Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 23 juli 2018 - klockan 07:47
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Företagsrock)

Företagsrock GBG _ management by music


PeO Axelsson 2018-04-16


Vad har företag som Semcon, Borås Energi och Billes Tryckeri gemensamt med Sahlgrenska Neurokirurgen? Tillsammans med 20 andra företag gjorde de upp om vem som jobbar på den rockigaste arbetsplatsen 2017. Marknadscheferna träffade initiativtagaren Thomas Lindberg för att få reda på hur rock´n´ roll kan fungera både som intern och extern marknadsföring.

På Sticky Fingers stora scen har storheter som In Flames, Yngwie Malmsteen och Backyard Babies stått. Sedan två år tillbaka har de fått sällskap av doldisar från näringslivet, föreningar och offentlig förvaltning. Företagsrock GBG firade i januari två år och vinnare blev Effektiv Bygg AB med Effektiv Rockers som vann både studiotid och reklam åt sitt företag.

INGET FÖR PROFFS
Företagsrock GBG är en amatörtävling och tanken är att ta tillvara på den talang, glädje och musikalisk lust som finns hos lokala företag och därigenom skapa en arena där man spelar, träffas och har trevligt tillsammans. Projektet rattas av projektledaren Thomas Lindberg tillsammans med Magnus Ax och Shaffiee som driver Sticky Fingers, vilket har möjliggjort en hög nivå för arrangemanget från dag ett.

– Vi kände att Göteborg behöver detta. Förr gjorde man upp i Korprocken och utmanade varandra i drakbåtsrodden. Idag är det tunt med liknande företagsutmaningar. Dessutom funkar Företagsrock som utmärkt employer branding. Våra vinnare Effektiv Bygg har ett tydligt tänk för hur man involverar medarbetarna i marknadsarbetet samtidigt som man har kul.Vi arrangerar Företagsrock för oss som valde en annan karriär utöver musiken. Arbetande människor som blivit vuxna, men som fortfarande har kärleken till skapandet och musiken kvar, berättar Thomas Lindberg initiativtagare och projektledare för Företagsrock GBG.

ÖPPET FÖR ALLA
Företagsrock GBG är öppet för alla som verkar i Göteborg och Västra Götaland. Kravet är att bandet inte är etablerat och att minst hälften av bandmedlemmarna jobbar på företaget eller organisationen de representerar. Alla musikstilar är välkomna. Tävlingen är upplagd som en turnering där alla börjar med en spelning där fans och en jury bedömer framförandet. De band som går vidare spelar nästa gång i en semifinal och slutligen avgörs vilka som blir årets företagsband i den stora finalen på Sticky Fingers inför konsertpublik. 2017 bestod Företagsrock GBG av 20 band, 5 deltävlingar, 2 semifinaler och finalen 13 december.

UPPLADDNINGEN HAR BÖRJAT
Företagsrocken 2017 hann knappt svalna innan planeringen för 2018 tog vid. Och anmälningarna redan börjat komma in på sajten www.foretagsrockgbg.se. Prio ett är att etablera tävlingen med Göteborg som fundament. Men på sikt finns inga begränsningar för fenomenet Företagsrock. – Så är det. I framtiden är det sannolikt att vi dyker upp på fler platser i landet, Avslutar Thomas LIndberg lite hemlighetsfullt.

Mer info: https://www.foretagsrockgbg.se/

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa