Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 18 november 2018 - klockan 23:36
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


PeO Axelsson 2018-04-15


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.

För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass. Tävlingarna har sedan starten även haft en affärsmässig del där partners träffar varandra, sina kunder och publiken under några intensiva dagar i vecka 27. Den sista veckan innan semestern och det sista handslaget som kunderna tar med sig på sin ledighet.

I ÅR HAR ansvaret för arrangemanget tagits över av Create Agency Sweden, som planerar att utveckla både publikupplevelsen och det affärsmässiga benet. Madelene Gimlegård är event manager:
– För att utveckla den publika delen och öka livet i Race Village kommer vi att återinföra söndagsfinalen och stärka aktiviteterna i området. Det gör att både Marstrandsön och Race Village kommer att leva hela helgen.
– Bland annat kommer vi att behålla den publika läktaren som blivit så populär och även utöka matmöjligheterna för publiken. Vi vill också profilera Junior Arena där barn och ungdomar, oavsett kön, ursprung eller funktionsnedsättningar skall få möjlighet att prova på segling, gå på skattjakt eller bara umgås med jämnåriga under evenemanget. Vi vill skapa alla möjligheter för en publikfest i sommar, säger hon.

SEGLING OCH TÄVLINGAR har historiskt ofta kopplats ihop med affärer. Ledarskap, teamwork och en strävan mot ett gemensamt mål, är alla egenskaper som krävs i ett fungerande företagsbygge. Dessutom har associationsvärdet med framstående atleter alltid varit ett viktigt marknadsföringsverktyg för både B2B och B2C. Create jobbar med att utveckla affärsdelen i linje med eventets kärnämnen; Hållbarhet, Innovation och Digitalisering.

PATRIK MALMER, SOM är Match Cup Director är både stolt och ödmjuk inför uppgiften:
– Vi har ett stort ansvar att föra en fin tradition vidare, samtidigt som vi vet att vi måste utveckla arrangemanget för ett hålla oss relevanta som en plattform för det svenska näringslivet.
– Hållbarhet är inte längre en lyx, det är en nödvändighet. Både hållbara affärer och ett hållbart samhälle, och för att nå dit behöver vi tänka innovativt och inte vara rädda för att utnyttja nya möjligheter via bl.a. digitala lösningar. De tre ämnena är knutna till varandra och vi kommer att bära dem med oss länge. Vi hoppas på bra diskussioner och nya tankebanor under seminarier och möten.
– Vi kommer att utöka mötes och seminariedelarna och jobbar även på att knyta akademia närmare företagen på plats. Det ger studenter en bra möjlighet att knyta kontakt med näringslivet och företagen får en bra möjlighet att visa upp sig som attraktiva arbetsgivare.

HR-AKTIVITETER HAR OCKSÅ blivit en viktig del av arrangemanget.
– Idag är rekrytering och förmågan att behålla attraktiv arbetskraft är en stor utmaning för svenska företag. Att visa att man bryr sig om sina anställda blir allt viktigare och viktigare. Det kommer hända mycket under veckan för både publik och partners. På Strandverkets borggård som är öppen för alla, kommer det dagligen bli after sail och fullt med aktiviteter. Där kan man även träffa Marknadscheferna.

PARTNERSAMARBETET PÅGÅR UNDER hela året med kulmen i Marstrand och på Create vill man hjälpa företagen i gruppen att finna varandra och bli mer än bara vänner i en sponsorgrupp.
– Vi vill skapa en plattform som alla tjänar på. Då har vi lyckats! avslutar Patrik.


DB SCHENKER

Match Cup-tävlingarna på Marstrand går i sommar av stapeln för 24 gången. DB Schenker har varit en partner de senaste fem åren och planerar just nu för sommarens aktiviteter. Tidningen Marknadscheferna fick en pratstund med Annette Sturesson, Projektledare Events på DB Schenker.

VARFÖR ARBETAR DB SCHENKER MED EVENT SOM MARKNADSFÖRINGSKANAL?

– Generellt marknadsför vi oss på många olika sätt, bland annatgenom event där vi på ett naturligt sätt kan träffa våra kunder. Det är en bra möjlighet för oss att kunna exponera vårt varumärke, vara inbjudande och visa de produkter vi erbjuder, säger hon och fortsätter:
– Vi försöker hitta arrangemang som passar vår verksamhet, där logistik kan vara en del av eventet. Det är också väldigt viktigt att vi kan möta både befintliga och potentiellt nya kunder, Match Cup på Marstrand är ett sådant tillfälle.

FÖRRA ÅRET MARKNADSFÖRDE sig DB Schenker brett och profilerade både land-, sjö-, flygtransporter och tjänster inom tredjepartslogistik. Bland annat genom att erbjuda förvaring av väskor i sin monter och utlåning av skrindor för att transportera packning eller exempelvis barn i.

Kärrorna blev ett populärt inslag och bidrog till DB Schenkers höga poäng i spontan erinran i en besöksundersökning som gjordes under eventet 2017. För att nå längre än bara till besökarna i Race Village hade DB Schenker även en tävling på Instagram där besökarna kunde dela bilder från tävlingsveckan.
– Vi hade också en aktivitet i montern för att visa upp vårt ”skicka enkelt”-koncept, där vi erbjöd paketinlämning i montern till halva priset. Vi hade även ett spel i tältet för att skapa en positiv känsla och lite buzz. I år kommer vi att ha ett nytt spel där våra besökare kan utmana sina kollegor eller vänner, berättar Annette Sturesson.
– Precis som tidigare kommer vi även att ha en kunddag där vi bjuder in kunder, bjuder på spännande föreläsningar, lunch, mingel och så klart chans att se på tävlingarna med oss.

MARKNADSCHEFERNA KOMMER ATT vara närvarande i Race Village 4-6 juli, så kom gärna förbi och glöm inte att titta in hos DB Schenker och se vad de har för spännande och roliga aktiviteter i år.

 


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa