Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 23 juni 2018 - klockan 08:12

Från de Olympiska Spelen till rollen som Marknadschef


Peter Lindecrantz 2015-05-06


Redan som åttaåring drömde jag om de Olympiska Spelen. Efter att ha sett invigningen av OS i Los Angeles 1984 med killen som flög in på arenan med hjälp av en i mina ögon, magisk ryggsäck, så var jag såld. Det blev inte sämre av att se Carl Lewis vinna fyra guld i friidrott inför en fanatisk hemmapublik. Varumärket OS var laddat med både spänning och glädje och inne på olympiastadion tävlade de bästa idrottarna från världens alla hörn. Inget varumärke var starkare än OS och drömmen om att en gång själv få tävla mot de bästa i världens största tävling var född.

Det är först idag jag förstår att det var så mycket mer än det idrottsliga jag föll för. Jag har nog alltid varit lite av en sucker för varumärken som är laddade med kombinationen glädje och resultat. Detta hänger med mig även idag. Attityden i varumärket är för mig helt avgörande för dess attraktionskraft.

Idag sitter jag i HiQs ledningsgrupp och jobbar som marknads- och informationschef. HiQ är ett IT-konsultbolag med 1400 medarbetare i Norden och Ryssland. Vi är ett av de starkaste varumärkena i vår bransch och när vi mäter vårt varumärke bland kunder och anställda, så står även vi för resultat i kombination med glädje. Styrkan i varumärket gör bland annat att många av de bästa i branschen söker sig till oss och att vi i år utsetts till ett av Sveriges Karriärföretag.

16 år efter den häftiga invigningen i L.A, tävlade jag i längdhopp inför över 100 000 åskådare på Olympiastadion i Sydney. Även om jag inte vann någon medalj, så var upplevelsen precis så där magisk som jag hade föreställt mig. Att jag sexton år innan hade format en vision om att en dag delta i ett OS var nog inget jag egentligen förstod då. Vad det handlade om var att jag hade tillåtit mig själv drömma – drömmar som sedan ledde till handlingar. Jag anmälde mig till den lokala friidrottsklubben, började träna och tävla och hoppade lite längre för varje år. Drömmen och visionen fanns där hela tiden – i medgång och motgång.

Allt fler företag förstår vikten av att ha en vision och mening i vad de gör. Detta bidrar till vår motivation. Få har väl idag missat Simon Sineks hyllade TED talk om ”why”. Vad vi gör är viktigt, men varför är det som verkligen skapar mening för kunder och anställda. Mitt ”why” inom idrotten var tydligt och skapade en mening av hårt arbete varje dag. För det är inte kul att till exempel springa intervaller i regntungt Borås en måndag i november. Men med en tydlig mening och riktning tillsammans med en engagerad tränare och ett grymt team runt sig, så funkar det. Det kan till och med bli kul.

På HiQ säger vi att ”simplicity is the new innovation”. Att förenkla människors liv och göra världen lite bättre är vårt ”why”. Att vi på HiQ idag kan göra de mest högteknologiska lösningar som finns tas idag mer eller mindre förgivet. Bevisföringen och syftet är alla de fantastiska case som visar på hur vi förenklar. Som till exempel när vi underlättar för parkvakter i Kenya att övervaka utrotningshotade djur eller när vi hjälper fordonsindustrin med aktiva säkerhetssystem som varnar bilföraren innan olyckan är framme.

Som kommunikatör blir det allt viktigare att skapa ett relevant innehåll som visar vad företaget står för och vad meningen med verksamheten är. Identiteten har aldrig varit viktigare. Ta till exempel Google. Det är enklare att idag säga vad Google står för än vad de faktiskt gör.

Än idag fascineras jag av killen som flög in på OS-arenan 1984. Jag vill fortfarande ha den där ryggsäcken och kunna flyga. Jag vill alltid våga drömma och vill att min omgivning ska göra detsamma. Drömma om framtiden – vart vi vill ta oss och tro att ingenting är omöjligt. Resan är en del av målet och att kommunicera vart vi är på väg och varför vi finns till har aldrig varit viktigare. Marknadschefer och kommunikatörer har här en väldigt viktig roll i företag för att skapa mening. Drömmen om framtiden har aldrig varit mer spännande!

Peter Häggström Lindecrantz, Marknads- och Informationschef på HiQ peter.lindecrantz@hiq.se

Information
Jobbar som: Marknads- och Informationschef på HiQ
Bor: I Stockholm, kommer ursprungligen från Borås
Idrottsliga meriter: Hoppat 8.07 meter i längdhopp, sprungit 100 meter på 10.30. 6 SM-guld i längdhopp
Övrigt: Flitigt anlitad föreläsare och moderator, jobbat som expertkommentator på Sveriges Television

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa