Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 21 september 2018 - klockan 14:33
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna, Nr 1, 2014

ERIKA ÄR BRAVIDAS BERÄTTARE


LINDA SWARTZ/RIVISTA 2014-05-07

Bild: Bildbyrån: Niklas Larsson, Form: RIVISTA

Hon är närmast besatt av människor och deras berättelser. Därför är det inte så konstigt som det först kan verka att Erika Björnesparr tog steget från skådespelare till marknadschef på Skandinaviens största installationsföretag.

ERIKA BJÖRNESPARR TAR emot på Bravidas huvudkontor. Det fyller ett helt hus precis vid E4:an i Västberga söder om Stockholm. När hon i korta ordalag ska beskriva vad det är Bravida gör, visar det sig vara lätt.

– Vi kan göra vadsomhelst. Nej, men skämt åsido: Det är en av mina utmaningar att lyckas paketera oss och allt det vi gör och skapa en enhetlig ton, säger Erika Björnesparr. Alla de där sakerna Bravida gör faller in i en kedja: Planering, design, installation och efterföljande service av fastighetsteknik som el, ventilation, värme, larm- och sprinklersystem och så vidare. Det som utmärker Bravida är att företaget, trots att det är både stort och rikstäckande, har en tydlig förankring i det lokala.

– Tjusningen tycker jag är att Bravida har en så stark entreprenörsanda, men via en trygg gemensam plattform. Det är såklart också en utmaning från centralt perspektiv när mycket av ansvaret vilar lokalt. Det är viktigt för mig att ha en bra relation till cheferna där ute, säger Erika Björnesparr.

HON BÖRJADE ARBETA i huset vid motorvägen för fyra år sedan. Då var hon nyutexaminerad marknadskommunikatör och fick jobb direkt på Bravidas affärsområde TSM, som står för Technical Services Management. Att hon skulle hamna just där framstår som lite oväntat med tanke på att hennes bakgrund var en kandidatexamen i religionsvetenskap och en passion för skådespeleri.

– Jag skaffade min utbildning som skådespelare genom att engagera mig i Spegelteatern, en fristående teater i Stockholm. Sedan startade jag tillsammans med två killar en egen fri teatergrupp i Eskilstuna, säger Erika.

Varför just i Eskilstuna?
– Vi gjorde en marknadsundersökning, faktiskt. Vi kollade kulturklimatet och var vi skulle kunna få ett bra samarbete med kommunen. I tre år drev vi teatern. Det var roligt och utvecklande, men egentligen alldeles för jobbigt. För att få ihop ekonomin under teateråren jobbade Erika med ”allt”, som hon uttrycker det. Den röda tråden i jobben visade sig vid en tillbakablick vara just kommunikation. Erika närmade sig de trettio och började fundera på hur livet som kollektivboende teaterentreprenör skulle gå att kombinera med familj. Slutsatsen blev att plugga marknadskommunikation på Stockholms universitet. Och så är vi framme vid Bravida.

– Chefen på TSM, där jag började, anställer mycket medvetet medarbetare med olika bakgrund och tror på att det är lönsamt. Jag är glad att han vågade satsa på mig, annars hade jag nog fått leta jobb längre, säger Erika.

SENARE AVANCERADE HON till positionen som marknadschef för Bravidas största division: Stockholm. Där arbetar hon framför allt med att synliggöra allt som ”bravidianerna” åstadkommer inom divisionen, både internt och externt.

– Oavsett var man befinner sig i organisationen är det viktigt att kunna svara på frågorna: Vem är jag?, Hur vill jag framstå? samt Hur uppfattas jag av kunderna? Jag ser det som tre bubblor som är centrala i all kommunikation, säger Erika.

Hon framhåller att ett företag måste förstå sin omvärld och dess behov för att kunna göra rätt saker. Som marknadschef ska hon inte bara kommunicera vilka tjänster Bravida kan erbjuda, utan också plocka upp idéer till nya tjänster. Dessutom har hon i uppgift att skapa stolthet och vi-känsla internt. Erika Björnesparr hoppas kunna bidra till att Bravida blir ännu mer av ett föregångsföretag.

– Vi är vana att svara på förfrågningar om uppdrag, men jag skulle vilja att vi blir ännu mer proaktiva. Vi är marknadsledande och som sådana är det viktigt att föreslå en riktning och bidra till branschutvecklingen. Vi kan ju exempelvis göra avgörande och lönsamma energibesparingar. Då är det viktigt att vi faktiskt berättar det för våra kunder. Det är också vårt ansvar som marknadsledare att föreslå lösningar som kunderna inte hade förväntat sig.

PÅ BRAVIDA, PRECIS som på många andra företag i branschen, sköts sälj av chefer och montörer som är ute bland kunderna. – Våra servicemontörer – och det arbete de utför – kommer nog även i framtiden att vara vår viktigaste säljkanal, men jag arbetar för att förstärka systematiken kring marknad och sälj. Alla är överens om att vi har en potentiell jättemarknad att hugga in på, säger Erika.

Så hur var det egentligen med den där självklara kopplingen mellan skådespeleri och marknadsföring av ett teknikföretag?

Erika förklarar:
– Min drivkraft har alltid varit att ta reda på vad som händer med människor. Att förstå varför en människa fungerar som hon gör och ta fram hennes berättelse. Jag tycker att karaktärsarbetet som skådespelare och marknadsarbete är ganska lika. Du plockar upp berättelser och förmedlar dem, helt enkelt.


OM Erika Björnesparr
Ålder: Snart 41 år.
Bor: Södermalm.
Familj: Är ”lyckligt ogift” med sin sambo. De har två barn.
Gör på jobbet: Tillförordnad marknadschef för Bravida division Stockholm. Kommunicerar internt och externt på papper, digitalt och via Bravidas Facebooksida.
Gör på fritiden: ”Motverkar kroppens förfall, men jag tränar bara sådant jag tycker är roligt.” Gillar att resa och tar ibland sånglektioner för en av Sveriges främsta jazzsångerskor.

OM Bravida
Sveriges (och Skandinaviens) marknadsledande företag inom fastighetsinstallationer och dito service. Har verksamhet på 150 orter i Sverige, Norge och Danmark. 

Omsättning hela koncernen 2013: 11 080 MSEK
Resultat: 600 MSEK 
Anställda: 7 967 personer 

Omsättning division Stockholm 2013: 2 144 MSEK
Resultat: 103 MSEK 
Anställda: 1 248 personer. 

Stora projekt för division Stockholm: Nya Karolinska i Solna, Norra länken samt Facebooks anläggning i Luleå som är ett gemensamt uppdrag med Bravida division Nord. Ÿ

Slogan: ”Vi ger fastigheter liv.”

LINDA SWARTZ/RIVISTA


Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa