Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 22 april 2018 - klockan 16:14

Film som väcker känslor


Karin Larsson 2014-09-24


En av de starkast växande kommunikativa trenderna är rörlig media – Kommunikation genom video eller film. 2017 beräknas 69 procent av allt material på internet vara filmat. Som marknadschef gäller det att haka på trenden. Men hur gör man för att lyckas?

I vintras genomförde Mynewsdesk en stor undersökning bland landets alla kommunikatörer. Syftet var att ta reda på deras största utmaningar och vilka trender de såg inom digital kommunikation.

Över häften av kommunikatörerna ansåg att deras största utmaning var att nå ut genom bruset. Och på frågan om de starkaste trenderna så pekade de på en ökad användning av bilder och video. Detta ligger i linje med flera internationella undersökningar som visar att rörlig media är framtidens kommunikationskanal och ett bra sätt att tränga genom bruset.

KÄNSLOR SKAPAR KÖPSIGNALER
En fördel med film som kommunikationskanal är att den skapar känslor. Vilket är positivt om man sysslar med någon typ av försäljning. För känslor skapar köpsignaler.
Enligt en internationell undersökning gjord av amerikanska Bubobox säger 60 procent av de tillfrågade att de hellre tar till sig information via en video jämfört med att läsa en text.
När amerikanska E-handelsföretaget Invodo undersökte sina kunders köpvanor så fann de att 57 procent ansåg sig mer säkra på sitt köp, och att det var mindre troligt att de skulle returnera varan, om de sett en produktvideo innan köpet.

En film har lättare att tränga igenom informationsbruset eftersom den skapar större engagemang. En bra film bygger på en stark idé, ett starkt manus, där man kan förmedla budskapet i en mängd olika gestaltningar, betydligt fler än i en text eller stillbild.
Filmen ger möjlighet att appellera på fler sinnen – genom musik, ljud och röster – som ett komplement till det ögat ser.

Detta gör att man lättare kan styra målgruppen till den känsla och budskap man vill förmedla, jämfört med till exempel en broschyr, där läsaren ges ganska stort utrymme till egna tolkningar. En bra film väcker känslor direkt. Det känns i magen. Och i hjärtat. 

ATT TRÄNGA GENOM BRUSET.
TV-reklamen är fortsatt en viktig del av marknadsmixen. Men trenden går mot webbaserade reklamfilmer, dvs påkostade produktioner som aldrig är menade att hamna i TV.
De ska däremot fungera på nätet för lång tid framåt och nå så många som möjligt. Alla vill skapa en viral succé – men hur gör man för att skapa en film som blir delad av många?
Svaret är inte enkelt. Men det finns några gemensammanämnare för de filmer som blir delade välden över.

Låt oss börja med att konstatera att människan är en social varelse. Vi vill alla vara en del av en gemenskap, prata om samma sak som alla andra i fikarummet och i sociala medier. För att få till en viral succé så måste filmen skapa viljan att dela. Och för det krävs att man måste gå »all in« – oavsett om man gör en gullig, otäck eller rolig film.

Det gäller att väcka primala känslor för att tränga igenom bruset. Och det gäller att hitta de individer och nätverk som sätter trender och få dem att gilla din film.

I USA kallas det »Tastemakers«, personer som är trendsättare och opinionsbildare. Långt ifrån alla filmer har som syfte att bli virala succéer. Den önskade effekten kan vara en helt annan.

EFFEKTIVT SÄTT ATT SPRIDA INFORMATION
Film är till exempel ett bra sätt att få ut samma budskap till alla medarbetare i ett företag, i synnerhet om företaget jobbar globalt eller har spridda kontor eller försäljningsställen.
Film är också ett bra sätt att komprimera ett komplext budskap, till exempel på en konferens eller för att förklara en affärsmodell eller ett erbjudande från ett konsultföretag.
Det är också ett bra verktyg för varumärkesbyggande, både innanför företagets väggar och utanför.

Allt varumärkesbyggande börjar från insidan, men de egna medarbetarna. Det är viktigt att kunna attrahera, rekrytera och behålla kompetenta medarbetare. Men också att göra medarbetarna till de viktigaste ambassadörerna för en produkt eller tjänst och förse dem med rätt argument.

Genom en film kan ett företag på ett enkelt sätt berätta vad man står för, hur man jobbar och vad man erbjuder. Lägger man en strategi redan i planeringsstadiet så kan rätt material filmas och klippas om för att användas både internt och externt. Vilket innebär kostnadseffektivitet för dig som köpare.

Genom rätt strategi får man helt enkelt »more bang for the buck«.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.


>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (IHM Business School)

LOHAS
- värderingar styr deras köp.


Världens mest trendiga livsstil stavas LOHAS, Lifestyle of Health and Sustainability. Med 40% av Sveriges befolkning i sitt grepp är denna köpstarka grupp en faktor som påverkar...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa