Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 20 september 2017 - klockan 09:34
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Gör karriär åt sidan


Gunilla Larsson 2014-09-23


Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan. På New Career lär man sig hur.

Vi tänker aldrig rakt upp i en stege. Vi tänker spaljé, säger Cathrine.
Hon har varit med i New Career helt från starten 1994 och arbetar idag med marknadsföring och som karriärrådgivare.
Hon är utbildad lärare – adjunkt – inom svenska och religion och har även arbetat med vuxenutbildningar.

Jag kom in i det här jobbet via min man, Styrbjörn. Det började med att han fick sparken från sitt jobb. Styrbjörn fick efter uppsägningen en karriärrådgivare vid namn Frances Broman.

Frances var 1992 med att grunda Sveriges första privata företag som specialiserade sig på karriärutveckling - New Start.

Jag hängde över axeln på honom hela tiden när han fick hjälp av henne, skrattar Cathrine.
Hon bodde länge på Tahiti, och det var där hon kom i kontakt med Paul Stevens arbete gällande karriärrådgivning.

LYSANDE IDÉER FRÅN DOWN UNDER
Australiensaren Paul Stevens räknas som en av världens främste experter inom yrkes- och karriärsrådgivning. Han startade redan år 1980 The Centre for Worklife Counselling, i Sydney. Det blev en succé.

Frances tog med sig idéerna hem till Sverige och började tillsammans med kollegor arbeta med karriärsrådgivning. På 90-talet var det helt nytt i Sverige med karriär-coaching, säger Cathrine.

TRENDIGT MED JOBBCOACH
I dag har var och varannan människa en jobbcoach. Cathrine beskriver det som att ha en träningscoach. Man vet innerst inne vad som måste göras, men det hjälper att ha någon som pushar en framåt.

Gör karriär åt sidan.
Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan.

På New Career lär man sig hur. Det är en galen arbetsmarknad just nu. Vi jobbar med att lära människor hitta strategier för att överleva, säger hon ärligt.

Det blir inte fler jobb på arbetsmarknaden bara för att fler och fler skaffar sig en jobbcoach, men Cathrine slår fast att fler hittar sin rätta plats med New Careers metod.
Man får hjälp med att tydliggöra sin profil, att kartlägga sin kompetens och att hitta nya alternativ.

Efter en självinventerings genomgång börjar pusslandet med att sätta rätt människor i kontakt med varandra. 80 procent av alla jobb idag går genom nätverk, förklarar Cathrine.
Bara fyra till sju personer av hundra får ett jobb genom att söka på en annons.

KONTAKTER ÄR GULD VÄRT
Det gigantiska kontaktnät Cathrine och hennes kollegor sitter på är närmast en guldgruva. Hon säger att det i hennes jobb enbart är positivt att vara lite äldre. Hennes livserfarenhet är en enorm tillgång.

– Man arbetar för att få en lön, för att tjäna sitt uppehälle. Men Paul Stevens, Dick Knowdell, Richard Nelson Bolles och andra stora karriärrådgivare har också hela tiden påpekat att trivsel och glädje är minst lika viktigt.

Själv arbetar jag mycket med it-killar. De tjänar bra men många har skittråkigt på jobbet. De vill ha ut något mer av sina karriärer.

Det är där Cathrine och New Career kan kliva in och göra vad de gör bäst. Coacha, uppmuntra, dela med sig av kontakter och få saker att hända.

NÄTVERK I HELA SVERIGE
New Career har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Piteå. Konsulter finns även i Jönköping och Lomma.

De fyra delägarna heter Cathrine Lennesten, Patricia Adolfsson, David Novotny och Gunilla Eriksson.

New Career har också ganska nyligen startat ett samarbete med rekryteringsföretaget Adjoin där vd Ann van der Vliet är nära kollega.

Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa