Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Föredrag på Marknadschefsdagarna 2015

Hur skapar du en webbplats som levererar mot dina mål?


Daniel Vandor 2015-03-09

Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Susanna Rosander (Getinge) och Jenny von Sydow (NetRelations).
Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Susanna Rosander (Getinge) och Jenny von Sydow (NetRelations).

Hur bygger man en webbplats för ett globalt företag och levererar ett innehåll som passar på alla marknader och språk? Getinges Susanna Rosander och NetRelations Jenny von Sydow berättade på Marknadschefsdagarna 2015 hur de gjorde.

När Susanna Rosander tillträdde som Online Marketing Manager på Getinge insåg hon snabbt att hon hade en stor utmaning framför sig vad gällde att forma den nya webbplatsen. Till sin hjälp tog hon NetRelations och tillsammans gjorde de om och gjorde nytt. 

Arbetet inleddes med en grundlig undersökning som bidrog till de mål och frågeställningar som sattes upp.

Vilken effekt ska webben ge verksamheten?
Vilka kan hjälpa dem att uppnå sina mål?
Vad behöver användarna?
Hur ska de ge dem det de behöver? A

tt definiera målgruppen var en av de svåraste uppgifterna initialt eftersom Getinges områden är så många och vissa målgrupper fick väljas bort. Men genom att samla en grupp med allt från chefer och inköpare till konsulter inom arkitektur för sterilcentraler kom de fram till olika användarprofiler och strukturen började ta form.

Genom att arbeta och tänka utifrån användarprofilerna och fokusera på hur de ska uppnå målen har antalet sidvisningar och leads ökat markant i hela världen.

Det är också betydligt enklare för besökaren att kommunicera med företaget i dag.
– Men bara för att webbplatsen är lanserad är det inte slut. Det gäller att fortsätta att jobba, mäta, ta fram nya idéer och testa för att hålla den levande, säger Jenny von Sydow.

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa