Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:18
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.


PeO Axelsson 2017-04-09

\

"Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara"



Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare än vi tror att komma till rätta med både kvardröjande fattigdom och klimathotet. Det hävdar Rune Westergård i boken ”Ett jordklot räcker”.

RUNE WESTERGÅRD, I Vasa i den svenskspråkiga delen av Finland, har ägnat de senaste åren till att forska i framstegens mekanismer. I hemmet finns hyllmeter av böcker i ämnen som berör hållbar utveckling och teknologisk evolution. Jag har arbetat med miljö- och energiteknik i både rika och fattiga länder i 30 år, så det är inte så konstigt att jag ofta funderat på frågan om hållbar utveckling. För några år sedan sålde han teknikkonsultföretaget CITEC, som han grundat, med 1 200 anställda i elva länder. Jag fick plötsligt tid över och händerna fria för forskande och skrivande, säger han.

Jag blev allt mer fascinerad av att studera och gräva i teknologisk evolution och framstegens underliggande drivkrafter. Det blev bok ”Ett jordklot räcker” utgiven hösten 2016. Nu får jag glädjande nog också möjlighet att dela med mig av detta, som en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i november. Jag skall också berätta om varför jag tror att företagen har en mer hållbar verksamhet än dom själva insett.

FRÅN STENYXA TILL MOBIL
Den teknologiska evolutionen har varit sammanvävd med den mänskliga sedan urminnes tider. Under senare tid har den allt snabbare förändrat vår vardag. Internet, datorn och mobiltelefonen har gått igenom otroliga utvecklingsfaser under 25 år. När mobiltelefonen kom skälldes den för ”yuppienalle” – en leksak för välbärgade vita unga män.

Idag är mobilen ett billigt superverktyg som gör tillvaron tryggare och enklare för miljoner fattiga kvinnor i hela tredje världen. Fundera förresten på vad som hänt om vi skulle anammat delningsekonomin och byggt fler telefonkiosker istället för mobiler på 1980-talet. Konsumtion är en av urkrafterna bakom utveckling och framsteg, säger Rune.

ENDAST BOSTADSLÖSA VEGANER HAR TILLRÄCKLIGT LITET FOTAVTRYCK
I sin bok driver Rune Westergård flera teser som går på tvärs mot etablerade uppfattningar inom dagens resurs- och miljödebatt. En av teserna är att det är omöjligt att snåla sig ur klimathotet genom att dra ner på konsumtionen: Vi brukar prata om ”ekologiska fotavtryck” och illustrera det med att minst tre jordklot behövs om alla i världen konsumerade som vi gör i Norden. Men om man tittar närmare på den beräkningen visar det sig att endast bostadslösa veganer lämnar ett tillräckligt litet ekologiskt fotavtryck, säger Rune Westergård.

ATT KÖPA NYTT ÄR KLIMATSMART
Vi kan inte rädda världen från klimathotet genom att minska bilkörandet, flyga mindre eller äta mindre kött. En sådan livsstilsförändring skulle motverka sitt syfte – minskad konsumtion betyder att teknikskiftet mot smarta lösningar går långsammare. Medelklassen i världen ökar enligt EU:s prognoser från 1,9 miljarder för några år sedan, till hisnande fem miljarder år 2030. När dessa miljarder människor skaffar kylskåp år 2030 kommer de att kunna köpa klimatsmarta modeller som förbrukar cirka 75 procent mindre energi än kylskåpen gjorde 30 år tidigare.

Att använda så lite energi och material som möjligt är inbyggt i marknadsekonomins logik. Det är därför bilar hela tiden blir allt lättare och bränslesnålare, och det är därför förpackningar och verktyg idag väger en bråkdel jämfört med för några årtionden sedan. Den här bantningskuren är inte ordinerad av miljöpolitiken utan den är en effekt av marknadsmekanismernas naturliga styrmedel – nämligen mer funktion för mindre pengar.

FRAMTIDSTRO GER HANDLINGSKRAFT
Det är viktigt att inte måla framtiden i allt för svarta färger, anser Rune Westergård. Han är alls ingen ”klimatförnekare”, men påpekar att det är lika nödvändigt att visa på möjligheterna som på hoten för att inte skapa handlingsförlamning. Med mina budskap vill jag visa på den oerhört rika källa av olika lösningar som vi människor har att ösa ur för att lösa kvardröjande fattigdom och miljöproblem.

Ambitionen har varit att förmedla det begripligt för alla, inte bara de teknikkunniga. Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara, säger han.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa