Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 april 2018 - klockan 16:23
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


Perspective Communication 2017-12-18


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor, enligt Veckans Affärer.
>> Men var finns de svenska företagen?

– Vi upplever att intresset har ökat det senaste året, men det är ju fortfarande inte i nivå med vad det borde vara. Men jag tror att det är en generationsfråga. De som tar marknadsbeslut på svenska företag är inte riktigt där ännu. Men det kommer. Var så säker, säger Thomas Andersson, försäljningschef på BK Häcken, som arrangerar världens största ungdomsturnering, Gothia Cup. Sommaren 2017 lanserade man även Gothia eCup som genomfördes i samarbete med storföretagen Coca-Cola och EA SPORTS.

ÄVEN OM DE svenska företagen hittills varit relativt ointresserade av att satsa på e-sport är aktiviteten inom sporten stor. DreamHack i Jönköping hade 2015 otroliga 100 miljoner unika tittare online (de tittade sammanlagt 95 miljoner timmar!!!). Gothia eCup, där målgruppen är FIFA-spelande 12–18-åringar, hade världspremiär 2017.

– Vi startade Gothia eCup med kort varsel och medvetet i lite mindre skala. Ändå fick vi ett mycket stort genomslag både bland spelare, tittare och massmedialt. Självklart ser vi en mycket stor potential och stora utvecklingsmöjligheter i framtiden, säger Thomas Andersson.

ÄVEN GÖTEBORGSBASERADE FÖRETAGEN Battleriff och dotterbolaget Red Reserve har noterat ett betydligt större intresse från traditionella, svenska företag det senaste året. Battleriff är en virtuell e-sportarena med prenumererande kunder. Red Reserve är ett väletablerat internationellt varumärke som har professionella e-sportlag inom CS (Counter-Strike), COD (Call of Duty), FIFA och Gears of War. Red Reserve har också ett ”gaminghus” i Florida med sex stycken kontrakterade ”YouTubers/Content Providers” som på heltid producerar och distribuerar e-sport- och COD-relaterat innehåll via exempelvis YouTube, Twitter och Instagram där de har miljontals följare.

I SKRIVANDE STUND är Red Reserves Counter Strike-lag rankat etta i Europa och man har även FIFA-stjärnan Rasmus "Rallegnaget" Nyström, som vann just premiären av Gothia eCup i somras, i sitt stall. – Red Reserve har fortfarande ”bara” utländska sponsorer och samarbetspartners. Men vi ser en tydlig ändring där flera svenska företag börjar intressera sig för hur ett sponsorsamarbete skulle kunna se ut. Inom några år tror jag att minst hälften av våra sponsorer och partners kommer att vara företag vars marknad finns i Sverige, säger Patrik Andersson, CEO Red Reserve.

IDAG ÄR DET inte ovanligt med segercheckar i miljonklassen. De bästa spelarna tenderar att vara lika stora stjärnor som Messi & Co. – Det är klart att e-sporten är ostoppbar. Redan idag kan segercheckarna vara på miljontals kronor, antalet utövare ökar ständigt och stora e-sportevents har miljontals tittare, säger Patrik Andersson.

FÖR DEN SOM FORTFARANDE TVIVLAR AVSLUTAR VI MED LITE FAKTA:

>> Att titta på andra som spelar datorspel kan låta trivialt för den ”icke frälste”, men intresset bara ökar och ökar världen över. Enligt Newzoo, som följer spelindustrin, så kommer det redan 2019 finnas 427 miljoner människor som följer och/eller utövar e-sport.

>> DreamHack i Jönköping hade 12 000 fysiska besökare 2016.

>> Via nätet sågs DreamHack av 100 miljoner unika tittare. Dessa tittade på sändningarna i över 95 miljoner timmar.

– Jag säger det igen. E-sporten är ostoppbar. Jag håller med Thomas Andersson från Gothia eCup och Häcken BK; det är en generationsfråga bland de som tar beslut kring marknadsföring och sponsring samtidigt som vi i gaming-branschen måste bli bättre på att paketera vår produkt. Marknaden är redan idag gigantisk – och den kommer att fortsätta växa, säger Patrik Andersson.

Vill du veta mer kontakta Perspective Communication - www.perspective.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa