Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 februari 2018 - klockan 04:03
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE


LINDA SWARTZ/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Bildbyrån: Niklas Larsson, Form: RIVISTA

Hon är närmast besatt av människor och deras berättelser. Därför är det inte så konstigt som det först kan verka att Erika Björnesparr tog steget från skådespelare till marknadschef på Skandinaviens största installationsföretag.

ERIKA BJÖRNESPARR TAR emot på Bravidas huvudkontor. Det fyller ett helt hus precis vid E4:an i Västberga söder om Stockholm. När hon i korta ordalag ska beskriva vad det är Bravida gör, visar det sig vara lätt.

– Vi kan göra vadsomhelst. Nej, men skämt åsido: Det är en av mina utmaningar att lyckas paketera oss och allt det vi gör och skapa en enhetlig ton, säger Erika Björnesparr. Alla de där sakerna Bravida gör faller in i en kedja: Planering, design, installation och efterföljande service av fastighetsteknik som el, ventilation, värme, larm- och sprinklersystem och så vidare. Det som utmärker Bravida är att företaget, trots att det är både stort och rikstäckande, har en tydlig förankring i det lokala.

– Tjusningen tycker jag är att Bravida har en så stark entreprenörsanda, men via en trygg gemensam plattform. Det är såklart också en utmaning från centralt perspektiv när mycket av ansvaret vilar lokalt. Det är viktigt för mig att ha en bra relation till cheferna där ute, säger Erika Björnesparr.

HON BÖRJADE ARBETA i huset vid motorvägen för fyra år sedan. Då var hon nyutexaminerad marknadskommunikatör och fick jobb direkt på Bravidas affärsområde TSM, som står för Technical Services Management. Att hon skulle hamna just där framstår som lite oväntat med tanke på att hennes bakgrund var en kandidatexamen i religionsvetenskap och en passion för skådespeleri.

– Jag skaffade min utbildning som skådespelare genom att engagera mig i Spegelteatern, en fristående teater i Stockholm. Sedan startade jag tillsammans med två killar en egen fri teatergrupp i Eskilstuna, säger Erika.

Varför just i Eskilstuna?
– Vi gjorde en marknadsundersökning, faktiskt. Vi kollade kulturklimatet och var vi skulle kunna få ett bra samarbete med kommunen. I tre år drev vi teatern. Det var roligt och utvecklande, men egentligen alldeles för jobbigt. För att få ihop ekonomin under teateråren jobbade Erika med ”allt”, som hon uttrycker det. Den röda tråden i jobben visade sig vid en tillbakablick vara just kommunikation. Erika närmade sig de trettio och började fundera på hur livet som kollektivboende teaterentreprenör skulle gå att kombinera med familj. Slutsatsen blev att plugga marknadskommunikation på Stockholms universitet. Och så är vi framme vid Bravida.

– Chefen på TSM, där jag började, anställer mycket medvetet medarbetare med olika bakgrund och tror på att det är lönsamt. Jag är glad att han vågade satsa på mig, annars hade jag nog fått leta jobb längre, säger Erika.

SENARE AVANCERADE HON till positionen som marknadschef för Bravidas största division: Stockholm. Där arbetar hon framför allt med att synliggöra allt som ”bravidianerna” åstadkommer inom divisionen, både internt och externt.

– Oavsett var man befinner sig i organisationen är det viktigt att kunna svara på frågorna: Vem är jag?, Hur vill jag framstå? samt Hur uppfattas jag av kunderna? Jag ser det som tre bubblor som är centrala i all kommunikation, säger Erika.

Hon framhåller att ett företag måste förstå sin omvärld och dess behov för att kunna göra rätt saker. Som marknadschef ska hon inte bara kommunicera vilka tjänster Bravida kan erbjuda, utan också plocka upp idéer till nya tjänster. Dessutom har hon i uppgift att skapa stolthet och vi-känsla internt. Erika Björnesparr hoppas kunna bidra till att Bravida blir ännu mer av ett föregångsföretag.

– Vi är vana att svara på förfrågningar om uppdrag, men jag skulle vilja att vi blir ännu mer proaktiva. Vi är marknadsledande och som sådana är det viktigt att föreslå en riktning och bidra till branschutvecklingen. Vi kan ju exempelvis göra avgörande och lönsamma energibesparingar. Då är det viktigt att vi faktiskt berättar det för våra kunder. Det är också vårt ansvar som marknadsledare att föreslå lösningar som kunderna inte hade förväntat sig.

PÅ BRAVIDA, PRECIS som på många andra företag i branschen, sköts sälj av chefer och montörer som är ute bland kunderna. – Våra servicemontörer – och det arbete de utför – kommer nog även i framtiden att vara vår viktigaste säljkanal, men jag arbetar för att förstärka systematiken kring marknad och sälj. Alla är överens om att vi har en potentiell jättemarknad att hugga in på, säger Erika.

Så hur var det egentligen med den där självklara kopplingen mellan skådespeleri och marknadsföring av ett teknikföretag?

Erika förklarar:
– Min drivkraft har alltid varit att ta reda på vad som händer med människor. Att förstå varför en människa fungerar som hon gör och ta fram hennes berättelse. Jag tycker att karaktärsarbetet som skådespelare och marknadsarbete är ganska lika. Du plockar upp berättelser och förmedlar dem, helt enkelt.


OM Erika Björnesparr
Ålder: Snart 41 år.
Bor: Södermalm.
Familj: Är ”lyckligt ogift” med sin sambo. De har två barn.
Gör på jobbet: Tillförordnad marknadschef för Bravida division Stockholm. Kommunicerar internt och externt på papper, digitalt och via Bravidas Facebooksida.
Gör på fritiden: ”Motverkar kroppens förfall, men jag tränar bara sådant jag tycker är roligt.” Gillar att resa och tar ibland sånglektioner för en av Sveriges främsta jazzsångerskor.

OM Bravida
Sveriges (och Skandinaviens) marknadsledande företag inom fastighetsinstallationer och dito service. Har verksamhet på 150 orter i Sverige, Norge och Danmark. 

Omsättning hela koncernen 2013: 11 080 MSEK
Resultat: 600 MSEK 
Anställda: 7 967 personer 

Omsättning division Stockholm 2013: 2 144 MSEK
Resultat: 103 MSEK 
Anställda: 1 248 personer. 

Stora projekt för division Stockholm: Nya Karolinska i Solna, Norra länken samt Facebooks anläggning i Luleå som är ett gemensamt uppdrag med Bravida division Nord. Ÿ

Slogan: ”Vi ger fastigheter liv.”

LINDA SWARTZ/RIVISTA


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa