Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 18 november 2017 - klockan 11:02
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ett jordklot räcker.


PeO Axelsson 2017-04-09

\

"Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara"



Vi måste ersätta vår hotfulla stillbild av världen med nya rörliga bilder, byta vår världsbild till en världsfilm. Det kan nämligen gå snabbare än vi tror att komma till rätta med både kvardröjande fattigdom och klimathotet. Det hävdar Rune Westergård i boken ”Ett jordklot räcker”.

RUNE WESTERGÅRD, I Vasa i den svenskspråkiga delen av Finland, har ägnat de senaste åren till att forska i framstegens mekanismer. I hemmet finns hyllmeter av böcker i ämnen som berör hållbar utveckling och teknologisk evolution. Jag har arbetat med miljö- och energiteknik i både rika och fattiga länder i 30 år, så det är inte så konstigt att jag ofta funderat på frågan om hållbar utveckling. För några år sedan sålde han teknikkonsultföretaget CITEC, som han grundat, med 1 200 anställda i elva länder. Jag fick plötsligt tid över och händerna fria för forskande och skrivande, säger han.

Jag blev allt mer fascinerad av att studera och gräva i teknologisk evolution och framstegens underliggande drivkrafter. Det blev bok ”Ett jordklot räcker” utgiven hösten 2016. Nu får jag glädjande nog också möjlighet att dela med mig av detta, som en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i november. Jag skall också berätta om varför jag tror att företagen har en mer hållbar verksamhet än dom själva insett.

FRÅN STENYXA TILL MOBIL
Den teknologiska evolutionen har varit sammanvävd med den mänskliga sedan urminnes tider. Under senare tid har den allt snabbare förändrat vår vardag. Internet, datorn och mobiltelefonen har gått igenom otroliga utvecklingsfaser under 25 år. När mobiltelefonen kom skälldes den för ”yuppienalle” – en leksak för välbärgade vita unga män.

Idag är mobilen ett billigt superverktyg som gör tillvaron tryggare och enklare för miljoner fattiga kvinnor i hela tredje världen. Fundera förresten på vad som hänt om vi skulle anammat delningsekonomin och byggt fler telefonkiosker istället för mobiler på 1980-talet. Konsumtion är en av urkrafterna bakom utveckling och framsteg, säger Rune.

ENDAST BOSTADSLÖSA VEGANER HAR TILLRÄCKLIGT LITET FOTAVTRYCK
I sin bok driver Rune Westergård flera teser som går på tvärs mot etablerade uppfattningar inom dagens resurs- och miljödebatt. En av teserna är att det är omöjligt att snåla sig ur klimathotet genom att dra ner på konsumtionen: Vi brukar prata om ”ekologiska fotavtryck” och illustrera det med att minst tre jordklot behövs om alla i världen konsumerade som vi gör i Norden. Men om man tittar närmare på den beräkningen visar det sig att endast bostadslösa veganer lämnar ett tillräckligt litet ekologiskt fotavtryck, säger Rune Westergård.

ATT KÖPA NYTT ÄR KLIMATSMART
Vi kan inte rädda världen från klimathotet genom att minska bilkörandet, flyga mindre eller äta mindre kött. En sådan livsstilsförändring skulle motverka sitt syfte – minskad konsumtion betyder att teknikskiftet mot smarta lösningar går långsammare. Medelklassen i världen ökar enligt EU:s prognoser från 1,9 miljarder för några år sedan, till hisnande fem miljarder år 2030. När dessa miljarder människor skaffar kylskåp år 2030 kommer de att kunna köpa klimatsmarta modeller som förbrukar cirka 75 procent mindre energi än kylskåpen gjorde 30 år tidigare.

Att använda så lite energi och material som möjligt är inbyggt i marknadsekonomins logik. Det är därför bilar hela tiden blir allt lättare och bränslesnålare, och det är därför förpackningar och verktyg idag väger en bråkdel jämfört med för några årtionden sedan. Den här bantningskuren är inte ordinerad av miljöpolitiken utan den är en effekt av marknadsmekanismernas naturliga styrmedel – nämligen mer funktion för mindre pengar.

FRAMTIDSTRO GER HANDLINGSKRAFT
Det är viktigt att inte måla framtiden i allt för svarta färger, anser Rune Westergård. Han är alls ingen ”klimatförnekare”, men påpekar att det är lika nödvändigt att visa på möjligheterna som på hoten för att inte skapa handlingsförlamning. Med mina budskap vill jag visa på den oerhört rika källa av olika lösningar som vi människor har att ösa ur för att lösa kvardröjande fattigdom och miljöproblem.

Ambitionen har varit att förmedla det begripligt för alla, inte bara de teknikkunniga. Jag hoppas kunna ge några tankeställare och fortsatt tro på människan som den eviga problemlösare hon redan i tusentals år visat sig vara, säger han.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa