Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 08:59
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna nr:2. 2015

Ett ledarskap som har fortsatt utanför planen


Daniel Vandor 2015-09-15


Han var lagkapten när Sverige plockade mästerskapsmedaljer på löpande band under slutet av 1990-talet och början av 2000-talet. Nu arbetar Stefan Lövgren för att svensk handboll ska få en ny storhetstid – och att landslagen ska få slåss om medaljerna på hemmaplan.

Det har gått sex år sedan Stefan Lövgren lade handbollsskorna på hyllan. Efter elva framgångsrika år i Tyskland bestämde han sig för att flytta hem, men handbollen släppte han aldrig taget om.
Eller rättare sagt, handbollen släppte inte taget om Lövgren. Han hade redan börjat arbeta som expert på TV4 och efter flytten hem började han att arbeta som instruktör på ett handbollsgymnasium i Uddevalla – trots att han tidigt bestämde sig för att inte bli tränare.
– Jag var färdig med att vara borta varje kväll och helg, det oerhört inrutade sättet jag hade levt på. Det var faktiskt skönt när jag slutade spela och man fick en vanlig arbetsrytm, säger Lövgren.

Efter att Sverige stått som värd för VM på herrsidan 2011 – ett mästerskap som blev en succé såväl sportsligt som ekonomiskt – fick Lövgren en förfrågan om att bli vd för Svenska Handbollslandslaget AB.
– Kraven på organisatören av ett internationellt mästerskap är i dag så höga att ett förbund går på knäna om man ska göra det samtidigt som den normala verksamheten ska skötas.
Det här var första gången i Sverige som inte förbundet organiserade och genomförde ett mästerskap, utan det gjordes i bolagsform, helägt av förbundet men med separat kompetens för stora event och efter framgångarna bestämde man sig för att fortsätta att ha ett bolag som driver de frågorna, och jag fick frågan.

Beslutet att tacka ja var inte svårt att fatta, men Lövgren lät det ändå smälta in ett tag.
– Jag hade stor respekt för allt som en sådan roll skulle innebära. Att leda en verksamhet som ska utvecklas, det hade jag inte gjort i den omfattningen.
Men jag är glad att jag sa ja, och jag är glad för den stöttning jag fått längs vägen.
I början var rollen tvådelad, där en del var att vara sportsligt ansvarig för i första hand seniorlandslagen och där den andra delen var att driva bolaget kommersiellt.
– Till slut blev det ohållbart, på ett positivt sätt. Båda organisationerna utvecklades starkt och från och med i januari i år har jag enbart ansvar för den kommersiella delen.
I dag är uppdraget enkom marknadsmässigt, med alla rättighetsfrågor, arrangemang och sponsorer.

STEFAN LÖVGREN VAR långt från den naturliga handbollstalangen. Medan de flesta andra i ”Bengan Boys” – killarna som under Bengt Johanssons ledning blev ett av Sveriges mest framgångsrika och populära landslag genom tiderna – tog vägen via ungdoms- och juniorlandslag slog Stefan Lövgren igenom sent.
När det överraskande VM-guldet 1990 spelades hem hade Lövgren inte ens debuterat i elitserien. Vid det andra guldet, i EM 1994 fick han sitt stora genombrott. Och efter OS-silvret i Atlanta 1996 tog han över som lagkapten, 26 år gammal.

Varför föll valet på dig?
– ”Bengan” kanske inte bara såg något i mig, utan såg något som behövdes för laget.
Det fanns massvis med ledargestalter, många som är starka ledare i dag, och jag blev en brygga mellan de äldre och yngre.
Men jag tror och hoppas att han såg min inställning som en stor tillgång, min vilja att aldrig ge upp oavsett vad det stod i matcherna, säger Lövgren, som de kommande åren fick lyfta så många bucklor att han tappade räkningen.
Som landslagskapten ledde han Sverige till segrar i EM 1998, VM 1999, EM 2000 och EM på hemmaplan 2002, Sveriges senaste guld på ett seniormästerskap.
Tolv gånger, elva gånger som lagkapten, har han dessutom blivit svensk eller tysk mästare. Lägg därtill segrar i Champions League, EHF-cupen, tyska cupen, tyska supercupen så inser ni att han hade kunnat öppna en guldbutik när karriären tog slut.

I DECEMBER NÄSTA år spelas damernas EM i Sverige, det första mästerskapet som Stefan Lövgren har arbetat med att få till Sverige. Lövgrens kontrakt går ut ett år senare.
– Från början sa vi två år för att se om det var hållbart för förbundet och för svensk handboll. Nu har jag kontrakt till 2017, men sen ska vi arrangera EM på herrsidan 2020 och vi söker VM 2023 för herrar tillsammans med Polen, något som avgörs i november.
Med tanke på det vill jag gärna jobba vidare med de mästerskap som man själv ansvarat för att få hit.

Hur viktigt är det för Sverige att arrangera internationella mästerskap?
– Det är oerhört viktigt ur flera olika aspekter. Svenska Handbollförbundet har uttalat att Sverige ska fortsätta att söka mästerskap för att få handbollen i rampljuset, vilket i sin tur ökar intresset för sporten och ger positiva möjligheter till nyrekrytering av ungdomar och nya kommersiella möjligheter. Sedan finns det en ekonomisk uppsida med det också om man gör ett bra jobb. Det senaste mästerskapet i Sverige gav ett överskott på mer än 20 miljoner kronor.

Hur mycket betyder ditt kontaktnät i ditt jobb?
– Jag tror att mitt kontaktnät hjälpte mig mer när jag arbetade med de sportsliga frågorna.
Nu har jag börjat bygga upp ett nytt kontaktnät vad gäller den marknadsmässiga sidan och vet var jag har människor när jag behöver hjälp och tips.
Det är klart att det är en förmån att bland annat ha en så framgångsrik näringsledare som Hans Vestberg (vd och koncernchef för Ericsson) som ordförande och Anders Nissen (vd för Pandox) som mentor i olika frågor.
Dessutom har vi Jan Wifstrand i organisationen som är oerhört duktig i mediala frågor. Jag är fortfarande nykomling i det här, men lär för livet.

Hur svårt är det att sälja in handbollen?
– Det är svårt ur den aspekten att det är långa processer när det handlar om rättigheter och partnerskap, men det är med en oerhörd stolthet som jag pratar om svensk handboll och våra värderingar.
Förbundets strategi är att handboll ska vara för alla och vi har fått se handbollen som första förbund i Pridetåget, vi har stöttat ett svenskt lag i Euro Games, vi har vunnit silver i Special Olympics.
– Det är inte bara att sälja en skylt i dag, det handlar om så mycket mer. Man ska matcha ihop rätt värderingar, man måste leva tillsammans för att utveckla ett partnerskap med både stora och mindre företag.
Vi har arbetat målmedvetet och har en ny varumärkesplattform som vi och våra partners vill stå för. Vi jobbar mycket med orden äkta, nära och modig. Vi vill våga visa hur det faktiskt är, vi vill att det ska vara äkta. Och vi vill låta handbollens partners och fans komma närmare landslaget än vad något annat landslag gör, skapa något unikt.

Stefan Lövgren
Ålder: 44.
Familj: Frun Ann-Sofie, barnen Linus, 15, och Thea, 12.
Bor: Villa i Kungälv.
Yrke: VD med marknadsansvar för Svenska Handbollslandslaget AB.
Karriär som spelare: Skepplanda BTK (–1990), Redbergslids IK (1990–1998), TV Niederwürzbach (1998–1999), THW Kiel (1999–2009). Meriter i urval: VM-guld 1999, EM-guld 1994, 1998, 2000, och 2002, OS-silver 1996 och 2002, VM-silver 1997 och 2001, VM-brons 1995, bragdguldmedaljör 1998, fem SM-guld, sju tyska ligatitlar, en Champions League-titel, årets handbollsspelare i Sverige tre gånger, 268 landskamper (1 138 mål).

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa