Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 22 augusti 2018 - klockan 07:02
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Tema: Entreprenörer)

Från regn i Göteborg - TILL SOLEN I GREKLAND.


PeO Axelsson 2018-04-15


>> du kan själv välja var ditt skrivbord ska stå!

Strand, turkost vatten och ljudet av havets vågor. Det är inte bara vackert. Det får oss att må bra också. Människor som älskar stranden mår bättre och jobbar bättre, detta bevisas av flera forskare sedan många år tillbaka. Något som Elwira Kotowska och Elias Johnsson från Göteborg tror och vill ta vara på, ett par entreprenörer (55+) med visioner och mål.

Elwira Kotowska (projektledare) och Elias Johnsson (verksamhetskonsult) drömde sedan 2014 om ett liv i solen som kan kombineras med deras arbete. Elwira, född i Warszawa och inflyttad till Sverige 1991, har en riktig entreprenörssjäl och en kosmopolitisk inställning till livet och boende. Elias, född i Aten och inflyttad till Småland 1968, har lite mer pragmatisk inställning till verkligheten. Efter tre års planering och förberedelse styrde de i december 2017 bilen mot sin drömplats: Grekland, Peloponnesos och det vackra Maniområdet.

NI SÅLDE ALLT NI ÄGDE OCH BARA RUSADE IVÄG? DET ÄR GANSKA VÅGAT BESLUT?
– Rusade och rusade, det var en grundlig planering bakom, det är ju mitt yrke. Vi lade det som treårsprojekt och var tydliga med det som ska komma ske både mot familj, vänner och affärsbekanta.
– Vi har generellt inte definitiva och slutliga tryggheter i livet. Med min Excel så vågar jag påstå att jag har koll på läget. Det är ju det som jag är bäst på!

ELWIRA OCH ELIAS berättar att många av deras vänner och familjemedlemmar trodde att det “går över”, andra att de kanske skulle avvakta tills “ekonomin där nere bli stabilare” och att det skulle vara klokare att vänta tills de är glada pensionärer.
– Ett sådant beslut kräver att man utvärderar hur relationerna ska utvecklas i framtiden. Alla våra familjemedlemmar bor i olika städer och länder. Vi träffas ett par gånger om året dock alltid något hastigt och kort vid varje tillfälle.
– Hur blir det framöver? Det visuella behovet fixas lätt via videotjänster och jag är övertygad att längre besök kommer att öka kvalitén på våra relationer. Förstärka och fördjupa.

VARFÖR VALDE NI GREKLAND OCH PELOPONNESOS?
– Grekland var för oss ett självklart val: Elias har grekisk bakgrund och jag är uppväxt i ett land som har en förkärlek till den anrika grekiska historien och kulturen.
– Och det var också klart att det bli fastlandet för ingen av oss är all inclusive-fantast och skulle vilja bo i ett område med alldeles för många turister.

PARET BERÄTTAR ATT man behöver vara vaken under resor som görs innan flytten och träffa andra likasinnade landsmän eller greker i Grekland. Det är viktigt att skapa ett nätverk innan man flyttar, kolla på de sociala medier man själv är verksam i: vilka som har gjort det och hur de har gjort det.
– Både jag och Elias har med oss uppdrag som vi kan jobba remote med men vi har även ett projekt under utveckling: Husigrekland.se som vänder sig mot både privatpersoner och företag samt andra entreprenörer.

DE BÅDA BRINNER för flexibla arbetsplatser och tror att digitalisering öppnar upp för en arbetsmarknad där gränserna mellan fritid och arbete suddas ut. Även kompetensutveckling och kurser borde erbjuda destinationer och utbildningsformer där finns tid för eftertanke.
– Att jobba på distans och remote är inte längre något som bara den yngre generationen kan göra. Du behöver inte kalla dig för en digital nomad om du vill jobba i 6- 8 månader utanför ditt kontor! Du får vara 55+ som vi är och jobba med annat är resereportage!
– Vi alla behöver kompetensutveckling för att klara framtiden men utbildningsformer borde ses över. Hur annars hinner vi omsätta den nya kompetensen i praktiken när man behöver gå till kontoret dagen efter?

MED HUSIGREKLAND.SE KONCEPTET vill de erbjuda projektledning och research i Peloponnesos och Messinia för de företag som vill hitta kombinerade semester- och jobbställen för egna anställda och för de entreprenörer som letar efter attraktiva kursdestinationer.


VILL DU VETA MER OM KURSER ELLER CO-WORKINGPLATSER I GREKLAND OCH PELOPONNESOS
Kontakta Elwira Kotowska på info@husigrekland.se eller 0046-703247949
www.husigrekland.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa