Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 24 januari 2018 - klockan 12:16

Gör karriär åt sidan


Gunilla Larsson 2014-09-23


Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan. På New Career lär man sig hur.

Vi tänker aldrig rakt upp i en stege. Vi tänker spaljé, säger Cathrine.
Hon har varit med i New Career helt från starten 1994 och arbetar idag med marknadsföring och som karriärrådgivare.
Hon är utbildad lärare – adjunkt – inom svenska och religion och har även arbetat med vuxenutbildningar.

Jag kom in i det här jobbet via min man, Styrbjörn. Det började med att han fick sparken från sitt jobb. Styrbjörn fick efter uppsägningen en karriärrådgivare vid namn Frances Broman.

Frances var 1992 med att grunda Sveriges första privata företag som specialiserade sig på karriärutveckling - New Start.

Jag hängde över axeln på honom hela tiden när han fick hjälp av henne, skrattar Cathrine.
Hon bodde länge på Tahiti, och det var där hon kom i kontakt med Paul Stevens arbete gällande karriärrådgivning.

LYSANDE IDÉER FRÅN DOWN UNDER
Australiensaren Paul Stevens räknas som en av världens främste experter inom yrkes- och karriärsrådgivning. Han startade redan år 1980 The Centre for Worklife Counselling, i Sydney. Det blev en succé.

Frances tog med sig idéerna hem till Sverige och började tillsammans med kollegor arbeta med karriärsrådgivning. På 90-talet var det helt nytt i Sverige med karriär-coaching, säger Cathrine.

TRENDIGT MED JOBBCOACH
I dag har var och varannan människa en jobbcoach. Cathrine beskriver det som att ha en träningscoach. Man vet innerst inne vad som måste göras, men det hjälper att ha någon som pushar en framåt.

Gör karriär åt sidan.
Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan.

På New Career lär man sig hur. Det är en galen arbetsmarknad just nu. Vi jobbar med att lära människor hitta strategier för att överleva, säger hon ärligt.

Det blir inte fler jobb på arbetsmarknaden bara för att fler och fler skaffar sig en jobbcoach, men Cathrine slår fast att fler hittar sin rätta plats med New Careers metod.
Man får hjälp med att tydliggöra sin profil, att kartlägga sin kompetens och att hitta nya alternativ.

Efter en självinventerings genomgång börjar pusslandet med att sätta rätt människor i kontakt med varandra. 80 procent av alla jobb idag går genom nätverk, förklarar Cathrine.
Bara fyra till sju personer av hundra får ett jobb genom att söka på en annons.

KONTAKTER ÄR GULD VÄRT
Det gigantiska kontaktnät Cathrine och hennes kollegor sitter på är närmast en guldgruva. Hon säger att det i hennes jobb enbart är positivt att vara lite äldre. Hennes livserfarenhet är en enorm tillgång.

– Man arbetar för att få en lön, för att tjäna sitt uppehälle. Men Paul Stevens, Dick Knowdell, Richard Nelson Bolles och andra stora karriärrådgivare har också hela tiden påpekat att trivsel och glädje är minst lika viktigt.

Själv arbetar jag mycket med it-killar. De tjänar bra men många har skittråkigt på jobbet. De vill ha ut något mer av sina karriärer.

Det är där Cathrine och New Career kan kliva in och göra vad de gör bäst. Coacha, uppmuntra, dela med sig av kontakter och få saker att hända.

NÄTVERK I HELA SVERIGE
New Career har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Piteå. Konsulter finns även i Jönköping och Lomma.

De fyra delägarna heter Cathrine Lennesten, Patricia Adolfsson, David Novotny och Gunilla Eriksson.

New Career har också ganska nyligen startat ett samarbete med rekryteringsföretaget Adjoin där vd Ann van der Vliet är nära kollega.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa