Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 15 december 2018 - klockan 17:44
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ha en vision om hur du vill bo och leva


Elwira Kotowska 2018-10-01


Vi jobbar hårt. Vi sliter och presterar, den ena deadlinen efter den andra. Vi planerar nästa projekt innan det pågående når sin slut. Och vi drömmer...Om livet som är mer balanserat och mer fritt, om tiden som räcker till lite mer, om möten som inte behöver avslutas efter 60 minuter och om utbildningar som vi har tid att smälta in...

FÖR OSS ÄR “VÅRT” GREKLAND ett sätt att hitta balansen mellan koncentration och distraktion, mellan hårt drivna mål och rebellisk frihet, mellan regel och spontanitet. Vi vet hur vi vill bo och leva. Och många idéer kring utveckling av vår affärsidé byggs på det vi själva tror på och vill hjälpa andra med.

JA, HUR HAR NI DET? ÄR DET BÄTTRE ATT BO I GREKLAND ELLER I SVERIGE?
Det plingar i mobilen, jag öppnar meddelandet: “Ja, hur har ni det? Är det bättre att bo i Grekland eller i Sverige?”. Jag blundar och vänder ansiktet mot solen: det är ju ingen fråga som tillåter “ja och nej” som svar ju. Det beror på. Det beror på vem du frågar och vad du menar med “bättre”? Innan jag svarar på frågan från mobilen bli jag påmind om en resa som jag och Elias gjorde 2015: från Rom till Aten.

På hotellterassen i Rom träffade vi på en tysk kvinna från Stuttgart som var i Rom för första gången i sitt liv. Vi frågade vad hon tyckte om Rom. ”I don´t like Rome at all! Too hot! Too much people! Too dirty! No organization at all when you visit famous places and I will never visit this city again!” Dagen efter åkte vi till flygplatsen för att flyga till Aten. Vid bordet bredvid satt två grekiska damer från Aten som var på väg hem efter att ha besökt världsstaden. Elias började skratta glatt. ”Vad är det som är så roligt frågade jag”. ”Jo de sitter och pratar om sitt besök i Rom! Och de säger: ”Gud vilken vacker stad! Lagom varmt, inte för mycket folk överallt, rent och snyggt till skillnad från Aten”.

BÄTTRE ELLER SÄMRE beror på vem du frågar, eller hur? Well, well något behöver jag ju svara…. Jag vänder solen ryggen och skriver i mobilen: “Klimatet är fantastiskt, människorna charmerande kaotiska och pratsamma, internetuppkoppling suger på en hel del ställen och Gula Sidorna online funkar bättre än Google när du behöver få fram informationen. Fast närmaste grannen eller killen som jobbar på fiket har till och med bättre svar än Gula Sidorna. Och det vi saknar här i Grekland balanseras mer än väl upp av att det finns mycket mer av saker här som inte finns i Sverige. Hur mår du själv?”

REMOTE UPPDRAG OCH UTVECKLING AV NYA IDEÉR
Både jag och Elias tog med oss konsultuppdrag från Sverige men redan i Sverige byggde vi och utvecklade Husigrekland.se konceptet. “Hyr, bygg eller köp kring Kalamata. Permanent- eller sommarboende, korta eller långa uthyrningar, individuella eller gruppbokningar. Privatpersoner, företag eller intresseorganisationer”. Elias har full beläggning på sina uppdrag och största delen kring utveckling av HiG ligger på mina axlar (hittills).

Det var nästan mer arbetstimmar än under vårt svenska liv men… Det är på något sätt lättare: vi jobbar hårt men sticker då och då till stranden. Vi jobbar hårt på vardagarna men sticker på kortare resor under helgerna. Det krävs av oss båda en arbetsdisciplin för de flesta icke-greker vi träffar här har semester eller är pensionerade: “sorry, vi kan inte ta en längre lunch mellan 11.00 och 14.00 för vi jobbar”. Det krävs en hel del styrka när vi jobbar från cafeér som har utsikten mot stranden men det går. Vi vet ju att om bara några timmar kan vi också byta shorts mot badbyxor och vara med i leken.

JOBBA UTOMLANDS: KONSTEN ATT BYGGA OCH UNDERHÅLLA TVÅ NÄTVERK
Både jag och Elias började leverera till våra kunder i Sverige redan den 2 januari 2018 från Grekland, direkt efter när vi och vår gamla Skoda hamnade i Grekland. Kanske mest av de svåraste bitarna i vårt pussel: att underhålla “gamla” relationer och bygga nya: knyta ihop det livet vi levde med det vi vill leva. Båda är livsviktiga för oss ju: annars skulle vi aldrig få ihop en kurs i klassisk retorik (som genomförs av vårt “gamla” svenska kontakt) i det soliga Grekland i april 2019 (som är möjligt att genomföra tack vare de nya kontakterna). Om vi åkte på några oväntade överraskningar? Och vilken skillnad är det att nätverka i Grekland mot att nätverka i Sverige? Well, det bli i nästa reportage från Medelhavet..

Till dess:
vill du ha mer information om kursen i retorik i april 2019 (som genomförs på Peloponnesos) kolla länken husigrekland.se/retorikkurs2019, vill du veta mer om oss eller området mejla till info@husigrekland.se, ring på min svenska mobil 0703-247949 eller hitta mig på LinkedIn/ Facebook/ Instagram.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa