Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 01:15
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


PeO Axelsson 2017-04-08

Bild: Lars Ardarve

Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing, som är en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i höst. Där kommer hon bland annat att prata om forskning inom den digitala handeln.

Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) på Högskolan i Borås är ett forskningsinstitut som är lite annorlunda. En mötesplats där handelsföretag bland annat kan dra nytta av en forskningsmiljö där nya affärsidéer kan utvecklas och digitala komplement testas. På plats finns också ett forskningslabb, uppbyggt som en butik med syftet att utveckla framtidens handel – oavsett om den är digital eller fysisk.

GRUNDAREN AV SIIR Malin Sundström, som redan 2007 skrev en avhandling om den växande e-handeln, har arbetat där sedan starten 2012. Hon forskar om konsumenters köpbeteenden, attityder och drivkrafter och hennes specialområde är den digitala handels utveckling och konsekvenserna för framtidens köpbeteende. Det hon har sett de senaste åren är att konsumenterna tvingat fram en utveckling.

– För tio år sedan trodde ingen att e-handeln skulle kunna hota den traditionella handeln. Nu har handelsföretagen tappat kontrollen över utvecklingen och blivit tvingade till nya innovationer och lösningar. Inom ett par år måste företagen ta tillbaka det kommandot, säger Sundström.

– Handeln är traditionellt väldigt gammaldags, men den marknadskompetens som i dag finns på många företag är bra. Men det byggs modeller som inte fungerar.

HON TROR INTE att enbart det grundläggande i handeln, där det sker ett utbyte mellan köparen, som kommer med pengar, och säljaren, som levererar en vara, kommer att vara vägen till lyckade affärer i framtiden. – Företag kommer i längden inte att vara lönsamma på att bara sälja en enda sak, utan att andra värden måste byggas på med andra värden som förlängt produktansvar, lojalitet och känslan av gemenskap, säger hon och väcker också en intressant tanke: – I affärer mellan två företag, kan man ta bort pengarna och varorna? Tänk om företagen i stället kan byta idéer?

SUNDSTRÖM KOMMER UNDER Marknadschefskongressen i höst att föreläsa om forskning inom digital handel. Vilka punkter kommer du att trycka extra mycket på? – Kundlojaliteten i den digitala världen är en aspekt jag kommer att prata om, sedan hur man som marknadschef alltid kan se till att han alltid har idéer och att man måste ha en bra struktur på dem. Sedan kommer jag nog också att tala om att innovation handlar om att tänka jämt och att man återkommande behöver ta till vara på idéerna.

Malin Sundström ansvarar för en välbesökt blogg som handlar om handelsforskning, konsumtion, affärsmodeller, handelsutveckling och mycket annat. 

Länk till bloggen: www.retailingresearch.blogspot.com 

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa