Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Fredagen den 14 december 2018 - klockan 18:44
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Marknadscheferna Nr 1 - 2017

Ingen vill vara vän med någon som är perfekt.


Rickard Netsner (Dear Friends) 2017-04-09


Idag betraktas varumärken mer som vänner och bekanta som man har en levande relation till. Din trygga kompis när olyckan är framme, eller galningen som får dig att kasta dig ut för en bergssluttning med din nya cykel. Företag har till och med gått så långt att de även gör tydliga politiska ställningstaganden som sympatiserar med sina målgrupper.


Att förmänskliga varumärken har vi på reklamsidan hållit på med sedan 50-talet, men värt att notera är hur utvecklingen under de senaste åren tagit ett gigantiskt kliv framåt. Till stor del kan vi tacka sociala medier. Från att bara kommunicera från stortavlor och baksidor av mjölkpaket har företag nu en hel arsenal av kanaler för budskap. Dessutom kan man direkt få svar från följarna och statistik på hur allt mottages. Tyvärr har många missat en väsentlig del i sina sociala media strategier. I jakten på det perfekta flödet... så blev de för perfekta.

Illusionen om det perfekta livet.
Vi alla har ett par sådana bekantskaper i våra egna vänskapskretsar. I regnigaste februari semestrar de på Maldiverna. De är ute och lyxäter tillsammans på fina restauranger – en tisdag. Fotar tillrättalagda inredningsdetaljer i fulländade hem. För att inte tala om barnen som alltid är glada och lyckliga. Ja, dom lever helt enkelt det perfekta livet. Det livet du inte har. Det livet ingen har. Och därför har du svårt att associera till det. Att vara missunnsam är fult, men man kan inte hjälpa att tycka att det ”perfekta flödet” blir riktigt tråkigt efter ett tag. Varför? För att det inte känns särskilt genuint, överraskande eller intressant. ”Humble-bragging” i all ära, men om majoriteten av din kommunikation består av framgångshistorier, produktlanseringar och ”grattis- oss”-meddelanden behöver du inte längre fundera på varför det bara är medarbetarna som gillar dina inlägg.

Mänskliga varumärken.
Att ge skenet av att vara perfekt, och en ofelbar förebild fungerar ett tag, men det kommer aldrig att göra dina kunder till ambassadörer av ditt varumärke – för de känner inte att du känner dem. Istället skapar det ett avstånd. Om företag nu ska vara vänner med sina kunder, så får man anstränga sig. Annars är man en dålig vän som bara pratar om sig själv. Men hur gör man då ett varumärke mer mänskligt och skapar känslomässiga förbindelser med publiken som det slår gnistor om?

Lösningen kallas mänsklig marknadsföring, eller ”Human-2-human”- marketing. Trots namnet, så är det faktiskt smart. Inte helt oväntat är första steget mot att bli ett mer mänskligt företag att verkligen förstå människorna i din målgrupp. På riktigt alltså. Det är därför viktigt att göra en, eller helst flera, personas av din målgrupp. För kan du inte svara på vilka deras intressen, drömmar, humor och behov är så kan du aldrig garantera att innehållet du publicerar är relevant för dem.

Grunden för kommunikationen baseras på: ”Vi lyssnar, vet vad du vill och behöver, och att vi delar gemensamma åsikter.” Det är väldigt energikrävande, som det ju är i alla nära relationer.

Relationstips från kära vänner.
Var äkta. I relationer är öppenhet det största attributet för att skapa förtroende. Visst är det läskigt att vara självutlämnande, men här finns det mycket att vinna. Genom att släppa målgruppen inpå livet och visa brister och imperfektioner, så ges dina budskap en tyngd av äkthet – en i förlängningen nog så stark konkurrensfördel. Detta gäller för företag av alla storlekar.

Vi gör alla misstag.
Det är bara mänskligt att göra fel, och beroende på hur man spelar sina kort kan även ett felsteg föra en närmare sina kunder om det hanteras på rätt sätt. Kunder idag är mer kritiska än någonsin, och man ska inte underskatta deras förmåga att googla sig fram till diverse slutsatser. Då gäller det att kunna ha is i magen och självdistans. Men framförallt erkänna om man faktiskt gjort fel. Att visa ånger ger respekt och läker såren snabbare. ICA var nyligen i blåsväder med tysk vispgrädde. Svaret blev en kampanj med ”Sverigest mest utskällda grädde – Nu med svensk råvara”. Snabbt och smart. Som kund vill man bli lyssnad på och behandlad som en människa – av människor.

Ha inte storhetsvansinne.
Vänner konverserar med varandra i ögonhöjd, och det är också där du ska möta din målgrupp. Detta bygger på känslan av att företaget är en fysisk person som lyser med sin närvaro, får dig att skratta och hjälper dig när du behöver det. En fingertoppskänsla för humor kan också lyfta kundrelationer till nya nivåer. Vissa företag har så fyndiga och personliga svar att man besöker deras sidor bara för att läsa kommentarsfälten. Att inte ta sig själv på för stort allvar är både ödmjukt och sympatiskt, kvalitéer som ytterligare förflyttar er mot ett mer mänskligt företag.

Avslutningsvis.
Trenderna talar sitt tydliga språk, och med en annalkande ”iGeneration” som ständigt är uppkopplade så förändras även synen på hur företag ska leva och vara. De företag som väljer att sluta skryta om sina tjänster/produkter, och istället lyssnar på och möter sina kunder på lika villkor, kommer bli framtidens vinnare. Vill du veta mer om Human-2-Human marketing, eller få lite tips och trix om hur man kommunicerar på en mer mänsklig nivå?

Ta kontakt så kan vi över en kopp kaffe se vilka möjligheter som finns för ditt varumärke.

Du når Dear Friends på: www.dearfriends.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Frågor och svar från Wistrand Advokatbyrå

Den 1 januari 2019 får vi en ny lotterilagstiftning. Vad innebär detta för reklamlotterier och tävlingar?


I juni 2018 antogs en ny spellag som träder i kraft den 1 januari 2019. Lagen medför en spelmarknadsreglering som öppnar för konkurrens på spelmarknaden.

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa