Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:55
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Lovisa Nelson/ Per Lidman 2017-04-09


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Tack för er fråga!
Uttryck såsom gratis, bäst och billigast kan absolut användas i marknadsföring. Det finns dock en del att tänka på vid användandet av uttryck som dessa.

Som vi tidigare nämnt i denna spalt får, enligt marknadsföringslagen, marknadsföring inte vara vilseledande. Marknadsföring är att anse som vilseledande exempelvis om den ger felaktig, i sammanhanget otillräcklig eller otydlig information.

För att använda ord som gratis måste det man marknadsför vara helt gratis för att inte vilseleda konsumenten. Detta innebär att konsumenten ska få den marknadsförda varan/tjänsten utan att betala någonting alls och utan att det krävs någon motprestation från konsumenten. Det är dock fastslaget att om den enda motprestationen består i att konsumenten ska betala leverensomkostnader (porto med mera) får fortfarande ordet gratis användas, förutsatt att nämnda kostnader inte överstiger säljarens ungefärliga självkostnad.

Vid användandet av ord som bäst och billigast gör annonsören en jämförelse med konkurrenters produkter och inte heller denna jämförelse får vara vilseledande. Vad gäller ordet bäst har Marknadsdomstolen slagit fast att ordet inte har en klar innebörd, utan kan uppfattas på olika sätt. Det gäller därmed att vara tydlig på vilka grunder, och under vilka förutsättningar, som ens vara/tjänst är bäst /billigast, så att ni på ett objektivt sätt kan bevisa att det ni marknadsför är just bäst /billigast. Uttryckets riktighet måste kunna styrkas utan dröjsmål, vilket ställer ett högt krav på marknadsföraren. Det mest använda sättet att bevisa uttryckens riktighet är att i sin marknadsföring hänvisa till en marknadsundersökning utförd av en objektiv tredje part. Här gäller det att varan/tjänsten ni jämför med svarar mot samma behov eller är avsedd för samma ändamål som er vara/tjänst. Jämförelsen ska därtill på ett objektivt sätt avse väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos den marknadsförda varan/ tjänsten. För det fall detta objektiva test visar att era varor/tjänster är bäst /billigast, utifrån nämnda egenskaper kan alltså dessa uttryck användas. Det måste dock då framgå utifrån vilket test varan/tjänsten är att anses som bäst/billigast. Tänk även på att test är en ”färskvara” och så fort ett nyare test utförts av testföretaget är det endast det nya testet som hänvisning kan göras till.

Det går inte att på några korta rader ge ett alltomfattande svar och sammanhanget kan påverka tillåtligheten av aktuella uttryck. Tänk därför noggrant igenom användandet av och se till att ni kan bevisa att er vara/tjänst är gratis, bäst eller billigast före det att ni använder dessa uttryck. Så länge det stämmer att det ni marknadsför är just gratis, bäst eller billigast finns det däremot inga hinder att använda orden i er marknadsföring.

Vi önskar er lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer. Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på:
per.lidman@setterwalls.se
lovisa.nelson@setterwalls.se
eller 010-690 04 00.


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa