Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 19 december 2018 - klockan 00:33
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Gör karriär åt sidan


Gunilla Larsson 2014-09-23


Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan. På New Career lär man sig hur.

Vi tänker aldrig rakt upp i en stege. Vi tänker spaljé, säger Cathrine.
Hon har varit med i New Career helt från starten 1994 och arbetar idag med marknadsföring och som karriärrådgivare.
Hon är utbildad lärare – adjunkt – inom svenska och religion och har även arbetat med vuxenutbildningar.

Jag kom in i det här jobbet via min man, Styrbjörn. Det började med att han fick sparken från sitt jobb. Styrbjörn fick efter uppsägningen en karriärrådgivare vid namn Frances Broman.

Frances var 1992 med att grunda Sveriges första privata företag som specialiserade sig på karriärutveckling - New Start.

Jag hängde över axeln på honom hela tiden när han fick hjälp av henne, skrattar Cathrine.
Hon bodde länge på Tahiti, och det var där hon kom i kontakt med Paul Stevens arbete gällande karriärrådgivning.

LYSANDE IDÉER FRÅN DOWN UNDER
Australiensaren Paul Stevens räknas som en av världens främste experter inom yrkes- och karriärsrådgivning. Han startade redan år 1980 The Centre for Worklife Counselling, i Sydney. Det blev en succé.

Frances tog med sig idéerna hem till Sverige och började tillsammans med kollegor arbeta med karriärsrådgivning. På 90-talet var det helt nytt i Sverige med karriär-coaching, säger Cathrine.

TRENDIGT MED JOBBCOACH
I dag har var och varannan människa en jobbcoach. Cathrine beskriver det som att ha en träningscoach. Man vet innerst inne vad som måste göras, men det hjälper att ha någon som pushar en framåt.

Gör karriär åt sidan.
Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan.

På New Career lär man sig hur. Det är en galen arbetsmarknad just nu. Vi jobbar med att lära människor hitta strategier för att överleva, säger hon ärligt.

Det blir inte fler jobb på arbetsmarknaden bara för att fler och fler skaffar sig en jobbcoach, men Cathrine slår fast att fler hittar sin rätta plats med New Careers metod.
Man får hjälp med att tydliggöra sin profil, att kartlägga sin kompetens och att hitta nya alternativ.

Efter en självinventerings genomgång börjar pusslandet med att sätta rätt människor i kontakt med varandra. 80 procent av alla jobb idag går genom nätverk, förklarar Cathrine.
Bara fyra till sju personer av hundra får ett jobb genom att söka på en annons.

KONTAKTER ÄR GULD VÄRT
Det gigantiska kontaktnät Cathrine och hennes kollegor sitter på är närmast en guldgruva. Hon säger att det i hennes jobb enbart är positivt att vara lite äldre. Hennes livserfarenhet är en enorm tillgång.

– Man arbetar för att få en lön, för att tjäna sitt uppehälle. Men Paul Stevens, Dick Knowdell, Richard Nelson Bolles och andra stora karriärrådgivare har också hela tiden påpekat att trivsel och glädje är minst lika viktigt.

Själv arbetar jag mycket med it-killar. De tjänar bra men många har skittråkigt på jobbet. De vill ha ut något mer av sina karriärer.

Det är där Cathrine och New Career kan kliva in och göra vad de gör bäst. Coacha, uppmuntra, dela med sig av kontakter och få saker att hända.

NÄTVERK I HELA SVERIGE
New Career har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Piteå. Konsulter finns även i Jönköping och Lomma.

De fyra delägarna heter Cathrine Lennesten, Patricia Adolfsson, David Novotny och Gunilla Eriksson.

New Career har också ganska nyligen startat ett samarbete med rekryteringsföretaget Adjoin där vd Ann van der Vliet är nära kollega.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa