Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 13 november 2018 - klockan 19:15
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

"Gratis", "bäst" och "billigast" i reklam.


Lovisa Nelson/ Per Lidman 2017-04-09


Får vi, och i så fall när kan vi, använda ord som ”gratis”, ”bäst”och ”billigast” i vår marknadsföring?

Tack för er fråga!
Uttryck såsom gratis, bäst och billigast kan absolut användas i marknadsföring. Det finns dock en del att tänka på vid användandet av uttryck som dessa.

Som vi tidigare nämnt i denna spalt får, enligt marknadsföringslagen, marknadsföring inte vara vilseledande. Marknadsföring är att anse som vilseledande exempelvis om den ger felaktig, i sammanhanget otillräcklig eller otydlig information.

För att använda ord som gratis måste det man marknadsför vara helt gratis för att inte vilseleda konsumenten. Detta innebär att konsumenten ska få den marknadsförda varan/tjänsten utan att betala någonting alls och utan att det krävs någon motprestation från konsumenten. Det är dock fastslaget att om den enda motprestationen består i att konsumenten ska betala leverensomkostnader (porto med mera) får fortfarande ordet gratis användas, förutsatt att nämnda kostnader inte överstiger säljarens ungefärliga självkostnad.

Vid användandet av ord som bäst och billigast gör annonsören en jämförelse med konkurrenters produkter och inte heller denna jämförelse får vara vilseledande. Vad gäller ordet bäst har Marknadsdomstolen slagit fast att ordet inte har en klar innebörd, utan kan uppfattas på olika sätt. Det gäller därmed att vara tydlig på vilka grunder, och under vilka förutsättningar, som ens vara/tjänst är bäst /billigast, så att ni på ett objektivt sätt kan bevisa att det ni marknadsför är just bäst /billigast. Uttryckets riktighet måste kunna styrkas utan dröjsmål, vilket ställer ett högt krav på marknadsföraren. Det mest använda sättet att bevisa uttryckens riktighet är att i sin marknadsföring hänvisa till en marknadsundersökning utförd av en objektiv tredje part. Här gäller det att varan/tjänsten ni jämför med svarar mot samma behov eller är avsedd för samma ändamål som er vara/tjänst. Jämförelsen ska därtill på ett objektivt sätt avse väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos den marknadsförda varan/ tjänsten. För det fall detta objektiva test visar att era varor/tjänster är bäst /billigast, utifrån nämnda egenskaper kan alltså dessa uttryck användas. Det måste dock då framgå utifrån vilket test varan/tjänsten är att anses som bäst/billigast. Tänk även på att test är en ”färskvara” och så fort ett nyare test utförts av testföretaget är det endast det nya testet som hänvisning kan göras till.

Det går inte att på några korta rader ge ett alltomfattande svar och sammanhanget kan påverka tillåtligheten av aktuella uttryck. Tänk därför noggrant igenom användandet av och se till att ni kan bevisa att er vara/tjänst är gratis, bäst eller billigast före det att ni använder dessa uttryck. Så länge det stämmer att det ni marknadsför är just gratis, bäst eller billigast finns det däremot inga hinder att använda orden i er marknadsföring.

Vi önskar er lycka till!

Setterwalls är en av Sveriges ledande affärsjuridiska fullservicebyråer. Per Lidman och Lovisa Nelson är advokater, huvudsakligen verksamma inom marknadsförings- och immaterialrätt.

Du når dem på:
per.lidman@setterwalls.se
lovisa.nelson@setterwalls.se
eller 010-690 04 00.


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa