Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 17 januari 2019 - klockan 20:02
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1, 2016

”Ett framgångsrikt event börjar med att förstå målgruppen”


PS Communications 2016-04-15


Starka och entusiasmerande upplevelser är förutom att vara utomordentligt trevliga, även utmärkta tillfällen att förmedla budskap som alla kommer ihåg och pratar om. Just det är PS Communications bärande idé när de tar sig an att planera och genomföra sina kunders events.

– Som kommunikationsbyrå inom events arbetar vi alltid utifrån att skapa positiva upplevelser för deltagarna, vilket både är det bästa och samtidigt roligaste sättet att få igenom kundens budskap och få alla att minnas, säger Niclas Mellbin, regionchef på PS Communication i Göteborg.

Oavsett företag står alla inför samma utmaning varje gång något extra viktigt ska kommuniceras, oavsett om det är internt eller externt. Lösningen ska omfatta både hur budskapet når fram till rätt målgrupper och hur de sedan ska komma ihåg själva innehållet.

– Traditionell kommunikation går ut på att repetera informationen ett antal gånger för att det ska fastna. Eftersom denna metod brukar vara kostsam och mindre inspirerande, har vi valt en annan väg.
Vår metod är att koppla budskapet till en stark och oväntad upplevelse, vilket är både roligt och mycket effektivt. Stora upplevelser har effekten att de sprids eftersom de flesta tycker om att dela med sig av händelser som berör.
Det spelar ingen roll om det är från en internkonferens, managementmöte eller kickoff.
Bra upplevelsekommunikation fastnar.

– Vi människor delar gärna med oss av sådant vi upplever och som berör oss – upplevelsekapitalet har blivit en social valuta och idag samlar vi på upplevelser snarare än prylar. När vi skapar events för våra kunder utgår vi ifrån vad som skulle överraska deltagarna och ge dem en upplevelse som är så unik att de vill dela med sin vänskapskrets, säger Malin Gunnäng, byråchef på PS Communication i Malmö.

Genom att noggrant ta reda på hur en viss målgrupp identifierar sig själva och vilka upplevelser som de inte kan få på något annat sätt, går det också att lyckas med målsättningen.
– Att känna målgruppen är viktigast för att göra ett lyckat event. Men det finns ytterligare en viktig komponent. Vi menar att det dessutom behövs smått galna eller totalt oväntade inslag.
Det kan vara idéer som kan verka fullkomligt fel, men i rätt kontext blir det galna till ren magi, säger Niclas Mellbin, regionchef på PS Communication i Göteborg.

PS Communication har länge utvecklat detta framgångskoncept i gränslandet mellan det möjliga och omöjliga vilket också gör att kunder såsom SAS, Volvo och Novo Nordisk ger byrån fortsatt förtroende.
I snart 20 år har de arbetat med upplevelsekommunikation och har idag sex kontor i Norden.

http://pscommunications.com

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa