Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 26 februari 2020 - klockan 10:02
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Hur kan vi öka det digitala kunnandet på marknadsavdelningarna?


IHM Business School 2014-12-02


Marknadsföring via delning, relationsbyggande och kunddialog via digitala medier pratas det om jämt och ständigt. De flesta vet eller inser att det är väldigt viktigt eller till och med affärskritiskt för företag att nå ut via nya och alternativa kanaler. Men hur ska företagen klara att möta upp de nya behoven? Vi träffar Max Wimnell, utbildningsledare på IHM

”Många i företaget kan lite av allt, men för att leda och styra krävs helhetstänk”
Viljan att nå ut ser vi hos de flesta företag, men steget från tanke till handling är ofta mycket långt, säger Max Wimnell.
Hur den nya digitala världen ser ut har de flesta ett hum om.
Men det handlar inte längre om att bara lägga upp en Facebook- eller Linkedin-sida med lite egna prioriteringar och tro att det är klart.
Alla nya kanaler ökar kravet på ett helhetstänk för hela företagets marknads-kommunikation. Det innebär att den mentala tröskeln höjs för många mindre företag; det blir svårare att gå från ord till handling.

Den digitala utvecklingen är så snabb, att det stora problemet tidigare varit att utveckla utbildnings-program utan att riskera att lära ut gårdagens sanningar.
Vi har tittat på flera lösningar men många faller på att det är för dålig uppdateringstakt.
Fram tills nu.

Professional Diploma för marknads- och försäljningsansvariga
Vi har nu valt att inleda ett samarbete med Digital Marketing Institute på Irland, som levererar precis det vi har efterfrågat, ett stort kunskapsnätverk genom samverkan med internationella, världsledande aktörer som ställer krav på en minsta kunskapsnivå för certifiering.
De har flera år av genomförda utbildningar och precis som IHM har de en nära anknytning till näringslivet och verkligheten.

Genom samarbetet kan vi lansera en internationellt gångbar produkt, som kastar in deltagarna i den digitala verkligheten och tränar dem i aktuella verktyg.
Vår nya utbildning IHM Digital Marketing startar våren 2015 och bygger på kunskaper från bland annat Google, Facebook, Microsoft, McCann Blue, Twitter, Ogilvy och iProspect, som ständigt uppdaterar innehållet med nya, relevanta verktyg.

Hur digital är du egentligen?
Programmet startar med en ganska omfattande digital test för att mäta kunskapsnivån i nuläget. Kurstiden är 30 tim + 3 tim examenstenta, och kursen bedrivs med svenska handledare och engelskt utbildningsmateriel.
Målet är att deltagarna ska förstå och använda relevanta verktyg, men också kunna analysera resultaten.

Efter tentamen får man ett Professional Diploma enligt den globala certifieringsstandarden. Successivt kommer vi att bygga vidare på utbildningen till en Specialist Diploma-nivå.
– Jag ser fram emot lanseringen av den här utbildningsplattformen, som är ett nytt steg för IHM, säger Max Wimnell.
Det är ett mycket konkurrenskraftigt, internationellt program som vi aldrig hade kunnat genomföra utan all den expertkunskap vi får genom det globala nätverket.
Tusentals marknadschefer i Europa har redan certifierats i programmet.


IHM Business School är en stiftelse vars mål är att öka konkurrenskraften hos svenska företag. Utbildningen IHM Digital Marketing startar våren 2015 och du kan läsa mer på http://www.ihm.se/utbildning/digital-marketing

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa