Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 april 2018 - klockan 16:21
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Lars Sjögrell 2018-04-15


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag miljardindustri inom sponsring, vinstpengar och spelartransfers med miljontals åskådare och följare.

I våras förvärvade Community Entertainment Svenska AB, som är noterat på Aktietorget, e-sportbolaget Red Reserve. Red Reserve blev därmed Skandinaviens, och antagligen även Europas, första noterade e-sportbolag.

Marknadscheferna har i en tidigare artikel satt lampan på den oerhört expansiva e-sporten utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Frågeställningen då var varför svenska företag hittills varit relativt passiva, jämfört med internationella bolag, när det gäller att nå denna ofantligt stora målgrupp. – E-sporten, som redan har miljontals utövare och hela tiden utvecklas organisatoriskt, växer för varje vecka.

Det faktum att Red Reserve, som har aktiva världslag inom olika e-sporter, hamnat i noterad miljö torde vara ett givet kvitto på att framtiden för e-sport är oerhört ljus, säger Patrik Andersson CEO på Red Reserve, vars ambition är att bli ett av världens ledande varumärken inom e-sport.

IDAG HAR RED Reserve ett av världens fem bästa Call of Duty-lag. Nyligen blev laget tvåa vid en majorstävling i Atlanta. Silverplaceringen gav 400 000 kronor i prispengar. Dessutom har man ett ungt Counter Strike-lag rankat topp-35 i världen och nyligen kontrakterade man tre av väldens bästa Hearthstone-spelare. Hearthstone-laget är redan helt fi nansierat av en sponsor.

– Våra lag och spelare är som vilka världsidrottare som helst. Dom tränar kontinuerligt och inför stora turneringar samlar vi laget för hårdträning och taktik. De tre lag som vi nu har i drift spelar internationella storturneringar varje helg över hela världen, många gånger med miljoner i prispengar, säger Patrik Andersson, som sedan noteringen märkt ett ökat intresse från svenska företag:

– Idag har vi dialoger med allt från svenska små- och storbolag till multinationella företag kring sponsring och samarbete. Sen vi noterades har intresset ökat och förhoppningsvis kan det bidra till att även svenska företag får upp ögonen för vilka möjligheter och målgrupper det finns inom e-sport.

MÅNGA STÖRRE BOLAG, förutom dom som levererar till e-sportbranschen, har tagit stora steg. Audi, Jack & Jones, Coca Cola, Mercedes, Gillette är några exempel. Även idrottsklubbar satsar stort på e-sport. Exempelvis har Paris Saint- Germain, Manchester United, Valencia och FC Köpenhamn framgångsrika Fifa18-lag idag.
– En viktig framtida marknad, sade PSG:s marknadsdirektör Nasser Al- Khelaifi till Aftonbladet för något år sedan på tal om PSG:s satsning på Fifa och e-sport.

2020 VÄNTAS E-SPORTEN vara värd 1,5 miljarder dollar, enligt Veckans Affärer.
– Satsningen som nu görs på Red Reserve ligger perfekt i tiden. Vi har en bra plan och strategi för att lyckas på kort och lång sikt med vår ambition; att bli ett av världens starkaste varumärken inom e-sport, säger Patrik Andersson.

Se: https://www.redreserve.org/

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa