Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 20 september 2018 - klockan 07:35
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Daniel Vandor 2015-09-15


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att svensk handboll ska få en ny storhetstid – och att landslagen ska få slåss om medaljerna på hemmaplan.

Det har gått sex år sedan Stefan Lövgren lade handbollsskorna på hyllan. Efter elva framgångsrika år i Tyskland bestämde han sig för att flytta hem, men handbollen släppte han aldrig taget om.
Eller rättare sagt, handbollen släppte inte taget om Lövgren. Han hade redan börjat arbeta som expert på TV4 och efter flytten hem började han att arbeta som instruktör på ett handbollsgymnasium i Uddevalla – trots att han tidigt bestämde sig för att inte bli tränare.
– Jag var färdig med att vara borta varje kväll och helg, det oerhört inrutade sättet jag hade levt på. Det var faktiskt skönt när jag slutade spela och man fick en vanlig arbetsrytm, säger Lövgren.

Efter att Sverige stått som värd för VM på herrsidan 2011 – ett mästerskap som blev en succé såväl sportsligt som ekonomiskt – fick Lövgren en förfrågan om att bli vd för Svenska Handbollslandslaget AB.
– Kraven på organisatören av ett internationellt mästerskap är i dag så höga att ett förbund går på knäna om man ska göra det samtidigt som den normala verksamheten ska skötas.
Det här var första gången i Sverige som inte förbundet organiserade och genomförde ett mästerskap, utan det gjordes i bolagsform, helägt av förbundet men med separat kompetens för stora event och efter framgångarna bestämde man sig för att fortsätta att ha ett bolag som driver de frågorna, och jag fick frågan.

Beslutet att tacka ja var inte svårt att fatta, men Lövgren lät det ändå smälta in ett tag.
– Jag hade stor respekt för allt som en sådan roll skulle innebära. Att leda en verksamhet som ska utvecklas, det hade jag inte gjort i den omfattningen.
Men jag är glad att jag sa ja, och jag är glad för den stöttning jag fått längs vägen.
I början var rollen tvådelad, där en del var att vara sportsligt ansvarig för i första hand seniorlandslagen och där den andra delen var att driva bolaget kommersiellt.
– Till slut blev det ohållbart, på ett positivt sätt. Båda organisationerna utvecklades starkt och från och med i januari i år har jag enbart ansvar för den kommersiella delen.
I dag är uppdraget enkom marknadsmässigt, med alla rättighetsfrågor, arrangemang och sponsorer.

STEFAN LÖVGREN VAR långt från den naturliga handbollstalangen. Medan de flesta andra i ”Bengan Boys” – killarna som under Bengt Johanssons ledning blev ett av Sveriges mest framgångsrika och populära landslag genom tiderna – tog vägen via ungdoms- och juniorlandslag slog Stefan Lövgren igenom sent.
När det överraskande VM-guldet 1990 spelades hem hade Lövgren inte ens debuterat i elitserien. Vid det andra guldet, i EM 1994 fick han sitt stora genombrott. Och efter OS-silvret i Atlanta 1996 tog han över som lagkapten, 26 år gammal.

Varför föll valet på dig?
– ”Bengan” kanske inte bara såg något i mig, utan såg något som behövdes för laget.
Det fanns massvis med ledargestalter, många som är starka ledare i dag, och jag blev en brygga mellan de äldre och yngre.
Men jag tror och hoppas att han såg min inställning som en stor tillgång, min vilja att aldrig ge upp oavsett vad det stod i matcherna, säger Lövgren, som de kommande åren fick lyfta så många bucklor att han tappade räkningen.
Som landslagskapten ledde han Sverige till segrar i EM 1998, VM 1999, EM 2000 och EM på hemmaplan 2002, Sveriges senaste guld på ett seniormästerskap.
Tolv gånger, elva gånger som lagkapten, har han dessutom blivit svensk eller tysk mästare. Lägg därtill segrar i Champions League, EHF-cupen, tyska cupen, tyska supercupen så inser ni att han hade kunnat öppna en guldbutik när karriären tog slut.

I DECEMBER NÄSTA år spelas damernas EM i Sverige, det första mästerskapet som Stefan Lövgren har arbetat med att få till Sverige. Lövgrens kontrakt går ut ett år senare.
– Från början sa vi två år för att se om det var hållbart för förbundet och för svensk handboll. Nu har jag kontrakt till 2017, men sen ska vi arrangera EM på herrsidan 2020 och vi söker VM 2023 för herrar tillsammans med Polen, något som avgörs i november.
Med tanke på det vill jag gärna jobba vidare med de mästerskap som man själv ansvarat för att få hit.

Hur viktigt är det för Sverige att arrangera internationella mästerskap?
– Det är oerhört viktigt ur flera olika aspekter. Svenska Handbollförbundet har uttalat att Sverige ska fortsätta att söka mästerskap för att få handbollen i rampljuset, vilket i sin tur ökar intresset för sporten och ger positiva möjligheter till nyrekrytering av ungdomar och nya kommersiella möjligheter. Sedan finns det en ekonomisk uppsida med det också om man gör ett bra jobb. Det senaste mästerskapet i Sverige gav ett överskott på mer än 20 miljoner kronor.

Hur mycket betyder ditt kontaktnät i ditt jobb?
– Jag tror att mitt kontaktnät hjälpte mig mer när jag arbetade med de sportsliga frågorna.
Nu har jag börjat bygga upp ett nytt kontaktnät vad gäller den marknadsmässiga sidan och vet var jag har människor när jag behöver hjälp och tips.
Det är klart att det är en förmån att bland annat ha en så framgångsrik näringsledare som Hans Vestberg (vd och koncernchef för Ericsson) som ordförande och Anders Nissen (vd för Pandox) som mentor i olika frågor.
Dessutom har vi Jan Wifstrand i organisationen som är oerhört duktig i mediala frågor. Jag är fortfarande nykomling i det här, men lär för livet.

Hur svårt är det att sälja in handbollen?
– Det är svårt ur den aspekten att det är långa processer när det handlar om rättigheter och partnerskap, men det är med en oerhörd stolthet som jag pratar om svensk handboll och våra värderingar.
Förbundets strategi är att handboll ska vara för alla och vi har fått se handbollen som första förbund i Pridetåget, vi har stöttat ett svenskt lag i Euro Games, vi har vunnit silver i Special Olympics.
– Det är inte bara att sälja en skylt i dag, det handlar om så mycket mer. Man ska matcha ihop rätt värderingar, man måste leva tillsammans för att utveckla ett partnerskap med både stora och mindre företag.
Vi har arbetat målmedvetet och har en ny varumärkesplattform som vi och våra partners vill stå för. Vi jobbar mycket med orden äkta, nära och modig. Vi vill våga visa hur det faktiskt är, vi vill att det ska vara äkta. Och vi vill låta handbollens partners och fans komma närmare landslaget än vad något annat landslag gör, skapa något unikt.

Stefan Lövgren
Ålder: 44.
Familj: Frun Ann-Sofie, barnen Linus, 15, och Thea, 12.
Bor: Villa i Kungälv.
Yrke: VD med marknadsansvar för Svenska Handbollslandslaget AB.
Karriär som spelare: Skepplanda BTK (–1990), Redbergslids IK (1990–1998), TV Niederwürzbach (1998–1999), THW Kiel (1999–2009). Meriter i urval: VM-guld 1999, EM-guld 1994, 1998, 2000, och 2002, OS-silver 1996 och 2002, VM-silver 1997 och 2001, VM-brons 1995, bragdguldmedaljör 1998, fem SM-guld, sju tyska ligatitlar, en Champions League-titel, årets handbollsspelare i Sverige tre gånger, 268 landskamper (1 138 mål).

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Jernhusen Media
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa