Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 01:15
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.


PeO Axelsson 2017-04-09

\

"Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara"



Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare än vi tror att komma till rätta med både kvardröjande fattigdom och klimathotet. Det hävdar Rune Westergård i boken ”Ett jordklot räcker”.

RUNE WESTERGÅRD, I Vasa i den svenskspråkiga delen av Finland, har ägnat de senaste åren till att forska i framstegens mekanismer. I hemmet finns hyllmeter av böcker i ämnen som berör hållbar utveckling och teknologisk evolution. Jag har arbetat med miljö- och energiteknik i både rika och fattiga länder i 30 år, så det är inte så konstigt att jag ofta funderat på frågan om hållbar utveckling. För några år sedan sålde han teknikkonsultföretaget CITEC, som han grundat, med 1 200 anställda i elva länder. Jag fick plötsligt tid över och händerna fria för forskande och skrivande, säger han.

Jag blev allt mer fascinerad av att studera och gräva i teknologisk evolution och framstegens underliggande drivkrafter. Det blev bok ”Ett jordklot räcker” utgiven hösten 2016. Nu får jag glädjande nog också möjlighet att dela med mig av detta, som en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i november. Jag skall också berätta om varför jag tror att företagen har en mer hållbar verksamhet än dom själva insett.

FRÅN STENYXA TILL MOBIL
Den teknologiska evolutionen har varit sammanvävd med den mänskliga sedan urminnes tider. Under senare tid har den allt snabbare förändrat vår vardag. Internet, datorn och mobiltelefonen har gått igenom otroliga utvecklingsfaser under 25 år. När mobiltelefonen kom skälldes den för ”yuppienalle” – en leksak för välbärgade vita unga män.

Idag är mobilen ett billigt superverktyg som gör tillvaron tryggare och enklare för miljoner fattiga kvinnor i hela tredje världen. Fundera förresten på vad som hänt om vi skulle anammat delningsekonomin och byggt fler telefonkiosker istället för mobiler på 1980-talet. Konsumtion är en av urkrafterna bakom utveckling och framsteg, säger Rune.

ENDAST BOSTADSLÖSA VEGANER HAR TILLRÄCKLIGT LITET FOTAVTRYCK
I sin bok driver Rune Westergård flera teser som går på tvärs mot etablerade uppfattningar inom dagens resurs- och miljödebatt. En av teserna är att det är omöjligt att snåla sig ur klimathotet genom att dra ner på konsumtionen: Vi brukar prata om ”ekologiska fotavtryck” och illustrera det med att minst tre jordklot behövs om alla i världen konsumerade som vi gör i Norden. Men om man tittar närmare på den beräkningen visar det sig att endast bostadslösa veganer lämnar ett tillräckligt litet ekologiskt fotavtryck, säger Rune Westergård.

ATT KÖPA NYTT ÄR KLIMATSMART
Vi kan inte rädda världen från klimathotet genom att minska bilkörandet, flyga mindre eller äta mindre kött. En sådan livsstilsförändring skulle motverka sitt syfte – minskad konsumtion betyder att teknikskiftet mot smarta lösningar går långsammare. Medelklassen i världen ökar enligt EU:s prognoser från 1,9 miljarder för några år sedan, till hisnande fem miljarder år 2030. När dessa miljarder människor skaffar kylskåp år 2030 kommer de att kunna köpa klimatsmarta modeller som förbrukar cirka 75 procent mindre energi än kylskåpen gjorde 30 år tidigare.

Att använda så lite energi och material som möjligt är inbyggt i marknadsekonomins logik. Det är därför bilar hela tiden blir allt lättare och bränslesnålare, och det är därför förpackningar och verktyg idag väger en bråkdel jämfört med för några årtionden sedan. Den här bantningskuren är inte ordinerad av miljöpolitiken utan den är en effekt av marknadsmekanismernas naturliga styrmedel – nämligen mer funktion för mindre pengar.

FRAMTIDSTRO GER HANDLINGSKRAFT
Det är viktigt att inte måla framtiden i allt för svarta färger, anser Rune Westergård. Han är alls ingen ”klimatförnekare”, men påpekar att det är lika nödvändigt att visa på möjligheterna som på hoten för att inte skapa handlingsförlamning. Med mina budskap vill jag visa på den oerhört rika källa av olika lösningar som vi människor har att ösa ur för att lösa kvardröjande fattigdom och miljöproblem.

Ambitionen har varit att förmedla det begripligt för alla, inte bara de teknikkunniga. Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara, säger han.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa