsföring ska vara.

SÅ VARFÖR FÅR inte känslorna alltid plats i reklamen? Någon gång blev det fel.
Vi började tala om att vi måste nå människor på ett djupare känslomässigt plan, men vägen vi valde för att nå målet blev teknisk och rationell.
Trots att både forskning och erfarenhet visar att det är precis tvärt om.
Våra känslor har alltid förtur framför det rationella tänkande.
Den kommunikativa motorvägen till en annan människa går bokstavligen via känslor, både för att väcka nyfikenhet, men också för att behålla intresse och inte minst, motivera till handling.

Emotionella anspelningar leder till bättre uppmärksamhet, bättre tankebearbetning av information och stannar kvar i minnet. Inget nytt under solen för dig som arbetar med kommunikation – men, en analys av det senaste decenniets marknadskommunikation ger ändå bilden av att rationella produktfördelar har prioriterats och satts i centrum för kommunikationen.

Därför är Emotions en av de trender som vi väljer att fokusera extra mycket på i vår omfattande trendspaning, According to Berghs inför 2015.
Det finns andra starka skäl att förutse att 2015 blir ett år i känslornas tecken för dig som ansvarar för verksamhetens kommunikation.

Sannolikt finns det ambitioner hos dig att utveckla och stärka relationer med viktiga målgrupper. Att starka relationer vilar på känslomässiga band är givetvis inte någon nyhet, men insikten, till trots, är ibland svår att börja navigera i det nya nätverkssamhället, där gamla kanaler inte längre ger önskad effekt.

Ett sätt att initiera, eller ytterligare addera, till en mer känslodriven kommunikation med större inslag av relationsskapande och involverande moment är att bli uppdragsgivare till en grupp av Berghs studenter i vår.
Som ett av Berghs utvalda examensprojekt får ni unik och odelad uppmärksamhet från världens bästa kommunikationsstudenter.

ÅRETS TEMA ÄR naturligtvis Emotions. Antalet examensprojekt är dock begränsat så – om det känns rätt – kontakta snarast Berghs Desiree Blomberg på 08–587 550 26 och säkra ert deltagande i våren.

Se www.berghs.se.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

<span class=\

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa