Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 14:59
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

För dig som funderar på en kundklubb:
ALLA B2B-KUNDER ÄR OLIKA!


Daniel Marcko/Inspiration Company 2017-04-07

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.

Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål.



Välj ett flexibelt lojalitetsprogram, med Gamification in Business, som kan matcha olika kundgrupper och behov, påverka lojalitet och öka merförsäljningen radikalt!

Utöver andra olikheter har alla dina B2B-kunder sina egna preferenser för motivation, lojalitet och belöningar. Därtill finns det i varje person (chef/beslutsfattare) individuella drivkrafter som påverkar deras engagemangsnivå och i slutändan också deras lojalitet. Detta är faktorer som ställer krav på dig/ din leverantör när du ska upprätta ett lojalitetsprogram.

DÄRFÖR ETT LOJALITETSPROGRAM
Ett lojalitetsprogram kan ha flera syften, där det vanligaste är resultatmässigt. Ett lojalitetsprogram kan påverka faktorer som inte bara är kopplade till resultat. Det kan också vara en förutsättning för att få till en snabb förändring – ett nytt önskat beteende i hela eller delar av kundgruppen. Kanske ni vill driva kunderna att handla på ett visst sätt, på ett visst ställe eller vid specifika tillfällen, då kan styrmekaniken i ett lojalitetsprogram styra kunderna till ditt önskade beteende. Förutom att påverka beteenden och att generera merförsäljning på befintliga kunder kan det skapa ett sug bland era prospekts av att ”vilja vara med”, att inte missa möjligheten.

För era säljare kan en kundklubb bli det som till slut får prospekts att välja er (särskilt när allt annat är lika i urvalet av leveranser och rabatter). På samma sätt fungerar en kundklubb när det gäller att få era befintliga kunder att prioritera er framför andra alternativ, framförallt i en konkurrensutsatt marknad där er lösning kanske inte är vare sig mest lättillgänglig eller billigast.


>>"kolla in checklistan för att hitta "rätt" leverantör av lojalitetsprogram!


SKALBART FÖR VARIATION OCH LÅNGSIKTIGHET BLIR OCKSÅ KOSTNADSEFFEKTIVT Eftersom kunderna är olika behöver ett lojalitetsprogram vara anpassningsbart. Det är också viktigt att lojalitetsprogrammet är skalbart, vilket gör det kostnadseffektivt när kundklubben växer och utvecklas. Dessutom behöver ett program också kunna variera vad som ska mätas, hur det ska rapporteras och belönas. Det som mäts kanske ska mätas över en begränsad period medan något annat ska mätas och premieras löpande.

Ytterligare variabler kan vara att deltagarna behöver se olika ”regelverk” (vad de ska bidra med, mätas på och belönas för) och vad de belönas med. Här kommer drivkrafter in varför ett lojalitetsprogram också behöver kunna erbjuda belöningar som triggar de allra flesta. Några andra saker att tänka på är att ni kanske verkar på flera olika marknader och har olika målgrupper, något som också kräver anpassningsmöjligheter i programmet.

Ett lojalitetsprogram påverkas också av om deltagarna finns i flera affärsområden och i flera länder. Det kan i så fall innebära att programmet behöver anpassas med olika språkstöd samt för olika lagar, t.ex. vad gäller skatter. När du har klargjort alla parametrar kan du sätta lojalitetsarbetet i system – det som kallas för Loyalty Management.

LOJALITET VINNER ÖVER NÖJDHET
Vad får en kund att välja er då? Ja det varierar såklart, men när du vet det och har en ”trygg” kundstock så ska du inte stirra dig blind på kundnöjdhet! En nöjd kund kan nämligen vara illojal och en lojal kan vara missnöjd. Tänk så här; en kund som svarar att han/hon är missnöjd i en enkät kan fortsatt vara mycket lojal. Svaret kanske bara återspeglar ett specifikt missnöje och inte hela kundupplevelsen och den kunden skulle aldrig kunna tänka sig att byta ut er. Gör ni en NKI-undersökning är det därför viktigt att vara nyanserad i er tolkning av resultatet. Studier visar att en lojal kund är 6 gånger mer värd i intäkt än vad en nöjd kund är. Det är m.a.o. värt att bygga lojalitet!

GRUNDUPPLEVELSEN – GAMIFICATION IN BUSINESS SOM EXTRA STARK PÅVERKARE Kundupplevelsen blir allt mer viktig och kommer inom kort överskugga såväl rabatter som priser, detta gäller såväl B2C som B2B. Ett av det mest effektiva sätt att skapa en positiv kundupplevelse är genom lustfyllt engagemang. Tänk dig själv – visst blir du mer engagerad när något är kul!?

Gamification in Business är vägen till lustfyllt engagemang och applicerat i en kundklubb kan det skapa mycket kraftfulla effekter på Resultat, Aktiviteter och på Kunskap. Precis som i ett spel styrs spelaren av regelverk och genomför diverse saker för att belönas. Med ert regelverk styr du kunden mot era mål. Bygg därför din egen Gameplan för Gamification in Business som en del av er kundklubb.

GAMIFICATION IN BUSINESS - MOTSATS TILL ÅRLIG BONUS, HÄR OCH NU
- Spelmekanik och speldesign för okat engagemang!
- Skapar intresse och gör det roligt!
- Påverkar drivkrafter i flera dimensioner!
- Löpande feedback och premiering för prestation!
- Ändrar beteenden, utvecklar kunskaper och färdigheter!
- Engagerar människor och förändrar verksamheter!

DE 6 KOMPONENTERNA I EN GAMEPLAN FÖR GAMIFICATION IN BUSINESS
>> LADDA GRATIS NED GUIDEN TILL DIN GAMEPLAN (KLICKA HÄR)

1 Syfte & strategi
2 Mål
Mätbarhet
4 Deltagare
5 Kommunikation & feedback
6 Belöning & erkänsla

VILL DU VETA MER
https://inspirationcompany.se/





Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa