Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 19 januari 2018 - klockan 00:54
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Hur skulle vår email se ut om vi lät Millennials bygga den idag?


Canned.me 2017-12-19


EN FRÅGA VI STÄLLDE OSS FÖR 3 ÅR SEDAN VAR: KOMMER INTE VI ATT VILJA KUNNA KOMMUNICERA MED VIDEO ÄVEN I MAIL FRAMÖVER? Vi skulle nu vilja sticka ut hakan och påstå att den upplevelse vi idag har i vår mailbox, kommer att drastiskt omdefinieras de kommande åren.

Idag kollar vi vår mail ofta. Väldigt ofta. I en undersökning publicerad i en artikel skriven av Business Insider svarade 33% av deltagarna att de kollar sin mail ”throughout the day”, med andra ord kontinuerligt genom hela arbetsdagen. Med det sagt, är mailen idag den överlägset mest använda kommunikationskanalen när vi inte är närvarande med personer vi talar med i arbetslivet. Eftersom att mailen inte har förändrats på något betydande sätt de senaste 10 åren, tror vi att vi också funnit oss i hur det fungerar utan att reflektera kring vilka begränsningar mail faktiskt har.

Tittar vi på hur vi Millennials (oftast definierat som personer födda i mitten på 80-talet till 00-tal) kommunicerar idag - ser vi snabbt att text är långt ifrån det enda sättet att kommunicera när vi vill vara personliga. Vi använder istället video som skickas lätt med t.ex Snapchat, Instagram eller Facebook till våra nära och kära för att kunna förmedla känslor och visa vad vi gör.

Man ska inte underskatta det beteende vi idag ser hos unga – T.ex den lavinartade konsumtionstillväxten av VOD (Video On Demand) med YouTube i spetsen. Där är det de personliga kanalerna med “oredigerad video” som driver trafiken på grund av att man får följa de faktiska personerna i deras vardag.

För oss är det mest intressanta att förstå hur vi i framtiden kommer att vilja kommunicera för att bygga bättre personliga relationer. Detta bör ligga som grund till vilka tekniska lösningar man nyttjar. När vi vill visa något eller förmedla en känsla till de som vi kommunicerar med när vi inte är närvarande, kommer vi med all säkerhet att spela in antingen oss själva, vår miljö, eller vår skärm.

Inom arbetslivet idag, är det enkel text som står för majoriteten av den kommunikation som ska leverera de känslor vi som företag vill förmedla till våra potentiella och existerande kunder. Det har tidigare varit såväl ett tekniskt hinder som en ovana att kunna kommunicera med en kameralins på ett naturligt sätt. Nu när denna tekniska barriär faktiskt är eliminerad, tycker vi att man som marknadsförare, säljare, kundansvarig och bolagsledare ska fråga sig

– Hur kan vi bygga närmare relationer med våra presumtiva och befintliga kunder med hjälp av video?

MILLENNIALS HAR REDAN TAGIT STEGET TILL VIDEO – NU ÄR DET DAGS FÖR FÖRETAG ATT GÖRA DETSAMMA
Hade vi låtit ungdomar mellan 25 och 35 år idag omdefiniera hur de skulle vilja kommunicera i arbetslivet, skulle video säkerligen vara the way to go om man har som mål att vara tydlig och personlig med sin kommunikation med potentiella och existerande kunder. Givetvis skulle möjligheten att kunna skicka text också finnas kvar, men antagligen inte på det sätt vi använder mail idag. Det skulle troligtvis vara en mer chatliknande upplevelse.

Det som är tacksamt i detta skede, är att de flesta redan idag har både en mobil och dator som man kan spela in med. När man kombinerar detta med att det fortfarande är ett ungt och omoget koncept – finns det all världens möjligheter för att kunna komma in tidigare än konkurrenterna och skörda den frukt som personlig video faktiskt innebär när vi vill bygga bättre relationer!

Vill du veta mer, kontakta Olle Fredemo m: +46 763 97 85 92
w: www.canned.me
e: olle@canned.me

Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Livsstilsanalys - mer information om de egna kunderna inför bearbetning av en ny marknad.

Peter Lindhe och Niklas Linder hos Marknadsinformation i Sverige AB.

De flesta företag tror att de har bra koll på sina kunder och de målgrupper de försöker nå med sina produkter och tjänster. De vet ofta inte att det nu finns...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa