Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Torsdagen den 17 januari 2019 - klockan 20:08
MCPLAY - Toppbanner NY 2017
Glenn Greenwald - aktuell talare på Marknadschefsdagarna-15 (www.marknadschefsdagarna.se)

»Integritet förutsättning för demokrati«


Rivista/Olle Råde 2014-09-09


Han står bakom ett av de största journalistiska avslöjandena i modern tid. Nu fortsätter han sin undersökande journalistik på nätet. I vår kommer Glenn Greenwald till Marknadschefsdagarna och berättar om sina avslöjanden, som satt en hel värld i svajning.

Sommaren 2013 fanns det bara en story i massmedia världen över. Edward Snowden och amerikanska NSA:s digitala massövervakning av enskilda individer. Journalisten som var först med att gå ut med informationen var Glenn Greenwald, som i en tv-intervju berättar om första gången han blev kontaktad av Edward Snowden.

– Jag får många mail av folk som säger att de har en otrolig story, sa det är svårt att veta när någon verkligen menar allvar. Det första som slog mig med Snowden var att hans mail var krypterade, så det tog ett tag att kunna läsa dem. När jag väl gjorde det insåg jag att han skickade helt makalösa dokument. Jag kunde bokstavligt talat inte andas när jag läste dem för första gången. Jag ömsom firade, ömsom flippade när jag förstod vikten av vad han just skickat mig. Dokumenten visade att amerikanska säkerhetsorganisationen NSA övervakar både telefonsamtal och e-post från individuella medborgare världen över. Med alibit att leta efter internationell terrorism kränks den personliga integriteten, vilket enligt Glenn Greenwald är en av de viktigaste friheterna i ett demokratiskt samhälle.

– Integritet ar avgörande för vilka vi är som människor och oumbärlig som form av mänsklig frihet. Om den försvinner och vi lever i ett övervakat samhälle så försvinner också möjligheterna till kreativitet och demokrati, säger han.

GLENN GREENWALD BELÖNADES med Pulitzer-priset för avslöjandet, men för att vara en av världens mest kända journalister håller han låg profil. Om man bortser från Twitter, där over 400 000 följer hans uppdateringar från den brasilianska djungeln utanför Rio de Janeiro, där han numera bor. – De amerikanska och brittiska regeringarna hatar den typen av journalistik som jag gör. Vad de då gör är att försöka skrämma en till tystnad. Det gjorde de genom att arrestera min partner, David Miranda, på Heathrow och hänvisa till terrorlagstiftning. Jag själv riskerar även att bli arresterad så fort jag sätter min fot i USA, så därför har vi bosatt oss utanför Rio de Janeiro, förklarar han.

I OKTOBER FÖRRA året meddelade Glenn Greenwald att han slutade på brittiska The Guardian för att börja arbeta med en ny satsning för undersökande journalistik. Med pengar från E-bays grundare Pierre Omidyar har han nu startat The Intercept, en ny plattform for undersökande journalistik på nätet. På deras hemsida uttalar de sin ambition att både fortsatta rapportera om de handlingar som lämnats av Snowden och sina framtida planer. – Vart långsiktiga mål ar att producera orädd journalistik över ett brett spektrum av frågor. Vi tror att det främsta värdet av journalistik är dess makt för att införa öppenhet och därmed ansvar, om de mest kraftfulla statliga och juridiska personerna, och våra journalister kommer att ges de fullständiga resurser och stöd som krävs för att göra detta.

FAKTA OM GLENN GREENWALD
Född: 6 mars 1967
Bor: Rio de Janeiro
Gör: Arbetar som undersökande journalist och redaktör för sajten The Intercept.
Webb: firstlook.org/theintercept
Twitter: @ggreenwald
Övrigt: Började sin karriär som jurist. Som försvarsadvokat tog han sig ofta an kontroversiella fall som porrsajter och personer inom vit-makt-rörelsen. Började skriva krönikor för the Guardian om mänskliga rättigheter och nationell säkerhet. Har även skrivit fler böcker, bland annat Storebror ser dig, om Edward Snowden och den globala övervakningsstaten.

GLENN GREENWALD PÅ MARKNADSCHEFSDAGARNA GÖTEBORG 5-6 MARS 2015
(ETT EVENT I SAMARBETE MED MEG/MEDIEDAGARNA)
Glenn Greenwald kommer till Marknadschefsdagarna i Göteborg nästa år. Han kommer att få sällskap av ytterligare 10–12 talare på hög internationell och nationell nivå. Programmet byggs upp under hösten, men redan nu vet vi att IT-gurun Joakim Jardenberg kommer, liksom trendspanaren Göran Adlén. Förutom bra talare får du också möjligheten att träffa hundratals andra marknadschefer/marknadsansvariga och utbyta erfarenheter.

Följ programmets utveckling och köp din biljett på www.marknadschefsdagarna.se

Tipsa en vän     Skriv ut



Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Stefan Einhorn om konsten att göra skillnad


Vilken värld vill vi lämna vidare till våra barn? Vilket ansvar har jag själv för utvecklingen? Det är frågor vi måste ställa oss, skriver Stefan Einhorn i sin angelägna bok ”Konsten att...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Baserad på svar från 562 marknadsförare

Färsk rapport om marknadsförarnas arbetssituation


7 av 10 marknadsförare känner sig stressade över förväntningarna som finns på dem i deras yrkesroll. Det visar en färsk undersökning av marknadsförarnas...

Läs mer
Digital Brain Nordic

När Facebook och Google inte räcker till


Google och Facebook levererar fantastiska annonsprodukter för stora som små företag, enkelt att agera och enkla rapporter som är lätta att förstå. Men dessa...

Läs mer

Hur mycket vet du om den sociala generationen?


Johannes Gustavsson är 21 år och har redan mångårig erfarenhet av att jobba med digitala fenomen, som en av personerna bakom en av Sveriges första ungdomspoddar, en...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Lär dig förstå kundens beteenden

INGELA MAURITZON - Innovation Director, Danji

Att företag idag väljer att bygga sin verksamhet baserat på djup förståelse om sina kunder är för de mest framgångsrika organisationerna ingen nyhet. Det...

Läs mer

FILM: EXPERIENTIAL MARKETING - Paul Little 10 oktober 2018
(frukostseminarie)

>> Klicka på bilden för att se filmen

>> SE FILMEN (55 minuter frukostseminarie)

Experiential marketing är ett sätt att skapa genuina, minnesvärda upplevelser som involverar både varumärket och...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Därför fungerar Experiential Marketing

JCP’s projekt The Restaurant för Volvo tog Experiential marketing till sin spets.

Experiential marketing, upplevelsemarknadsföring, har de senaste åren blivit stort både i Sverige och internationellt. Traditionell reklam handlar om att verbalt och visuellt...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Samma utmaningar oavsett bransch


”Vilka är dina största utmaningar som marknadschef just nu? Och vilka utmaningar har dina kolleger?” De två frågorna lockade mer än ett dussin marknadschefer...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Bättre försäljning om hela företaget arbetar med Social Selling

Patrik Nordkvist, grundare av Försäljningschefen, hjälper individer och företag att öka sin försäljning och vinst. Han har över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD på flera snabbväxande bolag och är kursledare på IHMs nya kurs Digital and Social Selling.

En av de största förändringarna inom marknad/sälj är användandet av sociala medier för försäljning och marknadsföring. Här dyker ord som Content...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

Ska marknadschefen bygga B2B-lojalitet
...är det värt det och i så fall hur?


Studier visar att lojala kunder handlar upp till 6 gånger mer än de kunder som bedöms som nöjda. Men vad är det som påverkar kundupplevelsen och gör en kund...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2018

”Probably the best team in the world”
– svenska Red Reserve utmanar världslagen

Red Reserves lag i Call of Duty, med bland andra Matthew ”SKRAPZ” Marshall , rankas som ett av världens bästa.

Nu utmanar ett svenskt företag världens stora inom esport. Med topprankade lag har Red Reserve, som är noterat på Spotlight Stock Market (tidigare Aktietorget), på kort tid...

Läs mer
Frågor och svar från Setterwalls Advokatbyrå

EU-regler för digital upphovsrätt verkar vara att vänta. Vad innebär dessa regler mer konkret och kommer de att påverka vårt företags möjligheter till marknadsföring i sociala medier?


Det har varit många turer kring förslaget om en EU-rättslig harmonisering av den digitala upphovsrätten. Redan i september 2016 presenterade EU-kommissionen ett direktivfö...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa