Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 20:49
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!


Daniel Marcko/Inspiration Company 2017-04-07

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.



Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Utöver andra olikheter har alla dina B2B-kunder sina egna preferenser för motivation, lojalitet och belöningar. Därtill finns det i varje person (chef/beslutsfattare) individuella drivkrafter som påverkar deras engagemangsnivå och i slutändan också deras lojalitet. Detta är faktorer som ställer krav på dig/ din leverantör när du ska upprätta ett lojalitetsprogram.

DÄRFÖR ETT LOJALITETSPROGRAM
Ett lojalitetsprogram kan ha flera syften, där det vanligaste är resultatmässigt. Ett lojalitetsprogram kan påverka faktorer som inte bara är kopplade till resultat. Det kan också vara en förutsättning för att få till en snabb förändring – ett nytt önskat beteende i hela eller delar av kundgruppen. Kanske ni vill driva kunderna att handla på ett visst sätt, på ett visst ställe eller vid specifika tillfällen, då kan styrmekaniken i ett lojalitetsprogram styra kunderna till ditt önskade beteende. Förutom att påverka beteenden och att generera merförsäljning på befintliga kunder kan det skapa ett sug bland era prospekts av att ”vilja vara med”, att inte missa möjligheten.

För era säljare kan en kundklubb bli det som till slut får prospekts att välja er (särskilt när allt annat är lika i urvalet av leveranser och rabatter). På samma sätt fungerar en kundklubb när det gäller att få era befintliga kunder att prioritera er framför andra alternativ, framförallt i en konkurrensutsatt marknad där er lösning kanske inte är vare sig mest lättillgänglig eller billigast.


>>"kolla in checklistan för att hitta "rätt" leverantör av lojalitetsprogram!


SKALBART FÖR VARIATION OCH LÅNGSIKTIGHET BLIR OCKSÅ KOSTNADSEFFEKTIVT Eftersom kunderna är olika behöver ett lojalitetsprogram vara anpassningsbart. Det är också viktigt att lojalitetsprogrammet är skalbart, vilket gör det kostnadseffektivt när kundklubben växer och utvecklas. Dessutom behöver ett program också kunna variera vad som ska mätas, hur det ska rapporteras och belönas. Det som mäts kanske ska mätas över en begränsad period medan något annat ska mätas och premieras löpande.

Ytterligare variabler kan vara att deltagarna behöver se olika ”regelverk” (vad de ska bidra med, mätas på och belönas för) och vad de belönas med. Här kommer drivkrafter in varför ett lojalitetsprogram också behöver kunna erbjuda belöningar som triggar de allra flesta. Några andra saker att tänka på är att ni kanske verkar på flera olika marknader och har olika målgrupper, något som också kräver anpassningsmöjligheter i programmet.

Ett lojalitetsprogram påverkas också av om deltagarna finns i flera affärsområden och i flera länder. Det kan i så fall innebära att programmet behöver anpassas med olika språkstöd samt för olika lagar, t.ex. vad gäller skatter. När du har klargjort alla parametrar kan du sätta lojalitetsarbetet i system – det som kallas för Loyalty Management.

LOJALITET VINNER ÖVER NÖJDHET
Vad får en kund att välja er då? Ja det varierar såklart, men när du vet det och har en ”trygg” kundstock så ska du inte stirra dig blind på kundnöjdhet! En nöjd kund kan nämligen vara illojal och en lojal kan vara missnöjd. Tänk så här; en kund som svarar att han/hon är missnöjd i en enkät kan fortsatt vara mycket lojal. Svaret kanske bara återspeglar ett specifikt missnöje och inte hela kundupplevelsen och den kunden skulle aldrig kunna tänka sig att byta ut er. Gör ni en NKI-undersökning är det därför viktigt att vara nyanserad i er tolkning av resultatet. Studier visar att en lojal kund är 6 gånger mer värd i intäkt än vad en nöjd kund är. Det är m.a.o. värt att bygga lojalitet!

GRUNDUPPLEVELSEN – GAMIFICATION IN BUSINESS SOM EXTRA STARK PÅVERKARE Kundupplevelsen blir allt mer viktig och kommer inom kort överskugga såväl rabatter som priser, detta gäller såväl B2C som B2B. Ett av det mest effektiva sätt att skapa en positiv kundupplevelse är genom lustfyllt engagemang. Tänk dig själv – visst blir du mer engagerad när något är kul!?

Gamification in Business är vägen till lustfyllt engagemang och applicerat i en kundklubb kan det skapa mycket kraftfulla effekter på Resultat, Aktiviteter och på Kunskap. Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål. Bygg därför din egen Gameplan för Gamification in Business som en del av er kundklubb.

GAMIFICATION IN BUSINESS - MOTSATS TILL ÅRLIG BONUS, HÄR OCH NU
- Spelmekanik och speldesign för okat engagemang!
- Skapar intresse och gör det roligt!
- Påverkar drivkrafter i flera dimensioner!
- Löpande feedback och premiering för prestation!
- Ändrar beteenden, utvecklar kunskaper och färdigheter!
- Engagerar människor och förändrar verksamheter!

DE 6 KOMPONENTERNA I EN GAMEPLAN FÖR GAMIFICATION IN BUSINESS
>> LADDA GRATIS NED GUIDEN TILL DIN GAMEPLAN (KLICKA HÄR)

1 Syfte & strategi
2 Mål
Mätbarhet
4 Deltagare
5 Kommunikation & feedback
6 Belöning & erkänsla

VILL DU VETA MER
https://inspirationcompany.se/





Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa