Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 18 november 2018 - klockan 23:43
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Företagsrock)

Företagsrock GBG _ management by music


PeO Axelsson 2018-04-16


Vad har företag som Semcon, Borås Energi och Billes Tryckeri gemensamt med Sahlgrenska Neurokirurgen? Tillsammans med 20 andra företag gjorde de upp om vem som jobbar på den rockigaste arbetsplatsen 2017. Marknadscheferna träffade initiativtagaren Thomas Lindberg för att få reda på hur rock´n´ roll kan fungera både som intern och extern marknadsföring.

På Sticky Fingers stora scen har storheter som In Flames, Yngwie Malmsteen och Backyard Babies stått. Sedan två år tillbaka har de fått sällskap av doldisar från näringslivet, föreningar och offentlig förvaltning. Företagsrock GBG firade i januari två år och vinnare blev Effektiv Bygg AB med Effektiv Rockers som vann både studiotid och reklam åt sitt företag.

INGET FÖR PROFFS
Företagsrock GBG är en amatörtävling och tanken är att ta tillvara på den talang, glädje och musikalisk lust som finns hos lokala företag och därigenom skapa en arena där man spelar, träffas och har trevligt tillsammans. Projektet rattas av projektledaren Thomas Lindberg tillsammans med Magnus Ax och Shaffiee som driver Sticky Fingers, vilket har möjliggjort en hög nivå för arrangemanget från dag ett.

– Vi kände att Göteborg behöver detta. Förr gjorde man upp i Korprocken och utmanade varandra i drakbåtsrodden. Idag är det tunt med liknande företagsutmaningar. Dessutom funkar Företagsrock som utmärkt employer branding. Våra vinnare Effektiv Bygg har ett tydligt tänk för hur man involverar medarbetarna i marknadsarbetet samtidigt som man har kul.Vi arrangerar Företagsrock för oss som valde en annan karriär utöver musiken. Arbetande människor som blivit vuxna, men som fortfarande har kärleken till skapandet och musiken kvar, berättar Thomas Lindberg initiativtagare och projektledare för Företagsrock GBG.

ÖPPET FÖR ALLA
Företagsrock GBG är öppet för alla som verkar i Göteborg och Västra Götaland. Kravet är att bandet inte är etablerat och att minst hälften av bandmedlemmarna jobbar på företaget eller organisationen de representerar. Alla musikstilar är välkomna. Tävlingen är upplagd som en turnering där alla börjar med en spelning där fans och en jury bedömer framförandet. De band som går vidare spelar nästa gång i en semifinal och slutligen avgörs vilka som blir årets företagsband i den stora finalen på Sticky Fingers inför konsertpublik. 2017 bestod Företagsrock GBG av 20 band, 5 deltävlingar, 2 semifinaler och finalen 13 december.

UPPLADDNINGEN HAR BÖRJAT
Företagsrocken 2017 hann knappt svalna innan planeringen för 2018 tog vid. Och anmälningarna redan börjat komma in på sajten www.foretagsrockgbg.se. Prio ett är att etablera tävlingen med Göteborg som fundament. Men på sikt finns inga begränsningar för fenomenet Företagsrock. – Så är det. I framtiden är det sannolikt att vi dyker upp på fler platser i landet, Avslutar Thomas LIndberg lite hemlighetsfullt.

Mer info: https://www.foretagsrockgbg.se/

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa