Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Onsdagen den 21 november 2018 - klockan 15:02
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Föredrag på Marknadschefsdagarna 2015

Hur väljer man rätt reklambyrå?


Daniel Vandor 2015-03-09

Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Gunilla Bergh (byråvalskonsult på Engage Marketing) och Linda Sandberg (Alcro/Beckers).
Referat av föredrag på Marknadschefsdagarna 2015 med Gunilla Bergh (byråvalskonsult på Engage Marketing) och Linda Sandberg (Alcro/Beckers).

Aktörerna är fler än någonsin, men att köpa kommunikation blir bara svårare. Byråvalskonsulten Gunilla Bergh från Engage Marketing och Tikkurila Sveriges Linda Sandberg tipsade om hur man bör gå tillväga när det är dags att välja en ny byrå.

Det finns olika anledningar till att ett företag är ute och letar efter en byrå, den vanligaste är att man vill ha ombyte, den näst vanligaste är att man vill pressa priserna. Anledningar som Nordens ledande byråvalskonsult Gunilla Bergh inte tycker duger. 
– Den tredje vanligaste anledningen, att man vill omstrukturera och definiera vem som gör vad och när är mer vettig.

Att byta byrå tar oerhört mycket tid och kostar väldigt mycket pengar, så det gäller att vara noga i processen, säger hon. Det som har gjort byråvalsprocessen till en djungel, menar hon, är den branschglidning som skett där alla vill göra allt i projekten. Det gäller att ha koll på vad det är man behöver, så att man inte köper tjänster man inte har användning för, menar Bergh.

– Alla kan starta en byrå i dag och jag ser det som ett problem. Det är inte som att starta en revisionsbyrå eller advokatbyrå, där ställs helt andra krav. Jag hade gärna sett att det finns någon form av certifiering även för byråer.

Marknadschefen Linda Sandberg har nyligen gjort två byråval och hon berättar om hur viktigt det är att vara tydlig från början när man letar.
– Det är alltid lätt att skylla på byrån om någonting inte blir bra, men som beställare måste man också vara tydligare på att ställa krav. Vet man varför det inte fungerar så är det lättare att veta vad man behöver ändra på, säger hon.

– Marknadsföringskostnader är en av de största posterna för företag och måste det vara lika kvalitetssäkrat som produktinköp. Vi jobbar inte bara med att köpa reklam, vi jobbar för att skapa en efterfrågan och i slutet av den tråden tar man hjälp av en byrå för att höja sig, säger Sandberg.

I dag deltar en byrå på i snitt nio pitcher eller upphandlingar om året, något som kostar stora pengar. I framtiden tror Gunilla Bergh att byråerna kommer att bli mer och mer noga vilka pitcher de ställer upp i.

Vad är då viktigt när man är i processen att välja en ny byrå? Bergh tycker att man ska tänka likadant som vid offentliga upphandlingar.
– Ha en schysst och transparent process, gör en ordentlig behovsanalys, var noga när du väljer utvärderingskriterier, matcha kravspecifikationen mot marknaden, träffa byråerna och var ärliga mot dem. Om du inte väljer dem, berätta för dem varför.

Hon tycker också att det är viktigt att få de mer ovana byråerna att söka, liksom de riktigt stora. – Sälj in upphandlingen så att de förstår hur spännande uppdraget är. Gör dig till en rolig kund och visa att du brinner för de produkter du har.

En annan viktig sak som hon uppmanar företag till är att de inte ska bli en för stor kund hos en byrå.
– Ha koll på hur byrån mår ekonomiskt och var en lagom stor kund. Ni bör inte stå för mer än 15 procent av byråns omsättning, så att det blir viktigare för dem att fakturera än att leverera det ni blir nöjda med.

– Var också noga när ni skriver avtal och få med även småsaker, till exempel vad ett korrektur är, som annars kan växa till problem. Det är lättare att komma överens om jobbiga saker när man är kär än när man ska skiljas.

En sak är Bergh och Sandberg rörande överens om – att man ska behandla byråerna, både den man väljer och de man inte väljer, med respekt.
– Det går inte att förvänta sig mer från byrån än vad vi själva levererar, säger Sandberg.

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa