Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 18 oktober 2018 - klockan 08:55
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Peter Lindecrantz 2015-05-06


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina ögon, magisk ryggsäck, så var jag såld. Det blev inte sämre av att se Carl Lewis vinna fyra guld i friidrott inför en fanatisk hemmapublik. Varumärket OS var laddat med både spänning och glädje och inne på olympiastadion tävlade de bästa idrottarna från världens alla hörn. Inget varumärke var starkare än OS och drömmen om att en gång själv få tävla mot de bästa i världens största tävling var född.

Det är först idag jag förstår att det var så mycket mer än det idrottsliga jag föll för. Jag har nog alltid varit lite av en sucker för varumärken som är laddade med kombinationen glädje och resultat. Detta hänger med mig även idag. Attityden i varumärket är för mig helt avgörande för dess attraktionskraft.

Idag sitter jag i HiQs ledningsgrupp och jobbar som marknads- och informationschef. HiQ är ett IT-konsultbolag med 1400 medarbetare i Norden och Ryssland. Vi är ett av de starkaste varumärkena i vår bransch och när vi mäter vårt varumärke bland kunder och anställda, så står även vi för resultat i kombination med glädje. Styrkan i varumärket gör bland annat att många av de bästa i branschen söker sig till oss och att vi i år utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag.

16 år efter den häftiga invigningen i L.A, tävlade jag i längdhopp inför över 100 000 åskådare på Olympiastadion i Sydney. Även om jag inte vann någon medalj, så var upplevelsen precis så där magisk som jag hade föreställt mig. Att jag sexton år innan hade format en vision om att en dag delta i ett OS var nog inget jag egentligen förstod då. Vad det handlade om var att jag hade tillåtit mig själv drömma – drömmar som sedan ledde till handlingar. Jag anmälde mig till den lokala friidrottsklubben, började träna och tävla och hoppade lite längre för varje år. Drömmen och visionen fanns där hela tiden – i medgång och motgång.

Allt fler företag förstår vikten av att ha en vision och mening i vad de gör. Detta bidrar till vår motivation. Få har väl idag missat Simon Sineks hyllade TED talk om ”why”. Vad vi gör är viktigt, men varför är det som verkligen skapar mening för kunder och anställda. Mitt ”why” inom idrotten var tydligt och skapade en mening av hårt arbete varje dag. För det är inte kul att till exempel springa intervaller i regntungt Borås en måndag i november. Men med en tydlig mening och riktning tillsammans med en engagerad tränare och ett grymt team runt sig, så funkar det. Det kan till och med bli kul.

På HiQ säger vi att ”simplicity is the new innovation”. Att förenkla människors liv och göra världen lite bättre är vårt ”why”. Att vi på HiQ idag kan göra de mest högteknologiska lösningar som finns tas idag mer eller mindre förgivet. Bevisföringen och syftet är alla de fantastiska case som visar på hur vi förenklar. Som till exempel när vi underlättar för parkvakter i Kenya att övervaka utrotningshotade djur eller när vi hjälper fordonsindustrin med aktiva säkerhetssystem som varnar bilföraren innan olyckan är framme.

Som kommunikatör blir det allt viktigare att skapa ett relevant innehåll som visar vad företaget står för och vad meningen med verksamheten är. Identiteten har aldrig varit viktigare. Ta till exempel Google. Det är enklare att idag säga vad Google står för än vad de faktiskt gör.

Än idag fascineras jag av killen som flög in på OS-arenan 1984. Jag vill fortfarande ha den där ryggsäcken och kunna flyga. Jag vill alltid våga drömma och vill att min omgivning ska göra detsamma. Drömma om framtiden – vart vi vill ta oss och tro att ingenting är omöjligt. Resan är en del av målet och att kommunicera vart vi är på väg och varför vi finns till har aldrig varit viktigare. Marknadschefer och kommunikatörer har här en väldigt viktig roll i företag för att skapa mening. Drömmen om framtiden har aldrig varit mer spännande!

Peter Häggström Lindecrantz, Marknads- och Informationschef på HiQ peter.lindecrantz@hiq.se

Information
Jobbar som: Marknads- och Informationschef på HiQ
Bor: I Stockholm, kommer ursprungligen från Borås
Idrottsliga meriter: Hoppat 8.07 meter i längdhopp, sprungit 100 meter på 10.30. 6 SM-guld i längdhopp
Övrigt: Flitigt anlitad föreläsare och moderator, jobbat som expertkommentator på Sveriges Television

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa