Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 22 oktober 2018 - klockan 13:49
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (krönika)

Ett jobb med extra allt


Jacob Sundberg 2018-04-15


Tacksam, hedrad, ödmjuk. Det var ganska tydligt en gång i tiden: det var den arbetssökande som skulle känna sig utvald om hon mot all förmodan drog det längsta strået i hård konkurrens med andra kandidater. Arbetsgivaren var en enväldig domare, till synes med makt över liv och död, tummen upp eller tummen ner, välkommen eller adjö.

Men inte nu längre. Begreppet Employer Branding vittnar om att rollerna börjar bli, om inte ombytta, så åtminstone utjämnade. Nu är det arbetsgivaren som ska visa upp sin attraktivitet: ”Vi erbjuder sex veckors semester, biljardbord och Playstation i fikarummet. Kaffet är Fairtrade och mjölken är närproducerad. Ditt jobb blir att rädda världen och förverkliga dig själv under tiden. Inga tunga lyft, bara lätta klipp. Som bonus ordnar vi en guldpläterad namnskylt på dörren, vad sägs?”

Den nya generationens arbetssökande sträcker vid det här laget inte artigt fram näven, nej, hon studerar ointresserat sina naglar, biter kanske av en flisa och funderar. ”Närproducerad? Hur närproducerad menar du, i kommunen eller?” Arbetsgivaren kastar desperat in ett gymkort och flexibla arbetstider, och överväger att erbjuda taxipendel för att få till ett avgörande.

Tacksam, hedrad, ödmjuk. Arbetsgivaren rodnar när kandidaten säger sitt ja, det är en sådan ära, vi hoppas du kommer att trivas, vill du ha påtår, förresten?

En anställningsintervju är fortfarande en kamp mot nerverna, mot handsvett, hög puls och ostadig röst. Frågan är bara för vem.

Jacob Sundberg är skribent och aktuell med boken "Vi hör av oss"


OM BOKEN - Vi hör av oss
Får man ljuga på en anställningsintervju? Vad säger personlighetstesterna om oss, egentligen? Är det sant att alla säljare är själlösa? Måste man jobba i Stockholm för att vara någon på klassåterträffen? I nio lättigenkännliga noveller bekantar vi oss med människor som alla befinner sig på en anställningsintervju. Med lika delar humor och svärta skildras deras strävanden med en välbehövlig distans till karriärjaktens närmast religiösa status. Vi hör av oss är en skruvad bok för alla som någon gång med bultande hjärta suttit på en anställningsintervju eller planerar att göra det. Kort sagt för alla dem som någon gång har hört eller riskerar att höra orden: Vi hör av oss!

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa