Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Lördagen den 23 juni 2018 - klockan 14:23
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?


Canned.me 2017-12-19


EN FRÅGA VI STÄLLDE OSS FÖR 3 ÅR SEDAN VAR: KOMMER INTE VI ATT VILJA KUNNA KOMMUNICERA MED VIDEO ÄVEN I MAIL FRAMÖVER? Vi skulle nu vilja sticka ut hakan och påstå att den upplevelse vi idag har i vår mailbox, kommer att drastiskt omdefinieras de kommande åren.

Idag kollar vi vår mail ofta. Väldigt ofta. I en undersökning publicerad i en artikel skriven av Business Insider svarade 33% av deltagarna att de kollar sin mail ”throughout the day”, med andra ord kontinuerligt genom hela arbetsdagen. Med det sagt, är mailen idag den överlägset mest använda kommunikationskanalen när vi inte är närvarande med personer vi talar med i arbetslivet. Eftersom att mailen inte har förändrats på något betydande sätt de senaste 10 åren, tror vi att vi också funnit oss i hur det fungerar utan att reflektera kring vilka begränsningar mail faktiskt har.

Tittar vi på hur vi Millennials (oftast definierat som personer födda i mitten på 80-talet till 00-tal) kommunicerar idag - ser vi snabbt att text är långt ifrån det enda sättet att kommunicera när vi vill vara personliga. Vi använder istället video som skickas lätt med t.ex Snapchat, Instagram eller Facebook till våra nära och kära för att kunna förmedla känslor och visa vad vi gör.

Man ska inte underskatta det beteende vi idag ser hos unga – T.ex den lavinartade konsumtionstillväxten av VOD (Video On Demand) med YouTube i spetsen. Där är det de personliga kanalerna med “oredigerad video” som driver trafiken på grund av att man får följa de faktiska personerna i deras vardag.

För oss är det mest intressanta att förstå hur vi i framtiden kommer att vilja kommunicera för att bygga bättre personliga relationer. Detta bör ligga som grund till vilka tekniska lösningar man nyttjar. När vi vill visa något eller förmedla en känsla till de som vi kommunicerar med när vi inte är närvarande, kommer vi med all säkerhet att spela in antingen oss själva, vår miljö, eller vår skärm.

Inom arbetslivet idag, är det enkel text som står för majoriteten av den kommunikation som ska leverera de känslor vi som företag vill förmedla till våra potentiella och existerande kunder. Det har tidigare varit såväl ett tekniskt hinder som en ovana att kunna kommunicera med en kameralins på ett naturligt sätt. Nu när denna tekniska barriär faktiskt är eliminerad, tycker vi att man som marknadsförare, säljare, kundansvarig och bolagsledare ska fråga sig

– Hur kan vi bygga närmare relationer med våra presumtiva och befintliga kunder med hjälp av video?

MILLENNIALS HAR REDAN TAGIT STEGET TILL VIDEO – NU ÄR DET DAGS FÖR FÖRETAG ATT GÖRA DETSAMMA
Hade vi låtit ungdomar mellan 25 och 35 år idag omdefiniera hur de skulle vilja kommunicera i arbetslivet, skulle video säkerligen vara the way to go om man har som mål att vara tydlig och personlig med sin kommunikation med potentiella och existerande kunder. Givetvis skulle möjligheten att kunna skicka text också finnas kvar, men antagligen inte på det sätt vi använder mail idag. Det skulle troligtvis vara en mer chatliknande upplevelse.

Det som är tacksamt i detta skede, är att de flesta redan idag har både en mobil och dator som man kan spela in med. När man kombinerar detta med att det fortfarande är ett ungt och omoget koncept – finns det all världens möjligheter för att kunna komma in tidigare än konkurrenterna och skörda den frukt som personlig video faktiskt innebär när vi vill bygga bättre relationer!

Vill du veta mer, kontakta Olle Fredemo m: +46 763 97 85 92
w: www.canned.me
e: olle@canned.me

Tipsa en vän     Skriv ut



Ny forskning

Digitala produktupplevelser kan sudda ut gränserna mellan fysisk och digital handel


Handeln har idag stora utmaningar. Fysiska butiker lägger ner samtidigt som e-handel brottas med felköp, returer och utländsk priskonkurrens. Nu visar forskning från Handelshögskolan i Stockholm att digitala verktyg fö...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Möte med Marknadscheferna i Malmö

Varumärkesbyggande genom CSR


Marknadschefernas frukostmöte på Saturnus i Malmö blev en intressant och viktig förmiddag. Nyfikenheten på hur man kan bidra i stort och smått till en hållbar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Rutasoka Coffee)

Hans kaffe räddar liv i Kongo-Kinshasa


Han har tvingats fly för sitt liv från krigets Kongo. Levt som barfotaflykting i Tanzania. Och tvingats spendera ett år ensam, flera hundra mil från sina föräldrar....

Läs mer
SXSW 2018 (In English)

ELON MUSK - 12 minuter frågor och svar om SpaceX, Artificiell Intelligens samt att civilisera Mars.

Klicka på bilden för att se filmen.

>> Se filmen direkt på YouTube (på engelska)
Detta är en klippt version på knappt tolv minuter från Elon Musks intervju på SXSW i USA 2018.

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Danji)

KÄNSLA - Den saknade parametern.


Känslor dyker just nu ofta upp i kölvattnet av falska nyheter, inflytande och jakten på uppmärksamhet. Sentiment och känslor ses som motsatsen till logik och är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Perspective Communication)

E-sporten tar plats i finrummet.

>> Red Reserve AB Skandinaviens första noterade e-sportbolag.


Nu tar e-sporten plats i finrummen på allvar. Det som för några år sedan var något som ungdomarna sysslade med framför datorn och tv-skärmen är idag...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018

GKSS MATCH CUP SWEDEN - Bygger näringslivets svar på Almedalen.


Den 4e till 8e juli kommer World Match Racing Tour till Sverige och Marstrand.


För 24e året bjuder Marstrand, strax norr om Göteborg på seglingstävlingar i världsklass....

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Marknadsinformation Sverige)

Fem tips inför GDPR
- Att tänka på vid marknadsföring, DM och TM aktiviteter.

Niklas Linder, VD på Marknadsinformation i Sverige AB <br />Foto: Jan Beinö

Vid det här laget vet alla att PuL ersätts av en ny Dataskyddsförordning den 25e maj i år. Många utbildningar riktar in sig på information om grundläggande...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Elanders Sverige)

Globalt företag med lokal förankring

Mattias Olofsson, VD för Elanders Sverige, ser ljust på framtida satsningar.

Allting började med en statlig telefonbok för över 100 år sedan. Sedan dess har Elanders växt på höjden och framförallt på bredden. Idag är...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Meg 2018/Bokmässan)

Han testar boken på läsarna - medan den skrivs

Stora bilden: Joe Posner, videochef på Vox, medverkar vid Meg 2017Lilla bilden: Alfred Ruth (Foto: Sofia Runarsdotter)

Alfred Ruth är journalisten som blev framgångsrik IT-entreprenör. Nu är han investerare och författare som vill sprida kunskap och göra världen bättre. Och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 1 - 2018 (Inspiration Company)

Lojalitetsprogram för återförsäljare och partners som konkurrensmedel.

Staffan Wikström, marknadschef på Release Finans.

I en allt mer komplex köp- och säljvärld söker vi alla efter de bästa sätten att fånga och bibehålla kunden. Men det finns sätt att påverka dina...

Läs mer
Regium International

Mäklare hakar på ny säljtrend


Fastighetsbyrån Alvhem ligger i framkant när det gäller försäljning. Att anamma nya metoder och trender som gynnar både köpare och säljare är för...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa