Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 25 maj 2018 - klockan 01:16

Gör karriär åt sidan


Gunilla Larsson 2014-09-23


Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan. På New Career lär man sig hur.

Vi tänker aldrig rakt upp i en stege. Vi tänker spaljé, säger Cathrine.
Hon har varit med i New Career helt från starten 1994 och arbetar idag med marknadsföring och som karriärrådgivare.
Hon är utbildad lärare – adjunkt – inom svenska och religion och har även arbetat med vuxenutbildningar.

Jag kom in i det här jobbet via min man, Styrbjörn. Det började med att han fick sparken från sitt jobb. Styrbjörn fick efter uppsägningen en karriärrådgivare vid namn Frances Broman.

Frances var 1992 med att grunda Sveriges första privata företag som specialiserade sig på karriärutveckling - New Start.

Jag hängde över axeln på honom hela tiden när han fick hjälp av henne, skrattar Cathrine.
Hon bodde länge på Tahiti, och det var där hon kom i kontakt med Paul Stevens arbete gällande karriärrådgivning.

LYSANDE IDÉER FRÅN DOWN UNDER
Australiensaren Paul Stevens räknas som en av världens främste experter inom yrkes- och karriärsrådgivning. Han startade redan år 1980 The Centre for Worklife Counselling, i Sydney. Det blev en succé.

Frances tog med sig idéerna hem till Sverige och började tillsammans med kollegor arbeta med karriärsrådgivning. På 90-talet var det helt nytt i Sverige med karriär-coaching, säger Cathrine.

TRENDIGT MED JOBBCOACH
I dag har var och varannan människa en jobbcoach. Cathrine beskriver det som att ha en träningscoach. Man vet innerst inne vad som måste göras, men det hjälper att ha någon som pushar en framåt.

Gör karriär åt sidan.
Karriärrådgivare Cathrine Lennesten säger att man inte behöver klättra rakt uppåt i sin karriär. Man kan klättra upp, ned eller åt sidan.

På New Career lär man sig hur. Det är en galen arbetsmarknad just nu. Vi jobbar med att lära människor hitta strategier för att överleva, säger hon ärligt.

Det blir inte fler jobb på arbetsmarknaden bara för att fler och fler skaffar sig en jobbcoach, men Cathrine slår fast att fler hittar sin rätta plats med New Careers metod.
Man får hjälp med att tydliggöra sin profil, att kartlägga sin kompetens och att hitta nya alternativ.

Efter en självinventerings genomgång börjar pusslandet med att sätta rätt människor i kontakt med varandra. 80 procent av alla jobb idag går genom nätverk, förklarar Cathrine.
Bara fyra till sju personer av hundra får ett jobb genom att söka på en annons.

KONTAKTER ÄR GULD VÄRT
Det gigantiska kontaktnät Cathrine och hennes kollegor sitter på är närmast en guldgruva. Hon säger att det i hennes jobb enbart är positivt att vara lite äldre. Hennes livserfarenhet är en enorm tillgång.

– Man arbetar för att få en lön, för att tjäna sitt uppehälle. Men Paul Stevens, Dick Knowdell, Richard Nelson Bolles och andra stora karriärrådgivare har också hela tiden påpekat att trivsel och glädje är minst lika viktigt.

Själv arbetar jag mycket med it-killar. De tjänar bra men många har skittråkigt på jobbet. De vill ha ut något mer av sina karriärer.

Det är där Cathrine och New Career kan kliva in och göra vad de gör bäst. Coacha, uppmuntra, dela med sig av kontakter och få saker att hända.

NÄTVERK I HELA SVERIGE
New Career har kontor i Göteborg, Stockholm, Malmö och Piteå. Konsulter finns även i Jönköping och Lomma.

De fyra delägarna heter Cathrine Lennesten, Patricia Adolfsson, David Novotny och Gunilla Eriksson.

New Career har också ganska nyligen startat ett samarbete med rekryteringsföretaget Adjoin där vd Ann van der Vliet är nära kollega.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa