Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 17 juli 2018 - klockan 05:52
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs


Ulf Benkel 2018-04-15

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017

Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)



Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och tar hjälp av läsarna innan boken är klar.

År 2007 bildade IT-journalisten Alfred Ruth och två kompanjoner bolaget Videoplaza, som tog fram en tekniklösning för videoannonser. Företaget växte till 90 anställda och såldes 2014 – för en halv miljard. Den Luleå-födde 35-åringen har med andra ord råd att slå sig till ro. Men det gör han inte. I stället investerar han i IT-startups och skriver en romantrilogi om artificiell intelligens. Redan innan den första boken är klar har skrivprocessen väckt uppmärksamhet.

Bokserien Fermis Filter, vars första del "En anledning att finnas" kommer i september, utges av förlaget Teg Publishing, och till viss del sker arbetet med boken på traditionellt vis. Men Alfred Ruth använder sig även av programmet Betareader.io: första boken har lästs av 50 personer som gett feedback. Sedan bidrar ytterligare ett tusental provläsare genom att Betareader mäter hur de läser olika avsnitt.

– Ett etablerat begrepp i IT-världen och spelbranschen är ”fail fast” – gör misstagen direkt. Få ut en testversion snabbt, och ändra utifrån reaktionerna, istället för att vänta tills produkten är klar. Jag är präglad av det tankesättet, så det var självklart att jobba så med skrivandet, berättar Alfred Ruth.

I SLUTET AV september medverkar Alfred Ruth på Meg och Bokmässan i Göteborg, där han samtalar med Betareaderutvecklaren Jonas Frid. Programpunkten har den tillspetsade rubriken ”När tekniken ersätter lektören”. Arbetssättet är inte okontroversiellt.

– Vissa som blir provocerade ser en konflikt mellan konst och vetenskap. Andra tror att läsarna bestämmer innehållet – men så är det inte. Jag vet precis vad jag vill berätta, men får hjälp med hur jag gör det bäst. Det är ett effektivt sätt att jobba som jag tror att bokbranschen snart måste anamma. Framtidens författare kommer att först testa på provläsare, istället för att skicka färdiga manus till förlag.

MED SIN BAKGRUND som journalist och erfarenhet från annonslösningar kan Alfred Ruth även se principens tillämpning på marknadsföring och medier.

– I annonsvärlden har många gjort läxan, och testar nu var man ska lägga fokus, vad som fungerar och hos vilka grupper. Inom journalistiken måste det nog tyvärr bli sämre först, innan det kan bli bättre. Och det kommer aldrig att bli som förr, när alla hade en dagstidning. Vilket förstås är ett demokratiskt problem, eftersom vi får sämre informerade medborgare. Temat i Fermis Filter är också teknikutvecklingens påverkan på människor och samhälle: Handlingen kretsar kring AI, artificiell intelligens, som Alfred Ruth tror kommer att leda till systemskiften lika omfattande som industrialismen och den digitala revolutionen.

– Böckernas huvudperson, programmeraren Ariel Valentin, ser AI som både en frälsning och en livsfara. Tidigare har vi ersatt muskelkraft med maskinkraft, men nästa steg är att automatisera bort våra hjärnor. Många ser nu möjligheten att låta maskiner ta över repetitiva arbeten. Det är på politiskt ansvar för hur tillgångar och välstånd fördelas. Alfred Ruth kallar inte bokserien science fiction, utan använder begreppet ”speculative fiction” – berättande om vad som faktiskt kan hända.

– Jag är insatt i ämnet, utgår från sådant som är sannolikt och har kontakt med experter på AI-teknik och samhällsekonomi. I böckernas framtidssamhälle har systemskiftet ägt rum. Vad händer när maskinerna är smartare, när vi inte längre är intelligentast på jorden? Hur ska samhället se ut när alla inte kan försörja sig själva? Böckerna ska förstås vara underhållande, men jag vill även sprida kunskap och väcka intresse för dessa frågor.


FAKTA _ Alfred Ruth
Ålder: 35 år
Yrke: Författare och IT-investerare
Bor: Född i Luleå, bor nu i Stockholm och i Fellingsbro utanför Arboga, där fru och tre barn finns.

FAKTA _ Meg
Meg, Mediedagarna i Göteborg, startades 2012 och är Sveriges viktigaste mötesplats för mediefrågor – och för utforskandet av skärningspunkten mellan media, marknad, akademi och politik. Ett forum för transformerande diskussioner om publicistiska frågor, demokrati, ny forskning, teknologi och affärsmodeller i samtidens och framtidens medielandskap.

Från och med 2018 är Meg ett helintegrerat spår i Bokmässan och blir dess självklara forum för mediefrågor. Meg18 pågår 27–28 september på Svenska Mässan, Göteborg.
Programmet släpps i sin helhet 30 maj.

ERBJUDANDE MEG 2018
Som medlem i Marknadscheferna erbjuds du en förmånlig rabatt på Bokmässans 4-dagars seminariekort: 2700 kr inkl. moms (ord.pris 3600 kr)

Köp din biljett på www.meg.se/marknadscheferna och använd rabattkoden MC2018. Erbjudandet gäller t o m 12 september.


Text: Ulf Benkel

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa