Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 20 januari 2018 - klockan 08:11
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

Elanders vill VÄXA I USA


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Peter Thyrén gör det som många drömmer om att göra: Han jobbar utomlands för ett svenskt företag. Baserad i Acworth utanför Atlanta, har han som uppdrag att sätta fart på Elanders affärer i USA . Detta äventyr skulle han för allt i världen inte vilja gå miste om.

EN DEL ASSOCIERAR Elanders med telefonkatalogen, men det var länge sedan den försvann. Idag är företaget framförallt en global, grafisk partner till internationella företag. Det var egentligen en slump att Peter Thyrén hamnade i den grafiska branschen. Han utbildade sig till marknadsekonom på IHM.

– Jag trodde att jag skulle arbeta på en reklambyrå eller marknadsavdelning, men istället hamnade jag på ett tryckeri av en tillfällighet och fick istället reklambyråer och marknadsförare som kunder, berättar han.

Peter började 1992 på Götene Tryckeri där han fick sin grundläggande grafiska utbildning. Därefter jobbade han på Strokirk-Landströms Tryckeri innan han 1997 köpte Skövde Offset tillsammans med en kollega. Det drev han framgångsrikt tills det 2004 köptes upp av Elanders. Då fick Peter jobb som försäljningschef och därefter som VD för Elanders i Falköping. De senaste tre åren i Sverige var han marknads- och försäljningschef för Elanders i Sverige och Polen.

DEN FÖRSTA MARS i år började han tjänsten i USA, som Vice President för Elanders USA. Uppdraget är att få Elanders att växa i USA. Atlantaområdet är, påpekar Peter, ett av de mest intressanta tillväxtområdena i USA. Det rankas som USA:s sjätte viktigaste ekonomiska centrum och hamnar på 15:e plats i hela världen*. Många utländska bolag etablerar sig här, då det är gynnsamt såväl ur skatteoch kostnadshänseende som vädermässigt. Dessutom är Atlanta en viktig kommunikationsknytpunkt när det gäller tågtrafik och motorvägar och med världens mest trafikerade flygplats.

Atlanta är bland annat känt för företagen Coca Cola och CNN och för att sommar-OS anordnades här 1996. Medan Detroit är staden för amerikansk bilindustri, är det i delstaten Georgia, där Atlanta ligger, som många europeiska och asiatiska bilföretag är etablerade. Därför är det inte förvånande att Elanders USA bland annat satsar på att växa mer med kunder inom fordonsbranschen.
– Planen är att vi ska växa både organiskt och genom förvärv.

DEN GRAFISKA BRANSCHEN i USA påminner om den i Sverige. Traditionellt tryck minskar, men digitalt växer.

– En skillnad är att Elanders är marknadsledande i Sverige, medan vi är en liten aktör här med stora tillväxtmöjligheter. De konkurrensfördelar företaget har hemma i Sverige är annars ungefär samma i USA, nämligen att vara en av få leverantörer som kan leverera tryck i flera världsdelar. De erbjuder samma mix av tjänster, både traditionellt tryck och avancerade IT-lösningar och förpackningar. Idag jobbar 25 av 200 personer i USA bara med IT.

– Vi tror mycket på våra produkter inom e-commerce och vi har också förvärvat bolag inom B2C som levererar olika fotoprodukter och personligt tryck på till exempel tröjor och tapeter. Där har vi ett nytt ben att stå på. Men den stora skillnaden ligger istället, menar Peter, i hur man gör affärer. I USA är människor mer artiga och positiva. Det är till exempel inte ovanligt att han får ett handskrivet brev från en leverantör som tack för mötet. Men det är på gott och ont, man får lära sig spelreglerna.

– Ibland kan jag tycka att allt låter jättebra, men så händer ändå ingenting, kommenterar han angående hur man kan misstolka signaler och tro att en affär i stort sett redan är i hamn.

I USA ÄR DEN sociala biten viktigare, saker tar längre tid. Men när man väl talar affärer är det rakt och professionellt. Att vara chef i USA är inte heller samma sak som hemma i Sverige.

– Här vill man gärna informera chefen om allt. Många är ängsliga för att fatta egna beslut och vill gärna förankra allt hos chefen först. Därför får chefen många mail ...

Samtidigt tycker Peter att det kan vara svårt att veta vad medarbetarna egentligen menar eftersom folk har svårare att vara raka och föra fram en ärlig åsikt. I varje fall om den är negativ. En anledning är förstås de tuffare anställningsvillkoren, men också en önskan att alltid vara artig. Och det uppfattas inte artigt att ha en åsikt som är tvärt emot. Peter som är van vid en rak dialog får jobba på att få det här också, att få det förtroendet från medarbetarna.

Men det som är positivt vill man däremot gärna ska märkas.
– Amerikaner firar gärna sina framgångar. Och det är mycket viktigt att synas, både i jobbet och privat. Peter tycker att det är ett fantastiskt roligt land att jobba i och att den positiva mentaliteten ger energi.

– Det är inte lagom som hemma, utan folk har en vinnarinstinkt och är inte rädda för att visa det, säger han.

På frågan om det finns något han verkligen skulle vilja hinna göra i livet svarar han utan en sekunds tvekan:
– Det jag gör just nu! Att jobba utomlands. Det är en fantastisk utmaning mitt i livet.

OM Peter Thyrén
Ålder: 44 år.
Familj: Fru Marielouise, dottern Hannah, 7 år och sonen Alexander, 5 år.
Utbildning: Marknadsekonom från IHM.
Bor: Acworth utanför Atlanta (där finns både bostaden och Elanders kontor).
Fritidsintressen: Inte mycket fritid just nu. Annars golf, fiske och båtliv, samt att umgås med familjen förstås.
Läser: Mycket! Allt från historia till självbiografier och deckare. Just nu Patrik Sjöbergs Det du inte såg. Nästa blir en bok om det amerikanska inbördeskriget.

OM Elanders
Grundat 1908, huvudkontor i Mölnlycke, utanför Göteborg.
1 900 medarbetare i nio länder, varav drygt 200 arbetar i USA.
3 000 kunder i 30 länder.
Drygt 1,9 miljarder kronor (2012) i omsättning.
Produktionsanläggningar i nio länder på fyra kontinenter.

OM Elanders i Atlanta
Grundat 1972, ingår i Elanders sedan 2008.
Omsättning: 12–13 miljoner dollar.
55 anställda.
Utval av kunder: AT&T, Mercedes, BMW, Porsche, Cox Media Group, Volvo.
Elanders har ytterligare ett bolag i USA: Midland Information Resources i Davenport, Iowa.



Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa