Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 20 september 2017 - klockan 09:33
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
BAM54

H2H ÄR SOM H2O – OMÖJLIGT ATT VARA UTAN


Mikael Dahlgren 2016-01-06


Kommunikationsvärlden är full av ”fina” uttryck och catchiga förkortningar – och dom blir bara fler. Nu finns det dom som påstår att B2B och B2C är borta och att det bara är H2H (Human to Human) som gäller. Betyder alltså det att du kan kommunicera på samma sätt gentemot alla kunder, oavsett om de finns inom B2B eller B2C?

Kommunikation – på riktigt
Poängen i påståendet är att de nya medierna möjliggör en direktkommunikation mellan människor (H2H) på helt annat sätt än tidigare, oavsett bransch.
Du kan påverka individer, få direktrespons och avläsa resultat mycket snabbare.
Det är också en helt annan dragningskraft i sociala medier än det är i de traditionella kanalerna som tidningar, TV, radio och utomhustavlor.
Sociala medier fyller ett mänskligt behov – som en magnet vi inte kan motstå.

Oavsett bransch har marknadsföringen alltid gått ut på att skapa känslor och dialog.
Det är det som gör att vi känner oss berörda och intresserade. Den stora fördelen med sociala medier är just den emotionella kraften.
Vi engagerar oss, tycker till och bryr oss för att vi vill:
– känna oss delaktiga,
– känna att vi kan påverka,
– veta att någon lyssnar och
– möta likasinnade.

Gruppen är allt
Just den naturliga drivkraften att kunna tillhöra en grupp är en styrka i sociala medier som du ska utnyttja. Bilda en intressegrupp genom att publicera relevant innehåll som du ser att din målgrupp är attraherad av.
Det är också viktigt att du utgår från din egen passion när du skriver, då känner läsaren att ni delar ett äkta och gemensamt intresse.

Att skapa relevant innehåll, content marketing, är den perfekta strategin för att bygga varumärket genom att få läsaren att känna en stark tillhörighet till gruppen. En grupp som delar en passion för samma varumärke – ditt.

Jag brukar säga att det går inte att få någon att köpa något om det inte finns ett embryo av intresse från början. Med rätt kommunikationsstrategi kan du få det lilla embryot av intresse hos kunden att växa till ett känslomässigt och ofrånkomligt behov; som när bilägare håller sig till samma bilmärke, livet ut.

Människor och känslor
Ett av de största klavértrampen man kan göra i marknadsföringen på sociala medier är att tänka företag. Företag har inte känslor, det har människor:
– Människor vill vara delaktiga i något större än dem själva.
– Människor vill vara med.
– Människor vill förstå.

Dina följare på sociala medier bryr sig inte om ditt företag. De bryr sig om ämnen som intressera dem, händelser, personliga engagemang och din passion. Ha därför alltid den enskilda människan i fokus när du ska kommunicera på sociala medier.
Rikta din dialog till en person. Och se till att du fyller de behov som ett företag aldrig kan ha men som en människa alltid har.

Vart tog B2B och B2C vägen?
Så visst är det sant att gränserna mellan B2B och B2C på flera plan håller på att suddas ut. Det finns ändå tydliga skillnader som gör att du måste anpassa ditt sätt att kommunicera beroende på var din målgrupp finns.

I sociala medier blir kommunikationen personlig och direkt. Här är det H2H som regerar. Då kan det vara lätt att glömma att det är helt olika signaler som triggar köplusten hos olika målgrupper. Som säljare och leverantör måste du anpassa dig.
Exempelvis tar ett köpbeslut betydligt längre tid inom vissa branscher. Det kan också finnas flera målgrupper hos samma kund som har olika intressen och är mottagliga för olika argument. Därför finns det fortfarande en strategisk poäng i att skilja på B2B och B2C.

Att ett köpbeslut inom exempelvis inom industrin (B2B) tar längre tid ligger i branschens natur. Här byter man inte instrument, mätutrustning och maskiner speciellt ofta. Man måste vara övertygad om att de håller.
Känslomässiga impulsköp är därför betydligt sällsyntare inom B2B än när du och jag går handlar i gallerian. Lägg därför upp en strategi med ett långsiktigt mål och fyll din kommunikation med teman som lockar din målgrupp till dialog och engagemang.

H2H – inget nytt
I hypen kring sociala medier och H2H är det lätt att glömma bort att marknadskommunikation alltid har varit riktad till en enskild person, även när det gäller annonsering i klassiska kanaler som tidningar, TV och radio.
Av den enkla anledningen att marknadskommunikationens syfte är att skapa dialog och dialog har man inte med företag, dialog har man med människor.
Så även om sociala medier öppnat slussarna till personlig kontakt med dina följare och kunder så måste din ambition alltid vara att skapa dialog med en individ, även när du vill kommunicera i traditionella kanaler.
Kom bara ihåg att skilja på information och marknadskommunikation när du skriver texter och använder bilder, färger, typografi, diagram och tabeller.

1. Med informationsmaterial vill du delge fakta som bygger på logiska argument. Att skapa informationsmaterial innebär en envägskommunikation där det är du som för en monolog och någon som förhoppningsvis lyssnar på andra sidan.

2. Marknadskommunikationens syfte är att genom känslomässig symbolik överraska och påverka. Ditt huvudmål är att få varje möjlig köpare att bli så intresserad att de vill veta mer, söka kontakt eller ännu bättre, slå till på ett köp direkt.

www.bam54.se


Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Alla pratar om rörligt - men är det rätt?


Det kan inte ha undgått någon som jobbar med kommunikation att man de senaste åren lyft upp film som räddaren i alla möjliga nödiga sammanhang. Den här produkten...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa