Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 20 september 2017 - klockan 09:34
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Olsson & Co 2017-04-09


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer för att skapa en enhetlig känsla. För Apollo, en av Nordens största researrangörer, är det avgörande att all logistik fungerar. För såväl gästerna som för de varumärkesbärande produkterna som finns på alla destinationer.

En viktig del i detta är att produktmedia (profilprodukter), profilkläder, expomaterial samt trycksaker enkelt ska gå att beställa oavsett var i världen Apollos personal befinner sig och att rätt produkter snabbt kommer fram. För Apollo rör det sig om hundratals olika produkter, allt från pennor till beachflaggor och t-shirtar, och nästan lika många är personerna som ska kunna beställa varorna.

– Den här typen av logistik och lagerhållning är vi inte experter på, och vi ska inte vara det heller. Vi ska fokusera på reseupplevelsen för alla våra gäster och att hitta nya spännande koncept som gör att vi fortsätter att vara en attraktiv researrangör under lång tid framöver. Idag hjälper Olsson & Co oss med samtliga produkter där vår logotyp är tryckt, och faktiskt en hel del annat också. Det bästa är att de tar hand om allt. Från att vi tillsammans diskuterar idéer, hittar de bästa leverantörerna, producerar grafiska original i samarbete med vår marknadsavdelning till att ansvara för lagerhållningen och leverans.

För oss är det viktigt att våra leverantörer har en bredd så att vi kan bygga en nära och förtroendefull relation med ett fåtal. Dessutom måste de förstås kunna säkerställa att de uppfyller våra krav gällande CSR och miljö, områden som vi arbetar mycket hårt med, säger Hanna Johansson, Manager Hotel Concepts på Apollo.

SAMARBETET MED OLSSON & CO startade för ett antal år sedan med en beställning på 25 kilo karameller. Idag är man framme vid att Apollo har en egen e-handelslösning, som Olsson & Co tagit fram. Där kan personal med behörighet gå in och beställa varor som lagerhålls, packas och skickas direkt från Olsson & Co:s lager.

– Det är fantastiskt roligt att få vara med på Apollos utvecklingsresa inom det här området. När vi fick beställningen på karameller för ett antal år sedan kunde jag inte drömma om att Apollo idag skulle vara en helhetskund till oss. Jag tycker vi har ett mycket bra samarbete. Vi har en öppen dialog om vad som ska kommuniceras och vad Apollo vill uppnå, och vi är med och löser det från start till mål. Det gör att vi tillsammans kan hitta de bästa lösningarna.

Med den nya e-handelslösningen kan vi hitta en ekonomiskt smart lagerhållning och optimera leveranserna, säger Jan Ove Rivelsrud, kundansvarig på Olsson & Co. Apollo erbjuder bland annat resor till koncepthotell till olika målgrupper. Många hotell är anpassade till vilken typ av gäst som kommer. Barnfamiljerna har sina förväntningar, likaså kompisgänget som vill träna på semestern och paren som bara vill vara med varandra. För Apollo är det viktigt att detta genomsyrar allt som gästen upplever och därför har de många gånger specialanpassade produkter för de olika hotellkoncepten.

– Vi behöver hjälp att hitta rätt produkter som ger rätt känsla för de olika hotellen samtidigt som det är viktigt att gästerna känner igen sig om de åker med oss fler gånger till olika hotell och koncept. Därför behöver vi en leverantör som tillsammans med oss arbetar från idéfas till leverans och som är nyfiken på trender och nya lösningar. För ett par månader sedan besökte vi tillsammans med Olsson & Co en av världens största mässor för produktmedia och det var oerhört värdefullt, säger Hanna. Den e-handelslösning som Apollo nu lanserar kommer initialt att innehålla varumärkesstärkande produkter som ska distribueras till resmål i hela världen.

– Vi arbetar intensivt med att optimera systemet så att så många produkter som möjligt ska kunna finnas i beställningssortimentet. Sedan måste det så klart också finnas en flexibilitet i systemet. Vi kommer att komma till situationer där vi behöver lösa akuta saker eller där vår kreativitet prövas. Då ska vi alltid vara där, då kan inget system i världen vara lösningen. Och det är klart att det är det som är så roligt med mitt jobb, att både hitta grundlösningar som gör vardagen enklare för våra kunder och samtidigt vara där när något speciellt måste lösas på kort tid, säger Jan Ove på Olsson & Co.

Vill du veta mer kontakta
JAN OVE RIVELSRUD Olsson & Co Tel : 08-58 77 37 05

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa