Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 20 september 2017 - klockan 09:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Forskar inom den digitala handeln.


PeO Axelsson 2017-04-08

Bild: Lars Ardarve

Företagen har tappat kontrollen över utvecklingen ju mer e-handeln har växt. Det menar forskaren och docenten Malin Sundström på Swedish Institute for Innovative Retailing, som är en av föreläsarna på Marknadschefskongressen i höst. Där kommer hon bland annat att prata om forskning inom den digitala handeln.

Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) på Högskolan i Borås är ett forskningsinstitut som är lite annorlunda. En mötesplats där handelsföretag bland annat kan dra nytta av en forskningsmiljö där nya affärsidéer kan utvecklas och digitala komplement testas. På plats finns också ett forskningslabb, uppbyggt som en butik med syftet att utveckla framtidens handel – oavsett om den är digital eller fysisk.

GRUNDAREN AV SIIR Malin Sundström, som redan 2007 skrev en avhandling om den växande e-handeln, har arbetat där sedan starten 2012. Hon forskar om konsumenters köpbeteenden, attityder och drivkrafter och hennes specialområde är den digitala handels utveckling och konsekvenserna för framtidens köpbeteende. Det hon har sett de senaste åren är att konsumenterna tvingat fram en utveckling.

– För tio år sedan trodde ingen att e-handeln skulle kunna hota den traditionella handeln. Nu har handelsföretagen tappat kontrollen över utvecklingen och blivit tvingade till nya innovationer och lösningar. Inom ett par år måste företagen ta tillbaka det kommandot, säger Sundström.

– Handeln är traditionellt väldigt gammaldags, men den marknadskompetens som i dag finns på många företag är bra. Men det byggs modeller som inte fungerar.

HON TROR INTE att enbart det grundläggande i handeln, där det sker ett utbyte mellan köparen, som kommer med pengar, och säljaren, som levererar en vara, kommer att vara vägen till lyckade affärer i framtiden. – Företag kommer i längden inte att vara lönsamma på att bara sälja en enda sak, utan att andra värden måste byggas på med andra värden som förlängt produktansvar, lojalitet och känslan av gemenskap, säger hon och väcker också en intressant tanke: – I affärer mellan två företag, kan man ta bort pengarna och varorna? Tänk om företagen i stället kan byta idéer?

SUNDSTRÖM KOMMER UNDER Marknadschefskongressen i höst att föreläsa om forskning inom digital handel. Vilka punkter kommer du att trycka extra mycket på? – Kundlojaliteten i den digitala världen är en aspekt jag kommer att prata om, sedan hur man som marknadschef alltid kan se till att han alltid har idéer och att man måste ha en bra struktur på dem. Sedan kommer jag nog också att tala om att innovation handlar om att tänka jämt och att man återkommande behöver ta till vara på idéerna.

Malin Sundström ansvarar för en välbesökt blogg som handlar om handelsforskning, konsumtion, affärsmodeller, handelsutveckling och mycket annat. 

Länk till bloggen: www.retailingresearch.blogspot.com 

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa