Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:25
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Enhetlig varumärkeskommunikation jorden runt.


Olsson & Co 2017-04-09


Att logistik är viktigt för en researrangör är självklart. Lika självklart är det att alla delar i ett bolag måste följa varumärkets riktlinjer för att skapa en enhetlig känsla. För Apollo, en av Nordens största researrangörer, är det avgörande att all logistik fungerar. För såväl gästerna som för de varumärkesbärande produkterna som finns på alla destinationer.

En viktig del i detta är att produktmedia (profilprodukter), profilkläder, expomaterial samt trycksaker enkelt ska gå att beställa oavsett var i världen Apollos personal befinner sig och att rätt produkter snabbt kommer fram. För Apollo rör det sig om hundratals olika produkter, allt från pennor till beachflaggor och t-shirtar, och nästan lika många är personerna som ska kunna beställa varorna.

– Den här typen av logistik och lagerhållning är vi inte experter på, och vi ska inte vara det heller. Vi ska fokusera på reseupplevelsen för alla våra gäster och att hitta nya spännande koncept som gör att vi fortsätter att vara en attraktiv researrangör under lång tid framöver. Idag hjälper Olsson & Co oss med samtliga produkter där vår logotyp är tryckt, och faktiskt en hel del annat också. Det bästa är att de tar hand om allt. Från att vi tillsammans diskuterar idéer, hittar de bästa leverantörerna, producerar grafiska original i samarbete med vår marknadsavdelning till att ansvara för lagerhållningen och leverans.

För oss är det viktigt att våra leverantörer har en bredd så att vi kan bygga en nära och förtroendefull relation med ett fåtal. Dessutom måste de förstås kunna säkerställa att de uppfyller våra krav gällande CSR och miljö, områden som vi arbetar mycket hårt med, säger Hanna Johansson, Manager Hotel Concepts på Apollo.

SAMARBETET MED OLSSON & CO startade för ett antal år sedan med en beställning på 25 kilo karameller. Idag är man framme vid att Apollo har en egen e-handelslösning, som Olsson & Co tagit fram. Där kan personal med behörighet gå in och beställa varor som lagerhålls, packas och skickas direkt från Olsson & Co:s lager.

– Det är fantastiskt roligt att få vara med på Apollos utvecklingsresa inom det här området. När vi fick beställningen på karameller för ett antal år sedan kunde jag inte drömma om att Apollo idag skulle vara en helhetskund till oss. Jag tycker vi har ett mycket bra samarbete. Vi har en öppen dialog om vad som ska kommuniceras och vad Apollo vill uppnå, och vi är med och löser det från start till mål. Det gör att vi tillsammans kan hitta de bästa lösningarna.

Med den nya e-handelslösningen kan vi hitta en ekonomiskt smart lagerhållning och optimera leveranserna, säger Jan Ove Rivelsrud, kundansvarig på Olsson & Co. Apollo erbjuder bland annat resor till koncepthotell till olika målgrupper. Många hotell är anpassade till vilken typ av gäst som kommer. Barnfamiljerna har sina förväntningar, likaså kompisgänget som vill träna på semestern och paren som bara vill vara med varandra. För Apollo är det viktigt att detta genomsyrar allt som gästen upplever och därför har de många gånger specialanpassade produkter för de olika hotellkoncepten.

– Vi behöver hjälp att hitta rätt produkter som ger rätt känsla för de olika hotellen samtidigt som det är viktigt att gästerna känner igen sig om de åker med oss fler gånger till olika hotell och koncept. Därför behöver vi en leverantör som tillsammans med oss arbetar från idéfas till leverans och som är nyfiken på trender och nya lösningar. För ett par månader sedan besökte vi tillsammans med Olsson & Co en av världens största mässor för produktmedia och det var oerhört värdefullt, säger Hanna. Den e-handelslösning som Apollo nu lanserar kommer initialt att innehålla varumärkesstärkande produkter som ska distribueras till resmål i hela världen.

– Vi arbetar intensivt med att optimera systemet så att så många produkter som möjligt ska kunna finnas i beställningssortimentet. Sedan måste det så klart också finnas en flexibilitet i systemet. Vi kommer att komma till situationer där vi behöver lösa akuta saker eller där vår kreativitet prövas. Då ska vi alltid vara där, då kan inget system i världen vara lösningen. Och det är klart att det är det som är så roligt med mitt jobb, att både hitta grundlösningar som gör vardagen enklare för våra kunder och samtidigt vara där när något speciellt måste lösas på kort tid, säger Jan Ove på Olsson & Co.

Vill du veta mer kontakta
JAN OVE RIVELSRUD Olsson & Co Tel : 08-58 77 37 05

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa