Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 10 december 2018 - klockan 16:05
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


Perspective Communication 2017-12-18


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor, enligt Veckans Affärer.
>> Men var finns de svenska företagen?

– Vi upplever att intresset har ökat det senaste året, men det är ju fortfarande inte i nivå med vad det borde vara. Men jag tror att det är en generationsfråga. De som tar marknadsbeslut på svenska företag är inte riktigt där ännu. Men det kommer. Var så säker, säger Thomas Andersson, försäljningschef på BK Häcken, som arrangerar världens största ungdomsturnering, Gothia Cup. Sommaren 2017 lanserade man även Gothia eCup som genomfördes i samarbete med storföretagen Coca-Cola och EA SPORTS.

ÄVEN OM DE svenska företagen hittills varit relativt ointresserade av att satsa på e-sport är aktiviteten inom sporten stor. DreamHack i Jönköping hade 2015 otroliga 100 miljoner unika tittare online (de tittade sammanlagt 95 miljoner timmar!!!). Gothia eCup, där målgruppen är FIFA-spelande 12–18-åringar, hade världspremiär 2017.

– Vi startade Gothia eCup med kort varsel och medvetet i lite mindre skala. Ändå fick vi ett mycket stort genomslag både bland spelare, tittare och massmedialt. Självklart ser vi en mycket stor potential och stora utvecklingsmöjligheter i framtiden, säger Thomas Andersson.

ÄVEN GÖTEBORGSBASERADE FÖRETAGEN Battleriff och dotterbolaget Red Reserve har noterat ett betydligt större intresse från traditionella, svenska företag det senaste året. Battleriff är en virtuell e-sportarena med prenumererande kunder. Red Reserve är ett väletablerat internationellt varumärke som har professionella e-sportlag inom CS (Counter-Strike), COD (Call of Duty), FIFA och Gears of War. Red Reserve har också ett ”gaminghus” i Florida med sex stycken kontrakterade ”YouTubers/Content Providers” som på heltid producerar och distribuerar e-sport- och COD-relaterat innehåll via exempelvis YouTube, Twitter och Instagram där de har miljontals följare.

I SKRIVANDE STUND är Red Reserves Counter Strike-lag rankat etta i Europa och man har även FIFA-stjärnan Rasmus "Rallegnaget" Nyström, som vann just premiären av Gothia eCup i somras, i sitt stall. – Red Reserve har fortfarande ”bara” utländska sponsorer och samarbetspartners. Men vi ser en tydlig ändring där flera svenska företag börjar intressera sig för hur ett sponsorsamarbete skulle kunna se ut. Inom några år tror jag att minst hälften av våra sponsorer och partners kommer att vara företag vars marknad finns i Sverige, säger Patrik Andersson, CEO Red Reserve.

IDAG ÄR DET inte ovanligt med segercheckar i miljonklassen. De bästa spelarna tenderar att vara lika stora stjärnor som Messi & Co. – Det är klart att e-sporten är ostoppbar. Redan idag kan segercheckarna vara på miljontals kronor, antalet utövare ökar ständigt och stora e-sportevents har miljontals tittare, säger Patrik Andersson.

FÖR DEN SOM FORTFARANDE TVIVLAR AVSLUTAR VI MED LITE FAKTA:

>> Att titta på andra som spelar datorspel kan låta trivialt för den ”icke frälste”, men intresset bara ökar och ökar världen över. Enligt Newzoo, som följer spelindustrin, så kommer det redan 2019 finnas 427 miljoner människor som följer och/eller utövar e-sport.

>> DreamHack i Jönköping hade 12 000 fysiska besökare 2016.

>> Via nätet sågs DreamHack av 100 miljoner unika tittare. Dessa tittade på sändningarna i över 95 miljoner timmar.

– Jag säger det igen. E-sporten är ostoppbar. Jag håller med Thomas Andersson från Gothia eCup och Häcken BK; det är en generationsfråga bland de som tar beslut kring marknadsföring och sponsring samtidigt som vi i gaming-branschen måste bli bättre på att paketera vår produkt. Marknaden är redan idag gigantisk – och den kommer att fortsätta växa, säger Patrik Andersson.

Vill du veta mer kontakta Perspective Communication - www.perspective.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa