Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Daniel Vandor 2015-09-15


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att svensk handboll ska få en ny storhetstid – och att landslagen ska få slåss om medaljerna på hemmaplan.

Det har gått sex år sedan Stefan Lövgren lade handbollsskorna på hyllan. Efter elva framgångsrika år i Tyskland bestämde han sig för att flytta hem, men handbollen släppte han aldrig taget om.
Eller rättare sagt, handbollen släppte inte taget om Lövgren. Han hade redan börjat arbeta som expert på TV4 och efter flytten hem började han att arbeta som instruktör på ett handbollsgymnasium i Uddevalla – trots att han tidigt bestämde sig för att inte bli tränare.
– Jag var färdig med att vara borta varje kväll och helg, det oerhört inrutade sättet jag hade levt på. Det var faktiskt skönt när jag slutade spela och man fick en vanlig arbetsrytm, säger Lövgren.

Efter att Sverige stått som värd för VM på herrsidan 2011 – ett mästerskap som blev en succé såväl sportsligt som ekonomiskt – fick Lövgren en förfrågan om att bli vd för Svenska Handbollslandslaget AB.
– Kraven på organisatören av ett internationellt mästerskap är i dag så höga att ett förbund går på knäna om man ska göra det samtidigt som den normala verksamheten ska skötas.
Det här var första gången i Sverige som inte förbundet organiserade och genomförde ett mästerskap, utan det gjordes i bolagsform, helägt av förbundet men med separat kompetens för stora event och efter framgångarna bestämde man sig för att fortsätta att ha ett bolag som driver de frågorna, och jag fick frågan.

Beslutet att tacka ja var inte svårt att fatta, men Lövgren lät det ändå smälta in ett tag.
– Jag hade stor respekt för allt som en sådan roll skulle innebära. Att leda en verksamhet som ska utvecklas, det hade jag inte gjort i den omfattningen.
Men jag är glad att jag sa ja, och jag är glad för den stöttning jag fått längs vägen.
I början var rollen tvådelad, där en del var att vara sportsligt ansvarig för i första hand seniorlandslagen och där den andra delen var att driva bolaget kommersiellt.
– Till slut blev det ohållbart, på ett positivt sätt. Båda organisationerna utvecklades starkt och från och med i januari i år har jag enbart ansvar för den kommersiella delen.
I dag är uppdraget enkom marknadsmässigt, med alla rättighetsfrågor, arrangemang och sponsorer.

STEFAN LÖVGREN VAR långt från den naturliga handbollstalangen. Medan de flesta andra i ”Bengan Boys” – killarna som under Bengt Johanssons ledning blev ett av Sveriges mest framgångsrika och populära landslag genom tiderna – tog vägen via ungdoms- och juniorlandslag slog Stefan Lövgren igenom sent.
När det överraskande VM-guldet 1990 spelades hem hade Lövgren inte ens debuterat i elitserien. Vid det andra guldet, i EM 1994 fick han sitt stora genombrott. Och efter OS-silvret i Atlanta 1996 tog han över som lagkapten, 26 år gammal.

Varför föll valet på dig?
– ”Bengan” kanske inte bara såg något i mig, utan såg något som behövdes för laget.
Det fanns massvis med ledargestalter, många som är starka ledare i dag, och jag blev en brygga mellan de äldre och yngre.
Men jag tror och hoppas att han såg min inställning som en stor tillgång, min vilja att aldrig ge upp oavsett vad det stod i matcherna, säger Lövgren, som de kommande åren fick lyfta så många bucklor att han tappade räkningen.
Som landslagskapten ledde han Sverige till segrar i EM 1998, VM 1999, EM 2000 och EM på hemmaplan 2002, Sveriges senaste guld på ett seniormästerskap.
Tolv gånger, elva gånger som lagkapten, har han dessutom blivit svensk eller tysk mästare. Lägg därtill segrar i Champions League, EHF-cupen, tyska cupen, tyska supercupen så inser ni att han hade kunnat öppna en guldbutik när karriären tog slut.

I DECEMBER NÄSTA år spelas damernas EM i Sverige, det första mästerskapet som Stefan Lövgren har arbetat med att få till Sverige. Lövgrens kontrakt går ut ett år senare.
– Från början sa vi två år för att se om det var hållbart för förbundet och för svensk handboll. Nu har jag kontrakt till 2017, men sen ska vi arrangera EM på herrsidan 2020 och vi söker VM 2023 för herrar tillsammans med Polen, något som avgörs i november.
Med tanke på det vill jag gärna jobba vidare med de mästerskap som man själv ansvarat för att få hit.

Hur viktigt är det för Sverige att arrangera internationella mästerskap?
– Det är oerhört viktigt ur flera olika aspekter. Svenska Handbollförbundet har uttalat att Sverige ska fortsätta att söka mästerskap för att få handbollen i rampljuset, vilket i sin tur ökar intresset för sporten och ger positiva möjligheter till nyrekrytering av ungdomar och nya kommersiella möjligheter. Sedan finns det en ekonomisk uppsida med det också om man gör ett bra jobb. Det senaste mästerskapet i Sverige gav ett överskott på mer än 20 miljoner kronor.

Hur mycket betyder ditt kontaktnät i ditt jobb?
– Jag tror att mitt kontaktnät hjälpte mig mer när jag arbetade med de sportsliga frågorna.
Nu har jag börjat bygga upp ett nytt kontaktnät vad gäller den marknadsmässiga sidan och vet var jag har människor när jag behöver hjälp och tips.
Det är klart att det är en förmån att bland annat ha en så framgångsrik näringsledare som Hans Vestberg (vd och koncernchef för Ericsson) som ordförande och Anders Nissen (vd för Pandox) som mentor i olika frågor.
Dessutom har vi Jan Wifstrand i organisationen som är oerhört duktig i mediala frågor. Jag är fortfarande nykomling i det här, men lär för livet.

Hur svårt är det att sälja in handbollen?
– Det är svårt ur den aspekten att det är långa processer när det handlar om rättigheter och partnerskap, men det är med en oerhörd stolthet som jag pratar om svensk handboll och våra värderingar.
Förbundets strategi är att handboll ska vara för alla och vi har fått se handbollen som första förbund i Pridetåget, vi har stöttat ett svenskt lag i Euro Games, vi har vunnit silver i Special Olympics.
– Det är inte bara att sälja en skylt i dag, det handlar om så mycket mer. Man ska matcha ihop rätt värderingar, man måste leva tillsammans för att utveckla ett partnerskap med både stora och mindre företag.
Vi har arbetat målmedvetet och har en ny varumärkesplattform som vi och våra partners vill stå för. Vi jobbar mycket med orden äkta, nära och modig. Vi vill våga visa hur det faktiskt är, vi vill att det ska vara äkta. Och vi vill låta handbollens partners och fans komma närmare landslaget än vad något annat landslag gör, skapa något unikt.

Stefan Lövgren
Ålder: 44.
Familj: Frun Ann-Sofie, barnen Linus, 15, och Thea, 12.
Bor: Villa i Kungälv.
Yrke: VD med marknadsansvar för Svenska Handbollslandslaget AB.
Karriär som spelare: Skepplanda BTK (–1990), Redbergslids IK (1990–1998), TV Niederwürzbach (1998–1999), THW Kiel (1999–2009). Meriter i urval: VM-guld 1999, EM-guld 1994, 1998, 2000, och 2002, OS-silver 1996 och 2002, VM-silver 1997 och 2001, VM-brons 1995, bragdguldmedaljör 1998, fem SM-guld, sju tyska ligatitlar, en Champions League-titel, årets handbollsspelare i Sverige tre gånger, 268 landskamper (1 138 mål).

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa