Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 14 november 2018 - klockan 02:11
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Film som väcker känslor


Karin Larsson 2014-09-24


En av de starkast växande kommunikativa trenderna är rörlig media – Kommunikation genom video eller film. 2017 beräknas 69 procent av allt material på internet vara filmat. Som marknadschef gäller det att haka på trenden. Men hur gör man för att lyckas?

I vintras genomförde Mynewsdesk en stor undersökning bland landets alla kommunikatörer. Syftet var att ta reda på deras största utmaningar och vilka trender de såg inom digital kommunikation.

Över häften av kommunikatörerna ansåg att deras största utmaning var att nå ut genom bruset. Och på frågan om de starkaste trenderna så pekade de på en ökad användning av bilder och video. Detta ligger i linje med flera internationella undersökningar som visar att rörlig media är framtidens kommunikationskanal och ett bra sätt att tränga genom bruset.

KÄNSLOR SKAPAR KÖPSIGNALER
En fördel med film som kommunikationskanal är att den skapar känslor. Vilket är positivt om man sysslar med någon typ av försäljning. För känslor skapar köpsignaler.
Enligt en internationell undersökning gjord av amerikanska Bubobox säger 60 procent av de tillfrågade att de hellre tar till sig information via en video jämfört med att läsa en text.
När amerikanska E-handelsföretaget Invodo undersökte sina kunders köpvanor så fann de att 57 procent ansåg sig mer säkra på sitt köp, och att det var mindre troligt att de skulle returnera varan, om de sett en produktvideo innan köpet.

En film har lättare att tränga igenom informationsbruset eftersom den skapar större engagemang. En bra film bygger på en stark idé, ett starkt manus, där man kan förmedla budskapet i en mängd olika gestaltningar, betydligt fler än i en text eller stillbild.
Filmen ger möjlighet att appellera på fler sinnen – genom musik, ljud och röster – som ett komplement till det ögat ser.

Detta gör att man lättare kan styra målgruppen till den känsla och budskap man vill förmedla, jämfört med till exempel en broschyr, där läsaren ges ganska stort utrymme till egna tolkningar. En bra film väcker känslor direkt. Det känns i magen. Och i hjärtat. 

ATT TRÄNGA GENOM BRUSET.
TV-reklamen är fortsatt en viktig del av marknadsmixen. Men trenden går mot webbaserade reklamfilmer, dvs påkostade produktioner som aldrig är menade att hamna i TV.
De ska däremot fungera på nätet för lång tid framåt och nå så många som möjligt. Alla vill skapa en viral succé – men hur gör man för att skapa en film som blir delad av många?
Svaret är inte enkelt. Men det finns några gemensammanämnare för de filmer som blir delade välden över.

Låt oss börja med att konstatera att människan är en social varelse. Vi vill alla vara en del av en gemenskap, prata om samma sak som alla andra i fikarummet och i sociala medier. För att få till en viral succé så måste filmen skapa viljan att dela. Och för det krävs att man måste gå »all in« – oavsett om man gör en gullig, otäck eller rolig film.

Det gäller att väcka primala känslor för att tränga igenom bruset. Och det gäller att hitta de individer och nätverk som sätter trender och få dem att gilla din film.

I USA kallas det »Tastemakers«, personer som är trendsättare och opinionsbildare. Långt ifrån alla filmer har som syfte att bli virala succéer. Den önskade effekten kan vara en helt annan.

EFFEKTIVT SÄTT ATT SPRIDA INFORMATION
Film är till exempel ett bra sätt att få ut samma budskap till alla medarbetare i ett företag, i synnerhet om företaget jobbar globalt eller har spridda kontor eller försäljningsställen.
Film är också ett bra sätt att komprimera ett komplext budskap, till exempel på en konferens eller för att förklara en affärsmodell eller ett erbjudande från ett konsultföretag.
Det är också ett bra verktyg för varumärkesbyggande, både innanför företagets väggar och utanför.

Allt varumärkesbyggande börjar från insidan, men de egna medarbetarna. Det är viktigt att kunna attrahera, rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. Men också att göra medarbetarna till de viktigaste ambassadörerna för en produkt eller tjänst och förse dem med rätt argument.

Genom en film kan ett företag på ett enkelt sätt berätta vad man står för, hur man jobbar och vad man erbjuder. Lägger man en strategi redan i planeringsstadiet så kan rätt material filmas och klippas om för att användas både internt och externt. Vilket innebär kostnadseffektivitet för dig som köpare.

Genom rätt strategi får man helt enkelt »more bang for the buck«.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa