Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:43
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs


Ulf Benkel 2018-04-15

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017

Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)



Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och tar hjälp av läsarna innan boken är klar.

År 2007 bildade IT-journalisten Alfred Ruth och två kompanjoner bolaget Videoplaza, som tog fram en tekniklösning för videoannonser. Företaget växte till 90 anställda och såldes 2014 – för en halv miljard. Den Luleå-födde 35-åringen har med andra ord råd att slå sig till ro. Men det gör han inte. I stället investerar han i IT-startups och skriver en romantrilogi om artificiell intelligens. Redan innan den första boken är klar har skrivprocessen väckt uppmärksamhet.

Bokserien Fermis Filter, vars första del "En anledning att finnas" kommer i september, utges av förlaget Teg Publishing, och till viss del sker arbetet med boken på traditionellt vis. Men Alfred Ruth använder sig även av programmet Betareader.io: första boken har lästs av 50 personer som gett feedback. Sedan bidrar ytterligare ett tusental provläsare genom att Betareader mäter hur de läser olika avsnitt.

– Ett etablerat begrepp i IT-världen och spelbranschen är ”fail fast” – gör misstagen direkt. Få ut en testversion snabbt, och ändra utifrån reaktionerna, istället för att vänta tills produkten är klar. Jag är präglad av det tankesättet, så det var självklart att jobba så med skrivandet, berättar Alfred Ruth.

I SLUTET AV september medverkar Alfred Ruth på Meg och Bokmässan i Göteborg, där han samtalar med Betareaderutvecklaren Jonas Frid. Programpunkten har den tillspetsade rubriken ”När tekniken ersätter lektören”. Arbetssättet är inte okontroversiellt.

– Vissa som blir provocerade ser en konflikt mellan konst och vetenskap. Andra tror att läsarna bestämmer innehållet – men så är det inte. Jag vet precis vad jag vill berätta, men får hjälp med hur jag gör det bäst. Det är ett effektivt sätt att jobba som jag tror att bokbranschen snart måste anamma. Framtidens författare kommer att först testa på provläsare, istället för att skicka färdiga manus till förlag.

MED SIN BAKGRUND som journalist och erfarenhet från annonslösningar kan Alfred Ruth även se principens tillämpning på marknadsföring och medier.

– I annonsvärlden har många gjort läxan, och testar nu var man ska lägga fokus, vad som fungerar och hos vilka grupper. Inom journalistiken måste det nog tyvärr bli sämre först, innan det kan bli bättre. Och det kommer aldrig att bli som förr, när alla hade en dagstidning. Vilket förstås är ett demokratiskt problem, eftersom vi får sämre informerade medborgare. Temat i Fermis Filter är också teknikutvecklingens påverkan på människor och samhälle: Handlingen kretsar kring AI, artificiell intelligens, som Alfred Ruth tror kommer att leda till systemskiften lika omfattande som industrialismen och den digitala revolutionen.

– Böckernas huvudperson, programmeraren Ariel Valentin, ser AI som både en frälsning och en livsfara. Tidigare har vi ersatt muskelkraft med maskinkraft, men nästa steg är att automatisera bort våra hjärnor. Många ser nu möjligheten att låta maskiner ta över repetitiva arbeten. Det är på politiskt ansvar för hur tillgångar och välstånd fördelas. Alfred Ruth kallar inte bokserien science fiction, utan använder begreppet ”speculative fiction” – berättande om vad som faktiskt kan hända.

– Jag är insatt i ämnet, utgår från sådant som är sannolikt och har kontakt med experter på AI-teknik och samhällsekonomi. I böckernas framtidssamhälle har systemskiftet ägt rum. Vad händer när maskinerna är smartare, när vi inte längre är intelligentast på jorden? Hur ska samhället se ut när alla inte kan försörja sig själva? Böckerna ska förstås vara underhållande, men jag vill även sprida kunskap och väcka intresse för dessa frågor.


FAKTA _ Alfred Ruth
Ålder: 35 år
Yrke: Författare och IT-investerare
Bor: Född i Luleå, bor nu i Stockholm och i Fellingsbro utanför Arboga, där fru och tre barn finns.

FAKTA _ Meg
Meg, Mediedagarna i Göteborg, startades 2012 och är Sveriges viktigaste mötesplats för mediefrågor – och för utforskandet av skärningspunkten mellan media, marknad, akademi och politik. Ett forum för transformerande diskussioner om publicistiska frågor, demokrati, ny forskning, teknologi och affärsmodeller i samtidens och framtidens medielandskap.

Från och med 2018 är Meg ett helintegrerat spår i Bokmässan och blir dess självklara forum för mediefrågor. Meg18 pågår 27–28 september på Svenska Mässan, Göteborg.
Programmet släpps i sin helhet 30 maj.

ERBJUDANDE MEG 2018
Som medlem i Marknadscheferna erbjuds du en förmånlig rabatt på Bokmässans 4-dagars seminariekort: 2700 kr inkl. moms (ord.pris 3600 kr)

Köp din biljett på www.meg.se/marknadscheferna och använd rabattkoden MC2018. Erbjudandet gäller t o m 12 september.


Text: Ulf Benkel

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa