Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 10:19
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


PeO Axelsson 2018-04-15


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!

Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må bra också. Människor som älskar stranden mår bättre och jobbar bättre, detta bevisas av flera forskare sedan många år tillbaka. Något som Elwira Kotowska och Elias Johnsson från Göteborg tror och vill ta vara på, ett par entreprenörer (55+) med visioner och mål.

Elwira Kotowska (projektledare) och Elias Johnsson (verksamhetskonsult) drömde sedan 2014 om ett liv i solen som kan kombineras med deras arbete. Elwira, född i Warszawa och inflyttad till Sverige 1991, har en riktig entreprenörssjäl och en kosmopolitisk inställning till livet och boende. Elias, född i Aten och inflyttad till Småland 1968, har lite mer pragmatisk inställning till verkligheten. Efter tre års planering och förberedelse styrde de i december 2017 bilen mot sin drömplats: Grekland, Peloponnesos och det vackra Maniområdet.

NI SÅLDE ALLT NI ÄGDE OCH BARA RUSADE IVÄG? DET ÄR GANSKA VÅGAT BESLUT?
– Rusade och rusade, det var en grundlig planering bakom, det är ju mitt yrke. Vi lade det som treårsprojekt och var tydliga med det som ska komma ske både mot familj, vänner och affärsbekanta.
– Vi har generellt inte definitiva och slutliga tryggheter i livet. Med min Excel så vågar jag påstå att jag har koll på läget. Det är ju det som jag är bäst på!

ELWIRA OCH ELIAS berättar att många av deras vänner och familjemedlemmar trodde att det “går över”, andra att de kanske skulle avvakta tills “ekonomin där nere bli stabilare” och att det skulle vara klokare att vänta tills de är glada pensionärer.
– Ett sådant beslut kräver att man utvärderar hur relationerna ska utvecklas i framtiden. Alla våra familjemedlemmar bor i olika städer och länder. Vi träffas ett par gånger om året dock alltid något hastigt och kort vid varje tillfälle.
– Hur blir det framöver? Det visuella behovet fixas lätt via videotjänster och jag är övertygad att längre besök kommer att öka kvalitén på våra relationer. Förstärka och fördjupa.

VARFÖR VALDE NI GREKLAND OCH PELOPONNESOS?
– Grekland var för oss ett självklart val: Elias har grekisk bakgrund och jag är uppväxt i ett land som har en förkärlek till den anrika grekiska historien och kulturen.
– Och det var också klart att det bli fastlandet för ingen av oss är all inclusive-fantast och skulle vilja bo i ett område med alldeles för många turister.

PARET BERÄTTAR ATT man behöver vara vaken under resor som görs innan flytten och träffa andra likasinnade landsmän eller greker i Grekland. Det är viktigt att skapa ett nätverk innan man flyttar, kolla på de sociala medier man själv är verksam i: vilka som har gjort det och hur de har gjort det.
– Både jag och Elias har med oss uppdrag som vi kan jobba remote med men vi har även ett projekt under utveckling: Husigrekland.se som vänder sig mot både privatpersoner och företag samt andra entreprenörer.

DE BÅDA BRINNER för flexibla arbetsplatser och tror att digitalisering öppnar upp för en arbetsmarknad där gränserna mellan fritid och arbete suddas ut. Även kompetensutveckling och kurser borde erbjuda destinationer och utbildningsformer där finns tid för eftertanke.
– Att jobba på distans och remote är inte längre något som bara den yngre generationen kan göra. Du behöver inte kalla dig för en digital nomad om du vill jobba i 6- 8 månader utanför ditt kontor! Du får vara 55+ som vi är och jobba med annat är resereportage!
– Vi alla behöver kompetensutveckling för att klara framtiden men utbildningsformer borde ses över. Hur annars hinner vi omsätta den nya kompetensen i praktiken när man behöver gå till kontoret dagen efter?

MED HUSIGREKLAND.SE KONCEPTET vill de erbjuda projektledning och research i Peloponnesos och Messinia för de företag som vill hitta kombinerade semester- och jobbställen för egna anställda och för de entreprenörer som letar efter attraktiva kursdestinationer.


VILL DU VETA MER OM KURSER ELLER CO-WORKINGPLATSER I GREKLAND OCH PELOPONNESOS
Kontakta Elwira Kotowska på info@husigrekland.se eller 0046-703247949
www.husigrekland.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa