Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 11 december 2018 - klockan 05:45
MCPLAY - Toppbanner NY 2017

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


PeO Axelsson 2018-09-30

Bild:Herman Caroan

Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en papperstidning om sociala medier och en rikstäckande influencerturné. Idag arbetar han som konsult och föreläsare inom digital kommunikation. Vi har pratat med Johannes om den sociala generationen.

Hej Johannes! Vad menar du med den sociala generationen?
– Idag använder 98% av Sveriges ungdomar internet. Influencers tjänar miljonbelopp, YouTube-kändisar når långt fler än de traditionella tv-kanalerna och politiker vinner val med hjälp av Facebook-annonser. Vi lever hela våra hela liv på nätet och är uppkopplade dygnet runt. Det kallar jag att vara social.

Men människor var väl sociala även innan sociala mediers framfart?
– Absolut. Det har dock aldrig har funnits fler sätt för människor att vara sociala på! Vi lever i en digital guldålder, men glappet mellan de olika generationerna är större än någonsin. För bara 25 år sedan var internet något som fortfarande var ovanligt i de svenska hemmen – och en sådan snabb förändring skapar nya beteenden, trender och utmaningar.

Varför behöver marknadsförare ha koll på den sociala generationen?
– Jag ser det som en nödvändighet för att överleva. Näringslivet behöver kunskap om vad som händer i världen för att kunna ta långsiktiga, hållbara och tidsenliga beslut. En bra början är att lära sig mer om allt från digitala trender till influencer marketing från någon vuxit upp med en smartphone i handen. Det är det jag pratar om i min föreläsning – som är en slags koncentrerad lägesuppdatering på dagens medielandskap.


BOKA FÖRELÄSNING OM DEN SOCIALA GENERATIONEN!
Hur hamnade vi här? Vad är en influencer? På vilket sätt kan sociala medier rädda unga liv? Hur ser framtiden ut – och varför vann Donald Trump presidentvalet på grund av Facebook? I den här föreläsningen får du veta mer om hur unga lever sina liv på nätet – med hjälp av Johannes egna berättelser i kombination med forskningsresultat, statistik och konkreta tips.

Föreläsningen lämpar sig för företagsledningar och marknads- och kommunikationsavdelningar. Om du bokar föreläsningen via Marknadscheferna ingår dessutom en 90 minuters-workshop i ordinarie föreläsningsarvode! Vill du boka?

Skicka ett mejl till hej@johannesgustavsson.se för att få ett prisförslag.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa