Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 26 april 2018 - klockan 13:35
Marknadscheferna, Nr 3, 2013

Elanders vill VÄXA I USA


PeO Axelsson 2014-05-07

Bild: Formgivning: Daniel Vandor/RIVISTA

Peter Thyrén gör det som många drömmer om att göra: Han jobbar utomlands för ett svenskt företag. Baserad i Acworth utanför Atlanta, har han som uppdrag att sätta fart på Elanders affärer i USA . Detta äventyr skulle han för allt i världen inte vilja gå miste om.

EN DEL ASSOCIERAR Elanders med telefonkatalogen, men det var länge sedan den försvann. Idag är företaget framförallt en global, grafisk partner till internationella företag. Det var egentligen en slump att Peter Thyrén hamnade i den grafiska branschen. Han utbildade sig till marknadsekonom på IHM.

– Jag trodde att jag skulle arbeta på en reklambyrå eller marknadsavdelning, men istället hamnade jag på ett tryckeri av en tillfällighet och fick istället reklambyråer och marknadsförare som kunder, berättar han.

Peter började 1992 på Götene Tryckeri där han fick sin grundläggande grafiska utbildning. Därefter jobbade han på Strokirk-Landströms Tryckeri innan han 1997 köpte Skövde Offset tillsammans med en kollega. Det drev han framgångsrikt tills det 2004 köptes upp av Elanders. Då fick Peter jobb som försäljningschef och därefter som VD för Elanders i Falköping. De senaste tre åren i Sverige var han marknads- och försäljningschef för Elanders i Sverige och Polen.

DEN FÖRSTA MARS i år började han tjänsten i USA, som Vice President för Elanders USA. Uppdraget är att få Elanders att växa i USA. Atlantaområdet är, påpekar Peter, ett av de mest intressanta tillväxtområdena i USA. Det rankas som USA:s sjätte viktigaste ekonomiska centrum och hamnar på 15:e plats i hela världen*. Många utländska bolag etablerar sig här, då det är gynnsamt såväl ur skatteoch kostnadshänseende som vädermässigt. Dessutom är Atlanta en viktig kommunikationsknytpunkt när det gäller tågtrafik och motorvägar och med världens mest trafikerade flygplats.

Atlanta är bland annat känt för företagen Coca Cola och CNN och för att sommar-OS anordnades här 1996. Medan Detroit är staden för amerikansk bilindustri, är det i delstaten Georgia, där Atlanta ligger, som många europeiska och asiatiska bilföretag är etablerade. Därför är det inte förvånande att Elanders USA bland annat satsar på att växa mer med kunder inom fordonsbranschen.
– Planen är att vi ska växa både organiskt och genom förvärv.

DEN GRAFISKA BRANSCHEN i USA påminner om den i Sverige. Traditionellt tryck minskar, men digitalt växer.

– En skillnad är att Elanders är marknadsledande i Sverige, medan vi är en liten aktör här med stora tillväxtmöjligheter. De konkurrensfördelar företaget har hemma i Sverige är annars ungefär samma i USA, nämligen att vara en av få leverantörer som kan leverera tryck i flera världsdelar. De erbjuder samma mix av tjänster, både traditionellt tryck och avancerade IT-lösningar och förpackningar. Idag jobbar 25 av 200 personer i USA bara med IT.

– Vi tror mycket på våra produkter inom e-commerce och vi har också förvärvat bolag inom B2C som levererar olika fotoprodukter och personligt tryck på till exempel tröjor och tapeter. Där har vi ett nytt ben att stå på. Men den stora skillnaden ligger istället, menar Peter, i hur man gör affärer. I USA är människor mer artiga och positiva. Det är till exempel inte ovanligt att han får ett handskrivet brev från en leverantör som tack för mötet. Men det är på gott och ont, man får lära sig spelreglerna.

– Ibland kan jag tycka att allt låter jättebra, men så händer ändå ingenting, kommenterar han angående hur man kan misstolka signaler och tro att en affär i stort sett redan är i hamn.

I USA ÄR DEN sociala biten viktigare, saker tar längre tid. Men när man väl talar affärer är det rakt och professionellt. Att vara chef i USA är inte heller samma sak som hemma i Sverige.

– Här vill man gärna informera chefen om allt. Många är ängsliga för att fatta egna beslut och vill gärna förankra allt hos chefen först. Därför får chefen många mail ...

Samtidigt tycker Peter att det kan vara svårt att veta vad medarbetarna egentligen menar eftersom folk har svårare att vara raka och föra fram en ärlig åsikt. I varje fall om den är negativ. En anledning är förstås de tuffare anställningsvillkoren, men också en önskan att alltid vara artig. Och det uppfattas inte artigt att ha en åsikt som är tvärt emot. Peter som är van vid en rak dialog får jobba på att få det här också, att få det förtroendet från medarbetarna.

Men det som är positivt vill man däremot gärna ska märkas.
– Amerikaner firar gärna sina framgångar. Och det är mycket viktigt att synas, både i jobbet och privat. Peter tycker att det är ett fantastiskt roligt land att jobba i och att den positiva mentaliteten ger energi.

– Det är inte lagom som hemma, utan folk har en vinnarinstinkt och är inte rädda för att visa det, säger han.

På frågan om det finns något han verkligen skulle vilja hinna göra i livet svarar han utan en sekunds tvekan:
– Det jag gör just nu! Att jobba utomlands. Det är en fantastisk utmaning mitt i livet.

OM Peter Thyrén
Ålder: 44 år.
Familj: Fru Marielouise, dottern Hannah, 7 år och sonen Alexander, 5 år.
Utbildning: Marknadsekonom från IHM.
Bor: Acworth utanför Atlanta (där finns både bostaden och Elanders kontor).
Fritidsintressen: Inte mycket fritid just nu. Annars golf, fiske och båtliv, samt att umgås med familjen förstås.
Läser: Mycket! Allt från historia till självbiografier och deckare. Just nu Patrik Sjöbergs Det du inte såg. Nästa blir en bok om det amerikanska inbördeskriget.

OM Elanders
Grundat 1908, huvudkontor i Mölnlycke, utanför Göteborg.
1 900 medarbetare i nio länder, varav drygt 200 arbetar i USA.
3 000 kunder i 30 länder.
Drygt 1,9 miljarder kronor (2012) i omsättning.
Produktionsanläggningar i nio länder på fyra kontinenter.

OM Elanders i Atlanta
Grundat 1972, ingår i Elanders sedan 2008.
Omsättning: 12–13 miljoner dollar.
55 anställda.
Utval av kunder: AT&T, Mercedes, BMW, Porsche, Cox Media Group, Volvo.
Elanders har ytterligare ett bolag i USA: Midland Information Resources i Davenport, Iowa.



Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa