Sök     Publicerade    Arkiv        Sökhjälp
Tisdagen den 24 oktober 2017 - klockan 07:52
Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.


Daniel Vandor 2017-09-14

<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik Wahroléns arbete som PR– och kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.


Många intressanta talare kommer att medverka på Marknadschefskongressen 2017 i Stockholm, Göteborg och Malmö i november. En av dem är Fredrik Wahrolén som kommer från en bransch där det går undan på mer än ett sätt.

SEDAN DRYGT TRE år tillbaka är han PR- och kommunikationschef på Mercedes- Benz i Sverige och har på nära håll fått se hur både hans egen arbetsgivare och konkurrenterna arbetar med framtidens mobilitet. Det är också temat på hans tal på Marknadschefskongressen. Utmaningarna i hans jobb är många, möjligheterna likaså.

– Jag hade alltid varit intresserad att jobba i bilbranschen och när möjligheten dök upp var det inget att tveka på. Företaget tillverkade världens första bil och har alltid haft ett starkt varumärke. Alla vet direkt vad Mercedes är och många har åsikter om varumärket. I kombination med nya innovationer och snygg design finns det hela tiden något att bygga kommunikationen omkring, säger Wahrolén.

ÄVEN OM PERSONBILSSIDAN är störst har Mercedes en stark position även när det gäller lastbilar och transportbilar. Och där skiljer sig sättet att kommunicera en del. Där har Wahrolén nytta av sina erfarenheter från att både ha jobbat på konsument- och B2B-sidorna hos stora företag.

– Jag trivs verkligen med att få arbeta med hela spannet. Medan mycket av personbilsförsäljningen handlar om känslor säljs lastbilar ofta med mer rationella köpargument som driftskostnader. Mercedes har just nu ellastbilar på test ute hos kunder i Tyskland och snart är det dags för lanseringen i Sverige.

– Inriktningen mot utsläppsfria fordon är tydlig även där och det finns ett mycket stort intresse. Och på personbilssidan kommer vi att lansera tio helt elektriska modeller mellan 2019 och 2022. Hela vårt modellsortiment kommer att kunna fås elektriskt och kommer inte att kosta mer än en välutrustad motsvarande modell gör idag. Självkörande bilar är en annan sak som kommer att bli vanligare framöver. Undersökningar som Mercedes gjort i Sverige visar att sex av tio personer vill ha självkörande bilar, såväl ur säkerhetssom tidsperspektiv.

– Nästan alla olyckor i dag beror på den mänskliga faktorn och med smart teknik kan vi minska olyckorna. Det kommer hela tiden nya självkörande funktioner. Adaptiva farthållare, bilar som styr och byter fil själv och som saktar ner i kurvorna finns redan i våra modeller idag. Alla de sakerna minskar risken för mänskliga misstag och successivt kommer fler och ännu bättre funktioner, men övergången till självkörande bilar går inte över en natt. Ratten kommer att finnas kvar länge till.

NYA MOBILITETSTJÄNSTER SOM bildelningsappen car2go och moovel (där användarna med hjälp av en app kan få ihop hela trafikkedjan med olika trafikslag) är exempel på hur Mercedes moderbolag Daimler storsatsar på nya former av mobilitet.

– När vi pratar om innovationer är det viktigt att visa att det inte handlar om science fiction. Vi behöver på ett lättförklarligt sätt få kunden att förstå nyttan av våra produkter och tjänster. Människor i dag är mer teknikorienterade än tidigare, men det gäller att inte bara fokusera på att tekniken i sig, utan på vilka behov tekniken kan lösa, säger Wahrolen och adderar vikten av att få med det emotionella i sin marknadsföring.

– Oavsett om det handlar om privatköp eller tjänstebilar så finns ofta en dröm hos kunden att köra en Mercedes. Den drömmen förstärker vi i vår kommunikation samtidigt som vi visar på förmånliga erbjudanden för till exempel privatleasing eller vad man kan få för vissa basbelopp. För att hitta rätt i kommunikationen behöver vi kommunicera både med hjärna och hjärta. Jag tror att det är en stor anledning till att vi har trogna kunder.

FAKTARUTA

Namn: Fredrik Wahrolén
Ålder: 44 år
Bor: Lund
Familj: Gift och tre barn
Kör: Olika Mercedes-modeller, just nu en V-Klass
Titel: PR- och kommunikationschef på Mercedes-Benz i Sverige.
Tidigare arbetsgivare: Peab, Duni och IKEA samt olika byråer
Läser: Dagens Industri, Omni och Monocle samt en massa bilpress
Intressen: Resor, tennis och skidåkning
Gör om tio år: Jobbar med att stärka varumärken


BILDER: J
enny Leyman
SKRIBENT: Daniel Vandor


Tipsa en vän     Skriv ut



<span class=\
FOTO: Jenny Leyman

Talare på Marknadschefskongressen 2017

Kommunikation med hjärna – och hjärta.

Det har gått över 130 år sedan Carl Benz uppfann den första bilen, men omvandlingen i branschen har aldrig varit lika snabb som i dag. Framtidens mobilitet är ett ämne som har en ständig närvaro i Fredrik...

Läs mer
Updatum - Förstasidan
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

ETNOGRAFI - ett effektivt sätt att skapa en genuin kundrelation.


Vad skulle vara annorlunda i din organisation om du kunde uppleva det din kund upplever? Vilka erfarenheter har de som du inte vet något om? Vilka innovationer, möjligheter till merfö...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Förena marknad & sälj och använd drivkraften till att fokusera på befintliga och potentiella kunder.


Mål sätts upp och storslagna planer görs, men hur vet man vilka parametrar som styr om målen kommer nås eller inte? Om avdelningarna har egna mål som inte sätts...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Att göra rätt (och inte fel!)
- viktigare än någonsin


”Allt är ändrat – ingenting är nytt!”.
Kommunikationslandskapet och dess förändring och förflyttning är ett kärt ämne bland oss som...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Därför ska du som marknadschef hålla koll på medierna.


I det nya medielandskapet räcker det inte för marknadschefen att ha koll på de egna, köpta, kanalerna. Hela mediebilden av varumärket måste bevakas – inklusive...

Läs mer
Om framgångsrik varumärkeskommunikation i sociala medier

"Var en rebell inom ramen"


Användningen av sociala medier fortsätter att öka och den digitala publiken är kräsnare än någonsin. Nya funktioner så som möjligheten att livesä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Hur du höjer engagemanget på ditt företag utan bättre chefer.
(Ett alternativt sätt)


Arbetsglädje och engagemang är heta ämnen idag. Engagemanget på svenska företag är alldeles för lågt. Siffror visar att bara en av sex anställda kä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Framtiden för e-handeln:
Fysiska butiker?


KONKURRENSEN HÅRDNAR 
E-butikerna lever i en extremt konkurrensfylld miljö. Det finns över en miljon e-butiker, och de ligger, kan man säga, vägg-i-vägg. Prisjä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Rätt byrå för uppdraget.
(Marknadscheferna och BONZAI BD inleder exklusivt samarbete).


I dagens strida ström av ständigt nya kanaler och plattformar är det inte alltid lätt att veta vilken byråpartner man ska välja. Det finns ett enormt utbud av byrå...

Läs mer
Intervju med Göran Garberg

Adjöss traditionellt kontor. Hej utvecklande mötesplatser!


Sverige är ett av världens mest innovativa länder, vi har ett ledarskap som bygger på rivna pyramider och empowerment, vi litar på att medarbetare gör sitt bästa...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Gamification för ökad kundlojalitet
Ny standard gör marknadschefen till hjälte!


Gamification, eller spelifiering, är inte bara ett modeord utan på väg att bli en standard som verktyg för att öka människors engagemang. Det gäller såvä...

Läs mer
Marknadscheferna Nr 2 - 2017

Marknadsföring som gör skillnad.


Konsumenter har gått från att bara köpa det du säljer till att köpa vad du står för. Därför är det helt naturligt att de skickligaste...

Läs mer
Dockyard Bo 795 högerbanner
MCPLAY höger
Mest lästa