Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 06:22
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Lars Sjögrell 2018-04-15


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag miljardindustri inom sponsring, vinstpengar och spelartransfers med miljontals åskådare och följare.

I våras förvärvade Community Entertainment Svenska AB, som är noterat på Aktietorget, e-sportbolaget Red Reserve. Red Reserve blev därmed Skandinaviens, och antagligen även Europas, första noterade e-sportbolag.

Marknadscheferna har i en tidigare artikel satt lampan på den oerhört expansiva e-sporten utifrån ett marknadsföringsperspektiv. Frågeställningen då var varför svenska företag hittills varit relativt passiva, jämfört med internationella bolag, när det gäller att nå denna ofantligt stora målgrupp. – E-sporten, som redan har miljontals utövare och hela tiden utvecklas organisatoriskt, växer för varje vecka.

Det faktum att Red Reserve, som har aktiva världslag inom olika e-sporter, hamnat i noterad miljö torde vara ett givet kvitto på att framtiden för e-sport är oerhört ljus, säger Patrik Andersson CEO på Red Reserve, vars ambition är att bli ett av världens ledande varumärken inom e-sport.

IDAG HAR RED Reserve ett av världens fem bästa Call of Duty-lag. Nyligen blev laget tvåa vid en majorstävling i Atlanta. Silverplaceringen gav 400 000 kronor i prispengar. Dessutom har man ett ungt Counter Strike-lag rankat topp-35 i världen och nyligen kontrakterade man tre av väldens bästa Hearthstone-spelare. Hearthstone-laget är redan helt fi nansierat av en sponsor.

– Våra lag och spelare är som vilka världsidrottare som helst. Dom tränar kontinuerligt och inför stora turneringar samlar vi laget för hårdträning och taktik. De tre lag som vi nu har i drift spelar internationella storturneringar varje helg över hela världen, många gånger med miljoner i prispengar, säger Patrik Andersson, som sedan noteringen märkt ett ökat intresse från svenska företag:

– Idag har vi dialoger med allt från svenska små- och storbolag till multinationella företag kring sponsring och samarbete. Sen vi noterades har intresset ökat och förhoppningsvis kan det bidra till att även svenska företag får upp ögonen för vilka möjligheter och målgrupper det finns inom e-sport.

MÅNGA STÖRRE BOLAG, förutom dom som levererar till e-sportbranschen, har tagit stora steg. Audi, Jack & Jones, Coca Cola, Mercedes, Gillette är några exempel. Även idrottsklubbar satsar stort på e-sport. Exempelvis har Paris Saint- Germain, Manchester United, Valencia och FC Köpenhamn framgångsrika Fifa18-lag idag.
– En viktig framtida marknad, sade PSG:s marknadsdirektör Nasser Al- Khelaifi till Aftonbladet för något år sedan på tal om PSG:s satsning på Fifa och e-sport.

2020 VÄNTAS E-SPORTEN vara värd 1,5 miljarder dollar, enligt Veckans Affärer.
– Satsningen som nu görs på Red Reserve ligger perfekt i tiden. Vi har en bra plan och strategi för att lyckas på kort och lång sikt med vår ambition; att bli ett av världens starkaste varumärken inom e-sport, säger Patrik Andersson.

Se: https://www.redreserve.org/

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa