Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Söndagen den 21 oktober 2018 - klockan 07:59
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


PeO Axelsson 2018-04-15


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar. Till slut lyckades Rebu Burubwa ta sig till tryggheten i Sverige. Han har hittat hem, men sina rötter kommer han aldrig att glömma. Idag säljer han kaffe som gör gott. Rebu skapar arbetstillfällen för kaffebönderna i hemprovinsen, samtidigt som en del av vinsten går till den specialistklinik han och flickvännen startat i staden Uvira.

Familjen Burubwas tillvaro i Kongo-Kinshasa (Demokratiska Republiken Kongo) förändrades i takt med att fadern började engagera sig politiskt. När det brutala kriget utbröt 1996 tvingades fadern fly för sitt liv. Familjen blev hotad, förföljd och tvingades hålla sig gömda. Ständigt på sin vakt.
– Vi var skräckslagna. Mest rädd var jag på natten, men svårast var att känna sig utanför, att se hur släkt och vänner undvek oss, minns Rebu som då bara var sju år. Den sista tiden i hemlandet kantades av flykt och skräckscener, då bland annat hans mamma misshandlades svårt av rebellerna. Till slut lyckades familjen fly till grannlandet Burundi och med hjälp av UNHCR kunde Rebus mamma, pappa och yngsta syskonet ta sig till Sverige. Först ett år senare fick Rebu och hans andra syskon följa efter.

DRÖMMAR OCH ENVISHET
Rebu landade i Sollefteå mitt i smällkalla vintern för drygt tio år sedan. Från 30 graders värme till 30 minus. Enorma skillnader, både gällande klimat och kultur. Rebu fick kämpa för att passa in. För att bli accepterad och omtyckt. Språkbarriären var svår och det blev en tuff tid på gymnasiet. Till slut lyckades han få ett jobb inom telekombranschen och drömmen om en fast lön och flickvän infriades redan före 25-årsdagen. Han gjorde ett bra jobb som teamledare, men hjärtat klappade hela tiden för något annat. För att hjälpa.
– Jag har varit så arg, på allt och alla. Det var aldrig min plan att vara med om det svåra jag har varit med om. Men nu blev det så och det är som att en röst inom mig säger; vad gör vi av det här? Vilka möjligheter finns?

IMPORTERAR KAFFE
Den stora kampen för livet och den smärtsamma barndomen har satt spår. Att ta ansvar för sig själv, och andra, har blivit hans motto i livet. Genom sitt entreprenörskap har han skapat en möjlighet att hjälpa människor i sitt hemland.

REBU OCH HANS sambo Stefanie Hedén startade för ett par år sedan företaget Rutasoka. De importerar kaffe från bönder i Södra Kivu i Kongo, rostar det i Sverige och distribuerar det sedan till butiker och företag. Kongo-Kinshasa var en stor kaffenation innan kriget
– jordmånen och de fuktiga bergssluttningarna är ideala för produktion av kaffeplantor.
– Kaffet är fantastiskt och samtidigt skapar kaffeodlandet självständighet för bönderna. Lustigt nog dricker man inte kaffe i samma utsträckning där nere, men i Sverige finns det många experter på mikrorosterier och baristabarer. Kombinationen är perfekt, berättar Rebu.

KVINNOKLINIK I HEMBYN
Rebu vill genom sitt företagande inte bara bidra till att skapa fler och rättvisa arbetstillfällen i hemlandet, utan också till bättre förutsättningar för vård. Därför startade han och sambon en medicinsk klinik för kvinnor och barn i Uvira. För knappt ett år sedan öppnade de upp dörrarna och idag har de 15 anställda. Målet är att minska komplikationer vid förlossningar och rädda liv. Från att första bebisen tittade ut förra året har idag drygt 600 patienter vårdats på kliniken, och de har haft över 200 förlossningar.
– Vi var nere och besökte kliniken i januari i år. Vi satt i ett möte som plötsligt avbröts av en pågående förlossning. Det kändes helt overkligt. Jag är så tacksam för den här möjligheten vi har att hjälpa, och att vi räddar liv är fantastiskt.

SKAPAR JOBBTILLFÄLLEN
Kriget i Kongo-Kinshasa är en av världens blodigaste konflikter. Även om det officiellt skrevs ett fredsavtal mellan de stridande parterna 2003, präglas landet fortfarande av militära oroligheter och sexuellt våld. Situationen för kvinnorna på landsbygden är tuff. Tillgången till medicinsk vård är i många fall obefintlig. Mer kvalitativ sjukvård skulle underlätta situationen i provinsen. Rebus vision är att skapa ett nätverk av kliniker med den första som nav. Men han har fler drömmar.
– Jag vill bekämpa fattigdomen i Kongo och hjälpa till att skapa bättre infrastruktur. Människorna på landsbygden har det värst, men vi kan stötta dem med vår affärsmässiga kunskap och hjälpa dem att bli självförsörjande. Det finns potential att förändra. Genom att importera kaffe skapar vi jobbtillfällen och ekonomisk möjlighet att stötta samhället. Drivkraften att göra skillnad, har han fått från den tuffa resan i livet, men också från sina föräldrar. – Min mamma är en stor förebild. Hon har alltid varit idérik, självständig och stark. Hon har lärt oss barn att ta ansvar. Även pappa, med sin drivkraft som politiker, har gett mig mycket. Visst, det har varit en riktigt tuff start på livet, men utan dessa erfarenheter skulle jag inte veta vad drömmar är eller hur jag sätter mål.

FAKTA _ Rebu Burubwa
Ålder: 28 år
Arbete: Driver tillsammans med sin flickvän Stefanie företaget Rutasoka som importerar ekologiskt kaffe från bönder i Kongo-Kinshasa och distribuerar till svenska företag och butiker. Delar av vinsten från företaget går till att finansiera en medicinsk klinik för kvinnor och barn i hembyn Uvira.

VILL DU KONTAKTA REBU OCH STEFANIE?
Hemsida: www.rutasoka.se
Telefon: 031-797 21 14


Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Inte tryggt för hjärnan att vara olika

ANNA TEBELIUS BODIN Föreläsare, Harvard Graduate och sakkunnig om hjärnan.

Varför har det blivit så populärt att dela in människor i kategorier? I vår hjärnas strävan att överleva söker den trygghet. Det gör oss lika...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa