Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 16 augusti 2018 - klockan 23:29
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


PeO Axelsson 2018-04-15


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till tryggheten i Sverige. Han har hittat hem, men sina rötter kommer han aldrig att glömma. Idag säljer han kaffe som gör gott. Rebu skapar arbetstillfällen för kaffebönderna i hemprovinsen, samtidigt som en del av vinsten går till den specialistklinik han och flickvännen startat i staden Uvira.

Familjen Burubwas tillvaro i Kongo-Kinshasa (Demokratiska Republiken Kongo) förändrades i takt med att fadern började engagera sig politiskt. När det brutala kriget utbröt 1996 tvingades fadern fly för sitt liv. Familjen blev hotad, förföljd och tvingades hålla sig gömda. Ständigt på sin vakt.
– Vi var skräckslagna. Mest rädd var jag på natten, men svårast var att känna sig utanför, att se hur släkt och vänner undvek oss, minns Rebu som då bara var sju år. Den sista tiden i hemlandet kantades av flykt och skräckscener, då bland annat hans mamma misshandlades svårt av rebellerna. Till slut lyckades familjen fly till grannlandet Burundi och med hjälp av UNHCR kunde Rebus mamma, pappa och yngsta syskonet ta sig till Sverige. Först ett år senare fick Rebu och hans andra syskon följa efter.

DRÖMMAR OCH ENVISHET
Rebu landade i Sollefteå mitt i smällkalla vintern för drygt tio år sedan. Från 30 graders värme till 30 minus. Enorma skillnader, både gällande klimat och kultur. Rebu fick kämpa för att passa in. För att bli accepterad och omtyckt. Språkbarriären var svår och det blev en tuff tid på gymnasiet. Till slut lyckades han få ett jobb inom telekombranschen och drömmen om en fast lön och flickvän infriades redan före 25-årsdagen. Han gjorde ett bra jobb som teamledare, men hjärtat klappade hela tiden för något annat. För att hjälpa.
– Jag har varit så arg, på allt och alla. Det var aldrig min plan att vara med om det svåra jag har varit med om. Men nu blev det så och det är som att en röst inom mig säger; vad gör vi av det här? Vilka möjligheter finns?

IMPORTERAR KAFFE
Den stora kampen för livet och den smärtsamma barndomen har satt spår. Att ta ansvar för sig själv, och andra, har blivit hans motto i livet. Genom sitt entreprenörskap har han skapat en möjlighet att hjälpa människor i sitt hemland.

REBU OCH HANS sambo Stefanie Hedén startade för ett par år sedan företaget Rutasoka. De importerar kaffe från bönder i Södra Kivu i Kongo, rostar det i Sverige och distribuerar det sedan till butiker och företag. Kongo-Kinshasa var en stor kaffenation innan kriget
– jordmånen och de fuktiga bergssluttningarna är ideala för produktion av kaffeplantor.
– Kaffet är fantastiskt och samtidigt skapar kaffeodlandet självständighet för bönderna. Lustigt nog dricker man inte kaffe i samma utsträckning där nere, men i Sverige finns det många experter på mikrorosterier och baristabarer. Kombinationen är perfekt, berättar Rebu.

KVINNOKLINIK I HEMBYN
Rebu vill genom sitt företagande inte bara bidra till att skapa fler och rättvisa arbetstillfällen i hemlandet, utan också till bättre förutsättningar för vård. Därför startade han och sambon en medicinsk klinik för kvinnor och barn i Uvira. För knappt ett år sedan öppnade de upp dörrarna och idag har de 15 anställda. Målet är att minska komplikationer vid förlossningar och rädda liv. Från att första bebisen tittade ut förra året har idag drygt 600 patienter vårdats på kliniken, och de har haft över 200 förlossningar.
– Vi var nere och besökte kliniken i januari i år. Vi satt i ett möte som plötsligt avbröts av en pågående förlossning. Det kändes helt overkligt. Jag är så tacksam för den här möjligheten vi har att hjälpa, och att vi räddar liv är fantastiskt.

SKAPAR JOBBTILLFÄLLEN
Kriget i Kongo-Kinshasa är en av världens blodigaste konflikter. Även om det officiellt skrevs ett fredsavtal mellan de stridande parterna 2003, präglas landet fortfarande av militära oroligheter och sexuellt våld. Situationen för kvinnorna på landsbygden är tuff. Tillgången till medicinsk vård är i många fall obefintlig. Mer kvalitativ sjukvård skulle underlätta situationen i provinsen. Rebus vision är att skapa ett nätverk av kliniker med den första som nav. Men han har fler drömmar.
– Jag vill bekämpa fattigdomen i Kongo och hjälpa till att skapa bättre infrastruktur. Människorna på landsbygden har det värst, men vi kan stötta dem med vår affärsmässiga kunskap och hjälpa dem att bli självförsörjande. Det finns potential att förändra. Genom att importera kaffe skapar vi jobbtillfällen och ekonomisk möjlighet att stötta samhället. Drivkraften att göra skillnad, har han fått från den tuffa resan i livet, men också från sina föräldrar. – Min mamma är en stor förebild. Hon har alltid varit idérik, självständig och stark. Hon har lärt oss barn att ta ansvar. Även pappa, med sin drivkraft som politiker, har gett mig mycket. Visst, det har varit en riktigt tuff start på livet, men utan dessa erfarenheter skulle jag inte veta vad drömmar är eller hur jag sätter mål.

FAKTA _ Rebu Burubwa
Ålder: 28 år
Arbete: Driver tillsammans med sin flickvän Stefanie företaget Rutasoka som importerar ekologiskt kaffe från bönder i Kongo-Kinshasa och distribuerar till svenska företag och butiker. Delar av vinsten från företaget går till att finansiera en medicinsk klinik för kvinnor och barn i hembyn Uvira.

VILL DU KONTAKTA REBU OCH STEFANIE?
Hemsida: www.rutasoka.se
Telefon: 031-797 21 14


Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa