Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 14:54
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.


Daniel Vandor 2017-12-17

Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och grupper som Britney Spears, Bon Jovi, Westlife, Celine Dion och Backstreet Boys, men är kanske mest känd i Sverige för sina år som jurymedlem i Idol.

De senaste åren har Andreas Carlssons liv tagit en annan riktning. Musiken är fortfarande den centrala delen i vardagen, men han har flyttat sig till både teater och filmscenen.

Förra året komponerade han Paramour för Cirque Du Soleil, den första produktionen någonsin som specifikt tagits fram för Broadway, dessutom har han fått kontrakt på sin första tv-serie, med svindlaren Lou Pearlman, mannen bakom pojkbanden N’Sync och Back Street Boys, som centralgestalt. Nu är han aktuell med musikalen The Greatest Showman på Sands Casino i Kina, en produktion som även blir film i slutet av nästa år.

Andreas Carlsson behöver i alla fall inte oroa sig för att vara sysslolös – och då har vi inte ens nämnt hans uppdrag som motivationsföreläsare, investerare i startupbolag, styrelsemedlem och skolgrundare. – Jag har börjat min andra livsresa, säger 44-åringen.

Varifrån kommer det driv du har?
– Jag har haft turen att få ha umgåtts med fina människor. Min morfar var en stor humanist och är en förebild för mig. Jag kunde beundra hans förmåga att göra rätt saker. Jag har insett att det är viktigt att engagera sig i större frågor än bara de i ens egna sfär. Min morfar lärde mig att det är viktigt att lämna över något efter sig själv som kan glädja andra.

– En av morfars husgudar hette Karl-Bertil Jonsson och den julsagan har inspirerat mig i mitt liv. Jag har inga förutfattade meningar om andra, utan strävar alltid efter att möta alla med respekt. Man vet aldrig vilka som kommer att sitta på vilka positioner framöver. Det bästa råd jag någonsin fått var att titta på vad människor som är goda har gjort.

Om du som 15-åring hade vetat var du är i dag, hade du då varit nöjd?
– En 15-årings referensramar är rätt snäva. Jag trodde nog inte då att jag skulle ha en internationell karriär inom musiken, men jag äg jätteglad över det jag åstadkommit. Kanske hade jag som 44-åring sagt till en 15-årig mig själv att ta en annan livsresa, men jag vet inte om 15-åringen hade lyssnat. Hade jag haft engagerade föräldrar hade de kanske styrt in mig på Handels, men då hade jag nog inte skrivit en självbiografi när jag var 36.

Medan Andreas i USA är känd som en framgångsrik låtskrivare, förknippar många i Sverige honom med Idol, trots att det var mer än sex år sedan han lämnade juryn.

Följer du Idol i dag?
– Jag tittar lite ibland och måste medge att det känns som en liten klassåterträff. Jag beundrar verkligen de som sitter i juryn. Det är enormt tidskrävande under en lång period och när jag slutade kände jag att jag inte hade en replik kvar att säga. Jag har fått frågan att komma tillbaka, men media är inte forumet jag vill synas i. Jag kände att jag ville hjälpa fram unga människor på andra sätt. Ett sätt att lyfta hjälpa andra har varit att starta en musikskola, vilket han gjorde i Tingsryd. Skolan finns nu även i Vara och Örnsköldsvik. – Min vision var att skapa en skola som jag skälv hade velat gå på. Egentligen finns det bara en skola som håller måttet och det är Hogworth i Harry Potter. Jag ville vara med och forma en skola som fungerar i både samtid och framtid, som fokuserar på karaktären.

Du har under hösten medverkat i MCPLAY (se www.mcplay.se).
Vad kan du lära ut till marknadschefer?

– Egentligen ingenting, på ett sätt är jag bara ett popsnöre. Men det finns en oräddhet i mig som har hjälpt mig framåt. Blyga pojkar får ju inte kyssa vackra flickor. Det finns fem begrepp som har hjälpt mig att lyckas. Ett är en övertro på min egen förmåga, sen lyckas jag förmedla bra energi. Handlingskraft och mod är andra faktorer för att lyckas liksom förmågan att sätta andra människor före sig själv.


FAKTA - ANDREAS CARLSSONS BÄSTA SAKER MED USA

>> Bästa produkten får alltid vinna. Det är den fria konkurrensens land.

>> Ett modernt land byggt av immigranter och där alla är välkomna.

>> Den verkliga glädjen för folk som lyckas och har framgång.

 

FAKTA - ANDREAS CARLSSONS BÄSTA SAKER MED SVERIGE

>> Den svenska humorn och mentaliteten. Tar vi bara bort jantelagen är svenskarna världens bästa folk.

>> Den svenska naturen och allemansrätten som gör att individen har mycket frihet.

>> Enkelheten. Sverige är bekvämt att vara i och det finns otroligt mycket möjligheter.





Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa