Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 17 oktober 2017 - klockan 20:55
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE


LINDA SWARTZ/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Bildbyrån: Niklas Larsson, Form: RIVISTA

Hon är närmast besatt av människor och deras berättelser. Därför är det inte så konstigt som det först kan verka att Erika Björnesparr tog steget från skådespelare till marknadschef på Skandinaviens största installationsföretag.

ERIKA BJÖRNESPARR TAR emot på Bravidas huvudkontor. Det fyller ett helt hus precis vid E4:an i Västberga söder om Stockholm. När hon i korta ordalag ska beskriva vad det är Bravida gör, visar det sig vara lätt.

– Vi kan göra vadsomhelst. Nej, men skämt åsido: Det är en av mina utmaningar att lyckas paketera oss och allt det vi gör och skapa en enhetlig ton, säger Erika Björnesparr. Alla de där sakerna Bravida gör faller in i en kedja: Planering, design, installation och efterföljande service av fastighetsteknik som el, ventilation, värme, larm- och sprinklersystem och så vidare. Det som utmärker Bravida är att företaget, trots att det är både stort och rikstäckande, har en tydlig förankring i det lokala.

– Tjusningen tycker jag är att Bravida har en så stark entreprenörsanda, men via en trygg gemensam plattform. Det är såklart också en utmaning från centralt perspektiv när mycket av ansvaret vilar lokalt. Det är viktigt för mig att ha en bra relation till cheferna där ute, säger Erika Björnesparr.

HON BÖRJADE ARBETA i huset vid motorvägen för fyra år sedan. Då var hon nyutexaminerad marknadskommunikatör och fick jobb direkt på Bravidas affärsområde TSM, som står för Technical Services Management. Att hon skulle hamna just där framstår som lite oväntat med tanke på att hennes bakgrund var en kandidatexamen i religionsvetenskap och en passion för skådespeleri.

– Jag skaffade min utbildning som skådespelare genom att engagera mig i Spegelteatern, en fristående teater i Stockholm. Sedan startade jag tillsammans med två killar en egen fri teatergrupp i Eskilstuna, säger Erika.

Varför just i Eskilstuna?
– Vi gjorde en marknadsundersökning, faktiskt. Vi kollade kulturklimatet och var vi skulle kunna få ett bra samarbete med kommunen. I tre år drev vi teatern. Det var roligt och utvecklande, men egentligen alldeles för jobbigt. För att få ihop ekonomin under teateråren jobbade Erika med ”allt”, som hon uttrycker det. Den röda tråden i jobben visade sig vid en tillbakablick vara just kommunikation. Erika närmade sig de trettio och började fundera på hur livet som kollektivboende teaterentreprenör skulle gå att kombinera med familj. Slutsatsen blev att plugga marknadskommunikation på Stockholms universitet. Och så är vi framme vid Bravida.

– Chefen på TSM, där jag började, anställer mycket medvetet medarbetare med olika bakgrund och tror på att det är lönsamt. Jag är glad att han vågade satsa på mig, annars hade jag nog fått leta jobb längre, säger Erika.

SENARE AVANCERADE HON till positionen som marknadschef för Bravidas största division: Stockholm. Där arbetar hon framför allt med att synliggöra allt som ”bravidianerna” åstadkommer inom divisionen, både internt och externt.

– Oavsett var man befinner sig i organisationen är det viktigt att kunna svara på frågorna: Vem är jag?, Hur vill jag framstå? samt Hur uppfattas jag av kunderna? Jag ser det som tre bubblor som är centrala i all kommunikation, säger Erika.

Hon framhåller att ett företag måste förstå sin omvärld och dess behov för att kunna göra rätt saker. Som marknadschef ska hon inte bara kommunicera vilka tjänster Bravida kan erbjuda, utan också plocka upp idéer till nya tjänster. Dessutom har hon i uppgift att skapa stolthet och vi-känsla internt. Erika Björnesparr hoppas kunna bidra till att Bravida blir ännu mer av ett föregångsföretag.

– Vi är vana att svara på förfrågningar om uppdrag, men jag skulle vilja att vi blir ännu mer proaktiva. Vi är marknadsledande och som sådana är det viktigt att föreslå en riktning och bidra till branschutvecklingen. Vi kan ju exempelvis göra avgörande och lönsamma energibesparingar. Då är det viktigt att vi faktiskt berättar det för våra kunder. Det är också vårt ansvar som marknadsledare att föreslå lösningar som kunderna inte hade förväntat sig.

PÅ BRAVIDA, PRECIS som på många andra företag i branschen, sköts sälj av chefer och montörer som är ute bland kunderna. – Våra servicemontörer – och det arbete de utför – kommer nog även i framtiden att vara vår viktigaste säljkanal, men jag arbetar för att förstärka systematiken kring marknad och sälj. Alla är överens om att vi har en potentiell jättemarknad att hugga in på, säger Erika.

Så hur var det egentligen med den där självklara kopplingen mellan skådespeleri och marknadsföring av ett teknikföretag?

Erika förklarar:
– Min drivkraft har alltid varit att ta reda på vad som händer med människor. Att förstå varför en människa fungerar som hon gör och ta fram hennes berättelse. Jag tycker att karaktärsarbetet som skådespelare och marknadsarbete är ganska lika. Du plockar upp berättelser och förmedlar dem, helt enkelt.


OM Erika Björnesparr
Ålder: Snart 41 år.
Bor: Södermalm.
Familj: Är ”lyckligt ogift” med sin sambo. De har två barn.
Gör på jobbet: Tillförordnad marknadschef för Bravida division Stockholm. Kommunicerar internt och externt på papper, digitalt och via Bravidas Facebooksida.
Gör på fritiden: ”Motverkar kroppens förfall, men jag tränar bara sådant jag tycker är roligt.” Gillar att resa och tar ibland sånglektioner för en av Sveriges främsta jazzsångerskor.

OM Bravida
Sveriges (och Skandinaviens) marknadsledande företag inom fastighetsinstallationer och dito service. Har verksamhet på 150 orter i Sverige, Norge och Danmark. 

Omsättning hela koncernen 2013: 11 080 MSEK
Resultat: 600 MSEK 
Anställda: 7 967 personer 

Omsättning division Stockholm 2013: 2 144 MSEK
Resultat: 103 MSEK 
Anställda: 1 248 personer. 

Stora projekt för division Stockholm: Nya Karolinska i Solna, Norra länken samt Facebooks anläggning i Luleå som är ett gemensamt uppdrag med Bravida division Nord. Ÿ

Slogan: ”Vi ger fastigheter liv.”

LINDA SWARTZ/RIVISTA


Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa