Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 23 juni 2018 - klockan 14:23
Föredrag på Marknadschefsdagarna 2015

Hur skapar du en webbplats som levererar mot dina mål?


Daniel Vandor 2015-03-09

Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Susanna Rosander (Getinge) och Jenny von Sydow (NetRelations).
Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Susanna Rosander (Getinge) och Jenny von Sydow (NetRelations).

Hur bygger man en webbplats för ett globalt företag och levererar ett innehåll som passar på alla marknader och språk? Getinges Susanna Rosander och NetRelations Jenny von Sydow berättade på Marknadschefsdagarna 2015 hur de gjorde.

När Susanna Rosander tillträdde som Online Marketing Manager på Getinge insåg hon snabbt att hon hade en stor utmaning framför sig vad gällde att forma den nya webbplatsen. Till sin hjälp tog hon NetRelations och tillsammans gjorde de om och gjorde nytt. 

Arbetet inleddes med en grundlig undersökning som bidrog till de mål och frågeställningar som sattes upp.

Vilken effekt ska webben ge verksamheten?
Vilka kan hjälpa dem att uppnå sina mål?
Vad behöver användarna?
Hur ska de ge dem det de behöver? A

tt definiera målgruppen var en av de svåraste uppgifterna initialt eftersom Getinges områden är så många och vissa målgrupper fick väljas bort. Men genom att samla en grupp med allt från chefer och inköpare till konsulter inom arkitektur för sterilcentraler kom de fram till olika användarprofiler och strukturen började ta form.

Genom att arbeta och tänka utifrån användarprofilerna och fokusera på hur de ska uppnå målen har antalet sidvisningar och leads ökat markant i hela världen.

Det är också betydligt enklare för besökaren att kommunicera med företaget i dag.
– Men bara för att webbplatsen är lanserad är det inte slut. Det gäller att fortsätta att jobba, mäta, ta fram nya idéer och testa för att hålla den levande, säger Jenny von Sydow.

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa