Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:18
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


PeO Axelsson 2017-04-08

Bild: Lars Ardarve

Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing, som är en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i höst. Där kommer hon bland annat att prata om forskning inom den digitala handeln.

Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) på Högskolan i Borås är ett forskningsinstitut som är lite annorlunda. En mötesplats där handelsföretag bland annat kan dra nytta av en forskningsmiljö där nya affärsidéer kan utvecklas och digitala komplement testas. På plats finns också ett forskningslabb, uppbyggt som en butik med syftet att utveckla framtidens handel – oavsett om den är digital eller fysisk.

GRUNDAREN AV SIIR Malin Sundström, som redan 2007 skrev en avhandling om den växande e-handeln, har arbetat där sedan starten 2012. Hon forskar om konsumenters köpbeteenden, attityder och drivkrafter och hennes specialområde är den digitala handels utveckling och konsekvenserna för framtidens köpbeteende. Det hon har sett de senaste åren är att konsumenterna tvingat fram en utveckling.

– För tio år sedan trodde ingen att e-handeln skulle kunna hota den traditionella handeln. Nu har handelsföretagen tappat kontrollen över utvecklingen och blivit tvingade till nya innovationer och lösningar. Inom ett par år måste företagen ta tillbaka det kommandot, säger Sundström.

– Handeln är traditionellt väldigt gammaldags, men den marknadskompetens som i dag finns på många företag är bra. Men det byggs modeller som inte fungerar.

HON TROR INTE att enbart det grundläggande i handeln, där det sker ett utbyte mellan köparen, som kommer med pengar, och säljaren, som levererar en vara, kommer att vara vägen till lyckade affärer i framtiden. – Företag kommer i längden inte att vara lönsamma på att bara sälja en enda sak, utan att andra värden måste byggas på med andra värden som förlängt produktansvar, lojalitet och känslan av gemenskap, säger hon och väcker också en intressant tanke: – I affärer mellan två företag, kan man ta bort pengarna och varorna? Tänk om företagen i stället kan byta idéer?

SUNDSTRÖM KOMMER UNDER Marknadschefskongressen i höst att föreläsa om forskning inom digital handel. Vilka punkter kommer du att trycka extra mycket på? – Kundlojaliteten i den digitala världen är en aspekt jag kommer att prata om, sedan hur man som marknadschef alltid kan se till att han alltid har idéer och att man måste ha en bra struktur på dem. Sedan kommer jag nog också att tala om att innovation handlar om att tänka jämt och att man återkommande behöver ta till vara på idéerna.

Malin Sundström ansvarar för en välbesökt blogg som handlar om handelsforskning, konsumtion, affärsmodeller, handelsutveckling och mycket annat. 

Länk till bloggen: www.retailingresearch.blogspot.com 

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa