Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 17 oktober 2018 - klockan 19:11
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

Elanders vill VÄXA I USA


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Peter Thyrén gör det som många drömmer om att göra: Han jobbar utomlands för ett svenskt företag. Baserad i Acworth utanför Atlanta, har han som uppdrag att sätta fart på Elanders affärer i USA . Detta äventyr skulle han för allt i världen inte vilja gå miste om.

EN DEL ASSOCIERAR Elanders med telefonkatalogen, men det var länge sedan den försvann. Idag är företaget framförallt en global, grafisk partner till internationella företag. Det var egentligen en slump att Peter Thyrén hamnade i den grafiska branschen. Han utbildade sig till marknadsekonom på IHM.

– Jag trodde att jag skulle arbeta på en reklambyrå eller marknadsavdelning, men istället hamnade jag på ett tryckeri av en tillfällighet och fick istället reklambyråer och marknadsförare som kunder, berättar han.

Peter började 1992 på Götene Tryckeri där han fick sin grundläggande grafiska utbildning. Därefter jobbade han på Strokirk-Landströms Tryckeri innan han 1997 köpte Skövde Offset tillsammans med en kollega. Det drev han framgångsrikt tills det 2004 köptes upp av Elanders. Då fick Peter jobb som försäljningschef och därefter som VD för Elanders i Falköping. De senaste tre åren i Sverige var han marknads- och försäljningschef för Elanders i Sverige och Polen.

DEN FÖRSTA MARS i år började han tjänsten i USA, som Vice President för Elanders USA. Uppdraget är att få Elanders att växa i USA. Atlantaområdet är, påpekar Peter, ett av de mest intressanta tillväxtområdena i USA. Det rankas som USA:s sjätte viktigaste ekonomiska centrum och hamnar på 15:e plats i hela världen*. Många utländska bolag etablerar sig här, då det är gynnsamt såväl ur skatteoch kostnadshänseende som vädermässigt. Dessutom är Atlanta en viktig kommunikationsknytpunkt när det gäller tågtrafik och motorvägar och med världens mest trafikerade flygplats.

Atlanta är bland annat känt för företagen Coca Cola och CNN och för att sommar-OS anordnades här 1996. Medan Detroit är staden för amerikansk bilindustri, är det i delstaten Georgia, där Atlanta ligger, som många europeiska och asiatiska bilföretag är etablerade. Därför är det inte förvånande att Elanders USA bland annat satsar på att växa mer med kunder inom fordonsbranschen.
– Planen är att vi ska växa både organiskt och genom förvärv.

DEN GRAFISKA BRANSCHEN i USA påminner om den i Sverige. Traditionellt tryck minskar, men digitalt växer.

– En skillnad är att Elanders är marknadsledande i Sverige, medan vi är en liten aktör här med stora tillväxtmöjligheter. De konkurrensfördelar företaget har hemma i Sverige är annars ungefär samma i USA, nämligen att vara en av få leverantörer som kan leverera tryck i flera världsdelar. De erbjuder samma mix av tjänster, både traditionellt tryck och avancerade IT-lösningar och förpackningar. Idag jobbar 25 av 200 personer i USA bara med IT.

– Vi tror mycket på våra produkter inom e-commerce och vi har också förvärvat bolag inom B2C som levererar olika fotoprodukter och personligt tryck på till exempel tröjor och tapeter. Där har vi ett nytt ben att stå på. Men den stora skillnaden ligger istället, menar Peter, i hur man gör affärer. I USA är människor mer artiga och positiva. Det är till exempel inte ovanligt att han får ett handskrivet brev från en leverantör som tack för mötet. Men det är på gott och ont, man får lära sig spelreglerna.

– Ibland kan jag tycka att allt låter jättebra, men så händer ändå ingenting, kommenterar han angående hur man kan misstolka signaler och tro att en affär i stort sett redan är i hamn.

I USA ÄR DEN sociala biten viktigare, saker tar längre tid. Men när man väl talar affärer är det rakt och professionellt. Att vara chef i USA är inte heller samma sak som hemma i Sverige.

– Här vill man gärna informera chefen om allt. Många är ängsliga för att fatta egna beslut och vill gärna förankra allt hos chefen först. Därför får chefen många mail ...

Samtidigt tycker Peter att det kan vara svårt att veta vad medarbetarna egentligen menar eftersom folk har svårare att vara raka och föra fram en ärlig åsikt. I varje fall om den är negativ. En anledning är förstås de tuffare anställningsvillkoren, men också en önskan att alltid vara artig. Och det uppfattas inte artigt att ha en åsikt som är tvärt emot. Peter som är van vid en rak dialog får jobba på att få det här också, att få det förtroendet från medarbetarna.

Men det som är positivt vill man däremot gärna ska märkas.
– Amerikaner firar gärna sina framgångar. Och det är mycket viktigt att synas, både i jobbet och privat. Peter tycker att det är ett fantastiskt roligt land att jobba i och att den positiva mentaliteten ger energi.

– Det är inte lagom som hemma, utan folk har en vinnarinstinkt och är inte rädda för att visa det, säger han.

På frågan om det finns något han verkligen skulle vilja hinna göra i livet svarar han utan en sekunds tvekan:
– Det jag gör just nu! Att jobba utomlands. Det är en fantastisk utmaning mitt i livet.

OM Peter Thyrén
Ålder: 44 år.
Familj: Fru Marielouise, dottern Hannah, 7 år och sonen Alexander, 5 år.
Utbildning: Marknadsekonom från IHM.
Bor: Acworth utanför Atlanta (där finns både bostaden och Elanders kontor).
Fritidsintressen: Inte mycket fritid just nu. Annars golf, fiske och båtliv, samt att umgås med familjen förstås.
Läser: Mycket! Allt från historia till självbiografier och deckare. Just nu Patrik Sjöbergs Det du inte såg. Nästa blir en bok om det amerikanska inbördeskriget.

OM Elanders
Grundat 1908, huvudkontor i Mölnlycke, utanför Göteborg.
1 900 medarbetare i nio länder, varav drygt 200 arbetar i USA.
3 000 kunder i 30 länder.
Drygt 1,9 miljarder kronor (2012) i omsättning.
Produktionsanläggningar i nio länder på fyra kontinenter.

OM Elanders i Atlanta
Grundat 1972, ingår i Elanders sedan 2008.
Omsättning: 12–13 miljoner dollar.
55 anställda.
Utval av kunder: AT&T, Mercedes, BMW, Porsche, Cox Media Group, Volvo.
Elanders har ytterligare ett bolag i USA: Midland Information Resources i Davenport, Iowa.



Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa