Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 23 januari 2018 - klockan 08:53
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.


Daniel Vandor 2017-09-14

<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik Wahroléns arbete som PR– och kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.


Många intressanta talare kommer att medverka på Marknadschefskongressen 2017 i Stockholm, Göteborg och Malmö i november. En av dem är Fredrik Wahrolén som kommer från en bransch där det går undan på mer än ett sätt.

SEDAN DRYGT TRE år tillbaka är han PR- och kommunikationschef på Mercedes- Benz i Sverige och har på nära håll fått se hur både hans egen arbetsgivare och konkurrenterna arbetar med framtidens mobilitet. Det är också temat på hans tal på Marknadschefskongressen. Utmaningarna i hans jobb är många, möjligheterna likaså.

– Jag hade alltid varit intresserad att jobba i bilbranschen och när möjligheten dök upp var det inget att tveka på. Företaget tillverkade världens första bil och har alltid haft ett starkt varumärke. Alla vet direkt vad Mercedes är och många har åsikter om varumärket. I kombination med nya innovationer och snygg design finns det hela tiden något att bygga kommunikationen omkring, säger Wahrolén.

ÄVEN OM PERSONBILSSIDAN är störst har Mercedes en stark position även när det gäller lastbilar och transportbilar. Och där skiljer sig sättet att kommunicera en del. Där har Wahrolén nytta av sina erfarenheter från att både ha jobbat på konsument- och B2B-sidorna hos stora företag.

– Jag trivs verkligen med att få arbeta med hela spannet. Medan mycket av personbilsförsäljningen handlar om känslor säljs lastbilar ofta med mer rationella köpargument som driftskostnader. Mercedes har just nu ellastbilar på test ute hos kunder i Tyskland och snart är det dags för lanseringen i Sverige.

– Inriktningen mot utsläppsfria fordon är tydlig även där och det finns ett mycket stort intresse. Och på personbilssidan kommer vi att lansera tio helt elektriska modeller mellan 2019 och 2022. Hela vårt modellsortiment kommer att kunna fås elektriskt och kommer inte att kosta mer än en välutrustad motsvarande modell gör idag. Självkörande bilar är en annan sak som kommer att bli vanligare framöver. Undersökningar som Mercedes gjort i Sverige visar att sex av tio personer vill ha självkörande bilar, såväl ur säkerhetssom tidsperspektiv.

– Nästan alla olyckor i dag beror på den mänskliga faktorn och med smart teknik kan vi minska olyckorna. Det kommer hela tiden nya självkörande funktioner. Adaptiva farthållare, bilar som styr och byter fil själv och som saktar ner i kurvorna finns redan i våra modeller idag. Alla de sakerna minskar risken för mänskliga misstag och successivt kommer fler och ännu bättre funktioner, men övergången till självkörande bilar går inte över en natt. Ratten kommer att finnas kvar länge till.

NYA MOBILITETSTJÄNSTER SOM bildelningsappen car2go och moovel (där användarna med hjälp av en app kan få ihop hela trafikkedjan med olika trafikslag) är exempel på hur Mercedes moderbolag Daimler storsatsar på nya former av mobilitet.

– När vi pratar om innovationer är det viktigt att visa att det inte handlar om science fiction. Vi behöver på ett lättförklarligt sätt få kunden att förstå nyttan av våra produkter och tjänster. Människor i dag är mer teknikorienterade än tidigare, men det gäller att inte bara fokusera på att tekniken i sig, utan på vilka behov tekniken kan lösa, säger Wahrolen och adderar vikten av att få med det emotionella i sin marknadsföring.

– Oavsett om det handlar om privatköp eller tjänstebilar så finns ofta en dröm hos kunden att köra en Mercedes. Den drömmen förstärker vi i vår kommunikation samtidigt som vi visar på förmånliga erbjudanden för till exempel privatleasing eller vad man kan få för vissa basbelopp. För att hitta rätt i kommunikationen behöver vi kommunicera både med hjärna och hjärta. Jag tror att det är en stor anledning till att vi har trogna kunder.

FAKTARUTA

Namn: Fredrik Wahrolén
Ålder: 44 år
Bor: Lund
Familj: Gift och tre barn
Kör: Olika Mercedes-modeller, just nu en V-Klass
Titel: PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.
Tidigare arbetsgivare: Peab, Duni och IKEA samt olika byråer
Läser: Dagens Industri, Omni och Monocle samt en massa bilpress
Intressen: Resor, tennis och skidåkning
Gör om tio år: Jobbar med att stärka varumärken


BILDER: J
enny Leyman
SKRIBENT: Daniel Vandor


Tipsa en vän     Skriv ut



Andreas Carlsson - Från idé till succé
Andreas Carlsson - Från idé till succé

Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Går i morfars fotspår.

Morfar och Karl-Bertil Jonsson – två personer som har format Andreas Carlsson till den inspiratör, kreatör och visionär han är i dag.


Han har skrivit låtar för världsartister och...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Artikel från IHM Business School

Den analoga hjärnan i en digital tillvaro


Hur hanterar hjärnan den nya digitala tillvaron? Vilka faktorer påverkar förmågan att tänka, möjligheten att minnas och viljan att förändras? Jag samtalar...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

E-sporten värd miljarder kronor
– var finns de svenska företagen?


E-sporten växer så det knakar. I år beräknas marknaden öka med 41 procent till drygt åtta miljarder kronor. 2020 väntas den vara värd 12,5 miljarder kronor,...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Nej, Facebook dör inte i år heller!


Under många år har media förhoppningsfullt skrivit på Facebooks dödsruna. Inga unga använder Facebook, inga gamla använder Facebook, medelålders anvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Maxa Snacket i en uppkopplad värld.


Att vara marknadsförare har aldrig varit så utmanande som idag. Det har heller aldrig funnits så oändligt många möjligheter att lyckas. Men framgång för...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Beteendestyrd marknadsföring i ljuset av nya dataskyddsregler


De flesta har vid det här laget säkerligen nåtts av det omfattande informationsflöde som florerar kring EU:s nya Dataskyddsförordning, GDPR, vilken börjar gälla...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Analyser för bättre kundkännedom.


>> Författaren Stig Johansson ska en gång ha sagt, ”Vi lär oss tala någon gång i ettårsåldern - långt senare lär sig ett fåtal...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Vi fick tillgång till all världens data. Du kan aldrig ana vad som hände med varumärket.


Färsk forskning visar att klickjakt och kortsiktiga ROI-mål i längden leder till att varumärket utarmas. Hårt riktade digitala säljkampanjer fångar lä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Så skapar du attraktiva videoannonser för sociala medier.


Alla vill veta det hemliga receptet för att skapa attraktiva och kostnadseffektiva videos för sociala medier. I den här artikeln ska vi titta närmare på den första...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Therese Manus om World Public Relations Forum 2018


Den 22–24 april 2018 arrangeras World Public Relations Forum – världens största internationella konferens för yrkesverksamma inom kommunikation och PR. Norge är fö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

Reklam har aldrig varit viktigare.

Erik Ridman, kommunikationschef HiQ

Jag vågar lova att inom några år så är HiQ även en av de ledande reklambyråerna i Norden – om till och med inte den ledande. Redan i dag är en stor...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 3 - 2017

BONZAI cases


Företaget Yara, som tillverkar gödningsprodukter, och den ideella organisationen Barnfonden, som arbetar för att förbättra utsatta barns villkor, kan tyckas vara två...

Läs mer
Marketmatch 1
MCPLAY höger
Mest lästa