Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Måndagen den 17 december 2018 - klockan 09:00
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?


Canned.me 2017-12-19


EN FRÅGA VI STÄLLDE OSS FÖR 3 ÅR SEDAN VAR: KOMMER INTE VI ATT VILJA KUNNA KOMMUNICERA MED VIDEO ÄVEN I MAIL FRAMÖVER? Vi skulle nu vilja sticka ut hakan och påstå att den upplevelse vi idag har i vår mailbox, kommer att drastiskt omdefinieras de kommande åren.

Idag kollar vi vår mail ofta. Väldigt ofta. I en undersökning publicerad i en artikel skriven av Business Insider svarade 33% av deltagarna att de kollar sin mail ”throughout the day”, med andra ord kontinuerligt genom hela arbetsdagen. Med det sagt, är mailen idag den överlägset mest använda kommunikationskanalen när vi inte är närvarande med personer vi talar med i arbetslivet. Eftersom att mailen inte har förändrats på något betydande sätt de senaste 10 åren, tror vi att vi också funnit oss i hur det fungerar utan att reflektera kring vilka begränsningar mail faktiskt har.

Tittar vi på hur vi Millennials (oftast definierat som personer födda i mitten på 80-talet till 00-tal) kommunicerar idag - ser vi snabbt att text är långt ifrån det enda sättet att kommunicera när vi vill vara personliga. Vi använder istället video som skickas lätt med t.ex Snapchat, Instagram eller Facebook till våra nära och kära för att kunna förmedla känslor och visa vad vi gör.

Man ska inte underskatta det beteende vi idag ser hos unga – T.ex den lavinartade konsumtionstillväxten av VOD (Video On Demand) med YouTube i spetsen. Där är det de personliga kanalerna med “oredigerad video” som driver trafiken på grund av att man får följa de faktiska personerna i deras vardag.

För oss är det mest intressanta att förstå hur vi i framtiden kommer att vilja kommunicera för att bygga bättre personliga relationer. Detta bör ligga som grund till vilka tekniska lösningar man nyttjar. När vi vill visa något eller förmedla en känsla till de som vi kommunicerar med när vi inte är närvarande, kommer vi med all säkerhet att spela in antingen oss själva, vår miljö, eller vår skärm.

Inom arbetslivet idag, är det enkel text som står för majoriteten av den kommunikation som ska leverera de känslor vi som företag vill förmedla till våra potentiella och existerande kunder. Det har tidigare varit såväl ett tekniskt hinder som en ovana att kunna kommunicera med en kameralins på ett naturligt sätt. Nu när denna tekniska barriär faktiskt är eliminerad, tycker vi att man som marknadsförare, säljare, kundansvarig och bolagsledare ska fråga sig

– Hur kan vi bygga närmare relationer med våra presumtiva och befintliga kunder med hjälp av video?

MILLENNIALS HAR REDAN TAGIT STEGET TILL VIDEO – NU ÄR DET DAGS FÖR FÖRETAG ATT GÖRA DETSAMMA
Hade vi låtit ungdomar mellan 25 och 35 år idag omdefiniera hur de skulle vilja kommunicera i arbetslivet, skulle video säkerligen vara the way to go om man har som mål att vara tydlig och personlig med sin kommunikation med potentiella och existerande kunder. Givetvis skulle möjligheten att kunna skicka text också finnas kvar, men antagligen inte på det sätt vi använder mail idag. Det skulle troligtvis vara en mer chatliknande upplevelse.

Det som är tacksamt i detta skede, är att de flesta redan idag har både en mobil och dator som man kan spela in med. När man kombinerar detta med att det fortfarande är ett ungt och omoget koncept – finns det all världens möjligheter för att kunna komma in tidigare än konkurrenterna och skörda den frukt som personlig video faktiskt innebär när vi vill bygga bättre relationer!

Vill du veta mer, kontakta Olle Fredemo m: +46 763 97 85 92
w: www.canned.me
e: olle@canned.me

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa