Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 24 maj 2018 - klockan 00:41
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Lovisa Nelson/ Per Lidman 2017-04-09


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Tack för er fråga!
Uttryck såsom gratis, bäst och billigast kan absolut användas i marknadsföring. Det finns dock en del att tänka på vid användandet av uttryck som dessa.

Som vi tidigare nämnt i denna spalt får, enligt marknadsföringslagen, marknadsföring inte vara vilseledande. Marknadsföring är att anse som vilseledande exempelvis om den ger felaktig, i sammanhanget otillräcklig eller otydlig information.

För att använda ord som gratis måste det man marknadsför vara helt gratis för att inte vilseleda konsumenten. Detta innebär att konsumenten ska få den marknadsförda varan/tjänsten utan att betala någonting alls och utan att det krävs någon motprestation från konsumenten. Det är dock fastslaget att om den enda motprestationen består i att konsumenten ska betala leverensomkostnader (porto med mera) får fortfarande ordet gratis användas, förutsatt att nämnda kostnader inte överstiger säljarens ungefärliga självkostnad.

Vid användandet av ord som bäst och billigast gör annonsören en jämförelse med konkurrenters produkter och inte heller denna jämförelse får vara vilseledande. Vad gäller ordet bäst har Marknadsdomstolen slagit fast att ordet inte har en klar innebörd, utan kan uppfattas på olika sätt. Det gäller därmed att vara tydlig på vilka grunder, och under vilka förutsättningar, som ens vara/tjänst är bäst /billigast, så att ni på ett objektivt sätt kan bevisa att det ni marknadsför är just bäst /billigast. Uttryckets riktighet måste kunna styrkas utan dröjsmål, vilket ställer ett högt krav på marknadsföraren. Det mest använda sättet att bevisa uttryckens riktighet är att i sin marknadsföring hänvisa till en marknadsundersökning utförd av en objektiv tredje part. Här gäller det att varan/tjänsten ni jämför med svarar mot samma behov eller är avsedd för samma ändamål som er vara/tjänst. Jämförelsen ska därtill på ett objektivt sätt avse väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos den marknadsförda varan/ tjänsten. För det fall detta objektiva test visar att era varor/tjänster är bäst /billigast, utifrån nämnda egenskaper kan alltså dessa uttryck användas. Det måste dock då framgå utifrån vilket test varan/tjänsten är att anses som bäst/billigast. Tänk även på att test är en ”färskvara” och så fort ett nyare test utförts av testföretaget är det endast det nya testet som hänvisning kan göras till.

Det går inte att på några korta rader ge ett alltomfattande svar och sammanhanget kan påverka tillåtligheten av aktuella uttryck. Tänk därför noggrant igenom användandet av och se till att ni kan bevisa att er vara/tjänst är gratis, bäst eller billigast före det att ni använder dessa uttryck. Så länge det stämmer att det ni marknadsför är just gratis, bäst eller billigast finns det däremot inga hinder att använda orden i er marknadsföring.

Vi önskar er lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer. Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på:
per.lidman@setterwalls.se
lovisa.nelson@setterwalls.se
eller 010-690 04 00.


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Berghs School of Communication)

Berghs uppgraderar din personal med ny kunskap

Linn Tornérhielm, COO och affärsområdeschef för Berghs Professional. Linn utvecklar befintliga och nya kurser och format för yrkesverksamma kommunikatörer. Linn har ett förflutet från den digitala världen och har arbetat med datorspel och andra digitala produkter och tjänster på förlag och byråer sedan mitten av 90-talet.

I ett kommunikationslandskap där kompetensbehov förändras i samma takt som medieutvecklingen står marknadschefen idag inför en utmaning när det handlar om att tä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (JCP)

Så lyckas du med INFLUENCER MARKETING


Influencer Marketing, ett av branschens mest använda och omskrivna begrepp de senaste åren. Främst handlar det om att identifiera personer som besitter förmågan att...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa