Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:55
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.


Daniel Vandor 2017-12-17

Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och grupper som Britney Spears, Bon Jovi, Westlife, Celine Dion och Backstreet Boys, men är kanske mest känd i Sverige för sina år som jurymedlem i Idol.

De senaste åren har Andreas Carlssons liv tagit en annan riktning. Musiken är fortfarande den centrala delen i vardagen, men han har flyttat sig till både teater och filmscenen.

Förra året komponerade han Paramour för Cirque Du Soleil, den första produktionen någonsin som specifikt tagits fram för Broadway, dessutom har han fått kontrakt på sin första tv-serie, med svindlaren Lou Pearlman, mannen bakom pojkbanden N’Sync och Back Street Boys, som centralgestalt. Nu är han aktuell med musikalen The Greatest Showman på Sands Casino i Kina, en produktion som även blir film i slutet av nästa år.

Andreas Carlsson behöver i alla fall inte oroa sig för att vara sysslolös – och då har vi inte ens nämnt hans uppdrag som motivationsföreläsare, investerare i startupbolag, styrelsemedlem och skolgrundare. – Jag har börjat min andra livsresa, säger 44-åringen.

Varifrån kommer det driv du har?
– Jag har haft turen att få ha umgåtts med fina människor. Min morfar var en stor humanist och är en förebild för mig. Jag kunde beundra hans förmåga att göra rätt saker. Jag har insett att det är viktigt att engagera sig i större frågor än bara de i ens egna sfär. Min morfar lärde mig att det är viktigt att lämna över något efter sig själv som kan glädja andra.

– En av morfars husgudar hette Karl-Bertil Jonsson och den julsagan har inspirerat mig i mitt liv. Jag har inga förutfattade meningar om andra, utan strävar alltid efter att möta alla med respekt. Man vet aldrig vilka som kommer att sitta på vilka positioner framöver. Det bästa råd jag någonsin fått var att titta på vad människor som är goda har gjort.

Om du som 15-åring hade vetat var du är i dag, hade du då varit nöjd?
– En 15-årings referensramar är rätt snäva. Jag trodde nog inte då att jag skulle ha en internationell karriär inom musiken, men jag äg jätteglad över det jag åstadkommit. Kanske hade jag som 44-åring sagt till en 15-årig mig själv att ta en annan livsresa, men jag vet inte om 15-åringen hade lyssnat. Hade jag haft engagerade föräldrar hade de kanske styrt in mig på Handels, men då hade jag nog inte skrivit en självbiografi när jag var 36.

Medan Andreas i USA är känd som en framgångsrik låtskrivare, förknippar många i Sverige honom med Idol, trots att det var mer än sex år sedan han lämnade juryn.

Följer du Idol i dag?
– Jag tittar lite ibland och måste medge att det känns som en liten klassåterträff. Jag beundrar verkligen de som sitter i juryn. Det är enormt tidskrävande under en lång period och när jag slutade kände jag att jag inte hade en replik kvar att säga. Jag har fått frågan att komma tillbaka, men media är inte forumet jag vill synas i. Jag kände att jag ville hjälpa fram unga människor på andra sätt. Ett sätt att lyfta hjälpa andra har varit att starta en musikskola, vilket han gjorde i Tingsryd. Skolan finns nu även i Vara och Örnsköldsvik. – Min vision var att skapa en skola som jag skälv hade velat gå på. Egentligen finns det bara en skola som håller måttet och det är Hogworth i Harry Potter. Jag ville vara med och forma en skola som fungerar i både samtid och framtid, som fokuserar på karaktären.

Du har under hösten medverkat i MCPLAY (se www.mcplay.se).
Vad kan du lära ut till marknadschefer?

– Egentligen ingenting, på ett sätt är jag bara ett popsnöre. Men det finns en oräddhet i mig som har hjälpt mig framåt. Blyga pojkar får ju inte kyssa vackra flickor. Det finns fem begrepp som har hjälpt mig att lyckas. Ett är en övertro på min egen förmåga, sen lyckas jag förmedla bra energi. Handlingskraft och mod är andra faktorer för att lyckas liksom förmågan att sätta andra människor före sig själv.


FAKTA - ANDREAS CARLSSONS BÄSTA SAKER MED USA

>> Bästa produkten får alltid vinna. Det är den fria konkurrensens land.

>> Ett modernt land byggt av immigranter och där alla är välkomna.

>> Den verkliga glädjen för folk som lyckas och har framgång.

 

FAKTA - ANDREAS CARLSSONS BÄSTA SAKER MED SVERIGE

>> Den svenska humorn och mentaliteten. Tar vi bara bort jantelagen är svenskarna världens bästa folk.

>> Den svenska naturen och allemansrätten som gör att individen har mycket frihet.

>> Enkelheten. Sverige är bekvämt att vara i och det finns otroligt mycket möjligheter.





Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa